Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:37

Die nederlandse ruiter heeft waarschijnlijk geprobeerd zo goed als het kan de paarden te trainen en voor te bereiden. Misschien reed zij dat tempo niet. jJe kan haar niet aansprakelijk maken voor de andere doden paarden. Misschien is haar missie wel het allemaal juist paardvriendelijker te maken. Maar nogmaals ik weet er niets van en het artikel mocht wat uitgebreider zijn. Kan dus ook geen mening hebben over het wel of niet meedoen door Nederlanders.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:52

safina schreef:
Je mag toch hopen dat een Nederlandse amazone die meedoet aan die gekkigheid daar, hier in Nederland in ieder geval voor het leven geroyeerd wordt door de KNHS....


Was het maar waar. De KNHS endurancevereniging is trots op het A kader dat daar rijdt en nu rijdt ook het jeugd A kader daar.

Er zijn nu dit seizoen zeven paarden dood tijdens wedstrijden. Bij een aantal van die wedstrijden reden ook Nederlanders mee mét riding permit van de KNHS.

Mijn man stuurde op zaterdagavond een brandbrief naar de KNHS en de KEV en waarschuwde dat het wachten was op het eerste dode paard met een Nederlandse ruiter. Nog geen 24 uur later was het dan zover.

Men blijft recht praten wat krom is. Bla bla een ongeluk bla bla. Ja het zijn altijd ongelukken. Fatale blessures waardoor paarden dood de wedstrijd verlaten.

Dit moet stoppen! KNHS steekt al jaren de kop in het zand. Dopingschandalen, dode paarden het houdt niet op.

A kaderleden die met hoge snelheid met een paard jakkeren en dan metabool of kreupel de wedstrijd uit vliegen. Van het goede voorbeeld geven is allang geen sprake meer. En de stal waar deze amazone voor rijdt is al eerder in verband gebracht met doping.


Dan ben je niet onschuldig bezig.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-12-19 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:55

Kan maartje van Wegen daar geen documentaire over maken?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:39

mvdende schreef:
Ik ben heel bang dat het grootste en enigste woord: GELD is.

Met geld is blijkbaar alles te koop.... en rekening houden met dierenwelzijn hoeft blijkbaar ook niet meer als er genoeg geld geboden wordt.

Ik acht de kans groot dat geld ook voor Bianca de grootste drijfveer is om in het Midden-Oosten in de Endurance actief te zijn en daar te wonen en werken.

Met het accepteren van een baan en of woonruimte daarginds, accepteer je onvermijdelijk ook hun beleid wat betreft de paarden (sport).

Anders dan geld zie ik niet direct in waarom je je in godsnaam in het Midden-Oosten wil bezighouden met paarden. Zeker als vrouw zijnde is het daar niet echt een pretje.

Of je moet daadwerkelijk lol hebben in het woestijnracen en geen zier geven om het feit dat er in de woestijn nog bijna geen één wedstrijd is verreden waar er geen (dodelijke) "ongevallen" en of compleet uitgeputte paarden te betreuren zijn geweest.

Het is niet dat het per ongeluk één keer gebeurd dat er daar paarden overlijden, het is gewoon elke wedstrijd daar feest....

Jeetje, voor al het geld in de wereld zou ik dat zelfs niet willen doen. Zouden ze daar haar ontvoerd hebben of zo?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:09

Dat vind ik een interessante overtuiging die ik wel kan delen mvdende. Dat is precies de reden waarom ik nooit in mijn leven naar Spanje op vakantie ga. Ieder weet hoe daar met dieren wordt omgegaan. Ik nooit naar Turkije zou gaan vanwege de politiek en dat bij nog andere landen.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:17

mvdende schreef:
Ik ben heel bang dat het grootste en enigste woord: GELD is.

Met geld is blijkbaar alles te koop.... en rekening houden met dierenwelzijn hoeft blijkbaar ook niet meer als er genoeg geld geboden wordt.

