Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:55

MarcoBorsato schreef:
Hoe bedoel je?


Nou, dat de oudere ruiters op dit forum opgegroeid zijn met paarden die altijd binnen staan..... en wanneer je dan ook nog woont op een plek waar men dit nog steeds heel gewoon vindt, dan zie je gewoon niet zo goed in waar iedereen zich druk om maakt.

Ik kom ook uit een strontdorp en ben niet perse de jongste, maar voortschrijdend inzicht enzo.

Wellicht is Pipodipo dus nog van de generatie waarin men het prima vond/ vindt om paarden zo te houden....

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:57

Ahhhhh. Ik dacht dat gij mij jong en onbezonnen vond :')

Ik vind trouwens dat veel manegebedrijven eens stevig onder de loep genomen mogen worden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:58

Pipodipo schreef:


Ze hebben geen punt. Dus nee, ik heb weinig positieve affiniteit met activistische organisaties die proberen om zomaar een ondernemer zijn broodwinning te ontnemen. Het is misschien heel lastig te begrijpen, maar dit soort organisaties heeft geen positieve plannen, ze hebben weinig goeds in de zin en zijn al helemaal niet constructief. Awareness creeren is niet hun doel, met is een vorm van communicatie waarmee ze aandacht en donaties trekken. Dat er mensen in trappen is eigenlijk best erg.[/quote]

Helemaal mee eens.

De Hollandsche amnege mag dan wel verre van ideaal zijn. Uiteindelijk zijn deze organisaties er tegen dat wie dan ook maar op een paard kruipt. Dus ook de mensen die aan bijvoorbeeld Natural Horsmanship doen moeten niet de illusie hebben dat ze iets positiefs van deze organisaties kunnen verwachten.

Morgen staan ze bij U op de Hit actief stal of Paddock Paradise.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:01

Dus omdat het einddoel niet hetzelfde is als jouw opinie, kunnen ze nooit gelijk hebben en moeten we principieel tegen hen zijn? Ook wanneer ze een onderwerp aansnijden waar ze best wel een punt hebben?

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:02

Hoeft echt niet te maken hebben met klandizie maar meestal wordt je niet rijker van verhuizen, je krijgt een tegemoetkoming maar weegt dat op tegen de koste die hij nu al heeft.
Heeft ie schulden en worden ze hoger, zit hij nu “goedkoop” is de nieuwe locatie wel doeltreffend voor doorzettingsvermogen.

Zijn zoveel factoren is zo makkelijk om te zeggen hij wil niet verhuizen.
Ik heb ondernemers failliet zien gaan doordat ze moesten verhuizen

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:05

Gini schreef:
Dus omdat het einddoel niet hetzelfde is als jouw opinie, kunnen ze nooit gelijk hebben en moeten we principieel tegen hen zijn? Ook wanneer ze een onderwerp aansnijden waar ze best wel een punt hebben?


Omdat het einddoel is om alle dierenliefhebbers die deze organisaties nu op dit moment steunen uiteindelijk een dolk in de rug te steken. Om die reden steun ik deze organisaties niet.

Wonderlijk te zien hoe naief mensen nog steeds zijn ten opzichte van dit soort clubs.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:09

Dat is het verschil: ik discussieer niet over de "clubs", ik discussieer over het onderwerp dat ze aanhalen. En als ze zeggen dat deze manege in kwestie slecht is voor het paardenwelzijn, dan hebben ze overschot van gelijk.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:12

Gini schreef:
Dat is het verschil: ik discussieer niet over de "clubs", ik discussieer over het onderwerp dat ze aanhalen. En als ze zeggen dat deze manege in kwestie slecht is voor het paardenwelzijn, dan hebben ze overschot van gelijk.


Dat pakken ze inderdaad heel slim aan. Ze halen een punt aan waar iedere dierenliefhebber zich wel in kan vinden. Het blijft echter verstandig om in het achterhoofd te houden waar deze clubs werkelijk voor staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:13

tamary schreef:
En deze meneer zit daar nog niet zo lang als deze ellende duurt. Waarom is er dan vergunning gegeven om de manege onder nieuwe leiding door te zetten X jaar geleden? Daar ligt echt een overheidsfout waar nu een ander de verantwoordelijkheid voor toegeschoven krijgt? Er zijn 2 a 3 partijen betrokken (overheid, manegehouder en buren), maar er wordt er maar 1 als schuldige aangewezen die alwetend had moeten zijn?

