Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:39

Hoe verpesten ze het dan voor de rest?

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:34

Uhm de reputatie van de sport, en daarmee het draagvlak. Zowel bij andere ruiters als ook bij het publiek. Dit soort dingen leiden ertoe dat er gepraat wordt over het verbieden van paardensport. Voor je het weet belanden ruiters in hetzelfde (klote!) vakje waar nu (bijv) de varkensboeren zich bevinden. Die kunnen op de meeste feestjes niet meer met goed fatsoen vertellen wat hun beroep is |(

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:37

Dan zouden de races allang tot het einde van de paardensport hebben gebracht. Dat geloof ik niet zo. Er zijn genoeg mensen die endurance willen rijden. En dat kan toch prima. Ik dacht dat die groepen alleen maar groeien. Toen ik er mee begon was het nog niet zo bekend. Maar daar is de laatste tientallen jaren genoeg verandering in gekomen. Geloof niet dat de lokale wedstrijd hier onder te lijden kan vallen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:41

Dinopino schreef:
Hoe verpesten ze het dan voor de rest?


Ja géén idee :roll:

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:43

Arabesk jij zei het. Wat had jij dan in gedachte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:43

Dinopino schreef:
Dan zouden de races allang tot het einde van de paardensport hebben gebracht. Dat geloof ik niet zo. Er zijn genoeg mensen die endurance willen rijden. En dat kan toch prima. Ik dacht dat die groepen alleen maar groeien. Toen ik er mee begon was het nog niet zo bekend. Maar daar is de laatste tientallen jaren genoeg verandering in gekomen. Geloof niet dat de lokale wedstrijd hier onder te lijden kan vallen.

In het huidige klimaat van alles op internet gooien/alles op internet kunnen vinden, is het wachten tot een dierenliefhebber vragen gaat stellen over deze manier van rijden/sporten, dit doortrekt naar alle endurance-ruiters wat gaat resulteren in paardrijden is dierenmishandeling.

In de ogen van een groeiend aantal mensen heeft de paardensport al geen recht op bestaan en wordt er getwijfeld aan sport met dieren en het ethische daaraan. Als dit soort berichten (over de dode paarden in VAE) naar buiten blijven komen, dan werkt dat een bepaalde opinie in de hand. En die opinie kan erg vervelend gaan worden voor andere paardensporten.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:45

Dinopino schreef:
Arabesk jij zei het. Wat had jij dan in gedachte.


Jij hebt niet het idee dat endurance dezelfde naam aan het krijgen is als de rensport (de Derby) en eventing (Boekelo etc)? Paarden kapot rijden zonder verdere nuance? Dooie paarden bij iedere wedstrijd?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:46

Oh heb nooit geweten dat de paardensport bedreigt, werd. Geld dat ook voor de vrijetijdsruiters. Geld dat ook voor de hondensport zoals behendigheid. Waar ook heel veel honden kapot gaan.

Ja, maar dat gebeurt toch niet in Nederland? Wat ergens op een ver continent gebeurd is toch niet interessant voor de mensen in Europa. Ik zal niet weten wat er met de renpaarden en de dressuur daar gebeurd. En wat er in andere landen met hun traditiesporten gebeurd. Renpaarden in Engeland gaan al generaties lang op de renbaan. Die bedreigen de paardensport toch niet. De tennessee walkers met hun niet zo al te vriendelijke manier van trainen hebben toch ook niet gezorgd dat de sport wordt bedreigd. We nemen zelfs dingen van Amerika hier over waarbij je ook je vraagtekens kunt zetten. En dan zou nu juist dit ene in een of andere woestijnland de paardensport bedreigen. Artikelen over Ijsland en hoe die met hun paarden omgaan bedreigen toch ook hier niet de paardensport?

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:56

kyrkelover schreef:
Sofie zit bij een stal waar ze 10 jaar gewoond en gereden heeft in haar kinderjaren. Heel zorgelijk is daarbij de steeds hogere snelheden en daarbij behorende afkeuringen. Iets wat ik ook niet echt bij deze ruiter kan plaatsen, maar ik weet niet hoe of wat ben immers niet daar natuurlijk. Die rijdt dit weekend met een paard waarmee ze vorige wedstrijd metabool er uit ging. Paard liep toen vele hogere snelheden dan die ooit gelopen heeft.


