Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:23

Rijden is nooit herstel, Sannn. Als je rijdt hebben de spieren geen kans om microschade van een eerdere training te herstellen, en juist dat herstel is waar paarden sterker van worden. Aan de hand wandelen, dat telt nog net als herstel. Erop gaan zitten niet. Als je nooit traint, dan kan je prima vaak rijden. Maar train je serieus (zoals je moet doen voor zulke afstanden), dan moet je ook rust inbouwen. Hetzelfde geldt voor menselijke (top)sporters.
Om dezelfde reden is jouw kip-en-ei opmerking over het ontstaan van de breuk apart. Ja, de breuk kwam door de val. Maar was het paard niet overtraind geweest, dan had de schade best beperkt kunnen blijven tot een spier- of peesblessure. Dat is natuurlijk allemaal gokken, feit is dat het paard nu niet meer leeft.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:37

Wat een slechte rede geeft ze zelf. De paarden worden goed verzorgd. Dat worden de stieren die in de spaanse arena's worden neer gespiest ook :( . Goede verzorging is niet meer dan normaal, daar hoef je geen pluim voor te krijgen. En dat je daar ook een zwembad en weet ik wat allemaal voor mag gebruiken geeft je geen vrijbrief om je paard dood te rijden. Heeft de KNHS hier ook op gereageerd??

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:41

Dinopino schreef:
Ik snap niet dat jullie iemand aanvallen die in het land woont en geen endurance rijd. En fransje dat je haar persoonlijk kent en hier zo aan te vallen vind ik niet netjes. Maar goed zo ervaar ik het. Je kan best ergens tegen zijn, maar wanneer het je zo stoort doe er iets aan. Blokkeer de KHNS of stuur een boze brief of klim op de barricade, maar om je woede op iemand uit te laten die daar woont vind ik persoonlijk heel raar. Ik zou ook wel een topic kunnen openen na het binnenhalen van een mishandelde hond uit Spanje. Ik snap niet dat er nog mensen op vakantie gaan.


Huh?
Ik ken haar niet persoonlijk en ben ook niet woedend op haar persoonlijk. Althans zo is het niet bedoeld.

Maar ik ben wel al jaren bezig met contact met de knhs en de Fei omtrent deze kwestie.
Heb ook veel mensen gesproken die daar gewoond en gewerkt hebben.
Veel misstanden en telkens dezelfde argumenten. Soms slaat mijn irritatiewijzer dan te ver door.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:32

LadyUrsy schreef:
Wat een slechte rede geeft ze zelf. De paarden worden goed verzorgd. Dat worden de stieren die in de spaanse arena's worden neer gespiest ook :( . Goede verzorging is niet meer dan normaal, daar hoef je geen pluim voor te krijgen. En dat je daar ook een zwembad en weet ik wat allemaal voor mag gebruiken geeft je geen vrijbrief om je paard dood te rijden. Heeft de KNHS hier ook op gereageerd??


_/-\o_

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:18

nessinator schreef:
Rijden is nooit herstel, Sannn. Als je rijdt hebben de spieren geen kans om microschade van een eerdere training te herstellen, en juist dat herstel is waar paarden sterker van worden. Aan de hand wandelen, dat telt nog net als herstel. Erop gaan zitten niet. Als je nooit traint, dan kan je prima vaak rijden. Maar train je serieus (zoals je moet doen voor zulke afstanden), dan moet je ook rust inbouwen. Hetzelfde geldt voor menselijke (top)sporters.
Om dezelfde reden is jouw kip-en-ei opmerking over het ontstaan van de breuk apart. Ja, de breuk kwam door de val. Maar was het paard niet overtraind geweest, dan had de schade best beperkt kunnen blijven tot een spier- of peesblessure. Dat is natuurlijk allemaal gokken, feit is dat het paard nu niet meer leeft.