In deze driehoek is er maar een die verstand heeft van paarden. Of dat zou moeten hebben. Helemaal als je er nog niet zat toen de ellende begon, kun je toch wel wat langer nadenken :?.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:15

beert schreef:
Wtf. De genomineerden variëren van drie politici die niets zeiden over de bio industrie tot een enorme varkensslager. Dat staat toch in geen verhouding met elkaar?

Gaat weer nergens over dit.

Ik snap ook echt niet wat de politici hiermee te hebben te maken...

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:18

Loretta schreef:
Gini schreef:
Dat is het verschil: ik discussieer niet over de "clubs", ik discussieer over het onderwerp dat ze aanhalen. En als ze zeggen dat deze manege in kwestie slecht is voor het paardenwelzijn, dan hebben ze overschot van gelijk.


Dat pakken ze inderdaad heel slim aan. Ze halen een punt aan waar iedere dierenliefhebber zich wel in kan vinden. Het blijft echter verstandig om in het achterhoofd te houden waar deze clubs werkelijk voor staan.


Het weigerachtige paardenvolk dat kan afgeschilderd worden als 'niet bezig met paardenwelzijn' is alleen maar koren op de molen van dergelijke clubs. Alleen al met dit topic zou ik campagne kunnen voeren: 'zie je wel, daar is het bewijs, zo erg is dat paardenvolk met hun viervoeters begaan.' Zulke clubs moeten niet ver zoeken hoor, om paardenleed te vinden, dat bieden wij paardenliefhebbers hen met alle plezier aan. En we durven het nog zwart op wit op het internet neerpennen ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:20

de
Loretta schreef:
Gini schreef:
Dat is het verschil: ik discussieer niet over de "clubs", ik discussieer over het onderwerp dat ze aanhalen. En als ze zeggen dat deze manege in kwestie slecht is voor het paardenwelzijn, dan hebben ze overschot van gelijk.


Dat pakken ze inderdaad heel slim aan. Ze halen een punt aan waar iedere dierenliefhebber zich wel in kan vinden. Het blijft echter verstandig om in het achterhoofd te houden waar deze clubs werkelijk voor staan.

Daarom kun je toch nog wel over hun punt discussieren?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:32

Gini schreef:
Het weigerachtige paardenvolk dat kan afgeschilderd worden als 'niet bezig met paardenwelzijn' is alleen maar koren op de molen van dergelijke clubs. Alleen al met dit topic zou ik campagne kunnen voeren: 'zie je wel, daar is het bewijs, zo erg is dat paardenvolk met hun viervoeters begaan.' Zulke clubs moeten niet ver zoeken hoor, om paardenleed te vinden, dat bieden wij paardenliefhebbers hen met alle plezier aan. En we durven het nog zwart op wit op het internet neerpennen ook.



Dus kritiek op dit soort clubs maakt gelijk dat je je niet om paardenwelzijn bekommerd? Ik bekommer me heel erg om paardenwelzijn en kan in alle eerlijkheid melden dat mijn eigen paard het heel wat beter getroffen heeft. Die leeft in een kudde en in de winter is er een heel stuk droge grond die ze tot hun beshikking heeft. Dus ook geen modderpoel of dergelijke maar gewoon lekker buiten in de groep. Dus ik snap niet wat je daarmee wilt bewijzen. (Tenzij je natuurlijk wilt knippen en plakken, waar deze organisaties ook zeer bedreven in zijn.) Ik wijs enkel en alleen maar op het feit dat deze organisaties een heel stuk minder zuiver zijn dan dat ze zichzelf voordoen.

