Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:57

Piekosjj schreef:
Het is overig vrij ‘normaal’ dat op een 160’er de finisher percentage rond de 50%, was daar als dierwetenschap student ook negatief verbaasd over maar ervaren grooms noemen het als normaal en een ‘echte’ test van uithoudingsvermogen.


Ja, als buitenstaander ben ik daar ook oprecht verbaasd over. Een echte test van het uithoudingsvermogen? Ik moet steeds denken aan die happy ahthletes die we willen nastreven. Zijn dieren die dit soort extreme tests moeten ondergaan happy athletes?

Ik zit niet in dat wereldje. Maar het lijkt wel of het voor mensen die in dat wereldje zitten het vrij normaal is allemaal.

Zijn er dingen die ik niet weet? Dingen die maken dat de cijfers, zowel binnen Europa als in de UAE, heftiger lijken dan ze daadwerkelijk zijn? Want dat moet toch haast wel? Anders doen er niet zoveel mensen aan mee. Anders zou jij waarschijnlijk ook niet groomen, of wel? Of zit jij soms toch ook met vraagtekens, zelfs al groom je voor een beschaafde rijder? (Hoef je niet per se hier te delen hoor. Kan het me ook wel voorstellen als je er liever niets over kwijt wilt.)

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:18

Hoe bijzonder zijn de paarden die ze voor de wedstrijden gebruiken? Daarmee bedoel ik, hoe zeldzaam is het dat een paard die er voor wordt geboren ook dit niveau kan halen? En hoeveel tijd en geld kost dat?

Het lijkt wel of een paard daar geen waarde opzich heeft, zo van: 'als deze er bij neervalt hebben we er nog 100'.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:33

Dat kan ik me goed voorstellen hoor Safina, dat je er zo verbaasd naar kijkt als buitenstaander. Het is inderdaad wel een lastig dingetje in hoeverre je er door mee wilt gaan ja, en ook dat je toch wel wat aan dingen gewend raakt. Zo is er een ruiter die niet genoeg geld heeft om haar paarden fatsoenlijk te voeren of er nieuwe ijzers onder te zetten voor een wedstrijd, maar wel elke zomer half europa rondreist (duur!!) in de hoop wat prijzengeld te winnen. Veel ruiters in haar team gaan snel weer weg omdat de paarden niet fit genoeg zijn om wedstrijden mee uit te rijden. Echt te gek voor woorden, en iedereen weet het maar het blijft maar doorgaan :o? Aan de andere kant zijn er juist ook ruiters die geen 160 km starten omdat ze te licht van gewicht zijn voor de minimum gewichtsregels, en hun paard niet met zoveel dood gewicht (lood aan het zadel) willen laten lopen. Dat vind ik dan echt super, dat je je eigen ambities zo opzij zet voor het welzijn +:)+

Wij waren dit jaar in Euston Park voor het EK, en de dag erna wezen kijken / beetje wezen groomen op de wedstrijd van dé sjeik, waar dus ook een paard is overleden precies nadat hij de finishlijn over kwam. Ik heb dit zelf gelukkig niet gezien, maar de ruiter & familie waarvoor ik groom dus wel en iedereen van het team was echt ontzettend overstuur er van. Veel Zweedse ruiters hebben hiernaa ook bijv gezegd niet meer op wedstrijden vd sjeiks te willen rijden, en het is hier al een tijd een regel van de sportverbond dat als je in de UAE wilt rijden, dat je niet in het nationale team mee mag rijden wat ik echt ontzettend goed vind!

Over het groomen bij 'mijn' ruiter heb ik echt nooit vraagtekens, zij is zo open en eerlijk over en naar haar paarden toe en door mijn kennis door mijn studies en haar ervaring in de paardensport bespreken wij samen veel zaken over training, voeding, welzijn etc :) Ik rijd / groom nu bijna twee jaar voor/met haar en zou dat niet kunnen als het me niet aanstond of haar paarden zou behandelen als de ruiter waar ik het hierboven in het begin over heb :j

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:41

safina schreef:
Arabesk schreef:
Vandaag reed er wéér een Nederlander mee. Reindu heeft weer een brief gestuurd naar de KNHS en de KEV. Een CEN 160, die vorig jaar nog onder de FEI viel, maar op miraculeuze wijze dit jaar 'ineens' 'zomaar' niet meer. De zeven dode paarden en de stellingname van KNHS en KEV waren kennelijk niet genoeg om deze ruiter ervan te weerhouden om te starten. Zelfs niet als je moeder in datzelfde bestuur zit.

