Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:56

Djali schreef:
MamAppelsap, daar twijfel ik niet aan dat jij op dat moment de nuchterheid zelve zal blijven. Net zoals de meeste bokkers hier - zoveel is duidelijk.


Waarom stel je dat dan wel in je post? Precies hetzelfde ook nog eens. :') Niemand is hetzelfde, dus mi een erg domme uitspraak en als ik het goed begrijp vind je dat zelf nu ook?

Aangezien je nu niet meer twijfelt.

Nikass schreef:
Jeetje hoe belangrijk is het??
Lees even de zojuist door mij geplaatste link en kijk naar het filmpje. Wel of niet op stal, wel of geen doodsoorzaak, vuurwerk is voor dieren een drama. Is dat echt zo moeilijk te bevatten? :)*


Dat spreek ik niet tegen hoor.

Anoniem

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:57

Omdat mijn tweede reactie sarcastisch is :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:59

Mijn paard is 24 en ook kerngezond. Als zij met een jaarwisseling tijdens het vuurwerk afsteken gestresst raakt en ineens een hartinfarct krijgt, is voor mij 1 + 1 wel 2. Daar hoef ik dan geen sectie voor te verrichten. -O-

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:59

Nikass schreef:
Jeetje hoe belangrijk is het??
Lees even de zojuist door mij geplaatste link en kijk naar het filmpje. Wel of niet op stal, wel of geen doodsoorzaak, vuurwerk is voor dieren een drama. Is dat echt zo moeilijk te bevatten? :)*

Voor mijn dieren is het geen drama hoor. Nooit geweest ook. Zoals ik al zei kun je dieren hier op voorbereiden. Daarnaast zijn veel dieren ook gewoon in de war en gestresst omdat de eigenaar er een heel drama van maakt.

Sectie op een 26-jarige zou ik zonde geld vinden. Die heeft gewoon z'n beste tijd gehad. Echter kun je dan dus ook geen wilde conclusies trekken.

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:03

Mijn dieren. Daar zeg je het. Jouw dieren. En zolang mensen enkel naar hun eigen situatie kijken en dit dan betrekken op de hele wereld, gaat de wereld er alleen maar triestiger op worden.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:04

Ten gevolge van vuurwerk zijn er deze jaarwisseling weer zowel mensen als dieren overleden.Ik vind het heel erg en heel vreemd dat er zog.paardenliefhebbers zijn die erg apart reageren hierop. :(

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:07

Ah ja. Mijn dieren zijn allemaal speciaaltjes en heel bijzonder. Heeft niks met goede voorbereiding en training te maken.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:07

Wil je een pluim, Bodiwi?

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:09

Nee hoor. Ik vind mijn dieren ook de beste die er zijn. Leuk dat anderen dat ook onderstrepen.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:12

Ik durf bijna te wedden dat als er in dat bericht had gedaan dat mevr ze wel op stal gezet had, dat mensen daar de schuld aan gegeven hadden. Dat omdat ze al 17 jaar buiten staan dus waarom dat veranderen, levert toch juist meer stress op?

Paard staat al 17 jaar zonder problemen met oud en nieuw buiten, als jullie dat al 17 jaar zo doen zou je ze dan ineens binnen zetten? Tis ook niet de eerste oud en nieuw met zoveel mist, dus dat zijn ze ook wel gewend dan.

Ik sta echt te kijken van sommige reacties... Er zijn al weet ik veel hoeveel honden overleden door hartstilstanden omdat die knallen van tegenwoordig net bommen zijn, maar als het een oud paard is is dat ineens onmogelijk? :?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:15

Zet je de paarden binnen met oudjaar, dan knallen ze mogelijks wat vroeger en ben je ontverantwoord dat je ze niet wat eerder binnen had gezet "want het is toch oudjaar, je wééét dit toch".
Zet je de paarden met oudjaar al binnen vanaf 14u, dan knallen ze toch weer nét om 13u55 en had je eigenlijk wel moeten weten dat mensen de uren niet handhaven. Waarom had je ze niet nog eerder binnen gezet?
Laat je de paarden buiten, blijf je erbij, want dat is hun gekende plek en het beste in jouw ogen, dan ben je overantwoord want 'je had ze binnen moeten zetten'.
Breken ze binnen de boel af, dan had je je radio maar wat harder moeten zetten of je paard beter moeten voorbereiden tegen loeiharde oorlogsknallen.