Sofie heeft in ieder geval geen enkele invloed op het trainings- of wedstrijdschema van de paarden die ze nu uitbrengt daar. Die worden m.i. uitgeperst met iedere 3 a 4 weken een 100 plus wedstrijd op een tempo wat ze nog nooit gelopen hebben.
De stal waar ze voor rijd is ook niet helemaal zuiver op de graad.
Maar weet niet welke stal in de UAE dat wel is. De grote stallen van de Maktoums zeer zeker alle niet.

Getup

Berichten: 8300
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:52

Je kunt als ruiter het er ook niet mee eens zijn en dus weggaan....ook n optie.
Zeggen, dat je alleen maar doet , wat de baas je opdraagt is voor mij geen excuus.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:28

Getup schreef:
Je kunt als ruiter het er ook niet mee eens zijn en dus weggaan....ook n optie.
Zeggen, dat je alleen maar doet , wat de baas je opdraagt is voor mij geen excuus.


Of gewoon een baan zoeken en in eigen beheer een paard rijden. :+

De ladies race is nu bezig en er wordt krankzinnig hard gereden. Sofie zit op 27 kmph. Het is allemaal live te volgen.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:25

Arabesk schreef:
Getup schreef:
Je kunt als ruiter het er ook niet mee eens zijn en dus weggaan....ook n optie.
Zeggen, dat je alleen maar doet , wat de baas je opdraagt is voor mij geen excuus.


Of gewoon een baan zoeken en in eigen beheer een paard rijden. :+

De ladies race is nu bezig en er wordt krankzinnig hard gereden. Sofie zit op 27 kmph. Het is allemaal live te volgen.


Goede voorbeeld geven :evaw:

Ik snap echt niet dat zij zo rijdt, zonde en jammer!

_San87_ schreef:
Dinopino schreef:
Dan zouden de races allang tot het einde van de paardensport hebben gebracht. Dat geloof ik niet zo. Er zijn genoeg mensen die endurance willen rijden. En dat kan toch prima. Ik dacht dat die groepen alleen maar groeien. Toen ik er mee begon was het nog niet zo bekend. Maar daar is de laatste tientallen jaren genoeg verandering in gekomen. Geloof niet dat de lokale wedstrijd hier onder te lijden kan vallen.

In het huidige klimaat van alles op internet gooien/alles op internet kunnen vinden, is het wachten tot een dierenliefhebber vragen gaat stellen over deze manier van rijden/sporten, dit doortrekt naar alle endurance-ruiters wat gaat resulteren in paardrijden is dierenmishandeling.

In de ogen van een groeiend aantal mensen heeft de paardensport al geen recht op bestaan en wordt er getwijfeld aan sport met dieren en het ethische daaraan. Als dit soort berichten (over de dode paarden in VAE) naar buiten blijven komen, dan werkt dat een bepaalde opinie in de hand. En die opinie kan erg vervelend gaan worden voor andere paardensporten.


Klopt hoor. De KNHS heeft het paardenwelzijn hoog in het vaandel staan roepen ze.... Hoe kan het dat je een riding permission geeft aan je leden om deel te nemen in een land waar het bijna normaal wordt gevonden dat paarden doodgaan tijdens een wedstrijd?

Het zijn en blijven Nederlandse dames die daar meerijden, die een RP van de KNHS krijgen om daar te starten. Hoe leg je dat uit aan niet-paarden-mensen? Die gaan zich echt niet inlezen over hoe goed je je paard daar rondstuurt om het zogenaamde goede voorbeeld te geven :n

Anoniem

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:42

En het goede voorbeeld geven ze ook nog eens niet..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:10

Heel eerlijk gezegd zou ik me als ik een niet ruiter was dat een rotzorg zijn. Denk dat jullie er teveel belang aan geven. Geloof niet dat de plaatselijke ingenieur in een of ander gehucht of stad zich daar druk om maakt.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:19

Dierenliefhebbers genoeg die niks met paarden/paardrijden hebben.

Als je die groep(en) (de dierenliefhebbers/onwetende-niet-drukmakende persoon wb. paardrijden) ruiter eenmaal tegen je hebt ga je het niet winnen met argumenten als "ik geef daar het goede voorbeeld"
Wat ze inmiddels ook niet meer doen met die belachelijke snelheden....

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:26

Kan natuurlijk niet voor dierenliefhebbers spreken, kan daar ook niet een groep in zien. Doel je nu op Peta. Die neem je toch niet echt serieus. En wat kan het jouw schelen wat een persoon denkt. Wanneer het ze zo zou storen laat ze naar de emiraten gaan en een wedstrijd blokkeren. Misschien sta ik hier wel te naief in. Maar wanneer ik met een gemiddelde Nederlander spreek en het heb over een dood paard bij de military in Boekelo en die heeft zelf een kat. Zie ik niet dat ze opeens denkt oh wat zijn die paardenlui vreselijk.