Dan lap je zeven dode paarden gewoon aan je laars.


243 starts, 173 eliminaties, 73 kreupele paarden. Geen dode paarden. Als het tenminste allemaal netjes geregistreerd is, want er schijnt wel eens wat onder het (Perzisch) tapijt geveegd te worden.
8 FTC. Wat is daarmee gebeurd?

Maar 73 kreupele paarden...echt leuk man. Lijkt me echt een fijne, sportieve, gezellige wedstrijd met happy athletes. Wat moet het toch genieten zijn om daar aan deel te nemen. -O-

Eigenlijk is dit een spelletje waarbij je het verliest als je je paard van happy athlete hebt gereden naar een paard met gezondheidsklachten. Moet je daar überhaupt een wedstrijdje van willen maken? Is dat niet in de basis al een idioot uitgangspunt?


Kreupel of een beetje onregelmatig is wel een verschil.
Paard kan door verstappen of verzuring even niet lekker lopen en gaat erbij de keuring dan uit. Niet dat ze allemaal strompelen ofzo.

Ik zie trouwens 243 starts en 147 eliminaties voor de wedstrijd van gisteren.

Bij die 147 zitten ook de 45 paarden die wel door de veterinaire keuring zijn gekomen maar terug getrokken door de ruiter. Die verwacht misschien dat het anders teveel wordt, kan zelf niet meer etc.

Meest zorgelijk is de FTC. Daarvan heb je geen idee wat er aan de hand is. Die code mag eigenlijk alleen gebruikt voor situaties waarbij de ruiter van zijn paard valt of totaal verkeerd rijdt etc. Maar er willen weleens ongelukken met fatale gevolgen mee weggemoffeld worden.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:53

PocoGaucha schreef:
Hoe bijzonder zijn de paarden die ze voor de wedstrijden gebruiken? Daarmee bedoel ik, hoe zeldzaam is het dat een paard die er voor wordt geboren ook dit niveau kan halen? En hoeveel tijd en geld kost dat?

Het lijkt wel of een paard daar geen waarde opzich heeft, zo van: 'als deze er bij neervalt hebben we er nog 100'.


Elk gezond paard kan dit.
Misschien niet met de snelheden die op FEI/CEI nivo worden gevraagd, maar kijk ook eens bij andere endurance evenementen. Trevescup, heidedistanz en vele anderen.
De oorsprong en de bedoeling van "fit to continue" en "to finish is to win" is iets anders dan dat de arabieren in groep 7 hebben gecreerd.
Elk gezond paard, en goed getraind.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:15

safina schreef:
Piekosjj schreef:
Het is overig vrij ‘normaal’ dat op een 160’er de finisher percentage rond de 50%, was daar als dierwetenschap student ook negatief verbaasd over maar ervaren grooms noemen het als normaal en een ‘echte’ test van uithoudingsvermogen.


Ja, als buitenstaander ben ik daar ook oprecht verbaasd over. Een echte test van het uithoudingsvermogen? Ik moet steeds denken aan die happy ahthletes die we willen nastreven. Zijn dieren die dit soort extreme tests moeten ondergaan happy athletes?

Ik zit niet in dat wereldje. Maar het lijkt wel of het voor mensen die in dat wereldje zitten het vrij normaal is allemaal.

Zijn er dingen die ik niet weet? Dingen die maken dat de cijfers, zowel binnen Europa als in de UAE, heftiger lijken dan ze daadwerkelijk zijn? Want dat moet toch haast wel? Anders doen er niet zoveel mensen aan mee. Anders zou jij waarschijnlijk ook niet groomen, of wel? Of zit jij soms toch ook met vraagtekens, zelfs al groom je voor een beschaafde rijder? (Hoef je niet per se hier te delen hoor. Kan het me ook wel voorstellen als je er liever niets over kwijt wilt.)


