Jazz, de koning van de dressuurpaardenfokkerij, overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:57

mooie leeftijd...een legende is niet meer.
Maar er lopen zoveel nakomelingen rond en ook directe nakomelingen dat voorlopig de naam Jazz nog niet vergeten zal zijn...als dat al ooit gebeurd.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:00

Rust zacht op de eeuwige jachtvelden, Jazz!

Ik heb een nicht van Jazz gereden, kleindochter van Cocktail, gekruist met Engels Volbloed. De merrie was beslist een portret, karakter, 'koppie er op', eigen meningen - maar ook een heerlijk rijpaard.
Ik kon er van alles mee, maar doorzitten is mij nooit gelukt.
(Drie jaar geleden liepen er 5 (!) kinderen van Jazz op de Olympische spelen - geen van de ruiters kon echt goed doorzitten...)

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:05

Even in mijn stal wat geinventariseerd. Driekwart met Jazz bloed maar vooral via Vivaldi. Jazz heeft heel veel invloed gekregen . Bij mij vooral via hengsten met een m.v. Jazz. Rechtstreekse zonen die het (tot nu toe) hebben waargemaakt zijn er weinig, eigenlijk alleen Johnson.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:24

Kwanyin schreef:
Een icoon is niet meer...

Was Jazz ook niet bekend om echte karakterkoppen door te erven? Je moest er van houden of niet.

Klopt. Zit momenteel al een maand op de bank door dat fijne karakter :') nee, maar als je ze aan de gang hebt zijn ze wel enorm fijn en in de omgang heel, heel lief. Maar ook heel vlug en kijkerig. Het is er op of er onder.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Jazz, de koning van de dressuurpaardenfokkerij, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:28

Poeh, die heeft een nog heel mooie leeftijd morgen behalen :j

Wat betreft het karakter, je moet er denk ik van houden - en mee om weten te gaan. Makkelijk zijn ze niet, wel ontzettend eerlijk/enorm vlug en ze kijken behoorlijk in het rond :')

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Jazz, de koning van de dressuurpaardenfokkerij, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:55

Ik heb een achterkleinkind. Dochter van Firestone. Absoluut een karakter maar wel een fijn beest dat kei hard wil werken en blijft gaan. Maar het moet wel klikken en "moeten" staat niet in het woordenboek.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:08

Janneke2 schreef:
Rust zacht op de eeuwige jachtvelden, Jazz!

Ik heb een nicht van Jazz gereden, kleindochter van Cocktail, gekruist met Engels Volbloed. De merrie was beslist een portret, karakter, 'koppie er op', eigen meningen - maar ook een heerlijk rijpaard.
Ik kon er van alles mee, maar doorzitten is mij nooit gelukt.
(Drie jaar geleden liepen er 5 (!) kinderen van Jazz op de Olympische spelen - geen van de ruiters kon echt goed doorzitten...)

Tja een karaktertje met twee draken als erfgoed en ook nog een EV
Alle goede dingen in drieën.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:50

Oakland1990 schreef:
Ik heb een achterkleinkind. Dochter van Firestone. Absoluut een karakter maar wel een fijn beest dat kei hard wil werken en blijft gaan. Maar het moet wel klikken en "moeten" staat niet in het woordenboek.


Maar komt dat door jazz of de 5 anderen die wellicht ook een groot deel invloed hebben :D

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:32

Jester_ schreef:
Oakland1990 schreef:
Ik heb een achterkleinkind. Dochter van Firestone. Absoluut een karakter maar wel een fijn beest dat kei hard wil werken en blijft gaan. Maar het moet wel klikken en "moeten" staat niet in het woordenboek.


Maar komt dat door jazz of de 5 anderen die wellicht ook een groot deel invloed hebben :D


Dat weet je niet maar dat karakter gaat vaak aantal generaties mee. Dat was met Amor ook zo. Ik moet zeggen dat ik heel weinig van haar Romanov-kant zie als ik kijk naar andere Romanovs

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:18

Een hengst met een respectabele staat van dienst. Toch denk ik dat veel hoefsmeden, paardenartsen en amateur gebruikers niet rouwig zijn wanneer er van deze bloedlijn minder genen doorgegeven worden. Het gros van ons is geen prof en wil na het werk ontspannen kunnen rijden. Zie de opkomst van andere rassen; dat is niet voor niks. Heb je een echt brave, door iedereen te rijden KWPN'er dan kun je daar een heel mooi bedrag voor krijgen momenteel, hoef je niet eens te adverteren.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jazz, de koning van de dressuurpaardenfokkerij, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:23

Met mijn jazz konden meiden van 14 het bos in hoor. Zat geen greintje kwaad in!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:25

Ooit met een dochter van hem gespeeld. Zo lief <3 maar idd wel karaktervol. Maar er moet wat bij zitten, toch? :D

Maar oh, wat een heerlijke dame was dat <3

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:27

xx_Irisje schreef:
Met mijn jazz konden meiden van 14 het bos in hoor. Zat geen greintje kwaad in!

Kwaad zit er over het algemeen ook niet in, maar de meesten zijn vrij sensibel, waardoor ze als lastig worden bestempeld als ze niet de juiste ruiter hebben :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Jazz, de koning van de dressuurpaardenfokkerij, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:40

Als je een sportauto wilt rijden moet je niet met maat 45 op het gas rammen alsof het een jaren '80 diesel is :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:51

Rex_Rolfo schreef:
Als je een sportauto wilt rijden moet je niet met maat 45 op het gas rammen alsof het een jaren '80 diesel is :+

En dat vat kort en krachtig het "probleem" samen. :)

Jazz heeft niet enkel de fokkerij veranderd maar ook een stukje de rijderij. Want de ruiters die mee wilden moesten hun rijden aanpassen. Meer gaan voelen en verfijnen. Kan of wil je dat niet. Dan moet je inderdaad naar een ander type paard gaan. Maar Jazz heeft een hele generatie ruiters gedwongen om beter en slimmer te gaan rijden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:54

Ik ben een normale amateur ruiter en heb er eentje uit een Jazz moeder. In combinatie met de vader lopen de rillingen over je rug. Ik vind het een heerlijk dier, snel, soms een beetje kijkerig maar 100% eerlijk. En op een goede dag lijkt het alsof je puur op gedachten kunt rijden <3

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:13


Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:16

Erg leuk filmpje om te zien, de moeder was ook een zeer knap dier.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:29

Wat superleuk een piepjong en beeldschoon Jazzje! Moeder was idd ook heel fraai, maar mepte vervaarlijk om zich heen, was bepaald geen schatje. (Ja, lang geleden struinde ik op dat erf) Cocktail was ook weer geen makkelijk typje en zijn moeder al helemaal niet :=

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:35

Geweldig leuk filmpje, bloedmooie merrie inderdaad ook.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:25

Quir schreef:
[ Video ]

Amor was er ook een met een gebruiksaanwijzing.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Jazz, de koning van de dressuurpaardenfokkerij, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:35

Fantastische hengst maar idd een Jazz moet van jou houden om het voor je te willen doen. Hier thuis ook een echte Jazz op stal, de typische kop, het lieve karakter in de omgang en het sensibele kijken onder het zadel. Mooi dat Jazz zo oud heeft mogen worden <3

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:12

IsabelleN schreef:
Wat superleuk een piepjong en beeldschoon Jazzje! Moeder was idd ook heel fraai, maar mepte vervaarlijk om zich heen, was bepaald geen schatje. (Ja, lang geleden struinde ik op dat erf) Cocktail was ook weer geen makkelijk typje en zijn moeder al helemaal niet :=


Tja Ulster x Amor...Ulster stond ook niet echt bekend om de goede karakters maar wel om een goed drafmechanisme.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jazz, de koning van de dressuurpaardenfokkerij, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:34

Inderdaad, ulster gaf ze niet makkelijk.

Wat leuk dat filmpje. Je ziet wel dat Jazz heel veel weg had van zijn moeder.