Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 16:51

het laatste nieuws
Overige


Een Australische vrouw die met haar paard op de vlucht sloeg voor de bosbranden, raakte zaterdag volledig gedesoriënteerd door de rook. Het was uiteindelijk haar paard dat voor hen een veilige uitweg vond.

Bec Winter, haar zoon Riley en haar nicht besloten om op Oudejaarsavond hun woning te verlaten, omdat de bosbranden hun woning in het stadje Moruya, aan de kust van New South Wales, te dicht naderden.

Terwijl haar zoon en haar nicht met de wagen naar het strand reden, besliste Winter om met haar paard Charmer dezelfde richting uit te rijden. Naarmate de rook steeds dichter werd, geraakte Winter echter gedesoriënteerd. Haar paard slaagde er uiteindelijk in om hen in veiligheid te brengen.

“Ik wist niet of we op het vuur afreden of waar het zich precies bevond, omdat we geen updates konden krijgen. Ik weet enkel dat er enorm veel rook hing”, vertelt ze. “Ik voelde de hitte en ik wist niet of dat van de zon of het vuur was. Het was beangstigend, maar ik had er zoveel vertrouwen in dat Charmer me er veilig weg zou kunnen krijgen en dat deed ze ook. Ze is mijn held.”

Woning geplunderd
Winter trof haar familieleden aan op het strand. Toen ze later terugkeerde om te kijken of haar huurwoning de vlammenzee had overleefd, trof ze echter een andere vorm van vernieling aan. “Wel, ons huis staat er nog, maar toen we gisteren terugkeerden, waren al onze bezittingen overal in het rond gegooid”, vertelt ze. “De fiets die Riley had gekregen voor kerstmis is gestolen. Het huis is volledig geplunderd, volledig verwoest.”

De politie in de staat New South Wales (NSW) voert het aantal patrouilles op nadat er steeds meer berichten binnenliepen over diefstallen in woningen die werden achtergelaten door mensen die op de vlucht sloegen voor de bosbranden.“Met de duizenden levens en woningen die vandaag bedreigd worden, kan ik niet begrijpen wat voor iemand zou denken dat het OK is om te profiteren ten koste van anderen”, reageert vicecommissaris Gary Worboys van de politie van NSW.

Gratis onderdak
Bec Winter en haar familie vonden uiteindelijk onderdak in het Waterfront Hotel in Moruya. Eigenaars Mark en Linda Ethell openden de deuren van het hotel om mensen uit de gemeenschap op te vangen. Op sociale media deelden ze mee dat paarden en andere dieren die getroffen werden door de branden terecht konden op de grote weide voor hun gebouw. Winter en haar zoon krijgen van de eigenaars gratis onderdak en eten aangeboden. “Een klein dorpje maakt een behoorlijk moeilijke tijd door omdat mensen hun huizen hebben verloren en levens verloren gingen... Het is een moeilijke tijd voor iedereen”, aldus Mark Ethell.

In Australië gingen bij de bosbranden sinds september al meer dan vijf miljoen hectare in de vlammen op. Tot nu toe kwamen al 23 mensen in de vlammen om het leven.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:53

Fijn dat het dier zo heeft geholpen aan het in veiligheid brengen van haar en natuurlijk zichzelf.

En wat een vreselijk volk loopt er toch rond op deze wereld, dat je in tijden van nood, een andermans woning leeg gaat lopen roven. Diep diep triest.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:14

Wat een geluk dat het paard de juiste weg heeft gevonden. Dierlijke zintuigen en intuïtie zijn toch vaak vele malen beter dan die van ons in zulke situaties.

Ik snap echt niet dat er mensen bestaan die op dit soort momenten misbruik maken van de situatie en huizen gaan leegroven. Walgelijk.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:01

Wat een vreselijk volk bestaat er toch op deze wereld. Gewoon een huis plunderen als de bewoners zijn gevlucht.

