Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:54

Maar iedereen mag dekken met wat hij/zij wil!! Doe ik ook!

Ik zou adviseren om gewoon eerst voor jezelf een beeld te maken van hoe je graag een tuigpaard ziet!


En in de geschiedenis duiken! En veel paarden bekijken!

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:43

Beste meedenkers / fokkers

Mijn inziens moeten we back to basic
Het moet toch mogelijk zijn met behulp van het Kwpn om alle geregristreede merrie, s met oudbloed op te sporen .
En daar op gaan selecteren en dan vooral op het bloedvoeren en niet op de predicaten want daar hebben we ook de miskleunen van gezien {de merrie anna die op alle keuringen bovenaan liep maar tijdens de ibop nog geen worst van het bord trok] en zijn er nog wel meer te noemen , maar dat terzijde
we moeten niet terug kijken maar vooruit.
Hoe op te lossen
Ik vind dat er ook zat hengsten niet echt kansen hebben gehad [Hofmeester ] is zo,n voorbeeld
walzer en droomwals die bij de basis paarden werden gezet omdat er vanuit het kwpn toen manno extra werd gepromoot
Dat zijn dingen die aandacht moeten krijgen en dat er ook zeker gekeken moet worden wat heeft de hengst verbeterd aan zichzelf [manno heeft zichzelf niet kunnen verbeteren] en zo zijn er zoveel op te noemen die dat niet hebben gekunt
Dus er wacht een enorme klus die geklaard kan worden mits de fokker heel nouw betrokken wordt bij het aanparen met vers bloed of anders gezegd dat het stamboek openstaat voor de dialoog
op de site gelderlanderhorses is genoeg informatie te vinden over het andere fokken

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:50

Denk dat veel van die merries met oud bloed allang bij de Gelderse geregistreerd staan. Zonde om die daar weg te halen.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:05

Een fokkerij moet nooit terug maar altijd vooruit. Terug kan ook niet. Saddlebred was geen goede optie. Er is nog heel veel sperma voorhanden van oudere tuigers maar er wordt vaak gedekt met de nieuwe /jonge hengsten. Allereerst zou er eens gekeken moeten worden naast het inteeltpercentage en hoeveel hackneybloed is nog acceptabel is in de fokkerij. En dan ontkom je niet aan het idee om dat niet alleen in percentage per paard te bekijken maar ook voor de totale fokkerij. Hoeveel hengsten mogen er zijn die veel hackneybloed voeren? Paarden zonder bekende afstamming nooit en nooit toestaan , je ziet alleen het eindproduct en je heb geen idee van de pedigree. Ga je paarden van 1.60 goedkeuren die ook nog geen lenge in het lijf hebben en niet veel front laten zien,dan kies je voor kleiner en beknopter, dat lijkt me ook niet gewenst. Heb alle hengsten niet gezien. Alleen de filmpjes Staan er jonge grotere , goedbewegende , correcte ,niet teveel hackney, met een niet te hoog inteeltpercentage tussen bij de hengsten van dit jaar., die nog niet genomen zijn?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:14

Misschien dat er bij het KPST nog wat oud bloed rondloopt.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:23

Een paar jaar geleden ben ik gevraagd of ik mijn elegant x heemraad x folio met een hackney wilde dekken voor de bloedspreiding bij de tuigpaarden
Daar heb ik vriendelijk voor bedankt, Tp veulens gaan soms voor de prijs van dekgeld weg

Dus je kunt allerlei mooie plannen maken, maar als niemand het financieel wil nemen wat er bij zit, houdt het gewoon op. En dat is waarschijnlijk ook exact de reden dat er veel met jonge hengsten gedekt wordt. Die veulens leveren nog wel wat op.

Los daarvan staat natuurlijk nog dat ik andere mooie plannen voor mijn merrie had, en daar haar kostbare dekjaren graag voor gebruik.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:38

Beste Risette

We zullen wel terug moeten want uit het bloed van het verleden is deze hele fokkerij ontstaan en op een gegeven moment ga je een puntzak fokkerij krijgen
Dan sopt het in de punt daatom betenkent een punt ook stop |
En ja het is misschien zonde om het bloed uit het gelders stamboek te halen maar zo is het allemaal wel ontstaan vanuit de gelderse en groninger fokkerijen
van daaruit is er een tuigpaard gefokt met behulp van andere fokkerijen natuurlijk
Maar fokken van een bepaalt type betekent in mijn ogen dat je niet altijd vooruit kunt fokken je moet ook terug kunnen fokken om het inteelt te blijven beperken .
Dat kan niet als je altijd vooruitfokt
En zeker met zo n kleine populatie ,want hoeveel hengsten zijn er op dit moment , en hoeveeell zijn daar echte toppers van
Dan wordt de keuze alleen de beste van de slechtse kiezen
Er zijn denk ik nog wel merrie.s te vinden waar het oude bled nog in verankert zit en indie merri s zul je moeten uitnodigen om mee te doen aan een fok project.
En hoe dat er uit gaat zien dat kun je uitwerken met desnoots korting op dekken te geven met bepaalde hengsten en dan de moderne hengsten uitsluiten van deelname
Een ding is zeker zo kan het niet doorgaan

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:56

Is de bloedspreiding verminderd sinds 1975 volgens jou? Wil je dan terug pakken naar de tijd van voor Camebridge Cole? Of voor Renovo of wat is dan de bedoeling? En die paarden moeten dan snel omgevormd worden met Hackneybloed? Dus dan zijn we weer waar we waren? Of hoe moet ik dat zien in de praktijk. Ga je dan zelf ook zo fokken?

