Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:46


Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:17

Annet_Dottie schreef:
alice0cullen schreef:


Het was een oud paard die mogelijk gewoon een natuurlijke dood gestorven is door een hartaanval die ze ook had kunnen krijgen een week geleden.


Dit dus.. het paardje is 26 geworden, een fantastische leeftijd, niet leuk dat ze haar paard moeten missen maar dit had inderdaad ook een week geleden kunnen gebeuren..

Mensen die dit soort reacties geven houden dus echt niet van dieren.
Iedereen die de weg op gaat en dood gereden word is eigen schuld want je weet dat er verkeer rijd of zoiets?[/quote]

Eens! Zoiets zeg je niet dat een hartstilstand ook eerder of later had kunnen gebeuren. Paard was kerngezond. Beetje respectloos om dit te zeggen, zeker als paardenliefhebber op een paardenforum. Maarja, iedereen ‘langs de kant’ weet het toch altijd beter? Lekker makkelijk om het achteraf te zeggen. Als je het zelf meemaakt, piep je wel anders. Wel gek dan het paard precies met oud en nieuw een hart stilstand kreeg.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:22

Ik snapte hem na de 1e keer al..... :+

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:02


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:49


Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:54

Getekend! :)

Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:56

@Hanssen: Je weet niet of het paard kerngezond was. Mijn verzorgpaard tuigde ik op om te gaan rijden, niets aan de hand. Vertoonde normaal gedrag met al zijn streken. Ik stap drie rondjes. Hij begint onrustig te worden en valt om. Spartelt een paar keer met zijn hoeven. Dood. Hartstilstand. Niets aangemerkt van te voren.

Natuurlijk kan het vuurwerk een rol hebben gespeeld. Maar je weet niet of dat de oorzaak is. Of dat het toch wel was gebeurd. Neemt niet weg dat het ontzettend pijnlijk is om je paard zo te moeten verliezen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:58

Gaan we nu echt gewoon keihard ontkennen dat (extreme) stress vanalles aan problemen kan veroorzaken?
Zelfs de bokkers die wél een groot deel van hun tijd besteden aan de sport afzeiken omdat die dieren stress ervaren gedurende het transport. (Stress die maar een fractie is van de stress die veel dieren bij vuurwerk ervaren.)

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:11

De stress van vuurwerk is vergelijkbaar met niets anders. Het komt van het een op andere moment met donderend geweld, van alle kanten, boven, achter, voor, naast. Gepaard met lichtflisten ook weer van alle kanten. Waar moet een vluchtdier naar toe? Er is geen weg uit als het ineens overal vandaan komt.

Het lichaam reageert met de hoogste alarmstand en dito lichamelijke effecten. Het lijf van een door en door gezond paard wordt al behoorlijk op de proef gesteld. Laat staan een paard op leeftijd of met lichamelijke issues. Onder normale omstandigheden en met de juiste verzorging gaan deze dieren nog jaren mee.
Vuurwerk levert in sommige gevallen nét die extra stressfactor op waar het lijf niet meer mee om kan gaan. Vuurwerk laat zich niet vergelijken met andere “ normalere “ stressfactoren in een paardenleven.

Kunnen we nu eindelijk eens ophouden met de tenenkrommende discussie van: het paard was vroeger over later toch wel dood gegaan. Of we weten niet dat vuurwerk de oorzaak was, is er sectie gedaan etc, etc...

Ieder weldenkend mens is in staat één en één bij elkaar op te tellen. Vuurwerk is bewezen slecht op heel veel fronten. Ik zou zeggen teken die petitie en maak er eindelijk een eind aan!

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:27

Pareltjes schreef:
Kunnen we nu eindelijk eens ophouden met de tenenkrommende discussie van: het paard was vroeger over later toch wel dood gegaan. Of we weten niet dat vuurwerk de oorzaak was, is er sectie gedaan etc, etc...

Ieder weldenkend mens is in staat één en één bij elkaar op te tellen.


En daarom is het aannemelijk dat de oorzaak van de dood het vuurwerk was, maar het is simpelweg geen feit.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:35

Feiten zijn ook slechts interpretaties....

Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:37

Goof schreef:
Pareltjes schreef:
Kunnen we nu eindelijk eens ophouden met de tenenkrommende discussie van: het paard was vroeger over later toch wel dood gegaan. Of we weten niet dat vuurwerk de oorzaak was, is er sectie gedaan etc, etc...

Ieder weldenkend mens is in staat één en één bij elkaar op te tellen.


En daarom is het aannemelijk dat de oorzaak van de dood het vuurwerk was, maar het is simpelweg geen feit.


