Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Blog]Snel en wendbaar

 
Profiel   

*Bokt.nl
Blog

[ img ]
Elo Lily

Altijd leuk hoe oproepjes op facebook en blogs op bokt kunnen leiden tot weer geheel nieuwe contacten. Al enkele jaren probeer ik mensen te motiveren om ook volbloeden van de baan een tweede leven te geven. Met heel wat disciplines ben ik bekend waar de volbloed volop voor gebruikt wordt, maar het massale gebruik van volbloeden in de horseball was mij onbekend. Echter als je kijkt wat voor kwaliteiten er nodig zijn voor een goed horseball paard, is het helemaal niet zo gek dat er heel wat Engels volbloeden in deze prachtige discipline actief zijn. Enkele weken geleden kreeg ik dan ook een bericht van één van de meiden van het nationale team van België die mij tipte over deze voor ons nog vrij onbekende discipline. Ook ik heb wel van de discipline gehoord en ik snap wat het idee is, maar er echt veel van weten doe ik niet. Tijd dus om eens wat aandacht aan deze voor mij redelijk onbekende discipline te besteden en de aanwezigheid van de volbloed hierbij.

Wat is horseball
Horseball is erg populair in zuid-europa, maar is ook in Nederland steeds meer in opkomst. Het doel is uiteraard om zoveel mogelijk doelpunten te maken met je team.
Maar eerst wat uitleg:
Het spel
Een team bestaat uit 6 personen waarvan er steeds 4 actief in de wedstrijdring meespelen. De spelers worden regelmatig gewisseld in verband met de hoge intensiteit van de wedstrijd. Het spel duurt twee keer tien minuten, met een pauze van drie minuten. Nadat de bal tenminste driemaal is overgespeeld aan drie verschillende spelers van dezelfde ploeg mag er gescoord worden. Het speelveld is een rechthoekig veld van ca. 65 x 25 meter met op de korte zijde doelen die 4,5 meter boven de grond hangen en er uit zien als hoepels met een diameter van 1 meter.

De bal
De bal heeft zes leren handvaten die het oprapen en vasthouden makkelijker maken. De speler moet in beweging zijn om de bal te mogen oprapen en hij mag niet langer dan 10 seconde vastgehouden worden. Slechts 1 speler mag proberen de bal op te rapen en de rest moet minstens 5 meter afstand houden tot de ruiter weer recht op zijn paard zit.

Waarom de volbloed?
Doordat horseball een snelle sport is die veel korte sprints en uithoudingsvermogen van het paard vraagt, is de volbloed hier uitermate geschikt voor. Daarnaast hebben volbloeden van de baan al heel wat in hun leven gezien, waardoor ze niet zo snel ergens voor terug deinzen. Ze zijn dus wel heet genoeg voor de sport, maar koel genoeg in het hoofd. Ook de schofthoogte van de gemiddelde volbloed is ideaal. Groot genoeg om een volwassene te kunnen dragen, maar niet te groot om een bal van de grond af te kunnen rapen.

Als je er over nadenkt is het dus heel logisch dat er gebruik gemaakt wordt van de volbloed in deze sport, maar dat er zo massaal gebruik van gemaakt werd had ik niet gedacht! En daarom een hele rits aan volbloeden die tegenwoordig excelleren in deze discipline.

Elo lily (2006)
Wellicht niet snel genoeg voor de baan, maar in de horseball kennen ze deze pittige dame wel.
De eerste foto in deze blog is dan ook van haar tijdens de Champions League in Le Mans dit jaar.

Dos Tumbos (2010)
Voorheen actief als renpaard in Frankrijk en Spanje en ruim €30.000 verdient, is hij tegenwoordig actief in de horseball.

[ img ]
[ img ]

Bamroa (2006)
Merrie had een korte rencarriere met slechts 9 starts, inmiddels internationaal in de horseball actief.
[ img ]


Zelamar (2009)
In eigendom geweest van de Aga Khan Stud en ruim €18.000 verdient inclusief een overwinning, is ook dit paard in de horseball terecht gekomen.

[ img ]



Kalathir (2008)
Na een 20tal koersen in zowel België als Frankrijk zonder grote succes heeft ook deze merrie een mooi tweede leven gekregen als horseball paard.
[ img ]


Alfoz (2011)
2 overwinningen en ruim €20.000 heeft hij als renpaard verdient. Inmiddels is ook hij internationaal in de horseball actief.


Vetonia (2009)
Ook deze merrie heeft ruim €21.000 verdient en 2 overwinningen op haar naam staan. Nu internationaal in de horseball actief.

Questor (2009)
Deze ruin had zelfs 54! koersen en 6 overwinningen in de benen waaronder steeple chases voordat hij de overstap maakte naar de horseball.
[ img ]


Cocopops(2006)
Na een zeer korte en niet succesvolle rensport carriere heeft ook deze ruin zijn roeping gevonden.

[ img ]



Bamroa (2006) & Sandria (2006)
Ook deze twee paarden waren wellicht geen sterren in de rensport, maar in de horseball des te meer.

[ img ]
Sandria

Uiteraard zijn ze dit nog lang niet allemaal!
Maar ik kan onmogelijk alle ex-renpaarden hier neer zetten, dat zijn er simpelweg veel te veel.
Het geeft wel een goede kijk op wat er nou zoal met onze renpaarden gebeurd als ze niet meer op de baan lopen.
En stiekem hoop ik dat door al deze informatie de vooroordelen een klein beetje minder worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 19:05 



 
Profiel   

Gave blog! Interessant ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 13:22 



 
Profiel   

Ik heb een demonstratie van horsebal gezien tijdens de WEG in 2014 en het gaat echt hard, kort, maar hard!
De paarden stonden letterlijk te springen om van starten te gaan en weten precies wat er van hun verwacht wordt. Vond het behoorlijk spectaculair :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 13:33 



 
Profiel   

Ja ik vind het zelf ook een gave sport en bij nog weinig mensen bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 17:56 



 
Profiel   

mooi geschreven zo word ik wel nieuwsgierig!
Maar horse ball waar is dit in nederland toegankelijk voor de gewone ruiters zonder ex- renpaard?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 12:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen