Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:44

purny schreef:
RedPassion schreef:
Ik weet niet wat ik schokkender vind; dat een paard naar alle waarschijnlijkheid door stress van vuurwerk is overleden óf de reacties op nota bene een paardenforum daarop. Op een paardenforum verwacht je toch mensen die weten hoe stressvol vuurwerk voor dieren is, zeker voor vluchtdieren.

Iemand noemde het al,dit is victim blaming inderdaad.

Ja maar elke paardeneigenaar weet toch dat hij of zij op z'n minst de paarden eerder naar binnen had moeten halen of de gelegenheid had moeten geven dat ze zichzelf in veiligheid konden brengen...

Misschien moet je dat filmpje even kijken dat Nikass had geplaatst. Binnen zetten helpt niet altijd.
Nikass schreef:

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:47

Sterkte voor de eigenaresse, wat een drama. De kans is groot dat het met het vuurwerk heeft te maken, geen idee of de eigenaresse hier iets aan had kunnen doen. Dus dan blijft het eerste staan, sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:30

Onali schreef:
Onze paarden lagen de hele dag lekker te luieren en het interesseerde ze geen hol dat er vuurwerk werd afgestoken.

Ze waren bij ons in het buitengebied al sinds kerst bezig.
Toen mijn stalgenoot 's avonds nog een controlemoment deed was er 1 oudere merrie (1 van de 30 paarden) die buiten bleef staan om te kijken en zichzelf geen tijd gunde om te gaan eten.
Meerdere paarden lagen gewoon te rusten in de wei of stonden te eten.

Maar wij zijn dan ook gewoon een superstal met superpaarden die emotioneel allemaal afgestompt zijn.

[ [url=m/dOtqk0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was overdag, overal werd al flink vuurwerk afgeschoten, ook in de bomenrij die je ziet.


Oh ik geef al jaren niks meer om vuurwerk dus ik ben geen voorstander ;)


Kunnen we misschien ophouden met op de man te spelen en reacties uit te lokken? +:)+ we zijn al aan 8 ?pagina's welles-nietes.

Er zijn heel veel paarden die geen last hebben van vuurwerk, en heel veel paarden die wel last hebben van vuurwerk. Dat hoort thuis in een andere discussie. Niet hier.

Anoniem

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:31

Inderdaad Nikass! :o

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:46

Nikass schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Djali laat gaan, natuurlijk geeft iedereen in zo'n situatie het vuurwerk de schuld (en terecht)

Dat sommige supertrainers hun superpaarden tot een soort robot hebben "getraind" waardoor ze niet meer over de emotie paniek beschikken, tja, zulke supermensen zijn wellicht een uitzondering op de regel ;) :):) :+
(Of misschien hebben ze geen echte paarden, alleen my little pony's :D )



Djali schreef:
Kunnen we misschien ophouden met op de man te spelen en reacties uit te lokken? +:)+ we zijn al aan 8 ?pagina's welles-nietes.

Er zijn heel veel paarden die geen last hebben van vuurwerk, en heel veel paarden die wel last hebben van vuurwerk. Dat hoort thuis in een andere discussie. Niet hier.



Ja want Nikass lokt ab-so-luut geen reacties uit met haar post :n

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:10


Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:14

ElCid schreef:
Maar ook op stal kan een paard dus omkomen door een hartaanval door vuurwerk https://www.unsertirol24.com/2020/01/02 ... AFui3ABmY0

Elk paard kan altijd en overal getroffen worden door iets waardoor hij direct het leven laat. Hartaanval, hersenbloeding, aortaruptuur en vergiftiging.

Anoniem

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:30

Onali dat ging over mensen die beweren dat je paarden kan trainen niet bang te zijn, wat dan weer lichtjes vingerwijzend is naar mensen met angstige paarden.