Ik heb met humane sporters gewerkt en ben zelf inspanningsfysioloog, rijden kan prima als herstel. Er zijn niet voor niets herstel trainingen. Juist goed om de doorbloeding etc. te stimuleren. Je moet alleen weten wat je doet. Stil zetten/ niets doen is niet per definitie herstel, dat is wel een misvatting die er is. Hiermee zeg ik niet dat er nooit een dag rust ingepland kan worden.
Microtrauma’s herstellen niet door niet te rijden na een trainingsprikkel. Microtrauma’s herstellen door goed te weten wat je doet en die chronisch belasting te verhogen zodat je voor een wedstrijd goed genoeg getraind bent en hetgeen wat er gevraagd word op kan vangen met je lichaam.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:44


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:19


fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:45

daffie1986 schreef:
fransje23 schreef:


Ik heb ook een Nederlands paspoort, als ik hier wedstrijden ga rijden dan ga ik echt niet telkens een riding permit aanvragen hoor. Woon hier en kan gewoon onder de NZ'se vlag starten als ik wil.
Ik zie dus met deze regeling weinig veranderen voor amazones en ruiters die in het buitenland wonen.


Als ze willen kunnen ze natuurlijk lid worden van de bond daar maar het is meer het statement van de Knhs. Geen goedkeuring onder "onze vlag".

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:51

daffie1986 schreef:
fransje23 schreef:


Ik heb ook een Nederlands paspoort, als ik hier wedstrijden ga rijden dan ga ik echt niet telkens een riding permit aanvragen hoor. Woon hier en kan gewoon onder de NZ'se vlag starten als ik wil.
Ik zie dus met deze regeling weinig veranderen voor amazones en ruiters die in het buitenland wonen.


In dit geval staat er bij jou naam in ieder geval geen Nederlandse vlag ;) Wat ik had begrepen had de nederlandse amazone een riding permit van de KNHS. Wat mij betreft geven we die niet meer uit.
Bij dit soort wedstrijden willen we toch niet horen. Wij doen alleen maar mee als "veld" vulling.

De reden van de breuk blijft gissen maar het heeft er alle schijn van dat de paarden te snel naar het hoogste niveau worden gereden. Neem daarbij de snelheden die gewoon niet goed kunnen zijn voor de paarden. Hoeven we geen geleerden voor te zijn.

@sannn Herstel is wat mij betreft in de wei of op een paddock paradise trek, en niet rijden. 30 jaar paardrijden heeft mij wel geleerd dat de conditie van een paard heel anders werkt als die van mij als mens. Zij hebben minder training nodig om in conditie te komen en pakken dit ook snel weer op na een paar weken rust, waar ik als mens na een paar weken rust bijna opnieuw kan beginnen.
Ik vind elke dag rijden dus gewoon slecht en totaal niet nodig. Endurance is ook niet te vergelijken met andere paardensporten. De paarden zijn uren achtereen in touw en microtrauma's gaan dan een veel groter probleem worden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:59

Het is mooi dat de KNHS een statement maakt, hopelijk wordt er op globaal niveau ook wat aan gedaan.

Voor een paard maakt het weinig uit onder welke vlag hij sterft...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 23:02

Dat er mensen uit Nederland aan meedoen is al erg genoeg. Maar het Nederlandse vlaggetje moet weg. Niet uit naam van de KNHS en de KEV. Maar het is triest dat hier al jaaaaaren voor gewaarschuwd wordt en dat er bij de alv van de KEV herhaaldelijk op gehamerd is maar dat het bestuur nooit ballen gehad heeft. Erger nog de UAE belanghebbenden komen op steeds meer bestuursposities dus is van de KEV geen enkele vuist meer te verwachten. En ondertussen vragen ze zich af waarom het ledenaantal gestaag daalt.