De veterinaire keuring zijn best streng dus een paard ligt er ook snel uit. De 160 is topniveau en daarbij wordt echt wat gevraagd van ruiter en paard. Net als de grand prix bij bijvoorbeeld dressuur is dat niet voor iedere combinatie weggelegd. Alles moet kloppen qua management, een zadel wat net niet goed ligt, een ijzer verliezen, een ruiter met doorrijdplekken alles kan er voor zorgen dat het net niet lukt. Paarden zijn niet per definitie kapot als ze uit de wedstrijd worden gehaald. Daarbij is er een enorm verschil met wedstrijden in de UAE en in bijvoorbeeld Europa. In de UAE zou het beter racing kunnen heten ipv riding. -O-

Voor de paarden wordt normaal gesproken goed gezorgd en ze willen ook echt graag lopen. Een goed getraind paard loopt met de oren erop nog het laatste rondje en heeft genoeg energie over voor een eindsprint. Dat is prachtig om te zien :j

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:29

Het uitvalpercentage lijkt inderdaad heel hoog, maar zou je dezelfde strenge keuringseisen voor andere disciplines hebben zou je ook heel veel uitval zien.
Kreupel er uit is echt niet altijd stokkreupel, maar veelal wat stijf of lichte onregelmatigheid etc.
Metabool ben je ook van veel dingen afhankelijk, wil je paard bijvoorbeeld niet plassen of is hij toch wat gespannen is het ook einde oefening.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:07

safina schreef:
Arabesk schreef:
Vandaag reed er wéér een Nederlander mee. Reindu heeft weer een brief gestuurd naar de KNHS en de KEV. Een CEN 160, die vorig jaar nog onder de FEI viel, maar op miraculeuze wijze dit jaar 'ineens' 'zomaar' niet meer. De zeven dode paarden en de stellingname van KNHS en KEV waren kennelijk niet genoeg om deze ruiter ervan te weerhouden om te starten. Zelfs niet als je moeder in datzelfde bestuur zit.

Dan lap je zeven dode paarden gewoon aan je laars.


243 starts, 173 eliminaties, 73 kreupele paarden. Geen dode paarden. Als het tenminste allemaal netjes geregistreerd is, want er schijnt wel eens wat onder het (Perzisch) tapijt geveegd te worden.
8 FTC. Wat is daarmee gebeurd?

Maar 73 kreupele paarden...echt leuk man. Lijkt me echt een fijne, sportieve, gezellige wedstrijd met happy athletes. Wat moet het toch genieten zijn om daar aan deel te nemen. -O-

Eigenlijk is dit een spelletje waarbij je het verliest als je je paard van happy athlete hebt gereden naar een paard met gezondheidsklachten. Moet je daar überhaupt een wedstrijdje van willen maken? Is dat niet in de basis al een idioot uitgangspunt?


en een hoop paarden metabool of kreupel of metabool én kreupel uit de loop gehaald, vetgate niet meer gehaald. En inderdaad een heel dik Perzisch tapijt. De winnaar die over de finish komt en hartslag 77 heeft op het scherm, dan nog een keer meten, scherm uit, tadaaaaa hartslag 58 wordt ingevuld. Dat kun je gewoon live volgen op de uitzendingen.

Ik heb niet de illusie dat ze bij CEN's de keuringen net zo netjes en onafhankelijk doen als bij CEI's. Er is teveel geld mee gemoeid, dus veeartsen die te vaak afkeuren, zijn vast niet meer populair.m Voor jou tien anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:45

fransje23 schreef:
Kreupel of een beetje onregelmatig is wel een verschil.
Paard kan door verstappen of verzuring even niet lekker lopen en gaat erbij de keuring dan uit. Niet dat ze allemaal strompelen ofzo.

Ik zie trouwens 243 starts en 147 eliminaties voor de wedstrijd van gisteren.

Bij die 147 zitten ook de 45 paarden die wel door de veterinaire keuring zijn gekomen maar terug getrokken door de ruiter. Die verwacht misschien dat het anders teveel wordt, kan zelf niet meer etc.

Meest zorgelijk is de FTC. Daarvan heb je geen idee wat er aan de hand is. Die code mag eigenlijk alleen gebruikt voor situaties waarbij de ruiter van zijn paard valt of totaal verkeerd rijdt etc. Maar er willen weleens ongelukken met fatale gevolgen mee weggemoffeld worden.


Je hebt gelijk, 147 eliminaties, slordig van me. Hopelijk zijn er met die 8 FTC geen dode paarden onder het tapijt beland. Want verdwalen op die woestijntracks, dan moet je echt heel erg je best doen. Kan me voorstellen dat ze met alle ophef niet alles aan de grote klok willen hangen.

