Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14045
Geregistreerd: 20-04-16

Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 00:07

ad
Overige
Ingezonden door meerdere bokkers

Oudjaar bleek voor Elke Vandersanden uit het Belgische Hoeselt een drama. Haar merrie stierf aan een hartaanval nadat ze in paniek raakte bij het horen van vuurwerk. ,,Haar vriendje staat al sinds middernacht aan haar zijde te treuren", vertelt Elke.

,,Aan iedereen die het nodig vond om vuurwerk af te schieten: ik hoop dat dit beeld u bijblijft." De woorden van Elke Vandersanden zijn hard, maar treffend. Ze is er kapot van, maar doet toch haar verhaal.

,,Het was ongeveer 23.45 uur toen we buiten de paarden wilden gaan voederen. We hebben er meerdere. Elke avond halen we ze binnen met een extra emmer voer. Toen we bij de deuren stonden kwam iedereen aangelopen, behalve Vevie.”

Elke stapte naar de merrie toe en zag het schuim al op haar mond staan. ,,Ik probeerde haar nog mee te laten wandelen, maar na twee stappen achteruit viel ze pardoes om. Ze heeft nog een half uur liggen afzien met stuiptrekkingen. De veearts was met spoed onderweg, maar ze stierf nog voor hij arriveerde.”

Luider vuurwerk dan ooit
Opvallend genoeg zijn de paarden van Elke therapiepaarden. ,,Ze werken vaak samen met mensen met een beperking en kunnen tegen heel wat lawaai: verkeer, tractoren, zelfs onweer. Andere jaren met nieuwjaar hadden we ook geen problemen. Maar dit jaar waren de knallen véél heviger. In onze jongere tijd kenden we ‘bommetjes’, maar deze waren van een ander kaliber. In een periode van 17 jaar dat we het paard hebben, hebben we dit nooit meegemaakt.”

Ook burgemeester Werner Raskin, die ‘s nachts nog werd opgebeld, is niet te spreken over het drama. ,,Hij heeft ons beloofd volgend jaar met meer geluidsarm vuurwerk te werken. Zo weigerde hij eerder al zes aanvragen voor groots vuurwerk, maar het heeft toch niet zo mogen zijn.”

,,Iedereen zou moeten beseffen tot wat een misère vuurwerk kan leiden. Ik hoop dat iedereen trots is op zichzelf. De veearts die haar goed kende, vertelde eerder al dat Vevie een zeer gezond paard was. 26 jaar is niet jong, maar ze kon nog uren galopperen. Ze was nooit ziek, kon nog verre afstanden aan en zat vol energie.”

Mist
Kans bestaat dat de hevige mist de paarden nog meer in paniek heeft doen slaan, omdat ze zo nog minder beseften waar het geknal vandaan kwam.

De merrie Vevie ligt momenteel dood in de weide en het ander paard ‘Vos’ dat al 17 jaar de weide met haar deelt, wijkt sinds het hele gebeuren op nieuwjaarsnacht niet van haar zijde.

Een video en foto's staan hier. Let op de beelden kunnen schokkend zijn.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:16

Heel triest. Elk jaar opnieuw dezelfde miserie en mensen vinden hun eigen plezier nog steeds belangrijk dan het welzijn van dieren.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:00

Ik had ook het gevoel dat de knallen en het knalvuurwerk veel erger waren dan voorheen. Wat erg dat dit is gebeurd! Ook sneu voor haar maatje Vos. ;(

xanette2018

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:02

kippenvel.....
mijne liep ook buiten...hier staan ze veraf...dus dat scheelt deels....
maar het is en blijft gewoon vedrietig….
hopelijk komen de andere 2 er bovenop <3

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:05

Pas om 23.45 binnen zetten.... enorme mist. Eigenaresse had ze toch ook eerder binnen kunnen zetten. Omstandigheden waren bekend. Heel triest.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:10

luckyfarm schreef:
Pas om 23.45 binnen zetten.... enorme mist. Eigenaresse had ze toch ook eerder binnen kunnen zetten. Omstandigheden waren bekend. Heel triest.


Victim blaming. Omstandigheden zijn bij zoiets nooit bekend, je bent altijd aangewezen op wat er zich op dat moment voordoet. Je kan je maximaal voorbereiden, maar dan nog. Genoeg paarden op stal die ook over de zeik waren.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:20

Tieneke schreef:
luckyfarm schreef:
Pas om 23.45 binnen zetten.... enorme mist. Eigenaresse had ze toch ook eerder binnen kunnen zetten. Omstandigheden waren bekend. Heel triest.


Victim blaming. Omstandigheden zijn bij zoiets nooit bekend, je bent altijd aangewezen op wat er zich op dat moment voordoet. Je kan je maximaal voorbereiden, maar dan nog. Genoeg paarden op stal die ook over de zeik waren.


En wie zegt dat het hartaanval al niet zou gebeuren zonder vuurwerk.

Ik snap haar gevoel van machteloosheid, maar dit heeft mijn inziens niks met vuurwerk te maken.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:20

Dat is hier heel dichtbij, 1 dorp verder, ze schoten inderdaad meer af dan gewend ;(

Mijn buren zelfs in hun tuin aangrenzend aan mijn paddock..