Reindu, de beheerder van http://www.endurancedatabase.nl was er half november zó klaar mee dat hij na 30 jaar lidmaatschap heeft opgezegd en nu een eigen vereniging aan het oprichten is. De lange afstandsruiters, breedtesport zonder topsport en zonder KNHS en gericht op samen mét je paard en een vorm waarin ook de tinkers en de haflingers een kans krijgen. www.anderelangeafstandsruiters.nl


De reden dat paarden in de UAE zo vaak hun benen breken is omdat ze illegaal verdoofd zijn tot de knie. Ze voelen hun benen niet meer. Er is een filmpje van een paard dat op een volstrekt vlakke baan in een galopje schijnbaar plotseling 'zomaar' beide voorbenen breekt.

En kijk eens hoe goed.ze zijn voor de paarden. Dit moet wel iets van koolzuurijs zijn. Zo koud dat je er benen en voeten mee verdoofd.



Oh nee dat was super gezond natuurlijk.

Anoniem

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 01:32

Fijn, de KNHS heeft goede voornemens. :D Ik heb niet de illusie dat het alle ellende zal voorkomen, maar als ze in ieder geval maar een signaal afgeven dat het echt niet oké is om als KNHSlid op dit soort wedstrijden te verschijnen.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 03:39

Ik dacht altijd dat het belangrijkste doel met endurance veilig en gezond (voor zowel paard als ruiter) over de finish komen was... -O-

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 06:05

Ik heb al heel veel paarden zien vallen. Nooit heb ik er een z'n benen zien breken. Ze omschrijven het nu net of paarden van porselein zijn die om het minste botbreuken krijgen. Als dat zo is binnen je sport lijkt het mij toch voor de hand te liggen om er vraagtekens bij te zetten. Dat gebeurt echter niet en die hele instelling stink al waanzinnig. Of het nu komt door over training of dat die paarden echt zwakker zijn maakt in beginsel nog niet eens uit. Een sport die hier niet wakker van ligt kun je met goed fatsoen niet je naam aan verbinden.

Stom ongeluk voor de Nederlandse amazone.. Zou kunnen. Mij maakt het geen reet uit, want door dergelijke wedstrijden draagvlak te geven hou je dit misbruik net zo goed in stand.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 09:20

Bodiwi schreef:
Ik heb al heel veel paarden zien vallen. Nooit heb ik er een z'n benen zien breken. Ze omschrijven het nu net of paarden van porselein zijn die om het minste botbreuken krijgen. Als dat zo is binnen je sport lijkt het mij toch voor de hand te liggen om er vraagtekens bij te zetten. Dat gebeurt echter niet en die hele instelling stink al waanzinnig. Of het nu komt door over training of dat die paarden echt zwakker zijn maakt in beginsel nog niet eens uit. Een sport die hier niet wakker van ligt kun je met goed fatsoen niet je naam aan verbinden.

Stom ongeluk voor de Nederlandse amazone.. Zou kunnen. Mij maakt het geen reet uit, want door dergelijke wedstrijden draagvlak te geven hou je dit misbruik net zo goed in stand.


Goed verwoord!!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:27

Bodiwi schreef:
Ik heb al heel veel paarden zien vallen. Nooit heb ik er een z'n benen zien breken. Ze omschrijven het nu net of paarden van porselein zijn die om het minste botbreuken krijgen. Als dat zo is binnen je sport lijkt het mij toch voor de hand te liggen om er vraagtekens bij te zetten. Dat gebeurt echter niet en die hele instelling stink al waanzinnig. Of het nu komt door over training of dat die paarden echt zwakker zijn maakt in beginsel nog niet eens uit. Een sport die hier niet wakker van ligt kun je met goed fatsoen niet je naam aan verbinden.

Stom ongeluk voor de Nederlandse amazone.. Zou kunnen. Mij maakt het geen reet uit, want door dergelijke wedstrijden draagvlak te geven hou je dit misbruik net zo goed in stand.


