Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:49

Dat is inderdaad het probleem, het is zo luid geworden dat je het niet meer kan overstemmen. Elk jaar steeds hardere knallen, het charmante is er gewoon al lang af op deze manier.

MamAppelsap: ik blijf gewoon sarcastisch hoor. Wil je echt wel eens tegen het lijf lopen nadat je paard om 23u45 het leven heeft gelaten. Pas dan kan je uitspraken doen over hoe je je écht zal voelen en reageren op zo'n moment :)

Tot die tijd blijf ik lekker bij mijn veralgemeniserende mening :Y)

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:52

Voor mensen die denken dat je stress nodig hebt om een hartaanval/ hartstilstand te krijgen:
Nee.

Je kan ook gewoon in rust een hartaanval/-stilstand krijgen. Zijn genoeg mensen die in hun slaap overlijden daardoor.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:55

Djali schreef:
MamAppelsap: ik blijf gewoon sarcastisch hoor. Wil je echt wel eens tegen het lijf lopen nadat je paard om 23u45 het leven heeft gelaten. Pas dan kan je uitspraken doen over hoe je je écht zal voelen en reageren op zo'n moment :)


Oh ja joh? Jij wist het vanmorgen al PRECIES voor iedereen wijsneus. En nu weer terugkrabbelen, het zit je hoog hè.

Djali schreef:
Als jullie paard om 23u45 tijdens het vuurwerk een hartaanval zou krijgen zouden jullie PRECIES hetzelfde reageren. Wat een onzin om dan uitspraken te doen als: "ze had sowieso wel een hartaanval gekregen, heeft niets te maken met het vuurwerk."
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 02-01-20 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:56

Waarom scheld je me zo uit elke keer -O-

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:57

Djali schreef:
Waarom scheld je me zo uit elke keer -O-


Oh in mijn woordenboek is dat geen schelden hoor -O-

Anoniem

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:58

Gelukkig maar <3

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:59

Ik vind het gewoon hypocriet om eerst zo hoog van de toren te blazen dat je zo goed weet over hoe iedereen gaat reageren in die situatie en nu met het opgeheven vingertje komt over dat je dat pas achteraf met zekerheid kan zeggen. :')

Ik druk dat uit met de metafoor wijsneus, excuses als je dat als kwetsend ervaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:04

Excuses aanvaard, we hebben allemaal slaaptekort gehad afgelopen dagen {:)

Ik zei vanochtend dat iedereen zo zou reageren als die vrouw, verdrietig en machteloos, en dat bedoel ik nu nog steeds zo.
Als jij beweert dat het niet zo is en je gewoon nuchter en rustig blijft, is mijn tegenantwoord: dat wil ik weleens zien als het zover is (wat ik je uiteraad echt nooit never toewens). Mijn onveranderlijke mening, die steeds sterker wordt naarmate dit topic en de bijhorende sfeer vordert :)

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:12

_Mir schreef:
Vreselijk!

Ik hoop dat ze heel snel met een verbod komen op consumentenvuurwerk.


Dat was er in belgie. Althans gedeeltelijk. Hangt af van hoe de burgemeester zijn pet staat.
Maar ze zijn met dit verbod dus duidelijk nog niet klaar blijkt nu :
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... spartandhp

Geld primeert boven welzijn. Helaas maar weer :7

Sakura789

Berichten: 2832
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:16

Dat denk ik niet Djali, mensen reageren heel anders op verlies. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe verschillend het kan zijn. Van relativeren en terug denken aan de mooie herinneringen en iemand anders die alleen maar boosheid en vol in de emotie zit en pas na drie jaar het los kunnen laten en denken aan de mooie herinneringen. Elk mens is anders, dat zie je in dit topic wel. Laten we elkaar vooral in de waarde laten en niet iets invullen voor een ander.

Ik ben geen fan van vuurwerk, maar om een relatie te leggen gaat het mij nog iets te ver. Hier mogen de dieren in de vroege ochtend naar buiten en daarna blijven ze lekker binnen tot alles weer voorbij is. Carbid schieten en harde knallen in de dagen ervoor lijken onze paarden niet heel veel uit te maken, ze blijven rustig staan eten.

ElCid

Berichten: 9250
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:17

dromertje2 schreef:
In België is er ook een walibi met jong in de buidel gestorven. Op enkele meters van hun wei werd er vuurwerk afgestoken doir 2 jonge gasten.
Zal ook toevallig zijn...