Goed ook om de nuances rondom kreupelheid en metabool te lezen. Kreupel is dus ook 'licht onregelmatig' of 'stijf.' Wat ik dan wel denk: het betekent hoe dan ook pijn en geen happy athlete. Ik ben meer bekend met het organiseren van SGMW en daar gaan ze er echt niet in zulke enorme aantallen kreupel (of stijf, of licht onregelmatig) uit als bij endurance. En bij SGW ook niet, dacht ik zo, of zit ik er naast?

Misschien moet ik toch eens een wedstrijd gaan kijken.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:06

Een dagje mee gaan gromen met een ervaren team is heel leerzaam (en leuk).

De disciplines zijn ook niet makkelijk te vergelijken. Endurance is echt een duursport vergelijkbaar met wielrennen of marathons en dan ook nog in het terrein niet op een aangelegd wedstrijdterrein (nou ja in de UAE wel) en gedurende dag wisselende weersomstandigheden. En ja, als je uren achter elkaar aan het rijden bent kan er ongemak ontstaan. Is dat goed? Nee, maar het Is natuurlijk erg afhankelijk hoe erg het ongemak is. Niet radja het stappen op een steen of struikelen kan een paard ook op de gewone buitenrit of in het wild overkomen.

Alle veterinaire keuringen zijn er om het paard te beschermen dus een kritische dierenarts keurt bij twijfel een paard af. Daarom zegt enkel het percentage afleidingen weer niet alles.

soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:24

Ik vond (vind) de endurancesport enorm fascinerend en heb lange tijd op het duitse enduraceforum meegelezen en geschreven om me te informeren. Daardoor heb ik ook de kans gekregen om een goede ruiter op een 160km wedstrijd bij mij in de streek mee te groomen.

Ik heb er van geleerd dat de meeste ruiters en teams om mij heen erg begaan leken te zijn me de paarden en hun welzijn. Dat de sfeer op de wedstrijden enorm amicaal was en de concurrenten elkaar ook hielpen en de teams in geval van nood of schaarste ook paarden van concurrerende ruiters groomden. Al met al neem ik er van mee dat de spirit in de endurance topklasse -en ja, er reden toen ook UAE ruiters mee- erg sportief was.

Niettegenstaande heb ik eveneens gezen hoe deze paarden belast worden en tot aan hun uiterste grenzen gaan. En daarbij volledig afhankelijk zijn van de mensen om hen heen.

Ik vind het nog steeds een mooie sport en ik geloof oprecht dat er paarden zijn die hier plezier in hebben. En ik weet dat er veel mensen met een enorm hart voor paarden aan mee doen. Maar ik geloof ook dat de strenge veterinaire controles nooit een sluitend antwoord kunnen bieden op eventueel misbruik en misplaatste ambities van de ruiters. De (endurance) topsport beweegt zich volgens mij aan een grens van wat met paarden op een paardwaardige manier mogelijk is en het risico op misbruik is enorm, zeker als er geld en/of prestige mee gemoeid is.

10 jaren verder is mijn mening dat endurance rijden op het huidige topniveau een onnodig risico is en niet te verenigen met de best mogelijke zorgen voor een aan ons toevertrouwd paardenleven.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:33

Endurance rijden in Europa is verder prima. Uitgezonderd de wedstrijden die met UAE geld worden gerund, daar vallen dan ineens ook zomaar vaker doden.

De UAE is het probleem. Die gasten hebben zoveel geld.l, zoveel belangen. Op Google maps kun je zien dat alle endurance stallen daar allemaal naast elkaar liggen als een soort Monopoly Straat. Het heeft niets van doen met je eigen paard toewerken naar een prestatie. Het is daar een paardenfabriek waarbij er zoveel mogelijk paarden ingekocht en door de woestijn getrapt worden en wat overeind blijft is goed win materiaal.

Zoek voor de gein eens op hoeveel prestaties bepaalde paarden na hun overwinning nog behalen. Ook bijvoorbeeld de paarden van het WK die uit de UAE kwamen. Nederland reed ook niet op Nederlandse paarden daar trouwens.... En zoek ook die namen nog eens op.

soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:49

Arabesk: je hebt helemaal gelijk en dat zeg ik ook volgens mij wel: het beeld dat ik meeneem uit mijn ervaring met de endurance topsport is helemaal niet slecht. Maar als er veel geld en prestige mee gemoeid is wordt het allemaal duidelijk anders. Op de door mij bezochte wedstrijd reden de UAE ruiters ook mee en je zet en voelt wel dat het daar al wat anders ligt. Laat staan op wedstrijden die voor hen echt belangrijk zijn.