Ging helemaal niet om mensen die een rustige kudde hebben staan, zoals jij :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:38

Pipodipo schreef:
ElCid schreef:
Maar ook op stal kan een paard dus omkomen door een hartaanval door vuurwerk https://www.unsertirol24.com/2020/01/02 ... AFui3ABmY0

Elk paard kan altijd en overal getroffen worden door iets waardoor hij direct het leven laat. Hartaanval, hersenbloeding, aortaruptuur en vergiftiging.

Ja, een paard dat in blinde paniek uit de stal breekt en vervolgens sterft aan een hartaanval is iets dat altijd en overal kan gebeuren.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:41

Sterkte voor de eigenaar..

Niet alle paarden vinden op stal staan en wellicht het vuurwerk dan niet kunnen zien, top. Hier staat er ook 1 dag en nacht buiten, de rest staat op stal. Ik kijk naar wat het beste is voor het paard, ik heb ze hier overdag ook op de wei gehad, maar wel eerder binnen gehaald, de drie dan die wel binnen staan. Zo doet ieder het op zijn eigen manier. Overigens eentje staan die in de 4 jaar dat hij hier is, nog nooit om heeft gekeken naar vuurwerk, dit jaar ook ineens behoorlijk van slag was. Niet zo snel oordelen lijkt mij, niemand was er bij en kent het paard. Ik hoop ook dat er een verbod op vuurwerk komt. Ieder jaar steken ze hier al eerder (weken eerder) en meer vuurwerk af en sommige mensen hebben echt nergens respect voor.. Onze honden durfden al een aantal dagen niet naar buiten, het blijft helaas niet bij oudjaarsdag/nacht. Gisteren leek het ook wel weer oudjaardsavond, denk vanwege de mist de dag er voor. Zoveel berichten van brand, ongelukken met mens en dier, ik heb er zo niets mee..

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:59

Djali schreef:
Onali dat ging over mensen die beweren dat je paarden kan trainen niet bang te zijn, wat dan weer lichtjes vingerwijzend is naar mensen met angstige paarden.

Ging helemaal niet om mensen die een rustige kudde hebben staan, zoals jij :)


Om misverstanden te voorkomen, dit was inderdaad een licht cynische reactie op de opmerkingen van Bodiwi.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:59

Het is gewoon allemaal zo nutteloos. Ja het is mooi en leuk. Maar dat zijn lichtshows ook. Vuurwerk is over het algemeen niet goed voor dierenwelzijn, het is super milieuvervuilend en niet alleen dieren ondervinden er gevolgen van maar ook mensen. Hier een familielid verloren door een stom accident met vuurwerk. Daarom alsnog: Waarom? Het is zo ontzettend nutteloos.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:31

Pipodipo schreef:
ElCid schreef:
Maar ook op stal kan een paard dus omkomen door een hartaanval door vuurwerk https://www.unsertirol24.com/2020/01/02 ... AFui3ABmY0

Elk paard kan altijd en overal getroffen worden door iets waardoor hij direct het leven laat. Hartaanval, hersenbloeding, aortaruptuur en vergiftiging.


Ik vraag me af wat er zo verkeerd is aan het erkennen dat vuurwerk een grotere kans geeft op gewonde en dode dieren. Waarom dergelijke gevallen blijven minimaliseren? En dat vraag ik oprecht: waarom kies je ervoor om zo onverschillig te blijven? En dat is een vraag die ik aan iedereen stel die twijfels heeft tussen de relatie vuurwerk en dode dieren.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:37

Gini, dat is eerder al uitgelegd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:42

Calipsolover, je kan wel zo op mij reageren, maar ik steek geen vuurwerk af. Het is alleen zo dat het illegale vuurwerk en het te vroeg en te laat afsteken de meeste problemen geeft. De mensen die dat doen, ga je echt niet bereiken met een verbod. Die willen afsteken en zullen ook afsteken.
Zoals jij redeneert kan je alle ellende uit de wereld krijgen door nieuwe wetten en regels, maar zo werkt dat helaas niet.