Wat me wel opvalt bij mensen die echt gek zijn op paarden dat die soms een rare manier van denken hebben. Sterft een ruiter bij de paardensport is het niet zo erg dan wanneer een paard sterft. Sterker nog ze rennen eerst naar het paard dan naar de ruiter.

En discussies aangaan met mensen die niet van plan zijn van mening te veranderen ga je sowieso niet winnen.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:56

Dinopino schreef:
Heel eerlijk gezegd zou ik me als ik een niet ruiter was dat een rotzorg zijn. Denk dat jullie er teveel belang aan geven. Geloof niet dat de plaatselijke ingenieur in een of ander gehucht of stad zich daar druk om maakt.


Je weet dat de PvdD in de provincie vragen heeft gesteld bij een verleende subsidie aan een Nederlandse endurance wedstrijd op basis van wat er in de uae gaande is?

Je weet ook dat hoofdsponsors van de KNHS hun handen er niet meer aan durven te branden en zich terug trekken? Niemand wil in verband gebracht worden met mogelijke mishandeling.

Groepen als Peta krijgen steeds meer te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:57

Dinopino schreef:
Oh heb nooit geweten dat de paardensport bedreigt, werd. Geld dat ook voor de vrijetijdsruiters. Geld dat ook voor de hondensport zoals behendigheid. Waar ook heel veel honden kapot gaan.

Ja, maar dat gebeurt toch niet in Nederland? Wat ergens op een ver continent gebeurd is toch niet interessant voor de mensen in Europa. Ik zal niet weten wat er met de renpaarden en de dressuur daar gebeurd. En wat er in andere landen met hun traditiesporten gebeurd. Renpaarden in Engeland gaan al generaties lang op de renbaan. Die bedreigen de paardensport toch niet. De tennessee walkers met hun niet zo al te vriendelijke manier van trainen hebben toch ook niet gezorgd dat de sport wordt bedreigd. We nemen zelfs dingen van Amerika hier over waarbij je ook je vraagtekens kunt zetten. En dan zou nu juist dit ene in een of andere woestijnland de paardensport bedreigen. Artikelen over Ijsland en hoe die met hun paarden omgaan bedreigen toch ook hier niet de paardensport?


Dinopino schreef:
Heel eerlijk gezegd zou ik me als ik een niet ruiter was dat een rotzorg zijn. Denk dat jullie er teveel belang aan geven. Geloof niet dat de plaatselijke ingenieur in een of ander gehucht of stad zich daar druk om maakt.

Dat jij op een bepaalde manier denkt, wil niet zeggen dat iedereen zo denkt. Gelukkig maar.

Genoeg dierenliefhebbers met interesse in de wereld buiten hun eigen bubbel, die zich het lot van dieren aantrekken, ook als ze daar zelf geen belang bij hebben.

Verder vraag ik me af wat je nou wilt in dit topic? Want het lijkt er bijna op dat je maar wat aan het trollen bent.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:12

Beide Nederlandse meiden hebben vandaag hun wedstrijd uitgereden.
Sofie 25e met hele nette waardes (misschien wel te mooi om waar te zijn, maar ok) met een gemiddelde van 25.5.
En Ijjou een van de laatste finishers met gemiddeld 17.5.
Er is absurd hard gereden weer( top 3 gemiddeld 29km/h), met idioot snelle aanbiedtijden), geen CI's vandaag.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:50

kyrkelover schreef:
Beide Nederlandse meiden hebben vandaag hun wedstrijd uitgereden.
Sofie 25e met hele nette waardes (misschien wel te mooi om waar te zijn, maar ok) met een gemiddelde van 25.5.
En Ijjou een van de laatste finishers met gemiddeld 17.5.
Er is absurd hard gereden weer( top 3 gemiddeld 29km/h), met idioot snelle aanbiedtijden), geen CI's vandaag.


Geen CI in de uitslag is geen zekerheid op geen CI.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:51

reageer even op marie-anne
Dat jij op een bepaalde manier denkt, wil niet zeggen dat iedereen zo denkt. Dat zeg ik ook duidelijk dat het mijn gedachte is. Volgens mij interpreteer je me verkeerd. Ik heb duidelijk gezegd dat ik het ook verschrikkelijk vind dat er paarden onnodig sterven bij paardensport daar.

