Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:45

Heb niet genoeg achtergrond informatie om hier een mening over te hebben. Daarvoor heb ik alleen informatie uit dit topic. Want hun beweegredenen zijn waarom ze daar rijden enz. Maar ik denk dat je ook bij jezelf te rade mag gaan of je zelf ook wel zo consequent bent. Gaan jullie naar Turkijke, of china of spanje op vakantie. Want daar is ook van alles mis, maar de vakantie er heen is goedkoop.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:46

Arabesk schreef:
Komende week rijden er weer A kader leden mee in de UAE, 7 dode paarden waren er nog niet genoeg........... Marijke Visser, Sofie van Aggelen, Bianca Schutz, Ijjou Mohamed en Tess de Wijs, de startlijsten staan online.

Iedere ruiter zou z'n eigen verantwoordelijkheid kúnnen nemen, nu de KNHS nog niet zo ver is, maar ja, je kunt ook net doen of je gek bent en gewoon doorgaan. Maar misschien trekken ze zich nog terug, wie weet :+


Zijn lang niet allemaal kaderleden, he!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:04

safina schreef:
xxCYNNxx schreef:
Ik meen een paar jaar terug gelezen te hebben dat je daar sowieso wat 'prijzengeld'krijgt als je de wedstrijd uit rijd. Dat maakt het dan voor sommigen wel lucratief om daar te blijven rijden.

.


Dat maakt het ook onaantrekkelijk om je tijdens de wedstrijd terug te trekken. Hier spreekt men over een bedrag van $25.000 voor het uitrijden. Gaat het vaak om zulke bedragen? http://www.grandprix-replay.com/us/arti ... d-and-ugly Dan denken wel 20x na voordat ze de handdoek in de ring gooien, vermoed ik.

Jammer dat die Nederlanders daar weer starten. Om je kapot voor te schamen.


Zoals ik dit artikel lees gaat het vaak om dat soort bedragen ja. Helaas zijn paarden daar wel de dupe van, want idd; wordt wel erg onaantrekkelijk om je terug te trekken.
Maar zie dat maar te verbieden ( zoveel geld voor uitrijden alleen) als het nationale wedstrijden betreft; de FEI heeft daar weinig over te zeggen ( niet dat die nu zo gigantisch ingrijpen imo)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:47

Maar de KNHS kan wel deze mensen uitsluiten van het A kader en onze nationale wedstrijden en kampioenschappen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:01

klopt....moeten ze die maatregel wel gaan instellen en dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:09

Als ze het in Duursland en Zweden ook kunnen, waarom de KNHS niet?
Ohnee, er is veel geld mee bemoeid..

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:10

Dinopino schreef:
Heb niet genoeg achtergrond informatie om hier een mening over te hebben. Daarvoor heb ik alleen informatie uit dit topic. Want hun beweegredenen zijn waarom ze daar rijden enz. Maar ik denk dat je ook bij jezelf te rade mag gaan of je zelf ook wel zo consequent bent. Gaan jullie naar Turkijke, of china of spanje op vakantie. Want daar is ook van alles mis, maar de vakantie er heen is goedkoop.


Lees ik het nu goed? Als ik dus naar Turkije goedkoop op vakantie ga mag ik niet zeuren over dode paarden in een ''wedstrijd''?
Persoonlijk vind ik zo'n opmerking meer voor in de zandbak van een kleuterschool.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:14

Dat mag je vinden. Maar wanneer je het ene zo extreem afkeurt en in het land waar jij goedkoop je vakantie en waar de dieren niet met respect behandelt worden en ook op afgruwelijke wijze doodgaan is voor jouw geen belemmering. Dat is dan toch raar? Vind ik. De zandbak vind ik dan in verband met woestijn wel weer een leuke vergelijking.

Ik keur het niet goed en elk onterecht gestorven paard is er een teveel. En dat geld voor renbaan, manegepaard , dressuurpaard, htk paard of hond of wat dan ook. Maar het leed zal daar niet veranderen door onze ruiters daar weg te houden. Die komen er dan wel maar niet onder de naam van Nederland.

Maar zo hevig verontwaardigd te zijn dat er mensen naar dat land gaan en daar rijden, denk ik kijk eens wat dichter bij huis wat jezelf doet.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:43

Overigens ligt het ea wel wat genuanceerder als hier gesteld wordt. Natuurlijk trekt Marijke zich niet terug het zijn verdorie de paarden die ze zelf ook volop traint, zowel in die vae als in België. Ijjou zit bij de stal waar Marijke samen met de trainer Anzac traint. Dit duo werkt nu al heel wat jaren samen. Dit zowel in de vae als in Europa.
Ijjou rijdt ook ditmaal een paard van deze trainer die enkele jaren terug via Carmen Römer naar de VAE gegaan is. Paard is ook Nederlands gefokt. Loopt ook daar vele lagere snelheden dan de winnaars.
Ook Marijke rijdt een paard uit de eigen trainingsstal die ze al veelvuldig gereden heeft. Dit zowel in europa als in de VAE.