Ik sta zeer kritisch tegenover dit soort clubs. Dat heeft niets te maken met hoe ik aankijk tegen paardenwelzijn.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:39

Loretta schreef:
Dus kritiek op dit soort clubs maakt gelijk dat je je niet om paardenwelzijn bekommerd? Ik bekommer me heel erg om paardenwelzijn en kan in alle eerlijkheid melden dat mijn eigen paard het heel wat beter getroffen heeft. Die leeft in een kudde en in de winter is er een heel stuk droge grond die ze tot hun beshikking heeft. Dus ook geen modderpoel of dergelijke maar gewoon lekker buiten in de groep. Dus ik snap niet wat je daarmee wilt bewijzen. (Tenzij je natuurlijk wilt knippen en plakken, waar deze organisaties ook zeer bedreven in zijn.) Ik wijs enkel en alleen maar op het feit dat deze organisaties een heel stuk minder zuiver zijn dan dat ze zichzelf voordoen.


Nee hoor, ik doel op de reacties waarin staat dat ze 'ondernemers hun bedrijf afpakken', 'dat de paarden echt wel een maandje buiten komen', 'dat het een onzinnige verkiezing is want er zijn nog ergere maneges' (BINGO!!). Koren op de molen.
Daar hoeft -jammer genoeg- geen knip- en plakwerk aan te pas komen hoor, dat staat hier zo, ongecensureerd. Ongegeneerd en schijnbaar onverschillig wordt aangegeven dat er nog veeeeel ergere maneges zijn.

Nee, zo schetsen we geen goed algemeen beeld van het paardenvolk en daar moeten we de verantwoordelijkheid niet bij een ander voor leggen.

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:41

Maar hoe moeten clubs het wel aanpakken? Ze mogen geen pr meer hebben dan gaat het alleen daarom..

Je roept dat het einddoel te extreem is. Maar hoe weet je dat dat nog het einddoel is als het zo ver is? Is er iets mis met een groot deel van de paardensport af te schaffen? Ik vind van niet

Niet iedere pietje en Klaasje hoeft voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten ten koste van paarden welzijn. Een paard is geen noodzaak.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:44

Het topic krijgt een draai.
Ik denk dat punt wel duidelijk is dat er echt iets mis is het met welzijn van de dieren op de NH manege en gelukkig om te zien dat er veel mensen dat erkennen. Jammer van die paar die het wel goed keuren.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:46

Toen ik 18 jaar geleden in Amsterdam woonde ben ik daar een paar keer gaan kijken. Ik vond het toen al een paardenstrafkamp en ik kan er echt niet bij dat het er 18 jaar later nog steeds gewoon zo staat.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:52

Gini schreef:
Loretta schreef:
Dus kritiek op dit soort clubs maakt gelijk dat je je niet om paardenwelzijn bekommerd? Ik bekommer me heel erg om paardenwelzijn en kan in alle eerlijkheid melden dat mijn eigen paard het heel wat beter getroffen heeft. Die leeft in een kudde en in de winter is er een heel stuk droge grond die ze tot hun beshikking heeft. Dus ook geen modderpoel of dergelijke maar gewoon lekker buiten in de groep. Dus ik snap niet wat je daarmee wilt bewijzen. (Tenzij je natuurlijk wilt knippen en plakken, waar deze organisaties ook zeer bedreven in zijn.) Ik wijs enkel en alleen maar op het feit dat deze organisaties een heel stuk minder zuiver zijn dan dat ze zichzelf voordoen.


Nee hoor, ik doel op de reacties waarin staat dat ze 'ondernemers hun bedrijf afpakken', 'dat de paarden echt wel een maandje buiten komen', 'dat het een onzinnige verkiezing is want er zijn nog ergere maneges' (BINGO!!). Koren op de molen.
Daar hoeft -jammer genoeg- geen knip- en plakwerk aan te pas komen hoor, dat staat hier zo, ongecensureerd. Ongegeneerd en schijnbaar onverschillig wordt aangegeven dat er nog veeeeel ergere maneges zijn.

Nee, zo schetsen we geen goed algemeen beeld van het paardenvolk en daar moeten we de verantwoordelijkheid niet bij een ander voor leggen.


Dat is inderdaad hoe deze organisaties te werk gaan. Uiteraard vertellen deze organisaties er vervolgens niet bij hoe verdeeld de paardenwereld is en dat een groot deel van het paardenvook hun dieren op een heel wat paardvriendelijkerre manier probeert te houden. Ze vertellen er uiteraard ook niet bij dat een groot deel van het paardenvolk gruwt van dergerlijke maneges.