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:03

Saddlebred pakt niet altijd uit maar ik ken toch echt een mooie en zeer goed bewegende Manno x Marvel die meerdere kampioenschappen per jaar behaalt de laatste jaren. 2019 was hij tuigpaard van het jaar.
Laatst bijgewerkt door KirstenChes op 09-01-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:12

Iedereen lijkt te blijven kijken naar de directe nakomelingen van tuiger x ...
(Saddlebred in de laatste voorbeelden)


Ik denk dat je echt verder moet kijken.

Die eerste kruising weer x tuiger. En die weer maal tuiger.

Dan ben je echt een heel eind terug.
Maar met vers bloed.

Uiteraard niet 1 dier als oorspronkelijke F1.
Maar echt gewoon een stuk of 20.
Desnoods met een keer Henkie (hoewel Gelders natuurlijk in de achterliggende lijnen wel dégelijk dezelfde genen heeft zitten.... Reden om er heel goed over na te denken)
Een keer saddlebred
Een keer hackney
Een keer Fries.

Stóppen met kijken naar de directe nakomelingen, naar kijken waar je na 3 generaties bent. Dan ziet het er echt gewoon uit als tuiger en beweegt het ook zodanig.

Dat zou mijns inziens echt problemen aanpakken.


Maar ja, welke fokker wil nu 1 of 2 generaties fokken die niet mee kunnen komen in de huidige keuringen.
Die dus dieren willen fokken die op lánge termijn echt toevoegen maar in eerste instantie 'niets opbrengen'....

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:23

Femke_Tweety schreef:
Iedereen lijkt te blijven kijken naar de directe nakomelingen van tuiger x ...
(Saddlebred in de laatste voorbeelden)


Ik denk dat je echt verder moet kijken.

Die eerste kruising weer x tuiger. En die weer maal tuiger.

Dan ben je echt een heel eind terug.
Maar met vers bloed.

Uiteraard niet 1 dier als oorspronkelijke F1.
Maar echt gewoon een stuk of 20.
Desnoods met een keer Henkie (hoewel Gelders natuurlijk in de achterliggende lijnen wel dégelijk dezelfde genen heeft zitten.... Reden om er heel goed over na te denken)
Een keer saddlebred
Een keer hackney
Een keer Fries.

Stóppen met kijken naar de directe nakomelingen, naar kijken waar je na 3 generaties bent. Dan ziet het er echt gewoon uit als tuiger en beweegt het ook zodanig.

Dat zou mijns inziens echt problemen aanpakken.


Maar ja, welke fokker wil nu 1 of 2 generaties fokken die niet mee kunnen komen in de huidige keuringen.
Die dus dieren willen fokken die op lánge termijn echt toevoegen maar in eerste instantie 'niets opbrengen'....


Jij snapt m . Dat was ook mijn gedachtegang toen ik het in de eerste instantie opperde om een Fries er doorheen te gooien .

Idd verder kijken dan de eerste generatie . Dan valt er nog wel wat te redden .

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:36

Hoeveel tuigpaardveulens worden er per jaar in Nederland gefokt wie weet dat?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:46

Absolem schreef:
Femke_Tweety schreef:
Iedereen lijkt te blijven kijken naar de directe nakomelingen van tuiger x ...
(Saddlebred in de laatste voorbeelden)


Ik denk dat je echt verder moet kijken.

Die eerste kruising weer x tuiger. En die weer maal tuiger.

Dan ben je echt een heel eind terug.
Maar met vers bloed.

Uiteraard niet 1 dier als oorspronkelijke F1.
Maar echt gewoon een stuk of 20.
Desnoods met een keer Henkie (hoewel Gelders natuurlijk in de achterliggende lijnen wel dégelijk dezelfde genen heeft zitten.... Reden om er heel goed over na te denken)
Een keer saddlebred
Een keer hackney
Een keer Fries.

Stóppen met kijken naar de directe nakomelingen, naar kijken waar je na 3 generaties bent. Dan ziet het er echt gewoon uit als tuiger en beweegt het ook zodanig.

Dat zou mijns inziens echt problemen aanpakken.


Maar ja, welke fokker wil nu 1 of 2 generaties fokken die niet mee kunnen komen in de huidige keuringen.
Die dus dieren willen fokken die op lánge termijn echt toevoegen maar in eerste instantie 'niets opbrengen'....


Jij snapt m . Dat was ook mijn gedachtegang toen ik het in de eerste instantie opperde om een Fries er doorheen te gooien .