Maar goed, relativeer het maar kapot. Volgend oudjaar dan ook niet komen klagen dat er een ree in je autoruit is gesprongen door blinde paniek.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:16

Djali schreef:
Omdat mijn tweede reactie sarcastisch is :)


Dan blijf jij maar lekker denken dat iedereen precies hetzelfde is. ;) Lekker makkelijk wel.

Granoek
Blogger

Berichten: 10481
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:17

neile schreef:
Zet je de paarden binnen met oudjaar, dan knallen ze mogelijks wat vroeger en ben je ontverantwoord dat je ze niet wat eerder binnen had gezet "want het is toch oudjaar, je wééét dit toch".
Zet je de paarden met oudjaar al binnen vanaf 14u, dan knallen ze toch weer nét om 13u55 en had je eigenlijk wel moeten weten dat mensen de uren niet handhaven. Waarom had je ze niet nog eerder binnen gezet?
Laat je de paarden buiten, blijf je erbij, want dat is hun gekende plek en het beste in jouw ogen, dan ben je overantwoord want 'je had ze binnen moeten zetten'.
Breken ze binnen de boel af, dan had je je radio maar wat harder moeten zetten of je paard beter moeten voorbereiden tegen loeiharde oorlogsknallen.

Maar goed, relativeer het maar kapot. Volgend oudjaar dan ook niet komen klagen dat er een ree in je autoruit is gesprongen door blinde paniek.


“Ik rij niet met de auto om middernacht” in 3...2...1...

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:17

Wat ontzettend sneu voor de eigenaresse en het weidemaatje(s)... :(:)

Natuurlijk kunnen paarden ook "ineens" omvallen door andere oorzaken, maar dat gebeurd wel vaak tijdens grote inspanning of stress. Ook al zijn paarden oud & nieuw gewend, ik denk dat het bij de meeste dieren toch wel stress geeft, ook al zie je het niet duidelijk, en dat het bij extreme knallen die erger dan anders zijn, best kan zijn dat ook die dieren vreselijk overstuur raken :(:)

Natuurlijk kan het "toeval" zijn dat het dier net nu gaat staan schuimbekken.

Maar elk weldenkend mens kan toch ook wel beseffen dat een dergelijke plotselinge heftige reactie van het lichaam waarschijnlijk ergens door getriggerd wordt. Het is bij dit soort dingen altijd wel makkelijk om te zeggen "dat had anders ook kunnen gebeuren" en dan min of meer te zeggen dat die trigger niks uitmaakte en geen blaam treft.

Maar je kan ook gewoon beseffen dat het waarschijnlijker is dat de bijzondere situatie die er aan vooraf is gegaan toch wel een voor de hand liggende trigger is geweest en niet net doen alsof er tijdens "een dag als alle andere" zonder bijzondere trigger net zoveel kans hierop was geweest.

Dat het wellicht door iets anders ook getriggerd had kunnen worden maakt het niet okee dat het nu hierdoor gebeurd is... als eigenaar kies je dan toch liever voor het scenario dat je dier nooit zo extreem gestresst raakt dat dit gebeurt....

