Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:59

Ik zou het in de klassieke bloedlijnen zoeken
Die zijn er nog wel
Maar niet lang meer

Ik vind Friezen ook geen complete paarden op een enkele uitzondering na, en die hebben bovendien hun eigen (inteelt)problemen
Vooral qua verbindingen en uithoudingsvermogen ga je er dan niet op vooruit

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:12

[***] schreef:
Ik zou het in de klassieke bloedlijnen zoeken
Die zijn er nog wel
Maar niet lang meer

Ik vind Friezen ook geen complete paarden op een enkele uitzondering na, en die hebben bovendien hun eigen (inteelt)problemen
Vooral qua verbindingen en uithoudingsvermogen ga je er dan niet op vooruit



Ja maar de inteelt problemen die friesen hebben bij hun eigen stamboek zijn dan niet van toepassing bij de TP . Want ze zijn niet verwant . En je hebt gelijk hoor wat betreft dat je zeer nauwkeurig moet zijn welke fries dan wel goede verbindingen heeft . Maar this al tien keer beter dan twee decennia geleden . Hence why ik het opperde .

Het uithoudings vermogen komt wel terug en met een hengst als hette verlies je het misschien niet eens . Norbert bloed zijn felle flikkers onder de Friese . Maar TP liefhebbers kunnen dat heel best handelen volgends mij .

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:16

Bij Friezen zie je dezelfde tendens als bij de tuigpaarden: de show doet ertoe. Niet correctheid en duurzaamheid. Het publiek gaat het meest los bij het paard dat het verst van de grond komt met een lang gebogen achterbeen, niet bij de 15 jarige sterke Grand Prix hengst die gewoon echt goed in elkaar zit.

Ik zou het idd ook in klassieke bloedlijnen zoeken, en weer op meer gaan selecteren dan alleen show/spectakel. Misschien moet duurzaamheid ook op een of andere manier gewaardeerd worden in het predikatenstelsel.

Anoniem

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:25

Een Fries is gewoon een totaal ander paard dan een tuigpaard
Ik zie echt niet wat die zouden kunnen toevoegen aan de tuigpaarden, de types liggen veel te ver uit 1

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:31

De echte sterren achter het KWPN

Beste maaike
google eens op het groninger paard en kijk naar de geschidenis daar in zie je dat het KWPN op gebouwt is door het GELDERS stamboek [het latere basis stamboek] en het groninger stamboek en het warnbloed paarden stamboek en omdat er een honderd jarig jeubileum kwam werd deze samenvoeging KWPN
Maar dat terzijde , zoals eerdere reactie,s ook aangaven we houden geen paarden meer over en helemaal geen krachtige beweging en zeker niet een paard wat het achter been even vast houd
En het aller belangrijkst vind ik we raken onze basis kwijt en ook het bloed waar het helebestand op is gebouwd dat raak je kwijt
ket hele beleid van het KWPN is er op gericht op twee of drie hengsten en daar zie je steeds de nafok van terug op de keuringen
En nog een belangrijk punt vind ik dat je kleur ook kwijtraakt om met de woorden van meneer Rootveld te spreken tijdens een vergadering in Doornspijk
De Zwarten dekken er te veel
Dus vossen hadden de voorkeur en dan kwam ook de voorkeur voor Manno en camebritch cole en nog een paar van dat soort hengsten om de hoek kijken enwe kwamen in een puntzak fokkerij terecht
Als we het tij willen keren dan zullen we als fokkers tegen alle regels in zelf moeten gaan bepalen bij welke hengst we gaan dekken en niet achter de grote meute aan moeten rennen
Want we hebben de resultaten gezien wat dit fokbeleid toe leid 6 van de 50 doorwijzen en daar ook nog 2of 3 hackney,s van

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:39

[***] schreef:
Een Fries is gewoon een totaal ander paard dan een tuigpaard
Ik zie echt niet wat die zouden kunnen toevoegen aan de tuigpaarden, de types liggen veel te ver uit 1

Ik deel deze mening.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:04

Lambertus Huckriede zette eens even op een rijtje welke tuigpaarden de afgelopen jaren het beste in de showring hadden gepresteerd.

Lambertus Huckriede zegt het volgende Wat harm jan ( Veenstra) zegt klopt alles is al kapot gemaakt sinds dat Hamminga in de commissie zit gaat het niet goed de hengsten die de laatste jaren kampioen in de bosch zijn gemaakt door hem hebben op de concoursen niks gewonnen de afgekeurde hengsten werden winnaars van competitie en 4 e5 jarige kampioen om bij feiten te blijven hier de namen van de laatste jaren het begon met Hubert kampioen competitie kampioen 4 jarige jaar later its me winnaar competitie nationaal imondro winnaar competitie regio noord en 4 jarige kampioen
Jaar later just luckie kampioen competitie nationaal
Kampioen 4 jarige
Afgelopen jaar knaller Marcel Ritsma
Kampioen competitie
4 jarige kampioen
Allemaal hengsten die eerst afgekeurd zijn
Dus het is niet alleen van gisteren is al jaren gaande tijd voor nieuwe mensen met tuigpaarden verstand en kennis