Ik reageer daar niet op, ik reageerde op het feit dat arabesk zegt dat dat een slechte invloed heeft op de sport. Dat begreep ik niet en daar vroeg ik naar.

Genoeg dierenliefhebbers met interesse in de wereld buiten hun eigen bubbel, die zich het lot van dieren aantrekken, ook als ze daar zelf geen belang bij hebben.

Vind ik prima. Heeft niets met mijn vraag te maken.

Dus wanneer ik vraag wat de slechte invloed is voor de ruiterij ben ik aan het trollen. Fransje geeft tenminste een antwoord wat ergens op slaat. Jou post snap ik dan weer niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:58

kyrkelover schreef:
Beide Nederlandse meiden hebben vandaag hun wedstrijd uitgereden.
Sofie 25e met hele nette waardes (misschien wel te mooi om waar te zijn, maar ok) met een gemiddelde van 25.5.
En Ijjou een van de laatste finishers met gemiddeld 17.5.
Er is absurd hard gereden weer( top 3 gemiddeld 29km/h), met idioot snelle aanbiedtijden), geen CI's vandaag.


Gelukkig geen CI's.

Er zouden toch nog meer Nederlandse dames starten?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:14

safina schreef:
kyrkelover schreef:
Beide Nederlandse meiden hebben vandaag hun wedstrijd uitgereden.
Sofie 25e met hele nette waardes (misschien wel te mooi om waar te zijn, maar ok) met een gemiddelde van 25.5.
En Ijjou een van de laatste finishers met gemiddeld 17.5.
Er is absurd hard gereden weer( top 3 gemiddeld 29km/h), met idioot snelle aanbiedtijden), geen CI's vandaag.


Gelukkig geen CI's.

Er zouden toch nog meer Nederlandse dames starten?

Er is 3 dagen wedstrijd.
Vandaag 157 starters.
Morgen 256.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:16

Dinopino schreef:
reageer even op marie-anne
Dat jij op een bepaalde manier denkt, wil niet zeggen dat iedereen zo denkt. Dat zeg ik ook duidelijk dat het mijn gedachte is. Volgens mij interpreteer je me verkeerd. Ik heb duidelijk gezegd dat ik het ook verschrikkelijk vind dat er paarden onnodig sterven bij paardensport daar.

Ik reageer daar niet op, ik reageerde op het feit dat arabesk zegt dat dat een slechte invloed heeft op de sport. Dat begreep ik niet en daar vroeg ik naar.

Genoeg dierenliefhebbers met interesse in de wereld buiten hun eigen bubbel, die zich het lot van dieren aantrekken, ook als ze daar zelf geen belang bij hebben.

Vind ik prima. Heeft niets met mijn vraag te maken.

Dus wanneer ik vraag wat de slechte invloed is voor de ruiterij ben ik aan het trollen. Fransje geeft tenminste een antwoord wat ergens op slaat. Jou post snap ik dan weer niet

Je bent toch niet net uit een ei gekropen?
Ik vind het moeilijk te geloven dat een volwassen vrouw, die al sinds 2002 op Bokt zit, niet begrijpt dat misstanden in een bepaalde tak van de paardensport ervoor kunnen zorgen dat die hele tak van paardensport in een slecht daglicht komt te staan.

Je maakt continu opmerkingen waarvan je prima kunt voorspellen wat de reacties zullen zijn. Hier en in andere topics. Het gaat inderdaad niet over de dode paarden of over endurance, maar telkens over randzaken. Dat lijkt voor mij op trollen ja. Maar misschien zit ik ernaast hoor en meen je het allemaal heel oprecht.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:19

kyrkelover schreef:
Beide Nederlandse meiden hebben vandaag hun wedstrijd uitgereden.
Sofie 25e met hele nette waardes (misschien wel te mooi om waar te zijn, maar ok) met een gemiddelde van 25.5.
En Ijjou een van de laatste finishers met gemiddeld 17.5.
Er is absurd hard gereden weer( top 3 gemiddeld 29km/h), met idioot snelle aanbiedtijden), geen CI's vandaag.


Wel degelijk CI's maar die zijn weggemoffeld. Ik heb de live uitzending gekeken en zag 112 verongelukken. FTC in het systeem een uur nadat de laatste gefinitwas urenlang stond deze combinatie op loop 4. Met nog vier andere paarden die boven de 25 reden en poef ineens na urenlang op de laatste 16 km te hebben gezeten nooit meer aankwamen.....

Waarschijnlijk dus drie of vier fatale blessures.