Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 16:41

bokt.nl
Overige
Ingezonden door sans6

De Hollandsche Manege in Amsterdam is door Dier & Recht genomineerd voor de verkiezing Dierenverschrikker van het jaar 2019. Vorig jaar won minister Schouten van Landbouw, vanwege de vele schandalen en misstanden in de vee-industrie. Dier & Recht wil met deze verkiezing de genomineerden ter verantwoording roepen.

De Hollandsche Manege is genomineerd nadat Dier & Recht eerder dit jaar een groot aantal misstanden door falend management en slechte huisvesting constateerde. Op de site van Dier & Recht is te lezen: "De paarden bij de Hollandsche Manege lopen veel te weinig los en de ammoniakwaardes die wij ter plekke in de lucht vaststelden, waren torenhoog. Ondanks een debat in de gemeenteraad blijft deze zeer dieronvriendelijke situatie helaas voortduren."

Overige genomineerden
Andere genomineerden voor de titel 'Dierenverschrikker van 2019' zijn: VanDrie Group, Hollandsche Sint Bernard Club, Vion varkensslachterijen, Politici op het Malieveld en Farmers Defence Force. Het publiek mag de winnaar bepalen.

Gerelateerd bericht:
[VN] Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:47

Zou het niet beter zijn om deze manege te helpen... Door bijvoorbeeld ze een andere plek te "geven"? Dan ze online af te branden?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:56

Ik ken nog wel heel wat manege's die je op het rijtje kan zetten van de Hollandse Manege.

Wat mij betreft is er geen excuus. Er zijn tientallen manege's waar de paarden in de winter alleen het wandelingtje kennen van stal naar de binnenbak en terug. En als er dan een paddock is die vol met modder ligt.

Er moet dringend wat gebeuren op dit gebied. Ik snap niet dat de knhs/fnrs hier niet keihard mee aan het werk gaat.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:06

Majolen schreef:
Zou het niet beter zijn om deze manege te helpen... Door bijvoorbeeld ze een andere plek te "geven"? Dan ze online af te branden?


De manege vindt zelf dat er niks aan de hand is. Ga er niet van uit dat die willen verplaatsen

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:53

Wat een kinderachtige organisatie eigenlijk, dit is al de derde keer dat ze een uithaal maken met allerlei bombarie, maar samenwerkingen met welke instanties dan ook om daadwerkelijke verbeteringen door te voeren zijn er tot noch toe niet geweest.. Leuke reclame, ze worden weereens eventjes genoemd en de Hollandse manege weet weer even dat ze ze niet vergeten zijn.. :roll:

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:17

Waarom zou Paard en Recht moeten helpen als juist het doel is om de persoon/het bedrijf zelf verantwoordelijk te stellen? En wat is dan helpen? Op financieel vlak? Subsidies geven aan bedrijven die dierenleed veroorzaken?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:52

Ik vind het een enorm dubio...
Het is zo´n mooie plek, zo´n mooie manege ook...
Als het er niet op staat hoort het op de monumentenlijst te staan...

Dat mag niet verloren gaan...

Maar aan dierenwelzijn moet een hoop gebeuren...maar hoe....
Manege krimpen....
Paarden elders stallen en degene die meelopen in de lessen dagelijks meenemen.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:53

:+ ik voel een prijs aankomen voor de meest "dramatisch opgeblazen media"

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:56

Wtf. De genomineerden variëren van drie politici die niets zeiden over de bio industrie tot een enorme varkensslager. Dat staat toch in geen verhouding met elkaar?

Gaat weer nergens over dit.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:03

Heel terecht; stukje bewustwording. Vanuit de historische traditie snap ik de manege wel maar het houden van paarden op die manier, dat is niet meer van deze tijd. We leven inmiddels in een andere eeuw dan de vorige, waar dierenwelzijn, laat staan het mentale welzijn, van ondergeschikt belang was. Prima statement de manege te nomineren.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:06

Ik vind het een bijzondere verkiezing.
Ik heb dan ook geen behoefte om te gaan stemmen voor deze uitgekozen potentiële winnaars.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:15

Rakkie123 schreef:
Ik vind het een enorm dubio...
Het is zo´n mooie plek, zo´n mooie manege ook...
Als het er niet op staat hoort het op de monumentenlijst te staan...

Dat mag niet verloren gaan...

Maar aan dierenwelzijn moet een hoop gebeuren...maar hoe....
Manege krimpen....
Paarden elders stallen en degene die meelopen in de lessen dagelijks meenemen.