Gelukkig heeft ze haar familie en paard nog. En gelukkig had ze vertrouwen in haar paard.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:18

Lijkt me een vreselijk beangstigende situatie waar ze in heeft gezeten. Wat goed dat ze er beiden heelhuids uit zijn geraakt.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:19

Fijn dat dit paard zijn intuïtie mag gebruiken en de eigenaresse dat ook vertrouwt. Ik zou ook mijn paard de teugels geven in z'n situatie zij voelen aan waar ze veilig zijn. Mits ze in verleden de kans vaker hebben gekregen om die radar te gebruiken.

Had vroeger ook een pony die ik reedt en in een bos ben ik een ramp met weg vinden. Die pony liep altijd terug naar de uitgang waar ik binnen gekomen was als ik de teugels vrij gaf om huiswaarts te gaan.

Mijn eigen paard jaren later doet dit niet. Hij vind het super om op avontuur te gaan en gaat heen waar interesse heeft. Daar kan je uren mee rond dwalen. Maar heb dan ook niet in paniek situatie gezetten met brand, orkaan enz.

Er zijn paarden die dan terug de stal in rennen omdat ze dat als vertrouwen zien. Maar die zijn vaak ook niet veel buiten op rit geweest en dan is de wereld groot. Of de mens heeft altijd van jong het dier gecontroleerd wat het doet en waar het is. Zonder eigen verantwoordelijkheid te geven.

Je ziet het in die landen vaker als er nood dreigt schrijven ze nummer op de hals paard en laten het los om in veiligheid te gaan. Vaak komen die ongedeerd terug. Of ze rijden ze naar veiligheid onder zadel. Laatste zou ik ook doen op tijd. Deze mensen hebben nog lang gewacht met veel rook ontwikkeling. En meeste mensen en dieren gaan niet dood door vuur zelf maar door rook vergiftigen. Of te heet.

Wel erg sneu dat huis oke was en dat dan andere kan niet anders zeggen aso mensen hun huis slopen en plunderen. Achterlijk als je zoiets bij mensen kan doen die in z'n situatie zitten. Dan hoop ik dat zulke mensen in rook opgaan en niet terug komen ahum als ik dat zo mag zeggen. Dat doe je gewoon niet!

Rare wereld leven we in op dit moment met alle natuur dingen. Hier vuur in ander land modderstroom water probleem. En vermoed dat dat alleen maar meer wordt.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:42

Prachtig dat het paard de weg naar de veiligheid heeft kunnen vinden. Wat de plunderingen betreft; de mensheid op zijn best tijdens paniek tijden. Het Mad Max scenario is in gang gezet; ikke, ikke, ikke en de rest kan ( in dit geval "letterlijk" ) stikken. Branden in Australië, overstromingen in Kenya en Spanje, etc. etc. ............

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:06

En india.... Bangladesh verdwijnt inmiddels onder water. De ene helft verzuipt en de andere helft verbrandt.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:53

Babootje schreef:
En india.... Bangladesh verdwijnt inmiddels onder water. De ene helft verzuipt en de andere helft verbrandt.


Volgens mij staat er zoiets in de Bijbel? Misschien staan daar toch meer waarheden in ..............

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:02

Normaal is het andersom?! Dat paard heeft een lintje verdiend! En heel veel hooi! :D Nu nog wachten op flinke hoosbuien...

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 03:24

Fijn dat het paard de veilige weg heeft kunnen vinden. Maar bah, wat een nare mensen om te profiteren van andermans pijn en verdriet. Het is al heel wat je huis te moeten achterlaten met het idee dat je alles gaat verliezen ivm de brand. Ik bedoel je kan niet alles meenemen, misschien wel herinneringen of bijzondere dingen die ze kwijt raken. Mar goed...
Wel weer super dan dat het hotel gratis de deuren opent, dat mensn en dier daar terecht kunnen. Toch nog een heleboel goedheid tussen de nare mensen...

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paard brengt ruiter in veiligheid in Australische bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:26

Grrrrrrrrr, dom plottertuig...... Snap niet waarom die gekken op internet zitten......

Afbeelding
Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:29

Zalig zijn de simpelen van geest... ^ (Jij niet hé, hierboven, maar degene die je quote hier)