Precies! En dat is ook wat mij tegenhoud om weer KNHS lid te worden, want ze sponsoren NL ruiters daar heen. Dus aan iedereen die KNHS lid is, bedenk goed of je daar lid van wil blijven.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:36

fransje23 schreef:

safina schreef:
Fijn, de KNHS heeft goede voornemens. :D Ik heb niet de illusie dat het alle ellende zal voorkomen, maar als ze in ieder geval maar een signaal afgeven dat het echt niet oké is om als KNHSlid op dit soort wedstrijden te verschijnen.

Ik kan mij nog een andere tijd herinneren. Een bondscoach die in een UAE jasje met een goed bevriende trainer(groep 7) en een A-kaderlid gezamenlijk een buitenlands endurance ritje maken. wetend dat de trainer een valse riding permit had.
Hier de regelementen omtrend een riding permision:
https://www.knhs.nl/top-sport/topsport/ ... endurance/
Zolang het geen CEI is magje overal starten met een algemeen RP die een jaar geldig is.

De belangen van de KNHS liggen ook bij het A-kader, ik geloof niet dat er daadwerkelijk meer gaat gebeuren dan dat "hoopgevend" persbericht.


De micro botscheurtjes is een verhaal dat meer onderzocht moet worden. Bij elke CI op een FEI wedstrijd wordt ook sectie gedaan.
De gegevens uitkomsten van deze secties zijn moeilijk terug te vinden. Alleen in geval van doping volgen publicaties en straffen.
Persoonlijk vind ik dat je individueel niet iemand kan beschuldigen zonder bewijs. Het aantal van deze CI is veel hoger in de UAE (groep 7) dan in de andere groepen. Vanuit het soort blessures bij vele duursporten is bewezen dat botscheurtjes ontstaan met de mogelijkheid tot breuk.
Veel gevalen van een vervelend onverwacht ongeluk kunnen waarschijnlijk toebedeeld worden aan micro botscheurtjes en dus een soort van overtraining.

Over de reacties naar de Nederlandse rijdster

We hebben het over een individu, ik laat mij niet door andere mensen of een hypocriete sportbond vertellen waar ik ga werken of niet. We hopen altijd dat andere mensen dezelfde ideeen hebben, maar vaak is het anders. Ik ga A-kader leden die met trainers uit de UAE werken, of mensen die daar rijden of jureren niet persoonlijk aanvallen of verdedigen. Elke NF heeft een stem, dus ook de UAE heeft maar een stem. Er is het afgelopen jaar hard gewerkt aan verbetering van de regels.

Desert racing onder de vlag van de FEI zal waarschijnlijk stoppen.
In his opening speech at the April 2019 FEI Sports Forum, Ingmar De Vos, the President of the FEI, was uncompromising in his message:
Citaat:
“Endurance is and will continue to be an FEI discipline. Not only because we are the sole governing body, and as such, we need to take our responsibilities, but also because it has great potential and a big future in the FEI, but not as it currently exists. This is a ride – not a race. Horsemanship and the unique bond between horse and rider is key. If you don’t respect these values then go somewhere else. In our sport, athletes and their entourage also have to take responsibility. This will take courage and leadership.”

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:50

Arabesk schreef:
Dat er mensen uit Nederland aan meedoen is al erg genoeg. Maar het Nederlandse vlaggetje moet weg. Niet uit naam van de KNHS en de KEV. Maar het is triest dat hier al jaaaaaren voor gewaarschuwd wordt en dat er bij de alv van de KEV herhaaldelijk op gehamerd is maar dat het bestuur nooit ballen gehad heeft. Erger nog de UAE belanghebbenden komen op steeds meer bestuursposities dus is van de KEV geen enkele vuist meer te verwachten. En ondertussen vragen ze zich af waarom het ledenaantal gestaag daalt.