Wat deze organisaties vervolgens wel doen dat is proberen de hele paardenwereld over 1 kam te scheren. Uiterraard vinden ze hierbij gehoor bij alle andere dierenliefhebbers. Bijvoorbeeld bij hondenbaasjes. Wat ze die hondenbaasjes er dan niet bij vertellen is dat ze uiteindelijk ook tegen het houden van honden zijn. Of beter gezegd tegen het houden van dieren in het algemeen. Want dat is waar het de mensen achter dit soort clubs werkelijk om te doen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:54

Maar in dit geval IS er ook daadwerkelijk wat mis met hoe de dieren gehouden worden ;(. Hoe kan het dan in godsnaam dat de partij die het aankaart neergesabeld wordt voor iets waar ze gelijk in hebben?

Dat je het niet eens bent met hoe een partij werkt, prima. Maar dat moet toch niet betekenen dat hun punten gebagatelliseerd moeten worden, omdat die punten van die specifieke partij komen? Dan ga je de punten bekijken en erken je dat er een grote kern van waarheid in zit en steek je hand in eigen boezem.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:58

Amber_anne schreef:
Maar hoe moeten clubs het wel aanpakken? Ze mogen geen pr meer hebben dan gaat het alleen daarom..

Je roept dat het einddoel te extreem is. Maar hoe weet je dat dat nog het einddoel is als het zo ver is? Is er iets mis met een groot deel van de paardensport af te schaffen? Ik vind van niet

Niet iedere pietje en Klaasje hoeft voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten ten koste van paarden welzijn. Een paard is geen noodzaak.



Omdat ik weet wat het einddoel is van de mensen die hier achter staan.
Ik heb me verdiept in het veganisme en waar dat voor staat. dat gaat verder dan alleen maar geen vlees meer eten.
Dat gaat om het sluiten van dierentuinen, kinderboerderijen en ook het paardrijden aan banden te leggen. Ja zelfs het houden van huisdieren is deze mensen een doorn in het oog. De bestuurders van dit soort clubs hangen bijna allemaal het veganisme aan. Daarbij zijn deze organisaties zeer nauw met elkaar verweven. Gezamenlijk voeren ze een zeer effectieve politieke lobby.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:00

Maar hoe doet die lobby af aan het feit dat het qua paardenwelzijn niet goed gaat bij de Hollandse Manege?

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:06

Ik ken wel meer maneges waar het precies net zo k*t is voor de paarden. Daar hoef je dus niet midden voor in de stad te zitten als manege.
Het is gewoon niet meer van deze tijd en ja daar zouden regels voor moeten komen net zoals in meer landen in Europa al zijn.
Net zoals er zat mensen zijn met 1 paardje aan huis. Ook dat kan niet maar gebeurt nog bij de vleet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:10

Popstra schreef:
Ik ken wel meer maneges waar het precies net zo k*t is voor de paarden. Daar hoef je dus niet midden voor in de stad te zitten als manege.
Het is gewoon niet meer van deze tijd en ja daar zouden regels voor moeten komen net zoals in meer landen in Europa al zijn.
Net zoals er zat mensen zijn met 1 paardje aan huis. Ook dat kan niet maar gebeurt nog bij de vleet.

Er is maar één manier om bewustwording te creëren, door ermee in de publiciteit te treden waardoor de publieke opinie gaat veranderen. Verandert de publieke opinie, dan is een manege waar paardenwelzijn niet belangrijk is (wat ik me dus echt niet voor kan stellen...) heel snel verleden tijd.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:12

_San87_ schreef:
Maar hoe doet die lobby af aan het feit dat het qua paardenwelzijn niet goed gaat bij de Hollandse Manege?


Het probleem is dat ik geen organisaties kan steunen die een wat mij betreft gevaarlijke agenda er op na houden. Ook njet wanneer ze dan opeens met een punt komen waarin ze misschien wel een punt zouden kunnen hebben.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:15

maar San87, dan was deze manege toch al lang opgedoekt?