Desalniettemin heeft het paard wel een mooie leeftijd bereikt. Maar niemand wil dat zijn geliefde dier op deze manier met veel stress aan zijn eind komt :(:)

En eerder binnenzetten lijkt wellicht een betere keuze. Maar aan de andere kant kan dat juist extra stress geven bij paarden om "anders dan anders" te handelen. Hier gaan ze om die reden helemaal niet naar binnen. Ze staan immers altijd buiten en zijn het niet gewend om binnen opgesloten te staan. Ik heb liever dat ze zelf een plekje kunnen zoeken waar ze zich het prettigst voelen :)

Als eigenaresse had gedacht dat eerder binnenzetten beter zou zijn, had ze dat vast gedaan :(:)

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:18

Granoek schreef:
neile schreef:
Zet je de paarden binnen met oudjaar, dan knallen ze mogelijks wat vroeger en ben je ontverantwoord dat je ze niet wat eerder binnen had gezet "want het is toch oudjaar, je wééét dit toch".
Zet je de paarden met oudjaar al binnen vanaf 14u, dan knallen ze toch weer nét om 13u55 en had je eigenlijk wel moeten weten dat mensen de uren niet handhaven. Waarom had je ze niet nog eerder binnen gezet?
Laat je de paarden buiten, blijf je erbij, want dat is hun gekende plek en het beste in jouw ogen, dan ben je overantwoord want 'je had ze binnen moeten zetten'.
Breken ze binnen de boel af, dan had je je radio maar wat harder moeten zetten of je paard beter moeten voorbereiden tegen loeiharde oorlogsknallen.

Maar goed, relativeer het maar kapot. Volgend oudjaar dan ook niet komen klagen dat er een ree in je autoruit is gesprongen door blinde paniek.


“Ik rij niet met de auto om middernacht” in 3...2...1...


:') :')

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:18

Ag onze hond was ook nooit bang voor vuurwerk, totdat er toen ze 6/7 was een enorme klap naast d'r af ging + 4 autoalarmen, ja... Sindsdien is het klaar :(
Één klap kan de fatale zijn, en dat zal hier dan ook het geval geweest zijn als het al 17 jaar hier gaat...

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:19

Granoek schreef:
neile schreef:
Zet je de paarden binnen met oudjaar, dan knallen ze mogelijks wat vroeger en ben je ontverantwoord dat je ze niet wat eerder binnen had gezet "want het is toch oudjaar, je wééét dit toch".
Zet je de paarden met oudjaar al binnen vanaf 14u, dan knallen ze toch weer nét om 13u55 en had je eigenlijk wel moeten weten dat mensen de uren niet handhaven. Waarom had je ze niet nog eerder binnen gezet?
Laat je de paarden buiten, blijf je erbij, want dat is hun gekende plek en het beste in jouw ogen, dan ben je overantwoord want 'je had ze binnen moeten zetten'.
Breken ze binnen de boel af, dan had je je radio maar wat harder moeten zetten of je paard beter moeten voorbereiden tegen loeiharde oorlogsknallen.

Maar goed, relativeer het maar kapot. Volgend oudjaar dan ook niet komen klagen dat er een ree in je autoruit is gesprongen door blinde paniek.


“Ik rij niet met de auto om middernacht” in 3...2...1...


:Y) Aja 's waar :') ! Laat ons excuzenbingo spelen, daar valt plezier mee te maken. ;)

kimmie261

Berichten: 19223
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:22

Nou, ik merk het hier ook wel hoor, lazlo wordt 27 dit jaar , en hij is toch al zo'n zenuwachtig paard, die is ook heel onrustig met die knallen, ik kan me echt wel voorstellen dat het hem ook teveel zou kunnen worden, de stress, de angst...

van mij mag dat rot vuurwerk afgeschaft worden, want ja, als hij met oud en nieuw dood gaat is dat zeker door die shit knallen en de stress die dat geeft, gewoon stik zonde, en zou echt een onnodige dood zijn...

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:24

Mijn ponies waren ineens volledig in paniek in de wei (voorgaande jaren niet). Ze konden de stal in maar bleven rondrennen. Ze renden achter mij aan de stal in, ik heb de deur dicht gedaan en het licht aan gelaten en het was direct goed. Elk dier kan ineens in paniek raken en het is dan opnieuw zoeken naar een manier om het dier te helpen.