Maar als je deze toestanden moet je ze imo niet voeden. Elke vorm van topsport verleidt tot dit soort wantoestanden.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:58

De endurancepaard op topniveau is op dit moment niet "fit to continu".
FEI zet er nog wel op in met weer nieuwe en strengere regels.
Maar ik vraag mij altijd af waarom er zoveel regels moeten zijn om de paarden te beschermen. Een liefhebber wil toch helemaal niet zijn paard bewust bijna de dood in jagen?

Veel regels zijn ook bedacht met o.a. UAE-rijders in gedachten. De uae was al geen voorstander van de nieuwe regels en mede daardoor organiseren ze momenteel alleen nog CEN ipv CEI wedstrijden.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:35

fransje23 schreef:
De endurancepaard op topniveau is op dit moment niet "fit to continu".
FEI zet er nog wel op in met weer nieuwe en strengere regels.
Maar ik vraag mij altijd af waarom er zoveel regels moeten zijn om de paarden te beschermen. Een liefhebber wil toch helemaal niet zijn paard bewust bijna de dood in jagen?

Veel regels zijn ook bedacht met o.a. UAE-rijders in gedachten. De uae was al geen voorstander van de nieuwe regels en mede daardoor organiseren ze momenteel alleen nog CEN ipv CEI wedstrijden.
+

Omdat er geld mee gemoeid is en er altijd ruiters zijn die winnen belangrijker vinden.

Ga maar eens gewoon bij een dressuur wedstrijd kijken en dan heb ik het gewoon over basis nivo. Daar begint het al. Mensen die boos worden als ze niet eerste zijn en rustig hun paard nog ff .....nou ja vul maar in.

Ik ben enkele keren als groom naar de oliestaten gevlogen en geld boeit ze gewoon niet. Er gingen ook veel friezen heen die daar allemaal dood neervielen...maar ja dan koopje gewoon een nieuwe.
Er worden daar paarden gekocht zoals wij een brood bij de bakker kopen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:51

Arabesk schreef:
Endurance rijden in Europa is verder prima. Uitgezonderd de wedstrijden die met UAE geld worden gerund, daar vallen dan ineens ook zomaar vaker doden.

De UAE is het probleem. Die gasten hebben zoveel geld.l, zoveel belangen. Op Google maps kun je zien dat alle endurance stallen daar allemaal naast elkaar liggen als een soort Monopoly Straat. Het heeft niets van doen met je eigen paard toewerken naar een prestatie. Het is daar een paardenfabriek waarbij er zoveel mogelijk paarden ingekocht en door de woestijn getrapt worden en wat overeind blijft is goed win materiaal.

Zoek voor de gein eens op hoeveel prestaties bepaalde paarden na hun overwinning nog behalen. Ook bijvoorbeeld de paarden van het WK die uit de UAE kwamen. Nederland reed ook niet op Nederlandse paarden daar trouwens.... En zoek ook die namen nog eens op.


Op een of andere manier neemt een wedstrijd als bv de WEG in Normandie zoveel energie uit een paard dat het nooit meer zo een prestatie kan leveren.
Bekijk de snelheden van de paarden daar in de laatste ronde eens.
Overigens vind je in het wielrennen, triatlon en marathon ook wel voorbeelden waarbij iemand zo leeg is gelopen op het laatste stuk en daarna nooit meer tot een vergelijkbare prestatie is gekomen. Maar dat is beduidend minder dan in de Endurance.

Het probleem is dat naar- en in de top een lijn bewandeld wordt die erg dun is.
Ik ben over de jaren het plezier in het kijken naar een 160 op hoog nivo kwijt geraakt.
Omdat er onherstelbare schade aan het metaboolsysteem van een paard ontstaat.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:39

Tonkie heeft dat ook benoemd in haar traininsleercursussen. Paard wordt als het ware metabool opgeblazen.
Vooral bij wedstrijden onder erg warme omstandigheden.
Leer je dus gewoon als amateur.