Sofie zit bij een stal waar ze 10 jaar gewoond en gereden heeft in haar kinderjaren. Heel zorgelijk is daarbij de steeds hogere snelheden en daarbij behorende afkeuringen. Iets wat ik ook niet echt bij deze ruiter kan plaatsen, maar ik weet niet hoe of wat ben immers niet daar natuurlijk. Die rijdt dit weekend met een paard waarmee ze vorige wedstrijd metabool er uit ging. Paard liep toen vele hogere snelheden dan die ooit gelopen heeft.

Tess en Bianca zijn compleet andere verhalen en totaal niet te vergelijken. Bianca had 2 jaar terug nog nooit een endurance wedstrijd gereden en zit nu bij een stal aangesloten wat van alle kanten niet klopt. Dit is ook terug te zien aan de verschillen in paarden die ze rijden en de bijbehorende snelheden etc. Ook de doelen zijn compleet verschillend.
Tess rijdt een paard die het voorheen in Europa prima deed en sind deze in het bezit van een Vae stal is enkel afkeuringen.

Al deze info is overigens online te vinden. Staat dus los van meningen of what so ever.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 08-01-20 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:50

Dinopino schreef:
Dat mag je vinden. Maar wanneer je het ene zo extreem afkeurt en in het land waar jij goedkoop je vakantie en waar de dieren niet met respect behandelt worden en ook op afgruwelijke wijze doodgaan is voor jouw geen belemmering. Dat is dan toch raar? Vind ik. De zandbak vind ik dan in verband met woestijn wel weer een leuke vergelijking.

Ik keur het niet goed en elk onterecht gestorven paard is er een teveel. En dat geld voor renbaan, manegepaard , dressuurpaard, htk paard of hond of wat dan ook. Maar het leed zal daar niet veranderen door onze ruiters daar weg te houden. Die komen er dan wel maar niet onder de naam van Nederland.

Maar zo hevig verontwaardigd te zijn dat er mensen naar dat land gaan en daar rijden, denk ik kijk eens wat dichter bij huis wat jezelf doet.


En als jij dan eens kijkt naar drogredenen zoals 'whataboutisme'. Iemand kan nog zo hypocriet zijn (bijvoorbeeld vanwege ritjes op olifanten maken in het buitenland), maar dat doet inhoudelijk niets af aan de kritiek die die persoon heeft op deze races.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:02

Dinopino schreef:
Dat mag je vinden. Maar wanneer je het ene zo extreem afkeurt en in het land waar jij goedkoop je vakantie en waar de dieren niet met respect behandelt worden en ook op afgruwelijke wijze doodgaan is voor jouw geen belemmering. Dat is dan toch raar? Vind ik. De zandbak vind ik dan in verband met woestijn wel weer een leuke vergelijking.

Ik keur het niet goed en elk onterecht gestorven paard is er een teveel. En dat geld voor renbaan, manegepaard , dressuurpaard, htk paard of hond of wat dan ook. Maar het leed zal daar niet veranderen door onze ruiters daar weg te houden. Die komen er dan wel maar niet onder de naam van Nederland.

Maar zo hevig verontwaardigd te zijn dat er mensen naar dat land gaan en daar rijden, denk ik kijk eens wat dichter bij huis wat jezelf doet.


Blijf het een kinderlijke manier van denken vinden. Dus alleen als je volmaakt correct door het leven gaat(volgens wiens normen??) dan mag je je zorg uitspreken over misstanden, in dit geval doodgereden paarden.
Blijft er niemand over om dit soort problemen aan te kaarten, want zeg nou zelf: wie o wie is volmaakt??

Ibbel

Berichten: 49113
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:08

Er is ook een klein verschilletje met een wedstrijd rijden 'onder Nederlandse vlag' (maw je vertegenwoordigt een heel land) of je gaat privé op vakantie naar een land waar dieren slecht worden behandeld.
Als WimLex in Spanje een stierengevecht bijwoont op uitnodiging van de Spaanse koning staat ook heel NL op z'n achterbenen. Dat doet WimLex dus ook niet (mag ik hopen).

Daar zit echt wel een heel klein pietsie nuance in... tussen wat je privé doet of 'officieel namens je land'

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:39

Ja maar die andere twee rijden niet namens Nederland toch. Ik zeg ook niet dat je het niet verschrikkelijk mag vinden en dat je niet gelijk hebt. Maar dit gold de kritiek op dat ze het enkel voor het grote geld doen.
In wezen kies je ook voor een goedkope vakantie vanwege het geld en sluit je ogen voor de misstanden i.v.m. dieren en/of mensenrechten. Ik zeg niet dat je dan alleen recht van spreken hebt. Maar dit bedoel ik enkel op het argument dat hun daar de nederlanders, de paarden kapot rijden enkel voor het geld.