Reindu, de beheerder van http://www.endurancedatabase.nl was er half november zó klaar mee dat hij na 30 jaar lidmaatschap heeft opgezegd en nu een eigen vereniging aan het oprichten is. De lange afstandsruiters, breedtesport zonder topsport en zonder KNHS en gericht op samen mét je paard en een vorm waarin ook de tinkers en de haflingers een kans krijgen. http://www.anderelangeafstandsruiters.nl


De reden dat paarden in de UAE zo vaak hun benen breken is omdat ze illegaal verdoofd zijn tot de knie. Ze voelen hun benen niet meer. Er is een filmpje van een paard dat op een volstrekt vlakke baan in een galopje schijnbaar plotseling 'zomaar' beide voorbenen breekt.

En kijk eens hoe goed.ze zijn voor de paarden. Dit moet wel iets van koolzuurijs zijn. Zo koud dat je er benen en voeten mee verdoofd.

[ Video ]

Oh nee dat was super gezond natuurlijk.
en dit bedoel ik nu met dat hoe langer men mee draait in de sport hoe normaler ze dit soort dingen gaan vinden. Evenals dat de paarden tijdens de FEI world in de USA allen in een rij aan het infuus staan om genoeg vocht te krijgen...nu is dat nog niet zo schokkend maar het is toch zot om te zien als je dat niet kent!?

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:01

Zitten marathonlopers in New York ook in een rij aan het infuus om maar te kunnen blijven doorgaan?

Een ongeluk kan altijd gebeuren maar als de paarden zo makkelijk uitglijden en botten breken is er toch iets fundamenteel mis.

Endurance is al lang niet meer wat het geweest is en ik dacht dat men ondertussen de Uae er uit had geknikkerd. Nja ze doen gewoon verder maar onder hun eigen vlag en gescheiden van europese/internationale competities.
Blijkbaar niet.
Wordt tijd dat het wel gebeurd.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:10

Bij renpaarden is het fenomeen dat beenderen door heel veel impact (veel trainen op snelheid) poreuzer worden toch ook bekend?
Er is zelfs een term voor.... eens even in mijn grijze massa graven....

Enfin, daarom zie je paarden dus idd soms 'opeens' een been breken. Dat been breekt dus niet 'opeens'. Het verkruimelt als een pak koekjes.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:50

Popstra schreef:
en dit bedoel ik nu met dat hoe langer men mee draait in de sport hoe normaler ze dit soort dingen gaan vinden. Evenals dat de paarden tijdens de FEI world in de USA allen in een rij aan het infuus staan om genoeg vocht te krijgen...nu is dat nog niet zo schokkend maar het is toch zot om te zien als je dat niet kent!?

Dat is wel heel kort door de bocht en geeft een verkeerd beeld.

Nadat de race gestopt is zijn er paarden die nog op het parcours reden door de organisatie opgehaald.
Deze paarden zijn uit voorzorg aan een infuus gezet. Het grootste deel van deze paarden had dat helemaal niet nodig en is ook niet medisch gekeurd voorafgaand het aanleggen van het infuus.

In Tyron is zoveel organisatorisch misgegaan, zijn de klimatologische omstandigheden (ondanks verzoeken van NF om bv een uur eerder te starten) genegeerd. Dit heeft geresulteerd in ongeldige kampioensschaps race.
Ik noem de onduidelijkheid van de startlijn. Het niet optijd klaar zijn van het wedstrijdterein en parcours. De neutralisatie en de parcourswijziging tijdens de race (van 160 km naar 120 km). De onmogelijkheid voor grooms om waterpunten in te richten en tijdens de race te koelen. Dit alles niet conform de regelementen.

De organisatie had een reden nodig om het eigen falen te verdoezelen. Dus alle paarden die op dat moment nog in de race lagen zijn uit voorzorg behandeld, niet omdat dat medisch nodig was. Tyron was een puinhoop, een situatie waarmee de rijders werden opgezadeld, zij hebben gevochten tegen omstandigheden die buiten hun macht lagen, veroorzaakt door een falende organisatie.
Zelfs iets simpels als goed en veilig water ging fout. (Het water uit de tankwagens op het terrein was geen goedgekeurd drinkwater).