En wie zegt je paarden even te moeten verhuizen..........Ik peins er niet over. Mijn merrie van 26 heeft enorm veel stress op de trailer en ook als ik haar op een vreemde plek ga zetten en zeker weten op ga sluiten in een stal.
Zoals alle 5 zijn ze gewend 24/7 rond te lopen en altijd samen te zijn. Ze hebben steun aan elkaar en willen zelf kiezen waar ze de situatie kunnen overzien.

Wennen aan stal of een nieuwe plek duurt wel wat langer dan een paar dagen/week.

En dan zet ik ze op stal, draaien ze door en ligt er eentje dood. Dan is het ook door het vuurwerk en had ik mijn paarden maar niet op een vreemde plek moeten zetten en opsluiten.

Onze stal vroeger heeft een grote ernstige brand gehad door vuurwerk dat een flink stuk verder werd afgestoken. Dat wil je echt niet meemaken. Gelukkig alle paarden gered, maar ook dat gaf veel stress.

Er zijn gewoon heel veel oorzaken voor stress en ongelukken etc. Die kan je niet allemaal voorkomen.

Er is geen enkel bewijs dat dit ene paard dood is door alleen het vuurwerk. Je zou ook alle ongelukken erbij op moeten tellen, zoals paarden met blessures deze dag/nacht, ziek etc. 1 dood paard is niet voldoende. Je moet alles bij elkaar in kaart brengen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:00

Sommige reacties vind ik echt te triest voor woorden. Stel je voor dat dit jezelf overkomt. Dan wil ik wel eens weten of die mensen dan ook denken oja had hem eerder binnen kunnen zetten ivm de mist of oja het is eigen schuld dikke bult. Jammer joh paard overleden. Beseffen ze het wel dat iemand een dier verloren is? Respect is ver te zoeken. In ieder geval heel veel sterkte voor de eigenaresse.

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:46

Shaggy09 schreef:
7ofhearts schreef:
je kan overwegen om het dier die kleine week per jaar ergens anders onder te brengen.

Als een paard die 24/ 7 op de wei staat ziek wordt mag ik toch hopen dat hij ook gewoon naar een stal of kliniek gaat.
Nogmaals, voor die paar dagen zou ik dan afzien van mijn beleid.


En als het vuurwerk op het stalgebouw terecht komt en het in de fik vliegt?
Er is geen goed of fout in deze situatie en ik vind het absurd dat sommige
te menen dat de eigenaresse hier schuld aan maakt.



Daar had ik in mijn eerste bericht al op gewezen.

marleen_usar

Berichten: 24683
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:46

De mensen die voor het vuurwerk zijn die zijn vaak onverschillig,zien ze nou echt niet wat voor ellende het aan richt.Je hoort ook vaak oud en nieuw daar moet vuurwerk bij anders is het geen oud en nieuw.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:51

Ik vier nooit oud en nieuw met vuurwerk. Thuis nooit gedaan, nu ook niet de behoefte om zuurverdiende spaarcenten de lucht in te steken voor 3 minuten vertier en een nacht lijden voor een ander. Blijkbaar vier ik dan geen oud en nieuw? (oh jawel hoor)

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:59

Pipodipo schreef:
Gini, dat is eerder al uitgelegd.


Kan je dan even een korte samenvatting geven? Ik heb er precies overheen gelezen dan.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:11

Iedereen die beweert dat vuurwerk geen impact heeft op dieren is of héél erg DOM of leeft als een struisvogel met zn kop onder de grond.

Het is slechts een kwestie van tijd voordat het ook in NL wordt verboden. Het is totaal redicuul wat vuurwerk allemaal aanricht. De “traditie” weegt niet op tegen de ellende.

Dat er hier mensen zijn die met droge ogen kunnen beweren dat het allemaal wel meevalt missen het gen van medeleven.