Anoniem

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:15

Maar als het niet voor het geld is....
Waarvoor dan??
De lol? De eer?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:18

Dat weet ik niet. Zou je ze moeten vragen. Misschien ook onkunde en onwetenheid.

Het zou mijn land niet zijn om te willen wonen voor geen enkel bedrag trekt het mij de woestijn in. Maar misschien doen ze het voor het avontuur of om meer van de wereld te zien.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 08-01-20 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:19

De ervaring, zodat je daarna beter geïnformeerde keuzes kunt maken die beter bij jouzelf passen en je niet worden opgelegd door min of meer onwetenden al dan niet in je directe omgeving?

Anoniem

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:22

Onkunde en onwetendheid, dan leef je onder een steen hoor.
De dames die daar rijden zijn niet achterlijk

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:30

Ik kan niet voor de dames spreken. Ik opperde ook maar wat. Dus wanneer ik het goed begrijp rijden er twee nederlanders mee die niet uitkomen voor Nederland. Dus daar kan de KNHS niets mee. En de anderen rijd wel verantwoord haar race. Dus zou de KNHS hier niet veel mee kunnen toch?
Op dit moment. En natuurlijk de nare dood van een paard die door een Nederlander uitgebracht wordt zou onderzocht moeten worden. En pas daarna kan denk ik de knhs een oordeel over de Nederlanders geven.
En maatregelen treffen. Ik denk dat je dat als zou moeten kunnen eisen. Wat elke willekeurige ruiter in welk land doet kan de KNHS niets aan doen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:19

Tess en Bianca wonen daar dus die hebben ook geen last van eventuele maatregelen in Nederland. Maar die zouden net zo goed lid kunnen worden van een club in de UAE.

De rest is wel ruiter ook in Nederland en die zou de KNHS uit de nationale kampioenschappen moeten schoppen en uit het A kader.

Dat er Nederlands gefokte paarden daar terecht komen is ook zeer kwalijk. Al eerder is er een Nederlands gefokt paard daar doodgegaan tijdens een wedstrijd. Onder een ruiter van andere nationaliteit.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-01-20 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:24

Door ze uit de nationale kampioenschappen en je A-kader te schoppen devalueer je dus ook je nationale kampioenschappen en je A-kader. Wat voor lol beleef je eraan om aan een nationaal kampioenschap deel te nemen of in een A-kader te zitten terwijl je weet dat je je plaats(ing) alleen of mede dankt aan het feit dat een ander een keuze heeft gemaakt waar de organisatie niet achter staat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:26

Maflinger_S schreef:
Door ze uit de nationale kampioenschappen en je A-kader te schoppen devalueer je dus ook je nationale kampioenschappen en je A-kader. Wat voor lol beleef je eraan om aan een nationaal kampioenschap deel te nemen of in een A-kader te zitten terwijl je weet dat je je plaats(ing) alleen of mede dankt aan het feit dat een ander een keuze heeft gemaakt waar de organisatie niet achter staat?

Waarom devalueert dat? Als je de selectiecriteria niet haalt, dan zit je niet in het kader. Zo makkelijk is het. Betekent helemaal niet dat de ruiters die dan wel het A-kader halen minder waard zijn of zelfs minder rijden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:26

Liever een a kader met ruiters die met hun eigen paard op eigen kracht zo ver gekomen zijn dan een zogenaamd topteam met allemaal geleende paarden en dubieuze trainers en coaches.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:46


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:56

Maflinger_S schreef:
Door ze uit de nationale kampioenschappen en je A-kader te schoppen devalueer je dus ook je nationale kampioenschappen en je A-kader. Wat voor lol beleef je eraan om aan een nationaal kampioenschap deel te nemen of in een A-kader te zitten terwijl je weet dat je je plaats(ing) alleen of mede dankt aan het feit dat een ander een keuze heeft gemaakt waar de organisatie niet achter staat?


Door geen maatregelen te nemen devalueeer je heel de endurance-sport. Het bezorgt de sport een enorm slechte naam.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:44

safina schreef:
Maflinger_S schreef:
Door ze uit de nationale kampioenschappen en je A-kader te schoppen devalueer je dus ook je nationale kampioenschappen en je A-kader. Wat voor lol beleef je eraan om aan een nationaal kampioenschap deel te nemen of in een A-kader te zitten terwijl je weet dat je je plaats(ing) alleen of mede dankt aan het feit dat een ander een keuze heeft gemaakt waar de organisatie niet achter staat?


Door geen maatregelen te nemen devalueeer je heel de endurance-sport. Het bezorgt de sport een enorm slechte naam.


en precies dát is het punt waarom zoveel mensen zó boos zijn. Een klein groepje ruiters verpest het voor de rest.