Ik begrijp niet dat dit voor een paardenliefhebber een dubio kan zijn. Als het zo'n mooi gebouw is maak er dan een museum van. Maar je houdt geen paarden in die omstandigheden. Gewoon niet.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:46

Ayasha schreef:
Rakkie123 schreef:
Ik vind het een enorm dubio...
Het is zo´n mooie plek, zo´n mooie manege ook...
Als het er niet op staat hoort het op de monumentenlijst te staan...

Dat mag niet verloren gaan...

Maar aan dierenwelzijn moet een hoop gebeuren...maar hoe....
Manege krimpen....
Paarden elders stallen en degene die meelopen in de lessen dagelijks meenemen.

Ik begrijp niet dat dit voor een paardenliefhebber een dubio kan zijn. Als het zo'n mooi gebouw is maak er dan een museum van. Maar je houdt geen paarden in die omstandigheden. Gewoon niet.


Manege afbreken en ergens anders weer opbouwen? in het openluchtmuseum misschien?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:11

Poeh dan kunnen ze nog wel even door nomineren. Zeker als je ooit ook in België komt kijken. Daar is op veel stallen nog meer norm dan regel dat paarden altijd op stal staan met misschien 1 uur per dag trainen. Of alleen de lessen mogen lopen en zelden vrij bewegen. Aan de orde is. Als je dat hier opvolgt kan je er een hoop sluiten ook particulieren met paard aan huis of trainingstallen. En als je hier daar tegenin durft te gaan ben je vreemd mens.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:18

Ayasha schreef:
Ik begrijp niet dat dit voor een paardenliefhebber een dubio kan zijn. Als het zo'n mooi gebouw is maak er dan een museum van. Maar je houdt geen paarden in die omstandigheden. Gewoon niet.


Ik twijfel soms of ik op een paardenforum zit.

Situatie: bepaalde organisatie pleit voor meer bewustwording over paardenwelzijn in een manege
Bokt: wat een kinderachtige organisatie, wat een opgeblazen nieuwsbericht, maar het is zo een mooie plek, gaat weer nergens over dit

-O- 8)7

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:39

Elisa2 schreef:
Ik begrijp niet dat dit voor een paardenliefhebber een dubio kan zijn. Als het zo'n mooi gebouw is maak er dan een museum van. Maar je houdt geen paarden in die omstandigheden. Gewoon niet.


Manege afbreken en ergens anders weer opbouwen? in het openluchtmuseum misschien?[/quote]
Waarom zou je dat willen doen? Midden in de stad is toch een ideale plek voor een museum? Kerken en Kathedralen proppen ze toch ook niet in een "openluchtmuseum"? :?

Almighty; ik weet niet waar jij woont maar hier in de omgeving zijn toch genoeg maneges waar ze echt wel gewoon buiten komen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:47

Om het Even over de andere genomineerden te hebben, ik snap die tekst bij vion niet helemaal hoor. Nu zijn ze eerlijk over hun manier van varkens doden, is het weer niet goed. Wat willen ze dan? Dat is iig de meest diervriendelijke manier. Nou ja, het meest diervriendelijke manier is natuurlijk niet doden, maar dam kun je beter de consumenten die goedkoop varkensvlees vragen nomineren i.p.v. de slachterij zelf. Of denk aan halal slachten, dat is nog erger.

Sorry voor mijn deels off-topic bericht, maar constant dat gezeik over vion viel me zo op haha

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:49

Gewoon sluiten is mijn mening

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:07

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Ik begrijp niet dat dit voor een paardenliefhebber een dubio kan zijn. Als het zo'n mooi gebouw is maak er dan een museum van. Maar je houdt geen paarden in die omstandigheden. Gewoon niet.


Manege afbreken en ergens anders weer opbouwen? in het openluchtmuseum misschien?

Waarom zou je dat willen doen? Midden in de stad is toch een ideale plek voor een museum? Kerken en Kathedralen proppen ze toch ook niet in een "openluchtmuseum"? :?

Almighty; ik weet niet waar jij woont maar hier in de omgeving zijn toch genoeg maneges waar ze echt wel gewoon buiten komen.


Omdat er in het OLM een heleboel monumenten staan die ergens anders afgebroken moesten worden en daar weer opgebouwd zijn. Je kan het natuurlijk als museum in de stad houden maar een manege/ museum zonder paarden lijkt me niet zo aantrekkelijk voor het publiek. In het OLM is er ruimte genoeg om er wat paarden bij te houden die vervolgens gewoon een fijn leven kunnen hebben met weidegang.
Dat was mijn idee er achter, met knipoog uiteraard ;-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:31

Oh op die manier, mijn excuses, ik dacht dat je vnl sarcastisch was over het museum ide. Dat had ik dus iig niet 100% juist geïnterpreteerd.