Vuurwerk zou helemaal zo erg nog niet zijn mits de mensen die het afsteken het fatsoen zouden hebben het met wijsheid te gebruiken. Zowieso moet er een direct verbod komen voor afsteken onder 21. Je mag in NL geen wapen dragen als burger maar je mag wel een arsenaal aan vuurwerk onder je bed leggen als puber van 13. Er worden de meest idiote maatregelen getroffen om terroristische aanslagen te voorkomen, waterstofperoxide niet meer dan twee knullige flesjes per persoon ( men zou eens een bom in elkaar draaien ) maar iederen mag de dagen voor de jaarwisseling helemaal los met kruid!

Nederland is te vol gepakt met mens en dier, er is geen ruimte voor particulier afsteken van vuurwerk. Jammer voor de handelaren maar deze jaarwisseling heeft toch echt laten zien dat het vuurwerktijdperk outdated is. De mens is niet in staat er verantwoordelijk mee om te gaan. Longpatienten die de stad moeten ontvluchten, eigenaren die met hun dieren tijdelijk naar het platteland moeten verkassen om dat de arme beesten er anders in blijven. Brand, oogletsel, gehoorschade, brandwonden? Is dit hoe jullie een feestje willen vieren? Mensen aanvallen dat ze hun paarden dan maar moeten verplaatsen, binnen halen, hartaanvallen die niet door het vuurwerkwerk komen......mensen dit is een paardenforum!

Als de paardeneigenaren hier al geen medeleven kunnen opbrengen voor het verdriet van de ander, des te groter mijn betoog om te stoppen met het vuurwerk ellende.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 03-01-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:28

Pareltjes schreef:
Iedereen die beweert dat vuurwerk geen impact heeft op dieren is of héél erg DOM of leeft als een struisvogel met zn kop onder de grond.

Het is slechts een kwestie van tijd voordat het ook in NL wordt verboden. Het is totaal redicuul wat vuurwerk allemaal aanricht. De “traditie” weegt niet op tegen de ellende.

Dat er hier mensen zijn die met droge ogen kunnen beweren dat het allemaal wel meevalt missen het gen van medeleven.


Dat verbod blijkt in de praktijk dus nog niet zo simpel te zijn. Zie mijn eerdere post met linkje :7
Te triest voor woorden dit.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:46

CalipsoLover schreef:
Het is gewoon allemaal zo nutteloos. Ja het is mooi en leuk. Maar dat zijn lichtshows ook. Vuurwerk is over het algemeen niet goed voor dierenwelzijn, het is super milieuvervuilend en niet alleen dieren ondervinden er gevolgen van maar ook mensen. Hier een familielid verloren door een stom accident met vuurwerk. Daarom alsnog: Waarom? Het is zo ontzettend nutteloos.


Exact....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:37

Pandora2 schreef:
Pareltjes schreef:
Iedereen die beweert dat vuurwerk geen impact heeft op dieren is of héél erg DOM of leeft als een struisvogel met zn kop onder de grond.

Het is slechts een kwestie van tijd voordat het ook in NL wordt verboden. Het is totaal redicuul wat vuurwerk allemaal aanricht. De “traditie” weegt niet op tegen de ellende.

Dat er hier mensen zijn die met droge ogen kunnen beweren dat het allemaal wel meevalt missen het gen van medeleven.


Dat verbod blijkt in de praktijk dus nog niet zo simpel te zijn. Zie mijn eerdere post met linkje :7
Te triest voor woorden dit.

In Ierland is wel een verbod dacht ik, alleen F1 mag daar verkocht worden? Dus dan moet het toch mogelijk zijn.
Is in België niet het probleem vooral dat het niet heel België betreft, maar dat er verschillen zijn tussen Wallonië en Vlaanderen? Ik kan me voorstellen dat dat problemen oplevert, juridisch gezien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:38

In België is het probleem dat het verbod geen verbod is. Er is een verbod Ténzij de gemeente anders zegt.