Ik acht de kans groot dat geld ook voor Bianca de grootste drijfveer is om in het Midden-Oosten in de Endurance actief te zijn en daar te wonen en werken.

Met het accepteren van een baan en of woonruimte daarginds, accepteer je onvermijdelijk ook hun beleid wat betreft de paarden (sport).

Anders dan geld zie ik niet direct in waarom je je in godsnaam in het Midden-Oosten wil bezighouden met paarden. Zeker als vrouw zijnde is het daar niet echt een pretje.


Of je moet daadwerkelijk lol hebben in het woestijnracen en geen zier geven om het feit dat er in de woestijn nog bijna geen één wedstrijd is verreden waar er geen (dodelijke) "ongevallen" en of compleet uitgeputte paarden te betreuren zijn geweest.

Het is niet dat het per ongeluk één keer gebeurd dat er daar paarden overlijden, het is gewoon elke wedstrijd daar feest....


Waar slaat dit op? Ik woon in Dubai met mijn paard en de paarden worden hier worden echt 10x beter verzorgd dan waar ik mijn paarden eerst had staan in Nederland. Als vrouw zijnde is het hier ook nog eens een stuk veiliger en leuker dan in Nederland .. :') Hoe komen mensen er toch bij dat het hier geen pretje is al vrouw .. Zou echt niet snel meer terug willen.

Hier de verklaring van Bianca.
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:27

Bijzonder, als je paarden goed verzorgt mag je ze kapot rijden. :?

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:48

Mies schreef:
mvdende schreef:
Ik ben heel bang dat het grootste en enigste woord: GELD is.

Met geld is blijkbaar alles te koop.... en rekening houden met dierenwelzijn hoeft blijkbaar ook niet meer als er genoeg geld geboden wordt.

Ik acht de kans groot dat geld ook voor Bianca de grootste drijfveer is om in het Midden-Oosten in de Endurance actief te zijn en daar te wonen en werken.

Met het accepteren van een baan en of woonruimte daarginds, accepteer je onvermijdelijk ook hun beleid wat betreft de paarden (sport).

Anders dan geld zie ik niet direct in waarom je je in godsnaam in het Midden-Oosten wil bezighouden met paarden. Zeker als vrouw zijnde is het daar niet echt een pretje.


Of je moet daadwerkelijk lol hebben in het woestijnracen en geen zier geven om het feit dat er in de woestijn nog bijna geen één wedstrijd is verreden waar er geen (dodelijke) "ongevallen" en of compleet uitgeputte paarden te betreuren zijn geweest.

Het is niet dat het per ongeluk één keer gebeurd dat er daar paarden overlijden, het is gewoon elke wedstrijd daar feest....


Waar slaat dit op? Ik woon in Dubai met mijn paard en de paarden worden hier worden echt 10x beter verzorgd dan waar ik mijn paarden eerst had staan in Nederland. Als vrouw zijnde is het hier ook nog eens een stuk veiliger en leuker dan in Nederland .. :') Hoe komen mensen er toch bij dat het hier geen pretje is al vrouw .. Zou echt niet snel meer terug willen.

Hier de verklaring van Bianca.
[ [url=m/7AB8F2.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zeg nergens dat jij je paard de vernieling in helpt.

Ik wil heel graag geloven dat jouw paard een 10* huisje heeft.

Maar je kan er niet om heen dat er heel veel geld zit in het Midden-Oosten en dat mede door dit geld er in het Midden-Oosten paarden zijn die verrot worden gereden in een woestijnrace.

Ik (en vele met mij) vind het alleen behoorlijk frappant dat er vaak paarden overlijden tijdens wedstrijden in het Midden-Oosten en dat dat een stuk minder gebeurd bij wedstrijden binnen Europa zonder ruiters en paarden uit het Midden-Oosten.