Ik woon in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug en als ik 's nachts bij mij paarden ben tijdens het vuurwerk dan wil je niet weten wat voor effect vuurwerk op de wilde dieren heeft. Vogels in paniek, reeën zoeken een veilige plek en weet ik veel wat voor klein grut ik allemaal hoor.

Dus nee, het is niet altijd maar een kwestie van wennen en trainen. En nogmaals voor de eigenaar van het overleden paard kan ik niets anders dan medelijden hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:45

Mensen oordelen weer lekker.

Ik vind het overlijden voor paard, eigenaresse en andere paard echt heel naar.

Maar een oplossing is er niet. Die van ons staan 24/7 buiten en reageren normaal niet echt op vuurwerk of carbid.
Nu sinds Okt verhuisd en een nieuwe merrie erbij die wel wat reageerde.

Wij wonen aan een bosrand met aan 2 kanten een woonwijk daarachter. Er werd al dagen veel afgestoken. Ik zag de merrie al wat schrikken, maar de rest bleef rustig, dus ze had daar steun aan.

Haar moeder is 26 en die deed wel wat mee. Natuurlijk maak je je dan zorgen vanwege de leeftijd. Maar paarden die 24/7/365 samen lopen opeens opsluiten is ECHT GEEN optie!!

Wij hebben wel van alles aangepast. Zo hebben wij het pad eerst dagen 's avonds en 's nachts afgesloten en toen de 31e de gehele dag.
Ik heb op de meest beschutten plek bergen hooi aangeboden zonder netten.

Maar 's ochtends de 31e begonnen ze met heel veel en hard carbid, dus dat was even wennen. Daarnaast vuurwerk, maar ze bleven rustig. Ze wilden juist naar het vuurwerk toe als ze het konden zien. Stonden bij het pad dat ik had afgesloten te kijken hoe en wat.

Om 00:00 ging alles tegelijk natuurlijk en eerst zagen we achter de bosrand alles, maar na 5 minuten zag je niks meer en hoorde je alleen het vuurwerk nog. Ze stonden te kijken en hadden veel steun aan elkaar.
Eten willen ze even niet, maar daarna stonden zeker de ruinen al snel weer te eten.

Natuurlijk worden de knallen steeds harder, maar onze paarden maken het al jaren mee en het vuurwerk is al jaren heel sterk. Carbid was hier 6 bussen op een rij die ze tegelijk lieten ploffen, dus een en al knallen.
Er gebeurt ook al jaren veel door het vuurwerk, maar je kan niet alles erop gooien. En zolang er vuurwerk afgestoken wordt, kan je gewoon niet alles voorkomen.

Ik heb meer brand door vuurwerk meegemaakt. Dan staat je paard zogenaamd op stal waar ze heel vaak ook tekeer gaan en zichzelf verwonden EN de stal kan nog in de brand vliegen ook, wat vaak genoeg is gebeurt.

De mist gaf hier wat spanning, maar ze bleven gelukkig rustig. In mijn ogen juist omdat ze samen staan, alles zelf kunnen zien en beoordelen en de ruimte hebben om een stukje weg te gaan. Niet teveel, want ik wilde niet dat ze uit elkaar gingen lopen en dan van verder naar elkaar toe wilde.

Nu is dit paard dood, maar ik zou ook wel willen weten hoeveel paarden zichzelf hebben verwond op stal of ziek zijn geworden door de stress van opsluiten, stuiteren in een kleine ruimte, alleen etc.

Overigens gebeuren er altijd nog ongelukken door onverwachte dingen. Onze paarden bleven op de veluwe rustig als de heli's over de boomtoppen kwamen, maar ik heb paarden massaal aan de kletter zien gaan. Juist paarden die alleen staan, weinig buiten komen etc.
En wat te denken van alle andere onverwachte geluiden. Dat kunnen mensen wel minder erg of minder hard vinden, maar er gebeuren altijd ongelukken.

Vuurwerk verbieden zou een optie zijn, maar ik weet 100% zeker dat de mensen die nu kiezen voor zoveel en hard vuurwerk daar nog steeds aan weten te komen. Handhaven gebeurt hier toch nooit.