Ik wens Elke heel veel sterkte met dit verlies!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 02:23

Maar je weet toch als eigenaar dat er vuurwerk wordt afgestoken? Dan zorg je toch dat je paarden op zo’n dag op tijd binnen staan?

Die van mij staan graag buiten maar ik ga geen risico’s nemen met oud en nieuw. Dan gaan ze met een flinke bult hooi op stal met de radio aan.

Om 23.45 je paarden nog binnen moeten halen...en dan het vuurwerk de schuld geven? Dat hoort erbij met de jaarwisseling en daar moet je als eigenaar dan ook op anticiperen.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 02:35

Tieneke schreef:
luckyfarm schreef:
Pas om 23.45 binnen zetten.... enorme mist. Eigenaresse had ze toch ook eerder binnen kunnen zetten. Omstandigheden waren bekend. Heel triest.


Victim blaming. Omstandigheden zijn bij zoiets nooit bekend, je bent altijd aangewezen op wat er zich op dat moment voordoet. Je kan je maximaal voorbereiden, maar dan nog. Genoeg paarden op stal die ook over de zeik waren.

Niks victim blaming! Omstandigheden waren bekend.
Ik vind het erg maar zoals hier boven staat 23.45 was veel te laat om binnen te halen.
De mist was al aanwezig om 18.30-19.00u ! En hoe kan ik het weten ben zelf nog door het dorp uitgereden. En stuurde men vriend al 30 min voor afhaaltijd van het eten de baan op voor een rit wat normaal 10 min duurt. En dit vanwege de mist ...
Ik blijf er bij het is zeer erg! Maar paard was al op leeftijd.
Moeten we dan ook de hagelkanonnen in deze regio gaan afschaffen ?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 02:54

In België is er ook een walibi met jong in de buidel gestorven. Op enkele meters van hun wei werd er vuurwerk afgestoken doir 2 jonge gasten.
Zal ook toevallig zijn...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 03:11

Ik ben ook geen fan van vuurwerk maar om nu dit te gooien op een aantal harde knallen, nee sorry dat komt er bij mij niet in, als die zo geschrokken was dan hadden de andere paarden hier ook op moeten reageren. Het is overigens echt heel dom om je paarden pas kwart voor 12 binnen te halen, hier stond alles rond 2 uur binnen door het vuurwerk.

Het was een oud paard die mogelijk gewoon een natuurlijke dood gestorven is door een hartaanval die ze ook had kunnen krijgen een week geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 03:19

Ik weet niet wat ik schokkender vind; dat een paard naar alle waarschijnlijkheid door stress van vuurwerk is overleden óf de reacties op nota bene een paardenforum daarop. Op een paardenforum verwacht je toch mensen die weten hoe stressvol vuurwerk voor dieren is, zeker voor vluchtdieren.

Iemand noemde het al,dit is victim blaming inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 03:52

alice0cullen schreef:
Ik ben ook geen fan van vuurwerk maar om nu dit te gooien op een aantal harde knallen, nee sorry dat komt er bij mij niet in, als die zo geschrokken was dan hadden de andere paarden hier ook op moeten reageren. Het is overigens echt heel dom om je paarden pas kwart voor 12 binnen te halen, hier stond alles rond 2 uur binnen door het vuurwerk.

Het was een oud paard die mogelijk gewoon een natuurlijke dood gestorven is door een hartaanval die ze ook had kunnen krijgen een week geleden.


Dit dus.. het paardje is 26 geworden, een fantastische leeftijd, niet leuk dat ze haar paard moeten missen maar dit had inderdaad ook een week geleden kunnen gebeuren..

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 03:53

RedPassion schreef:
Ik weet niet wat ik schokkender vind; dat een paard naar alle waarschijnlijkheid door stress van vuurwerk is overleden óf de reacties op nota bene een paardenforum daarop. Op een paardenforum verwacht je toch mensen die weten hoe stressvol vuurwerk voor dieren is, zeker voor vluchtdieren.

Iemand noemde het al,dit is victim blaming inderdaad.



Of mensen die ondanks of misschien juist omdat ze paarden hebben het alsnog los van elkaar kunnen zien.


Hickstead is ook bijzonder doodgegaan. Springwedstrijden maar afschaffen?

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 03:57

alice0cullen schreef:
Ik ben ook geen fan van vuurwerk maar om nu dit te gooien op een aantal harde knallen, nee sorry dat komt er bij mij niet in, als die zo geschrokken was dan hadden de andere paarden hier ook op moeten reageren. Het is overigens echt heel dom om je paarden pas kwart voor 12 binnen te halen, hier stond alles rond 2 uur binnen door het vuurwerk.

Dat is onzin.
Mijn arabiertje was al 2 dagen aan het rondrennen en mijn kleintje stond gewoon rustig te eten.