Ik Nederland worden meerdere 120km wedstrijden verreden ieder jaar, met zelden een dodelijke afloop van één van de paarden.

Waarom kan er hier in Nederland dan wel fair gereden worden (het A kader even buiten beschouwing gelaten, want deze "ruiters" krijgen steeds meer bloed aan hun handen)

En moet er tijdens een wedstrijd in het Midden-Oosten altijd wel iets negatiefs voorkomen.

Ik denk zelf dus dat het met geld te maken heeft....

Hier in Nederland win je misschien een zak voer en een cadeaubon van €20, wedstrijden worden hier voornamelijk voor de eer en de "fun" gereden.

Winnen, verliezen door je eigen stomme fout... Of doordat een k3 in volle galop je inhaalt terwijl jij als k1 de hartslag omlaag probeert te krijgen... 100 m voor de finnish, eigenlijk maakt niets uit want mij is altijd geleerd:

TO FINISH IS TO WIN

Om samen met je paard als team gezond over de finnish te komen na een mooie rit.

In het Midden-Oosten hangt er denk ik een behoorlijke zak geld boven het hoofd van de winnaar en is "falen" geen optie want dan zet je je stal voor schut...
Laatst bijgewerkt door mvdende op 30-12-19 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:52

Dat is een ander verhaal @ beatje..

Ik hou mijzelf niet bezig met endurance hier. Ik heb zelf mijn paard hier van de renbaan gehaald. En inderdaad kun je hier behoorlijk wat geld verdienen hier in de paardensport met elke tak van de sport dus het zal er wel iets mee te maken hebben.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:54

Triest voor de paarden en voor de sport...

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 08:48

Weet je wat ik zo jammer vind.

Ik begrijp dat het gaaf is om een x daar te rijden.

Maar kom niet met het verhaal dat ze zo goed verzorgt worden en dat je zelf niet zo hard rijd.

Komt voor mij neer op je ziet dat iemand gepest wordt, maar je kijkt snel de andere kant op.
Dat je er zelf niet aan mee doet wil niet zeggen dat je er niks aan kan veranderen/standpunt in kan nemen.

Je kan een paard nog zo goed verzorgen thuis, aqua trainer, zwembad etc, maar daar heeft het het paard niks aan als je hem op de wedstrijd dag overvraagd. En als je op een 160 km hogere gem. snelheden rijd van 20+ klopt er volgens mij gewoon iets niet. Het zijn dieren, levende wezens geen machines. Dat je zegt dat je van de sport houd mag, maar wij mensen die paardrijden hebben een bepaalde verantwoordelijkheid over het dier wat je gebruikt voor je sport. Neem die dan ook.

Wij zijn de stem voor de paarden. Er zijn toch genoeg wedstrijden in Europa om te rijden?

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:26

Mies schreef:
Waar slaat dit op? Ik woon in Dubai met mijn paard en de paarden worden hier worden echt 10x beter verzorgd dan waar ik mijn paarden eerst had staan in Nederland. Als vrouw zijnde is het hier ook nog eens een stuk veiliger en leuker dan in Nederland .. :') Hoe komen mensen er toch bij dat het hier geen pretje is al vrouw .. Zou echt niet snel meer terug willen.

Hier de verklaring van Bianca.
[ [url=m/7AB8F2.png]Afbeelding[/url] ]


Kan ook wat zeggen over waar jij eerder hebt gestaan in Nederland ;) ;)
Het argument ze worden goed verzorgd is vaak gebruikt in discussies. Maar het is een wat holle kreet. Het zou er nog bij moeten komen dat paard die zo hard moeten lopen slecht verzorgd zouden worden.
De FEI lijst met dopinggevallen staat vol met endurancepaarden. Kosten noch moeite worden gespaard om tot een goed resultaat te komen.

In een wedstrijdseizoen sterven gemiddeld zo een 15-20 paarden. Althans dat zijn degene die zichtbaar zijn, als ze na afloop thuis bezwijken is het niet te traceren.