Net als de herdershond die aan een hartaanval is overleden, puur toeval! Hetzelfde voor de apen in de Duitse dierentuin die verbrand zijn ( door een wensballon), de vader en zoon die in een lift gestikt zijn, de vrouw en haar 4 honden nadat een vuurpijl haar huis in lichterlaaie had gezet...............Allemaal puur toeval. Laten we het maar fijn ontkennen dat het iets met vuurwerk te maken heeft want stel je toch eens voor dat we moeten stoppen met deze traditie; een traditie die in stand gehouden wordt voor en door de holbewoners onder ons. Mensen die bedreigd worden, ach dat gebeurt ook dagelijks, auto's in de fik, maakt ook niet uit.
Blijkbaar kunnen te veel mensen niet met vuurwerk omgaan en daardoor ontstaan deze levensgevaarlijke situaties i.c.m. de niet toereikende politie macht. Laten we volgend jaar gewoon heel Nederland in lichter laaie zetten, dat wordt pas feest! Dat er doden en gewonden bij vallen maakt toch niet uit!? {:)-:(

Zo zielig dat zoveel mensen al zo afgestompt zijn dat het blijkbaar normaal is dat een paard niet buiten kan blijven staan voor "ons" feest, dat onze paarden hypernerveus op stal ( jawel!!!!) stonden en vandaag doodmoe zijn van alle stress en mijn hond onder de kalmerende middelen zat en de katten zich in alle hoeken en gaten gingen verstoppen; puur toeval.

Stelletje **************** -:(- -:(- -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:19

Ik vind het niet echt zinvol om verlies van dieren en dierbaren in het algemeen hierbij te betrekken. Daar hoor je mij namelijk geen woord over zeggen.

Ik blijf erbij: als jouw paard sterft op 31 december om 23u45 dan denk je ook aan het vuurwerk.

Jullie mogen dit uiteraard allemaal ontkennen, geen enkel probleem en dàt respecteer ik zeker - zo laat ik iedereen in zijn waarde.
Maar ik blijf bij mijn mening. Dat mag toch :)

Sakura789

Berichten: 2832
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:35

Iedereen reageert er anders op, ook op 31 december om kwart voor 12.

Als het dier het 30 keer overleefd heeft en er geen directe aanleiding is (nitraatbommen in de weide gooien gericht naar het paard oid) dan zou ik mijn zegeningen tellen met zo'n hoge leeftijd. Natuurlijk blijft het vreselijk zuur en waanzinnig verdrietig. Alleen staat de één er in met meer emotie dan de ander, dat blijkt uit dit topic wel.

Ik zou wel iedereen die dieren naar binnen zet echt aanraden om dat eerder te gaan doen. Om ze te laten wennen kun je dat al langzaam opbouwen in de week ervoor.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:37

7ofhearts schreef:
je kan overwegen om het dier die kleine week per jaar ergens anders onder te brengen.

Als een paard die 24/ 7 op de wei staat ziek wordt mag ik toch hopen dat hij ook gewoon naar een stal of kliniek gaat.
Nogmaals, voor die paar dagen zou ik dan afzien van mijn beleid.


En als het vuurwerk op het stalgebouw terecht komt en het in de fik vliegt?
Er is geen goed of fout in deze situatie en ik vind het absurd dat sommige
te menen dat de eigenaresse hier schuld aan maakt.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:56

Mee eens, op facebook was er een filmpje van omroep gelderland waarin de paarden op stal stonden met de radio aan. En daar kwam nog een hoop commetaar op, dat de radio te zacht stond, de paarden naar buiten moesten etc.

Er is geen goed of kwaad in deze, ieder doet wat hij/ zij op dat moment het beste acht.

ElCid, ik ben het volledig met jou eens.

Zeedraakje

Berichten: 548
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:01

ElCid, ook ik ben het volledig met je eens.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:15

Ik ook. Goed geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:16

Natuurlijk reageert iedereen op zo'n moment anders, ook daar hoor je mij niets over zeggen.

Maar ik wil de persoon ontmoeten die op dat moment de schuld niet bij het vuurwerk legt. Al is het maar in gedachten.

En nogmaals, aan de reeks bokkers die blijft beweren dat dat niet zo is: eerst zien en dan geloven. Dat is mijn mening.

Ik sta dan ook volledig achter het verdriet en reactie van de eigenaresse, en blijf het soort reacties hier (op een paardenforum nota bene) weerzinwekkend vinden.

Echt, ik sta ervan te kijken. Het komt over als: 'ze moet niet zeiken, haar paard was al oud, kan vanalles zijn geweest, ze had de paarden maar vroeger moeten binnenhalen'.

Want dat kan dus wel? Dat heel die groep bokkers hier dat gevoel voor haar wel even zal invullen? Terwijl ze ondertussen wat scrollen op facebook en de televisie aan hebben staan? (Om aan te tonen hoe makkelijk en hoe snel iets gezegd is over een situatie die je niet kent).

Maar als ik zeg dat haar reactie perfect normaal en begrijpelijk is - ho maar. Gewoon omdat ik het generaliserend gebracht heb. Iets waar de gemiddelde bokker vreselijk allergisch aan is.

