Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:08

Pillow: ik snap je frustratie niet. Of wilde je graag een andere discussie voeren?

Citaat:
Ik ben helemaal niet gefrustreerd. Maar ik vind de ideeën en discussie over bv het inkruisen van friezen oid off topic
Citaat:
Feitelijk zou het topic moeten gaan over de selectiecommissie die zich niet aan de opdracht houdt.
juist
Laatst bijgewerkt door pillow op 09-01-20 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:09

pillow schreef:
SophievdV schreef:
Pillow: ik snap je frustratie niet. Of wilde je graag een andere discussie voeren?

Ik ben helemaal niet gefrustreerd. Maar ik vind de ideeën en discussie over bv het inkruisen van friezen oid off topic Het gaat om het feit dat er maar 6 hengsten aangewezen zijn voor den Bosch. Dit is wel de etalage voor een internationaal publiek. Dit is geen reclame als er maar 6 vd 43 te zien zijn, men zal denken dat het aanbod kwalitatief te slecht was. dus het tuigpaard slecht? Bovendien geeft den Bosch ook de gelegenheid een hengst voor een goede prijs te verkopen. Er hadden een stuk of 15 heen gemoeten en dan blijven er uiteindelijk 4 of 5 over voor het v.o. Nu is er nog weinig te selecteren. Maar wie weet hoeveel er volgende week bijkomen.


Het aanbod was ook kwalitatief slecht .
Maar het gejoel begon toen ze een van de weinige hengsten die wel beweging mars ook nog eens naar huis toe stuurden ...

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:43

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind het juist een hele interessante discussie, en misschien kan iemand mij vertellen waar een goed tuigpaard aan moet voldoen qua exterieur, bewegingen en interieur?

Het beoogde KWPN-tuigpaard:
Exterieur
– staat in het rechthoeksmodel, is langgelijnd en evenredig gebouwd;
– heeft een opwaarts gerichte romp en is hoogbenig;
– heeft een lichte hoofd-halsverbinding en een opwaarts gerichte lange hals met welving en bespiering in de bovenlijn;
– heeft een sterk gebouwde en sterk bespierde rug-lendenpartij;
– heeft een correct gesteld en hard fundament en heeft uitstraling.

Beweging:
– stapt in zuivere viertakt, draaft actief met souplesse en afdruk, balans en gedragenheid;
– heeft veel zweefmoment en een actief ondertredend achterbeen;
– toont oprichting en heeft een goede zelfhouding;
– is lichtvoetig, toont buiging in de gewrichten, waarbij het achterbeen onder het lichaam treedt en het voorbeen ruim uit de schouder komt met veel heffing in de voorknie.

Karakter:
– heeft een meewerkend, ijverig en eerlijk karakter;
– is intelligent en heeft de wil om te presteren;
– is makkelijk in de omgang en reageert snel op hulpen.


Dankjewel! dit maakt het beeld erbij iets makkelijker.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:28

IsabelleN schreef:
Je zult maar jurylid zijn van een club die je op deze manier behandelt. Inteelt, formaat pony en intimiderende eigenaren; je moet er sowieso tegen kunnen. En dan als klap op de vuurpijl voor schut gezet worden door je eigen 'werkgever'. Het zou andere juryleden sieren voorlopig het werk neer te leggen als je op deze onfatsoenlijke wijze door het stamboek overruled wordt wanneer je je werk naar beste eer en geweten doet.
Onbegrijpelijke zaak!

Wijzen ze teveel niet goede "paarden" (meer formaat pony, maar dat terzijde, het KWPN hanteert een erg optimistische meetstok) aan dan klaagt men in Den Bosch: 'hadden ze dat in Ermelo al niet kunnen zien? Nu zijn we op kosten gejaagd!" Nu wijzen ze minder paarden aan: weer niet goed.


Er was juist door bestuur en FR aangegeven dat er breed geselecteerd moest worden en dat heeft de jury dus niet gedaan!

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:56

Interessante discussie wel, ben benieuwd hoe de toekomst gaat lopen voor de tuigpaarden. :)


Nu toch wel jammer dat mijn merrie geen hengst is, was wel interessant geweest in het kader van bloedspreiding, oud bloed en formaat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:44

DreamGuide schreef:
Interessante discussie wel, ben benieuwd hoe de toekomst gaat lopen voor de tuigpaarden. :)


Nu toch wel jammer dat mijn merrie geen hengst is, was wel interessant geweest in het kader van bloedspreiding, oud bloed en formaat.