En off topic: wat is jou mening over de mensenrechten in de UAE?
En het feit dat als een vrouw verkracht wordt zij de schuldige is?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:16

Mies schreef:
Dat is een ander verhaal @ beatje..

Ik hou mijzelf niet bezig met endurance hier. Ik heb zelf mijn paard hier van de renbaan gehaald. En inderdaad kun je hier behoorlijk wat geld verdienen hier in de paardensport met elke tak van de sport dus het zal er wel iets mee te maken hebben.

Wat is een ander verhaal? Dat is toch waar het hier om gaat je verzorgt ze goed en rijd ze dan vervolgens kapot in een wedstrijd.

Bij de goede verzorging is het ook maar wat je goede verzorging noemt.Ze zullen best goed te eten krijgen,maar heel veel meer dan zandpaddocks hebben ze er toch ook niet.
Ik zou ook never nooit niet een paard die kant op verkopen hoeveel ze ook bieden.
En dat zegt niks over jou als persoon Mies,dat je een hart voor paarden hebt en ze goed verzorgt wil ik direct geloven.
Maar je ziet daar in de endurence toch veel dingen misgaan.
Overigens overal met dieren als er geld bij komt kijken of het nu in de honden of paarden wereld is.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:39

Erg triest en weet je wat nog triester is dat wanneer men midden in de sport zit alles maar normaal begint te vinden, nergens meer van op kijken. Het went namelijk.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:49

Popstra schreef:
Erg triest en weet je wat nog triester is dat wanneer men midden in de sport zit alles maar normaal begint te vinden, nergens meer van op kijken. Het went namelijk.

Gelukkig niet! Ook in het A-kader zitten mensen die erg anti-woestijnrace zijn en dit niet onder stoelen of banken steken.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:51

Wat triest zeg.. Als ik die verklaring lees van haar staat er ze finishen zonder grote blessures. Dus ze finishen wel met blessures.. Kan ook niet anders als je zo'n gemiddelde snelheid haalt.. Het draait uiteindelijk toch allemaal om geld en dat is dan ook de reden waarom ze goed verzorgd worden. Iedereen wilt winnen maar risico's worden wél genomen.. Nee ik vind het erg triest voor de (veel te jong) overleden paarden. Natuurlijk weer met toedoen van de mens..

MarjanB

Berichten: 16476
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:14

DonDon schreef:
Wat triest zeg.. Als ik die verklaring lees van haar staat er ze finishen zonder grote blessures. Dus ze finishen wel met blessures.. Kan ook niet anders als je zo'n gemiddelde snelheid haalt.. Het draait uiteindelijk toch allemaal om geld en dat is dan ook de reden waarom ze goed verzorgd worden. Iedereen wilt winnen maar risico's worden wél genomen.. Nee ik vind het erg triest voor de (veel te jong) overleden paarden. Natuurlijk weer met toedoen van de mens..


Ga maar eens bij de gemiddelde dressuurruiter kijken wat daar aan blessures voorbij komt..

Vind dit wel wat ver gaan om 1 iemand zo de grond in te stampen. Volg haar op Facebook en die paarden hebben het echt goed bij hun.

Over het racen... ik vind dat dat gewoon gestopt moet worden en de landen hun ruiters terug moeten trekken uit dit soort wedstrijden.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:37

Ik snap niet dat jullie iemand aanvallen die in het land woont en geen endurance rijd. En fransje dat je haar persoonlijk kent en hier zo aan te vallen vind ik niet netjes. Maar goed zo ervaar ik het. Je kan best ergens tegen zijn, maar wanneer het je zo stoort doe er iets aan. Blokkeer de KHNS of stuur een boze brief of klim op de barricade, maar om je woede op iemand uit te laten die daar woont vind ik persoonlijk heel raar. Ik zou ook wel een topic kunnen openen na het binnenhalen van een mishandelde hond uit Spanje. Ik snap niet dat er nog mensen op vakantie gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:44