Nog even wat toe voegen er is geen Oregon trofee in Den Bosch geen paarden genoeg hengsten nummer hoogland vorig jaar 4 hengsten omdat de anderen niet komen die ze de laatste jaren hebben goed gekeurd niet goed genoeg zijn dus is al 6 jaar aan de gang de ellende en gisteren is de bom gebarsten

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:23

rufusjane schreef:
6 is meer dan genoeg, ze hebben wat bloedvoering betreft eruit gehaald wat er mogelijk was, indiana's heb je nu niets aan gezien de inteeltproblemen, zeker niet als ze uit vergelijkbare merrielijn komen!
De tijd dat de bloedspreiding binnen de tuigpaardpopulatie opgelost gaat worden is al lang voorbij..!
En dat is niet de schuld van deze 3 juryleden maar al een probleem wat 20 a 30 jaar speelt! Maar ook de fokker en gebruiker heeft daar een ro l in gehad want het gros rent steeds achter dezelfde hengst aan!

Deze heisa gaat om het feit dat het om de eerste bezichtiging gaat. De jury had de opdracht om breed aan te wijzen en mn zonen van jonge hengsten. Deze opdracht hebben ze zich niet aan gehouden. Er komen dan nog twee rondes waarin je wat strenger kunt zijn in wat je echt nodig hebt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:01

Rizette schreef:
Wat is de stokmaat van 685?


160.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:05

Rizette schreef:
Lambertus Huckriede zette eens even op een rijtje welke tuigpaarden de afgelopen jaren het beste in de showring hadden gepresteerd.

Lambertus Huckriede zegt het volgende Wat harm jan ( Veenstra) zegt klopt alles is al kapot gemaakt sinds dat Hamminga in de commissie zit gaat het niet goed de hengsten die de laatste jaren kampioen in de bosch zijn gemaakt door hem hebben op de concoursen niks gewonnen de afgekeurde hengsten werden winnaars van competitie en 4 e5 jarige kampioen om bij feiten te blijven hier de namen van de laatste jaren het begon met Hubert kampioen competitie kampioen 4 jarige jaar later its me winnaar competitie nationaal imondro winnaar competitie regio noord en 4 jarige kampioen
Jaar later just luckie kampioen competitie nationaal
Kampioen 4 jarige
Afgelopen jaar knaller Marcel Ritsma
Kampioen competitie
4 jarige kampioen
Allemaal hengsten die eerst afgekeurd zijn
Dus het is niet alleen van gisteren is al jaren gaande tijd voor nieuwe mensen met tuigpaarden verstand en kennis

Nog even wat toe voegen er is geen Oregon trofee in Den Bosch geen paarden genoeg hengsten nummer hoogland vorig jaar 4 hengsten omdat de anderen niet komen die ze de laatste jaren hebben goed gekeurd niet goed genoeg zijn dus is al 6 jaar aan de gang de ellende en gisteren is de bom gebarsten


Het leest verschrikkelijk zonder punten en komma’s

Maar dat is toch in iedere sport zo, dat de winnaar niet per se een ggk hengst is? Om een vaderdier te worden heeft een paard wel meer nodig.

Anoniem

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:44

Die 1.60 is wel beetje optimistisch gemeten denk ik
Of hij toont gewoon klein

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:56

De nazaat van een Fries x TP is wel geheel vrij van inteelt. Dat is de voornaamste reden om te kijken naar een ander type paard om mee aan te paren.

Feit is dat de problematiek van de inteel nu wel serieuze vormen begint aan te nemen. Binnen de stapel van het KWPN kan het blijkbaar niet opgelost worden dus dan moet je om je heen gaan kijken.

Maar het is moeilijk en je moet dan in generaties denken. Hackneys geven geen maat mee helaas en zorgen voor meer ras en bloed. Een Saddlebred zorgt weer voor een ander bewegingsmechanisme en een Fries doet dat ook.

Ik vind het lastig... Ik zou graag meer maat willen en de uitstraling en beweging willen houden. Ga er maar eens aan staan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:12

[***] schreef:
Die 1.60 is wel beetje optimistisch gemeten denk ik


En net als de meeste Tuigers niks te kort bekapt.

rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:19

Nee alstjeblieft geen Friezen! Daar zijn al problemen met gezondheid door inteelt, en die hebben een onwenselijke manier van bewegen.!

Een dekhengst is iets anders dan sportpaard
Een dekhengst moet natuurlijke aanleg hebben voor zijn fokrichting.
Een sportpaard, kunnen ze jaren aan sleutelen en het er in werken!
En over die genoemde winnaars is genoeg gemord en waren ook lang niet alle kenners het over eens!!

Ik denk persoonlijk dat de
Gelderse Henkie het goed zou kunnen doen bij de tuigpaarden!