Probleem is niet alleen de snelheid maar ook een te intensief wedstrijdschema.

Dat de paarden die voor de WEG geleend zijn niet meer op topniveau zouden presteren werd al voorspeld voor de wedstrijd. Ze moesten natuurlijk nog even snel gekwalificeerd en hadden zo twee lange afstanden in korte tijd. De voorspelling is voor 50% uitgekomen, Laiza heeft daarna nog gelopen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:36

Citaat:
Ook de paardensport heeft maatregelen genomen vanwege de verwachte hitte bij de Olympische Spelen in Tokio komende zomer. Om de paarden te beschermen wordt de crosscountry - een van de drie disciplines (naast dressuur en springen) van het onderdeel eventing - ingekort van zo'n 6.000 meter tot zo'n 4.500 meter.


De maatregel komt voort uit een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek dat werd uitgevoerd bij het olympische testevent afgelopen zomer. Daarbij werd onder meer de hartslag en het lactaatniveau bij de paarden nauwgezet bijgehouden.




https://nos.nl/artikel/2317694-paarden- ... tokio.html

Ideetje voor de UAE misschien :-)

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:03

zal helaas voor hun niet relevant zijn. Het seizoen is nu, expres al in de winter, met temperaturen van 15-20 graden...

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:07

Het endurance seizoen in de VAE is altijd in de winter...in de zomer is het veel te heet

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:44

xxCYNNxx schreef:
Het endurance seizoen in de VAE is altijd in de winter...in de zomer is het veel te heet


gelukkig is het traject ook maar 27x zo lang als de cross country

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:51

Arabesk schreef:
xxCYNNxx schreef:
Het endurance seizoen in de VAE is altijd in de winter...in de zomer is het veel te heet


gelukkig is het traject ook maar 27x zo lang als de cross country


Daar reageer ik niet op. Ik reageer op de comment van nessinator, die door de formulering suggereert dat de VAE nu ecpress het seizoen in de winter zou doen om hitteplan adviezen te kunnen negeren. Zo bedoelt ze het misschien niet, maar zo kun je het wel interpreteren, vandaar mijn opmerking dat het endurance seizoen daar altijd in de winter is.........heeft verder 0,0 met jouw opmerking over maatregelen voor Tokio te maken.

Bovendien zie ik niet in waarom je zo fel reageert alleen omdat ik een feit stel. Betekent niet gelijk dat ik de gang van zaken daar oke vind.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:44

Komende week rijden er weer A kader leden mee in de UAE, 7 dode paarden waren er nog niet genoeg........... Marijke Visser, Sofie van Aggelen, Bianca Schutz, Ijjou Mohamed en Tess de Wijs, de startlijsten staan online.

Iedere ruiter zou z'n eigen verantwoordelijkheid kúnnen nemen, nu de KNHS nog niet zo ver is, maar ja, je kunt ook net doen of je gek bent en gewoon doorgaan. Maar misschien trekken ze zich nog terug, wie weet :+

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:09

Ik meen een paar jaar terug gelezen te hebben dat je daar sowieso wat 'prijzengeld'krijgt als je de wedstrijd uit rijd. Dat maakt het dan voor sommigen wel lucratief om daar te blijven rijden.

Een aantal die je noemt zijn ook steeds sneller gaan rijden in de loop der jaren. Dan nog zeggen; er moet iemand zijn die het goede voorbeeld geeft ( of iets in die trant) is dan ook niet meer van toepassing.
Marijke is alleen maar nog meer daar gaan rijden sinds de lading kritiek een paar jaar terug.....die zal sowieso niet terug trekken. Maar je smiley zei uiteraard genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:22

xxCYNNxx schreef:
Ik meen een paar jaar terug gelezen te hebben dat je daar sowieso wat 'prijzengeld'krijgt als je de wedstrijd uit rijd. Dat maakt het dan voor sommigen wel lucratief om daar te blijven rijden.

.


Dat maakt het ook onaantrekkelijk om je tijdens de wedstrijd terug te trekken. Hier spreekt men over een bedrag van $25.000 voor het uitrijden. Gaat het vaak om zulke bedragen? http://www.grandprix-replay.com/us/arti ... d-and-ugly Dan denken wel 20x na voordat ze de handdoek in de ring gooien, vermoed ik.

Jammer dat die Nederlanders daar weer starten. Om je kapot voor te schamen.