Een merrie kan je echter wel weer dekken :)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:04

DG waarom laat je je merrie niet dekken?

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:46

NatasjavE schreef:
DreamGuide schreef:
Interessante discussie wel, ben benieuwd hoe de toekomst gaat lopen voor de tuigpaarden. :)


Nu toch wel jammer dat mijn merrie geen hengst is, was wel interessant geweest in het kader van bloedspreiding, oud bloed en formaat.


Een merrie kan je echter wel weer dekken :)

En spoelen.

Anoniem

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:58

Mooie basismerrie
Veel maat
Diepvries van oude tuigpaardhengst bij uitzoeken! Niet zo’n hackney erop zonde

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:40

SophievdV schreef:
DG waarom laat je je merrie niet dekken?


Ben bang voor de risico's, ze is me erg dierbaar.

En als ik het wel ooit aandurf weet ik niet 100% zeker wat ik er op zet. Ben van mezelf echt een ruiter en geen menner, maar ben wel gek op tuigpaarden.

In dat geval zou er sowieso geen hackney op gaan, ik ben juist gek op dit formaat, maar ze is helemaal vrij van manno bloed dus er is vast wel iets op te vinden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:09

DreamGuide schreef:
SophievdV schreef:
DG waarom laat je je merrie niet dekken?


Ben bang voor de risico's, ze is me erg dierbaar.

En als ik het wel ooit aandurf weet ik niet 100% zeker wat ik er op zet. Ben van mezelf echt een ruiter en geen menner, maar ben wel gek op tuigpaarden.

In dat geval zou er sowieso geen hackney op gaan, ik ben juist gek op dit formaat, maar ze is helemaal vrij van manno bloed dus er is vast wel iets op te vinden.


Tsjah afhankelijk van wat je op je spaarrekening hebt staan kun je ook insemineren en spoelen eventueel het eitje opslaan en later in een draagmerrie stoppen .

Dan heb je toch wat liggen maar loopt je merrie geen risico door de dracht .

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:42

Je kunt altijd aanbieden dat een geïnteresseerde een paar eitjes kan spoelen tegen een bepaald bedrag. ;)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:48

Lante schreef:
Je kunt altijd aanbieden dat een geïnteresseerde een paar eitjes kan spoelen tegen een bepaald bedrag. ;)


Dat kan ook nog ja .

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:41

rufusjane schreef:
685 de indiana x atleet is leuk paard mischien een goed sportpaard, maar heb je foktechnisch helemaal niks aan..
Indiana bestaat ongeveer voor 50℅ uit renovo bloed en dat uit een atleet x fabricius...?? Hoeveel inteelt wil je hebben? En ook nog een hoge verwantschap aan de populatie..
Meegenomen dat ie maar 1,60m meet en dat er exterieurmatig idd ook wel wat op aan te merken valt: te schuine schouder, onderhals en geen mooie hoofd/nek aanzet!

Is een ster verklaring meer als voldoende..

Hij is nu dus toch wel aangewezen, dus zo slecht is hij niet.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:51

Het KWPN moet de rekeningen ook betaald krijgen he... ;) Te weinig aanwijzen = te weinig inkomsten
Ik deel de mening van Rufusjane qua maat en exterieur. Om bovenstaande reden zie je elk jaar een paar zulke 'gevallen'. Niet alleen bij de tuigpaarden trouwens.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:19

IsabelleN schreef:
Het KWPN moet de rekeningen ook betaald krijgen he... ;) Te weinig aanwijzen = te weinig inkomsten
Ik deel de mening van Rufusjane qua maat en exterieur. Om bovenstaande reden zie je elk jaar een paar zulke 'gevallen'. Niet alleen bij de tuigpaarden trouwens.

Dit vindt ik wel een ver gezochte stokerige opmerking

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:23

En de kampioen was bij de eerste bezichtiging er al uit gegooid. Blij dat er een herkeuring is geweest. *\o/*

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:41

Coloured schreef:
En de kampioen was bij de eerste bezichtiging er al uit gegooid. Blij dat er een herkeuring is geweest. *\o/*

Nou inderdaad, zelfs de kampioen komt uit herkeuring. Kun je toch de conclusie trekken dat het de eerste keer echt niet goed was.