Voor het wild vind ik het vreselijk. De vogels gingen alle kanten op en in de bossen gaat het wild alle kanten op. Dat zie je ook als er gejaagd wordt. Dat knallen is vreselijk voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:53

witroosje schreef:
Ag onze hond was ook nooit bang voor vuurwerk, totdat er toen ze 6/7 was een enorme klap naast d'r af ging + 4 autoalarmen, ja... Sindsdien is het klaar :(
Één klap kan de fatale zijn, en dat zal hier dan ook het geval geweest zijn als het al 17 jaar hier gaat...


Hier hetzelfde!
Ik geloof wel dat je veel kan trainen en gewennen, maar er zijn zoveel verschillen onder dieren. Sommige dieren zijn van nature al vatbaarder voor angsten en dan ligt het iets ingewikkelder. Je ziet het toch vaak dat 1 eigenaar verschillende dieren heeft, 4 zijn er rustig en die 5de gaat door het lint, zelfde eigenaar, zelfde opvoedmethodes, en toch enorme verschillen.

En je kan zoals hier gezegd een dier hebben dat nooit bang was, maar dan toch 1x zo erg schrikt dat het eigenlijk traumatisch was, en voor de rest van zijn leven bang blijft. Of erger, zoals bij deze 26-jarige merrie wellicht het geval was: één fatale knal ;(

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:00

Onze honden reageren helemaal niet op vuurwerk, maar dan ook echt helemaal niet.

Paar jaar terug stonden ze voor ons huis met vuurtonnen etc. Prima, wij hadden met de auto in het bos gelopen. Ik zet de auto op onze oprit en een dronken mafkees gooit een rotje in zo een ton.......Tja, keiharde knal, ik boos, maar de honden reageerden niet echt. Ze schrokken en blaften een beetje.

Mijn Border Collie liep haar hele leven los naast me en ik liep ook met oud en nieuw altijd van mn moeders huis terug naar mn eigen huis met haar. Ze keek nooit op of om en bleef altijd naast me lopen. Toen waren mensen ook nog niet zo anti vuurwerk, terwijl er toen ook al dieren wegliepen etc.

Nu zeg ik; honden gewoon een paar dagen aanlijnen en katten binnenhouden. Maar dat is ook omdat we elkaar vreselijk bang maken tegenwoordig.

We kijken altijd naar de gevallen waar iets gebeurt, maar duizenden dieren hebben het ook wel overleefd. Ik vind het nog steeds vreselijk voor de dieren, zeker het wild, de vogels etc.
Maar je weet gewoon niet zeker waarom een 26jarige dood gaat van vuurwerk. Alleen vuurwerk geloof ik niet. Dat het de druppel is, dat kan ik dan weer wel geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:05

:z
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:06

Victim blaming heeft hier geen zin. Vuurwerk afsteken is in Vlaanderen verboden, je riskeert een boete van 350 euro als particulier. Dus de enige die hier in fout is is degene die het vuurwerk afgestoken heeft, hij/zij heeft immers de wet overtreden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:14

CalipsoLover schreef:
Victim blaming heeft hier geen zin. Vuurwerk afsteken is in Vlaanderen verboden, je riskeert een boete van 350 euro als particulier. Dus de enige die hier in fout is is degene die het vuurwerk afgestoken heeft, hij/zij heeft immers de wet overtreden.


Maar dan moeten ze handhaven.

En er is geen enkel bewijs dat het paard alleen door het vuurwerk overleden is. Het is vreselijk rot allemaal, maar je zal toch echt keihard moeten kunnen bewijzen dat dit de oorzaak is, wil je diegene die afstak aansprakelijk kunnen stellen.

En een verbod gaat nooit werken. Er zullen altijd mensen vuurwerk afsteken.

En er zullen ook altijd andere nare en harde geluiden zijn waar paarden of andere dieren van kunnen schrikken en zichzelf verwonden of erger.