Dit is wat ik dus probeerde te zeggen. Het zou kunnen, maar je weet het niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:42

Op die manier kan je alles goed lullen. Een roker die longkanker krijgt had dat wellicht ook gekregen als ie nooit gerookt had. Dus sigaretten zijn geen probleem. Dat is de redenering die jullie nu aan het maken zijn.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:43

Ayasha schreef:
Op die manier kan je alles goed banketstaaf. Een roker die longkanker krijgt had dat wellicht ook gekregen als ie nooit gerookt had. Dus sigaretten zijn geen probleem. Dat is de redenering die jullie nu aan het maken zijn.


Ik zeg toch nergens dat vuurwerk geen probleem is? Dat is jouw eigen versie, niet de mijne.

Vuurwerk is een groot probleem en mag wat mij betreft direct verboden worden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:44

Pfffrrt, kunnen we hier mee stoppen? Ik word er een beetje simpel van.
Een paardenliefhebber verliest haar maatje rond middernacht op oudejaar en het enige waar we over bezig zijn is 'dAt Je niEt ZekEr KaN weTeN dAt hEt doOR HeT vUurWErK KomT'.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:55

Ooooh bokt, come on, waarom moet alles uitmonden in een discussie?

Het is verschrikkelijk nieuws en dit jaar was ik voor het eerst ook echt naar rond 00.00 uur en keek alleen maar naar het vuurwerk en hoopte dat het zo snel mogelijk voorbij was voor mijn paard en voor alle andere dieren die er last van hebben. Ik ben voor een vuurwerkverbod, laten we naar een mooie laser- of droneshow kijken, oliebollen eten en dronken worden van de champagne zonder de natuur een opdonder te geven.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:57

Anna_Dani schreef:
Ik ben voor een vuurwerkverbod, laten we naar een mooie laser- of droneshow kijken, oliebollen eten en dronken worden van de champagne zonder de natuur een opdonder te geven.


Ik zag van de week ergens een prachtige droneshow, fantastisch alternatief lijkt me!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:59

Goof schreef:
Anna_Dani schreef:
Ik ben voor een vuurwerkverbod, laten we naar een mooie laser- of droneshow kijken, oliebollen eten en dronken worden van de champagne zonder de natuur een opdonder te geven.


Ik zag van de week ergens een prachtige droneshow, fantastisch alternatief lijkt me!

Ik ook, in Sacramento. Erg indrukwekkend.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:01


Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:11

Pipodipo schreef:
Voor de mensen die niet opgelet hebben: de eerdere conditie en doodsoorzaak zijn niet bekend van dit paard en het is ook niet duidelijk of de doodsoorzaak onderzocht zal worden middels sectie. Daardoor is het lastig conclusies te trekken. Er is dus niemand die beweert dat vuurwerk geen slachtoffers maakt, maar in dit geval is het niet een duidelijk verband. Het is heel erg dat het is gebeurd en ik wens de eigenaar nogmaals alle sterkte toe om dit een plekje te geven.


Marie_Anne schreef:
Wat ik zo bizar vind aan jouw reactie en vergelijkbare reacties van anderen, is dat je dus blijkbaar niet je strot uit krijgt: het zou ook het vuurwerk kunnen zijn geweest. Dat snap ik niet. Waarom is dat?


Omdat het logisch is - net zoals dat in het (NL) strafsysteem zo is - dat iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Je kunt dus in principe niet de schuld geven aan het vuurwerk; het is hooguit een verdachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:59

Babootje schreef:
Pipodipo schreef:
Voor de mensen die niet opgelet hebben: de eerdere conditie en doodsoorzaak zijn niet bekend van dit paard en het is ook niet duidelijk of de doodsoorzaak onderzocht zal worden middels sectie. Daardoor is het lastig conclusies te trekken. Er is dus niemand die beweert dat vuurwerk geen slachtoffers maakt, maar in dit geval is het niet een duidelijk verband. Het is heel erg dat het is gebeurd en ik wens de eigenaar nogmaals alle sterkte toe om dit een plekje te geven.


Marie_Anne schreef:
Wat ik zo bizar vind aan jouw reactie en vergelijkbare reacties van anderen, is dat je dus blijkbaar niet je strot uit krijgt: het zou ook het vuurwerk kunnen zijn geweest. Dat snap ik niet. Waarom is dat?


Omdat het logisch is - net zoals dat in het (NL) strafsysteem zo is - dat iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Je kunt dus in principe niet de schuld geven aan het vuurwerk; het is hooguit een verdachte.

Wat een bullshit. Dit heeft niets met het strafrecht te maken. Vuurwerk is geen verdachte :roll: .
Jij hebt teveel Law and Order gekeken.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:09

Wat goed die petities, heb ze allebei getekend. Ik woon in Frankrijk en daar is het gelukkig op het platteland en in de meeste steden geen traditie om vuurwerk af te steken. Wel is er in de zomer veel vuurwerk op zaterdag in veel dorpen, dat is dan georganiseerd door het gemeentehuis. Maar niet voor en door particulieren. Hoop dat NL dit voorbeeld volgt.
Ik heb ook die drone show gezien, wat een geweldig alternatief! En zo knap ook! Hoop dat het daar naar toe gaat.