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:38

rufusjane schreef:
Een dekhengst is iets anders dan sportpaard
Een dekhengst moet natuurlijke aanleg hebben voor zijn fokrichting.
Een sportpaard, kunnen ze jaren aan sleutelen en het er in werken!
En over die genoemde winnaars is genoeg gemord en waren ook lang niet alle kenners het over eens!!

Hetzelfde kunnen ze dan ook aan de hengsten sleutelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:47

SophievdV schreef:
De nazaat van een Fries x TP is wel geheel vrij van inteelt. Dat is de voornaamste reden om te kijken naar een ander type paard om mee aan te paren.

Feit is dat de problematiek van de inteel nu wel serieuze vormen begint aan te nemen. Binnen de stapel van het KWPN kan het blijkbaar niet opgelost worden dus dan moet je om je heen gaan kijken.

Maar het is moeilijk en je moet dan in generaties denken. Hackneys geven geen maat mee helaas en zorgen voor meer ras en bloed. Een Saddlebred zorgt weer voor een ander bewegingsmechanisme en een Fries doet dat ook.

Ik vind het lastig... Ik zou graag meer maat willen en de uitstraling en beweging willen houden. Ga er maar eens aan staan.

F1 kruizingen zijn vaak niet eens zo slecht door het heterosis effect maar de ellende begint bij F2 omdat je niet weet wat daar uitkomt. Daarom is het om mee te fokken een slechte keuze.

rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:53

Rizette schreef:
rufusjane schreef:
Een dekhengst is iets anders dan sportpaard
Een dekhengst moet natuurlijke aanleg hebben voor zijn fokrichting.
Een sportpaard, kunnen ze jaren aan sleutelen en het er in werken!
En over die genoemde winnaars is genoeg gemord en waren ook lang niet alle kenners het over eens!!


Idd dat kan!! Maar om te fokken wil je een paard met natuurlijk talent zodat er zo weinig mogelijk aan gesleuteld hoeft te worden!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:58

Janderegelaa: vraag is nu eigenlijk: wat is wel een verstandige keuze?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:04

rufusjane schreef:
Ik denk persoonlijk dat de
Gelderse Henkie het goed zou kunnen doen bij de tuigpaarden!


Kan je dit toelichten?

rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:16

685 de indiana x atleet is leuk paard mischien een goed sportpaard, maar heb je foktechnisch helemaal niks aan..
Indiana bestaat ongeveer voor 50℅ uit renovo bloed en dat uit een atleet x fabricius...?? Hoeveel inteelt wil je hebben? En ook nog een hoge verwantschap aan de populatie..
Meegenomen dat ie maar 1,60m meet en dat er exterieurmatig idd ook wel wat op aan te merken valt: te schuine schouder, onderhals en geen mooie hoofd/nek aanzet!

Is een ster verklaring meer als voldoende..

rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:21

SophievdV schreef:
rufusjane schreef:
Ik denk persoonlijk dat de
Gelderse Henkie het goed zou kunnen doen bij de tuigpaarden!


Kan je dit toelichten?


Maat, kracht en looplust, ondertredend dragend achterbeen,
Voorbeen dat vanuit de schouder wordt weggezet
En ook het oude tuigpaarden bloed in de afstamming

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:28

rufusjane schreef:
rufusjane schreef:
Ik denk persoonlijk dat de
Gelderse Henkie het goed zou kunnen doen bij de tuigpaarden!


Maat, kracht en looplust, ondertredend dragend achterbeen,
Voorbeen dat vanuit de schouder wordt weggezet
En ook het oude tuigpaarden bloed in de afstamming


En je denkt niet dat we dan ook de tuigtypische beweging verliezen?

Edit: en praktisch gezien: welke fok richting moet je dan aanhouden bij dat veulen? Het is geen GP maar ook geen TP.

Het is niet om flauw te doen overigens, maar meer omdat ik benieuwd ben hoe anderen het dan zien.

rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:56

En je denkt niet dat we dan ook de tuigtypische beweging verliezen?[/quote]

Nee Henkie heeft van nature nog aardig beweging in de benen!
En sluit sowieso beter aan bij de tuigpaarden dan saddlebreds en friezen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:00

SophievdV schreef:
Janderegelaa: vraag is nu eigenlijk: wat is wel een verstandige keuze?

Als je nou kijkt bij de Barock Pinto's dan zijn de eerste kruisingen eigenlijk best goed ( F1 dus50-50 paarden) maar zodra het aandeel Fries minder wordt (F2 25-75) is het eigenlijk niets meer. Of je moet alleen maar F1 met F1 kruizen maar dat is ook niet wenselijk.

Daarnaast vermijd je wel het inteelt probleem maar niet de genetische afwijkingen bij de Friezen zoals dwerggroei en waterhoofd.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:07

Jan.. Dat is geen antwoord op mijn vraag. De vraag is: wat is wel een verstandige keuze als de Friezen het duidelijk niet zijn?