Mijn paard heeft het ook heel goed bij mij. Dat geeft me geen vrijbrief om hem op wedstrijden dan maar kapot te rijden. Het legitimeert ook niet dat ik meedoe aan competities waarin er zo gereden wordt dat er 4 (!) paarden om het leven komen.
Dat soort wedstrijden, daar blijf je als weldenkende paardenliefhebber gewoon heel ver uit de buurt. Daar wil je niet gezien worden. En doe je dat wel, hoef je van mij echt geen medelijden te verwachten als mensen daar felle kritiek op leveren. Dan mag je de ogen uit je kop schamen.

Ik vind het vooral heel erg dat de KNHS meewerkt aan dit soort praktijken. Dat Nederlandse ruiters van hen blijkbaar alle gelegenheid krijgen om te starten daar. Maar dat je sportbond het blijkbaar allemaal goed vindt maakt nog niet dat je zelf niet meer verantwoordelijk bent voor je eigen keuzes.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:56

safina schreef:
Maar dat je sportbond het blijkbaar allemaal goed vindt maakt nog niet dat je zelf niet meer verantwoordelijk bent voor je eigen keuzes.


Precies dat. En als je dat tegen de ruiters die daar rijden zegt, is hun weerwoord: "maar wíj rijden wél clean, en willen laten zien dat het ook clean kan."

Right, met als resultaat dat je ergens onderin het klassement eindigt, en je de volgende keer echt geen uitnodiging van de sheiks meer krijgt, laat staan dat je daar nog een paard onder je gat wordt geschoven.

Als je daar als buitenlander op een paard van een grote renstal in buitenlandse handen/de sheiks rijdt, rijd je volgens hun principes. Want anders wordt het paard gewoon onder je kont vandaan gehaald wegens onvoldoende ambities, en mag je zelf je ticket naar huis betalen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:05

MarjanB schreef:
DonDon schreef:
Wat triest zeg.. Als ik die verklaring lees van haar staat er ze finishen zonder grote blessures. Dus ze finishen wel met blessures.. Kan ook niet anders als je zo'n gemiddelde snelheid haalt.. Het draait uiteindelijk toch allemaal om geld en dat is dan ook de reden waarom ze goed verzorgd worden. Iedereen wilt winnen maar risico's worden wél genomen.. Nee ik vind het erg triest voor de (veel te jong) overleden paarden. Natuurlijk weer met toedoen van de mens..


Ga maar eens bij de gemiddelde dressuurruiter kijken wat daar aan blessures voorbij komt..

Vind dit wel wat ver gaan om 1 iemand zo de grond in te stampen. Volg haar op Facebook en die paarden hebben het echt goed bij hun.

Over het racen... ik vind dat dat gewoon gestopt moet worden en de landen hun ruiters terug moeten trekken uit dit soort wedstrijden.


Normaal reageer ik niet op dit soort reacties maar nu kan ik het toch niet laten om hier op te reageren. Kost me te veel energie enzo. Als er een tekst staat kan iedereen het opvatten zoals ze zelf willen.
Echter is nergens uit mijn tekst op te maken dat ik iemand persoonlijk aanval. Zoals je in mijn tekst terug kan lezen heb ik het over het algemene verhaal. Ja het gaat om geld anders doe je niet mee en ja soms gaat het te ver dan het welzijn van het paard, dat is in elke discipline het geval.

Daarnaast ik heb geen Facebook :o. Hahaha.. En ja zoals ik eerder aangaf weet ik dat de paarden goed verzorgd worden **\O/** Daar hoef ik geen Facebook voor aan te maken
Laatst bijgewerkt door DonDon op 31-12-19 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:19

Wie overigens meteen gelooft dat het paard 'zomaar' uitgleed en een been brak moet misschien dit artikel even lezen: https://www.horsetalk.co.nz/2017/02/03/ ... endurance/

Kort samengevat: dat er zoveel paarden door beenbreuken aan hun einde komen op wedstrijden in het Midden-Oosten komt door overtraining. Daardoor ontstaan er microfracturen in de botten (kleine scheurtjes). Tijdens de enorm zware belasting van een wedstrijd breekt zo'n bot dan.