Nee, ik kan er met mijn verstand niet bij hoe dit topic loopt. Hoeft gelukkig ook niet, het blijft internet :)

Rizette
Berichten: 4436
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:18

Je kunt er in dit overvolle landje niet meer voor weglopen en er zijn heel veel dieren die vreselijk veel stress van het vuurwerk ervaren. De meeste gaan niet dood maar vluchten wel als ze in paniek raken. Honden die in het water verdrinken, paarden die uitbreken en door draden en sloten de weg op gaan. Of verstrikt raken en afgemaakt moeten worden. Mensen die anderen zwaar mishandelen omdat er iets van gezegd wordt dat er vuurwerk naar mensen of dieren wordt gegooid. Andere paarden die weer druipend van het zweet in de stal staan en in 1 nacht een stalondeugd krijgen. Het gebeurt allemaal . Dan hebben we het nog niet over het feit dat het helaas niet alleen op oudjaarsnacht geheurt maar dat er in oktober al vuurwerk bij paarden in wordt gegooid. Dus ja ik heb heel veel compassie met dit paard wat zo dood moest gaan en nee ik geloof niet dat dit toeval is. Zoals mensen ook hartritmestoornissen kunnen krijgen en een aanval van stressmomenten kan dat zeker ook met paarden. Is de druk te hoog en te constant dan bezwijk je.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:23

Onali schreef:
Voor mensen die denken dat je stress nodig hebt om een hartaanval/ hartstilstand te krijgen:
Nee.

Je kan ook gewoon in rust een hartaanval/-stilstand krijgen. Zijn genoeg mensen die in hun slaap overlijden daardoor.


Klopt. Maar een megashot adrenaline in je bloed verhoogt wel de kans op een hartaanval, zeker bij een ouder hart of een zwakker hart.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:25

En nog altijd snap ik niet waarom het vuurwerk bijna heilig verklaard wordt als iedereen weet dat er alternatieven zijn. Waarom zou je bewust kiezen om dat te laten liggen en voor lawaai te kiezen, als je weet dat het problemen geeft aan dieren? Is het gebrek aan empathie, verstand, een hart?

Kijk hier eens naar:
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ~a131b588/

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:52

Helaas is dit heel dicht bij ons gebeurd :(

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:25

el cid heeft belmaal gelijk imo _/-\o_

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:06

ElCid schreef:
dromertje2 schreef:
In België is er ook een walibi met jong in de buidel gestorven. Op enkele meters van hun wei werd er vuurwerk afgestoken doir 2 jonge gasten.
Zal ook toevallig zijn...


Net als de herdershond die aan een hartaanval is overleden, puur toeval! Hetzelfde voor de apen in de Duitse dierentuin die verbrand zijn ( door een wensballon), de vader en zoon die in een lift gestikt zijn, de vrouw en haar 4 honden nadat een vuurpijl haar huis in lichterlaaie had gezet...............Allemaal puur toeval. Laten we het maar fijn ontkennen dat het iets met vuurwerk te maken heeft want stel je toch eens voor dat we moeten stoppen met deze traditie; een traditie die in stand gehouden wordt voor en door de holbewoners onder ons. Mensen die bedreigd worden, ach dat gebeurt ook dagelijks, auto's in de fik, maakt ook niet uit.
Blijkbaar kunnen te veel mensen niet met vuurwerk omgaan en daardoor ontstaan deze levensgevaarlijke situaties i.c.m. de niet toereikende politie macht. Laten we volgend jaar gewoon heel Nederland in lichter laaie zetten, dat wordt pas feest! Dat er doden en gewonden bij vallen maakt toch niet uit!? {:)-:(

Zo zielig dat zoveel mensen al zo afgestompt zijn dat het blijkbaar normaal is dat een paard niet buiten kan blijven staan voor "ons" feest, dat onze paarden hypernerveus op stal ( jawel!!!!) stonden en vandaag doodmoe zijn van alle stress en mijn hond onder de kalmerende middelen zat en de katten zich in alle hoeken en gaten gingen verstoppen; puur toeval.

Stelletje **************** -:(- -:(- -:(-


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Djali laat gaan, natuurlijk geeft iedereen in zo'n situatie het vuurwerk de schuld (en terecht)

Dat sommige supertrainers hun superpaarden tot een soort robot hebben "getraind" waardoor ze niet meer over de emotie paniek beschikken, tja, zulke supermensen zijn wellicht een uitzondering op de regel ;) :):) :+
(Of misschien hebben ze geen echte paarden, alleen my little pony's :D )

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:26

Onze paarden lagen de hele dag lekker te luieren en het interesseerde ze geen hol dat er vuurwerk werd afgestoken.

Ze waren bij ons in het buitengebied al sinds kerst bezig.
Toen mijn stalgenoot 's avonds nog een controlemoment deed was er 1 oudere merrie (1 van de 30 paarden) die buiten bleef staan om te kijken en zichzelf geen tijd gunde om te gaan eten.
Meerdere paarden lagen gewoon te rusten in de wei of stonden te eten.

Maar wij zijn dan ook gewoon een superstal met superpaarden die emotioneel allemaal afgestompt zijn.

Afbeelding

Dit was overdag, overal werd al flink vuurwerk afgeschoten, ook in de bomenrij die je ziet.


Oh ik geef al jaren niks meer om vuurwerk dus ik ben geen voorstander ;)