Voor wat betreft het paard en alle andere dieren die zijn overleden op oudjaarsnacht, ik denk zeker dat het te maken heeft met vuurwerk.

Wat ik niet begrijp is dat zij pas richting middernacht naar haar paard is gegaan. Ik heb mijn paardjes, uit voorzorg, ondanks dat er hier geen vuurwerktraditie is, toch om 17u al naar binnen gehaald. We hebben namelijk wel een keer gehad dat dronken dwazen de bossen introkken om met geweren gewoon maar lekker te knallen. En ja, dan zijn mijn paardjes op stal en in hun boxen ook onrustig, maar toch een stuk meer beschut en veiliger dan buiten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:32

Ik denk dat het laat naar de paarden gaan een mis schatting is geweest. Ik heb die zelf ook gemaakt.
Normaal gezien is in vlaanderen en zeker in de dorpen niet zo gek veel vuurwerk en mensen wachten normaal gezien keurig tot 24.00
Ik doe het ook,Ga 23.45 naar de paarden en gooi dan extra hooi en wortelen in de wei.
En vooral omdat er dit jaar een verbod was,dan ga je misschien heel naïef er vanuit dat mensen zich er aan houden.
Op diverse plaatsen zijn er niet alleen dat paard maar ook een hond en diverse vogels gestorven aan een hartinfarct.
Door het verbod denk ik,was het vuurwerk heftiger dan ooit. Ik ga ook klacht bij de politie neerleggen vanwege de vuurpijlen die door buren verderop in mijn tuin bij de dieren zijn geschoten en zien of ik een aanvraag voor extra controlle voor volgend jaar kan doen.

Als er ergens een verbod voor is,is het toch niet zo gek dat je er op vertrouwd dat het nageleefd word of wel?

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:44

Wij hebben alleen buitenstallen. Onze haflinger ruin is sinds een jaar of 3 doodsbang. De rest staat redelijk rustig. Hij stond om 22.00 uur klokslag al tollend en hijgend in zijn stal in paniek.Toen buiten gezet en toen heeft hij rustig gestaan en gescharreld voor de andere stallen langs tot 00.00 uur vervolgens blinde paniek.. Ik heb hem gepakt en een uur lang rondjes met hem aan de hand gestapt en gekalmeerd. Pompende ademhaling en wijdsopen neusgaten, doodsbange ogen. Ik vind binnen of buiten zetten met eten geen kwestie.. hij dacht niet eens aan eten. We hebben het dit jaar weer overleefd maar ook ik dacht serrieus die valt zo richting de grond. Ik ben dan ook vóór een vuurwerkverbod. Hoe eerder hoe beter... en dit was na de rustgevende spuiten van NAF.. It doesn't make any sense..

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:47

Marie_Anne schreef:
Wat een bullshit. Dit heeft niets met het strafrecht te maken. Vuurwerk is geen verdachte :roll: .
Jij hebt teveel Law and Order gekeken.


Kan het ook wat minder agressief?

Bij ons in de Randstad gaat het vuurwerk echt los. Onze stal is gesitueerd aan de overkant van een woonwijk waar echt veel vuurwerk afgestoken wordt. De paarden stonden toen het vuurwerk losbrak rustig op stal. Er was geen enkel paard in paniek, de meesten stonden rustig hun extra hooi te knabbelen. Het licht en de radio was aan. Sommige paarden spitsten hun oren of keken even naar buiten en dat was het.

Vorig jaar stond er bij ons een eigenaresse met een paard dat wel bang is. Die heeft haar paarden met oud en nieuw verplaatst naar een stal waar het er met de jaarwisseling rustiger aan toe gaat, om te voorkomen dat haar paard zich kreupel zou draaien. Dat kan namelijk ook.

Een oud paard van 26 kan wel kerngezond lijken maar even zo goed om een andere reden dood gaan, net als mensen die bejaard zijn soms overlijden door een 'onschuldig' griepje.

Niettemin heb ik echt een enorme hekel aan vuurwerk en van mij mag het inderdaad worden verboden. Niet alleen van wege de sress die het bij dieren (ook die in de natuur) veroorzaakt, maar ook vanwege de vervuiling. Refererend aan de enorme discussies in NL over de stikstof en CO2 emissies het boerenprotest en de stagnatie van (nieuw)bouwprojecten is het toch wel bijzonder en eigenlijk niet goed te begrijpen, dat we dit gewoon door laten gaan.