En ja, dan is natuurlijk nu de vraag: kwam in dit geval breuk door de val of viel het paard door de breuk?
Daar zullen we wel nooit het antwoord op krijgen. Het laatste lijkt me persoonlijk meer waarschijnlijk.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:44

safina schreef:
Wie overigens meteen gelooft dat het paard 'zomaar' uitgleed en een been brak moet misschien dit artikel even lezen: https://www.horsetalk.co.nz/2017/02/03/ ... endurance/

Kort samengevat: dat er zoveel paarden door beenbreuken aan hun einde komen op wedstrijden in het Midden-Oosten komt door overtraining. Daardoor ontstaan er microfracturen in de botten (kleine scheurtjes). Tijdens de enorm zware belasting van een wedstrijd breekt zo'n bot dan.

En ja, dan is natuurlijk nu de vraag: kwam in dit geval breuk door de val of viel het paard door de breuk?
Daar zullen we wel nooit het antwoord op krijgen. Het laatste lijkt me persoonlijk meer waarschijnlijk.

Dat zat ik me nou precies ook te bedenken. In die post van Bianca staat dat ze elke dag reed. Wanneer moet het paard herstellen dan?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:45

Safina ik geef je geen ongelijk en vindt het zo wat ik er nu over lees niet kunnen. Maar je ontkracht je verhaal nu vind ik door voorbeelden erbij te halen die niet op deze wedstrijd slaan. De informatie die we uit dit artikel halen kan je niet zulke conclusies trekken.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:51

safina schreef:
Wie overigens meteen gelooft dat het paard 'zomaar' uitgleed en een been brak moet misschien dit artikel even lezen: https://www.horsetalk.co.nz/2017/02/03/ ... endurance/

Kort samengevat: dat er zoveel paarden door beenbreuken aan hun einde komen op wedstrijden in het Midden-Oosten komt door overtraining. Daardoor ontstaan er microfracturen in de botten (kleine scheurtjes). Tijdens de enorm zware belasting van een wedstrijd breekt zo'n bot dan.

En ja, dan is natuurlijk nu de vraag: kwam in dit geval breuk door de val of viel het paard door de breuk?
Daar zullen we wel nooit het antwoord op krijgen. Het laatste lijkt me persoonlijk meer waarschijnlijk.


Het is wel heel kort door de bocht dit artikel... Als het puur door overtraining zou komen zou het in de gehele wereld gebeuren in allerlei takken van de sport.
Daarnaast was het bot niet gebroken als het dier niet gevallen was, dus je kan nooit zeggen of het dan door de val kwam of door overtraining. Het is puur speculatie op dit moment...
Het is een artikel die een mogelijkheid, dat zeggen ze ook een suggestie, neer zet, maar echte bronnen staan er ook niet vermeld. Ze noemen dan ook de rensport en het trainings regime. Maar wie zegt dat het niet licht aan de bot dichtheid bij deze paarden? Dan heeft het niets met overtraining te maken.

Ik heb geen idee hoe ze in dat land de endurance paarden rijden, maar als er zo goed voor gezorgd word neem ik aan dat ze ook met inspannigsfysiologie bezig zijn. Dat er m.b.t de inspanningsfysiologie genoeg kan verbeteren in de paardensport is bij velen wel bekend, alleen red je dat niet als er niet mee gewerkt word en zulke artikelen zijn wel stemming makerij. Je weet niet wat hun trainingsschema was... Elke dag rijden is niet gelijk slecht. Rijden kan ook herstel zijn..