Ik weet niet, als het echt zo'n mooi gebouw is (ik ken het gebouw niet als Belg) dan denk ik dat dat best ook kan werken zonder paarden. En heel misschien zelfs nog beter. (het volk dat bang is om de stadse kleren vuil te maken gaat dan ook zeg maar.)

Ik meen dat het in een ander topic over deze manege ook al eens genoemd is maar daar zeiden bokkers om desnoods een soort tentoonstelling er in te houden ipv paarden. geschiedenis met paarden genoeg lijkt me. :)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:49

Deze 'prijs' is gewoon nadoen van de vereniging tegen kwakzalverij, die ieder jaar de Meester kackadorus-prijs uitreikt aan iemand of een instantie die alternatieve geneeswijzen aangeprezen heeft het afgelopen jaar. De vereniging tegen kwakzalverij heeft daar ook nooit iets mee bereikt, alternatieve geneeswijzen floreren nog steeds, en paard en recht gaat met deze 'prijs' ook niets bereiken. Dierenmishandeling gaat hierdoor ook niet verminderen.
Alleen maar PR bombarie voor beide organisaties.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:01

Ibbel schreef:
Deze 'prijs' is gewoon nadoen van de vereniging tegen kwakzalverij, die ieder jaar de Meester kackadorus-prijs uitreikt aan iemand of een instantie die alternatieve geneeswijzen aangeprezen heeft het afgelopen jaar. De vereniging tegen kwakzalverij heeft daar ook nooit iets mee bereikt, alternatieve geneeswijzen floreren nog steeds, en paard en recht gaat met deze 'prijs' ook niets bereiken. Dierenmishandeling gaat hierdoor ook niet verminderen.
Alleen maar PR bombarie voor beide organisaties.

Maar er is helemaal geen sprake van dierenmishandeling bij sommige genomineerden. Ik bedoel, Geert Wilders is genomineerd bijvoorbeeld en een organisatie voor de boeren. De nominaties liggen zo ver uit elkaar dat het nergens meer over gaat.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:17

beert schreef:
Ibbel schreef:
Deze 'prijs' is gewoon nadoen van de vereniging tegen kwakzalverij, die ieder jaar de Meester kackadorus-prijs uitreikt aan iemand of een instantie die alternatieve geneeswijzen aangeprezen heeft het afgelopen jaar. De vereniging tegen kwakzalverij heeft daar ook nooit iets mee bereikt, alternatieve geneeswijzen floreren nog steeds, en paard en recht gaat met deze 'prijs' ook niets bereiken. Dierenmishandeling gaat hierdoor ook niet verminderen.
Alleen maar PR bombarie voor beide organisaties.

Maar er is helemaal geen sprake van dierenmishandeling bij sommige genomineerden. Ik bedoel, Geert Wilders is genomineerd bijvoorbeeld en een organisatie voor de boeren. De nominaties liggen zo ver uit elkaar dat het nergens meer over gaat.

Geert heeft binnenkatten.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:32

Ayasha schreef:
Oh op die manier, mijn excuses, ik dacht dat je vnl sarcastisch was over het museum ide. Dat had ik dus iig niet 100% juist geïnterpreteerd.

Ik weet niet, als het echt zo'n mooi gebouw is (ik ken het gebouw niet als Belg) dan denk ik dat dat best ook kan werken zonder paarden. En heel misschien zelfs nog beter. (het volk dat bang is om de stadse kleren vuil te maken gaat dan ook zeg maar.)

Ik meen dat het in een ander topic over deze manege ook al eens genoemd is maar daar zeiden bokkers om desnoods een soort tentoonstelling er in te houden ipv paarden. geschiedenis met paarden genoeg lijkt me. :)


Het gevaar van het "geschreven" woord he, maakt niet uit.

Ik heb het gebouw even gegoogeld en het ziet er inderdaad schitterend uit.
Eigenlijk heel erg jammer dat er geen land in de buurt vrijgemaakt kan worden waar de paarden vrij kunnen rondlopen en weidegang kunnen krijgen.

Jouw idee van een tentoonstelling in te houden zonder "echte" paarden lijkt me ook wel een goede.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:36

Je hebt in China ook een paardenmuseum en daar staan de paarden een paar uur per dag in. Met paarden kan prima, maar dan niet dat het hun fulltime bestaan is. Gewoon een aantal uur per dag of desnoods 1 dag in de week en dan een paar dagen lekker ergens heen met weidegang en ruimte.