Ik kan mij van Tyron niet herinneren dat daar sprake is geweest van veel CI"s, of door een gigantisch uitvallen door metabole problemen. Door de chaos rond de start was de race circa 2 uur geneutraliseerd en dat veroorzaakte het gevaar. Het aantal paarden aan een infuus is kunstmatig door de organisatie opgekrikt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:56

In Tyron was er maar één Nederlandse ruiter die de enige juiste beslissing nam; terugtrekken. Heel wijs besluit, die verdient een lintje. Een keuze voor het paard en niet voor de eerzucht.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:10

Arabesk schreef:
In Tyron was er maar één Nederlandse ruiter die de enige juiste beslissing nam; terugtrekken. Heel wijs besluit, die verdient een lintje. Een keuze voor het paard en niet voor de eerzucht.


En in een ideale wereld hadden alle ruiters gestaakt en waren de organisatoren verplicht het event te herhalen. Dat was eigenlijk de enige juiste reactie van de ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:16

Ethelate schreef:
Precies! En dat is ook wat mij tegenhoud om weer KNHS lid te worden, want ze sponsoren NL ruiters daar heen. Dus aan iedereen die KNHS lid is, bedenk goed of je daar lid van wil blijven.


Het lastige is dat als je ook maar iets anders wilt op paardengebied dan een recreatief buitenritje maken op zijn tijd, je er haast niet onderuit komt. Zodra je lid wilt worden bij een rijvereniging om te lessen, een keer ergens een oefencrossje wilt rijden, je als beginnend ruiter rijles neemt bij een FNRSmanege: overal komt lidmaatschap van de KNHS om de hoek kijken. Laat staan als je wedstrijden wilt rijden.

Ik ben geen lid meer van de KNHS. Mijn rijvereniging is me vergeten aan te melden, geloof ik. Prima. Dat laat ik voorlopig wel even zo.

Ben benieuwd wat ze gaan ondernemen om dit terrein. Het is in ieder geval hoopgevend dat ze met een reactie gekomen zijn. Een reactie waarin ze deelname aan dit soort wedstrijden ook veroordelen.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:37

SinneJ schreef:
Arabesk schreef:
In Tyron was er maar één Nederlandse ruiter die de enige juiste beslissing nam; terugtrekken. Heel wijs besluit, die verdient een lintje. Een keuze voor het paard en niet voor de eerzucht.


En in een ideale wereld hadden alle ruiters gestaakt en waren de organisatoren verplicht het event te herhalen. Dat was eigenlijk de enige juiste reactie van de ruiters.

Juist!

safina schreef:
Ethelate schreef:
Precies! En dat is ook wat mij tegenhoud om weer KNHS lid te worden, want ze sponsoren NL ruiters daar heen. Dus aan iedereen die KNHS lid is, bedenk goed of je daar lid van wil blijven.


Het lastige is dat als je ook maar iets anders wilt op paardengebied dan een recreatief buitenritje maken op zijn tijd, je er haast niet onderuit komt. Zodra je lid wilt worden bij een rijvereniging om te lessen, een keer ergens een oefencrossje wilt rijden, je als beginnend ruiter rijles neemt bij een FNRSmanege: overal komt lidmaatschap van de KNHS om de hoek kijken. Laat staan als je wedstrijden wilt rijden.

Ik ben geen lid meer van de KNHS. Mijn rijvereniging is me vergeten aan te melden, geloof ik. Prima. Dat laat ik voorlopig wel even zo.

Ben benieuwd wat ze gaan ondernemen om dit terrein. Het is in ieder geval hoopgevend dat ze met een reactie gekomen zijn. Een reactie waarin ze deelname aan dit soort wedstrijden ook veroordelen.

Daarom zijn er nu ook initiatieven om iets anders op te richten. En overweeg ik zelf om tot die tijd in Duitsland lid te worden, daar hebben ze allang afstand gedaan van dat woestijnrace.