2 jaar terug is hij over de staldeur gekomen door een harde klap 2 meter achter de stal.
Toen stonden de andere 2 gewoon nog op stal.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 06:38

Verschrikkelijk heftig en vreselijk om je paard zo te moeten verliezen. Maar ik vind dat zij nogal apart reageert. 'Aan iedereen die het nodig vond vuurwerk af te schieten' 'ik hoop dat iedereen trots is op zichzelf'. Joh, sorry maar je weet toch dat er vuurwerk wordt afgeschoten? Het was om 23:45, dan mag er gewoon geknald worden. En ze heeft het niet over illegaal vuurwerk, ze heeft het over 'iedereen die het nodig vond' om vuurwerk in het algemeen af te steken.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 07:36

Kan ook toeval zijn natuurlijk, hoeft niet door het vuurwerk te zijn gekomen.
En als ze het dier al lang heeft, zou je zeggen dat ze weet hoe bang hij is en ze eerder binnen zetten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:20

En hoe weten we dat het diertje niet gewoon gestorven is door een hartaanval die hij ook gisteren of overmorgen had kunnen krijgen?

Het is vreselijk om je paard kwijt te raken, maar ik zie even niet het verband.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:30

Paard had o.a schuim uit haar mond en stuiptrekkingen krijg je dat bij een hartaanval?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:40

Het paard is niet vorige week of vandaag gestorven, maar wel op oudejaarsavond. En wat in het artikel staat over de hevigheid van de knallen is een trend in onze provincie. Het wordt elk jaar heviger, luider, langer...
Als dierenliefhebber kan je imo het gebruik van klassiek vuurwerk nog moeilijk verdedigen daar er genoeg alternatieven zijn.

Mijn weide wordt langs alle kanten bestookt, elk jaar opnieuw. Er zijn er zelfs die met opzet proberen om ons op stang te jagen. Maar mijn directe buurman gebruikte dit jaar geluidsarm vuurwerk. De paarden hebben een paar minuten onrustig gestaan, maar ze konden het aan. Als mijn buur geen geluidsarm had, was het allicht minder ok geweest.

En zo te horen hadden hij en zijn gasten er evenveel plezier in.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:47

Annet_Dottie schreef:
alice0cullen schreef:
Ik ben ook geen fan van vuurwerk maar om nu dit te gooien op een aantal harde knallen, nee sorry dat komt er bij mij niet in, als die zo geschrokken was dan hadden de andere paarden hier ook op moeten reageren. Het is overigens echt heel dom om je paarden pas kwart voor 12 binnen te halen, hier stond alles rond 2 uur binnen door het vuurwerk.

Het was een oud paard die mogelijk gewoon een natuurlijke dood gestorven is door een hartaanval die ze ook had kunnen krijgen een week geleden.


Dit dus.. het paardje is 26 geworden, een fantastische leeftijd, niet leuk dat ze haar paard moeten missen maar dit had inderdaad ook een week geleden kunnen gebeuren..

Mensen die dit soort reacties geven houden dus echt niet van dieren.
Iedereen die de weg op gaat en dood gereden word is eigen schuld want je weet dat er verkeer rijd of zoiets?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:53

Calixae schreef:
Verschrikkelijk heftig en vreselijk om je paard zo te moeten verliezen. Maar ik vind dat zij nogal apart reageert. 'Aan iedereen die het nodig vond vuurwerk af te schieten' 'ik hoop dat iedereen trots is op zichzelf'. Joh, sorry maar je weet toch dat er vuurwerk wordt afgeschoten? Het was om 23:45, dan mag er gewoon geknald worden. En ze heeft het niet over illegaal vuurwerk, ze heeft het over 'iedereen die het nodig vond' om vuurwerk in het algemeen af te steken.

Er was een verbod om af te steken,is het zo raar dat je verwacht dat mensen zich daar aan houden? In Belgie is de vuurwerk gekte iets minder. Mij is het ook overvallen het vele geknal,simpel verweg omdat je denkt dat mensen zich aan het verbod houden. Ik woon aan de andere kant van Vlaanderen normaal begint het knallen strikt om 24.00 en duurt ongv een uur. Maar ook hier was het ondanks het verbod heftiger dan ook.Hier worden op de dorpspleinen meestal een algemeen vuurwerk georganiseerd door de gemeente.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:54

Vervelend maar misschien had ze anders volgende week wel dood neergevallen. Of de week erop.
Ik vind het sneu maar een beetje overtrokken.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:02

Amai, ik verwacht op een paardenforum toch ook iets meer empathie tegenover een vrouw die net haar paard is verloren. Ja, 't is een oude merrie, maar voor geen enkel paard is een overdosis adrenaline goed en dat is wat vuurwerk nu eenmaal geeft. Was dat vuurwerk er niet geweest had dat paard wellicht wel gewoon nog in de wei gestaan. Een hart reageert nl. net heel sterk op stress en adrenaline. Moet je niet voor geleerd hebben om dat te beseffen. En NEE: een jager die elke winter komt schieten, onweer, hagelkanonnen zorgen niet voor dezelfde soort stress als als dier denken dat je in het vagevuur zit omdat het EN knalt EN flitsen in de licht geeft. Lijkt me ook vrij obvious...
Er zijn zoveel alternatieven en er was een verbod. Mensen zijn gewoon egoïstisch. Mijn plezier eerst!