Idd verder kijken dan de eerste generatie . Dan valt er nog wel wat te redden .


Leuk bedacht maar als het alleen maar geld kost gaat niemand daar aan beginnen.

Tuigpaardhengstveulens kosten alleen maar geld.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:54

Tsjah this kiezen of delen hoor . Of er valt straks helemaal niks meer te fokken . Of er wordt nu vreemd bloed in gemieterd en dan kan er nog wat van gemaakt worden .

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:01

Dat is ook precies wat ik in mijn laatste alinea aangeef.

Welke fokker wil dat nu, iets dat in de eerste generaties niets opbrengt...


Het probleem vált op te lossen.
Alleen dat betekent dat men daar als groep liefhebbers écht voor moet gaan.
Want ieder individueel voor zich, met het gevoel dat hij/zij de enige is die er wat aan doet en er geld insteekt gaat niet werken.

Dàt gaat het heel taai maken.
Want een groep paardenvolk allemaal met de neus dezelfde kant op krijgen is nogal een uitdaging...
Zo niet onmogelijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:10

Rizette schreef:
Hoeveel tuigpaardveulens worden er per jaar in Nederland gefokt wie weet dat?


In 2017 600

Zal altijd wel ongeveer rond dat aantal zitten.

Edit..2018 bijna 600.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:24

beste Rizette

ik snap jou vragen en kan je ook zeggen dat er van af 1975 tot nu de spreiding alleen maar smaller is geworden ,maar dat had ook met het keurings beleid te maken .
Als je elk jaar op de keuring komt en steeds achter in het veld staat omdat je fok produkt te klassiek gevonden word dat gaat de lust van het fokken er al gouw van af
En als je tuigpaarden alleen om in de eeren klasse uit te brengen dan heb je jaarlijks aan 40 genoeg
dan kan elke rijden met een ere klasse paard rijden
Maar we fokken op dit moment nog 350 tuigpaard veulens dus 300 veulens die over zijn en waar moet je daar mee naar toe
Daar moet de oplossing voor zijn en niet voor de concous paarden die redden zichzelf wel
Anders ga je fokken voor de slager
Vandaar dat ik eerde al benoemde dat we ook op kleur moeten letten want die zijn we ook kwijt
want we kunnen niet allemaal bij een schimmel ,bruine of zwarte gaan dekken

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:27

Stalgerrits volgens het KWPN zijn er bijna 600 veulens bij de Tuigpaarden geregistreerd.

(En bijna 200 Gelderse)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:43

Femke_Tweety schreef:
Iedereen lijkt te blijven kijken naar de directe nakomelingen van tuiger x ...
(Saddlebred in de laatste voorbeelden)


Ik denk dat je echt verder moet kijken.

Die eerste kruising weer x tuiger. En die weer maal tuiger.

Dan ben je echt een heel eind terug.
Maar met vers bloed.

Uiteraard niet 1 dier als oorspronkelijke F1.
Maar echt gewoon een stuk of 20.
Desnoods met een keer Henkie (hoewel Gelders natuurlijk in de achterliggende lijnen wel dégelijk dezelfde genen heeft zitten.... Reden om er heel goed over na te denken)
Een keer saddlebred
Een keer hackney
Een keer Fries.

Stóppen met kijken naar de directe nakomelingen, naar kijken waar je na 3 generaties bent. Dan ziet het er echt gewoon uit als tuiger en beweegt het ook zodanig.

Dat zou mijns inziens echt problemen aanpakken.


Maar ja, welke fokker wil nu 1 of 2 generaties fokken die niet mee kunnen komen in de huidige keuringen.
Die dus dieren willen fokken die op lánge termijn echt toevoegen maar in eerste instantie 'niets opbrengen'....


Dat zeg ik toch..? Een meergeneratieplan.

Ik zou best mee willen doen. Als dat het TP ten goede komt. Maar dan moet het KWPN ook met een plan komen vind ik zodat je bijv wel naar de keuring kunt met zo'n F1 product zonder direct afgeserveerd te worden.

En ik vind het ook wel de verantwoordelijkheid die we hebben als liefhebbers. De zorg voor het voortbestaan van dit speciale paard.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:44

hi Natasja

ik kom bijn overal waar evenementen met paarden zijn en ook op paarden markten en lees elke dag marktplaats
Ik kan je zeggen dat dit algelopen jaar in zuidlaren geen 100 veulens stonden en in Bemmel al helemaal niet en op marktplaats standen vanmorgen 11 tuigpaarden te koop met daaronder twee friesen en twee trekpaarden
Dan komt bij mij toch de vraag waar zijn ze al vier jaar lang gebleven dan
Want dit is al jaren zo dat ze er niet meer zijn

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:46

Is er ooit echt bloedspreiding geweest... Volgens mij is de TP fokkerij gestart met Oregon. En stammen alle paarden die serieus kunnen tuigen af van Oregon.
Denk dat er nog 6 Oregon’s moesten zijn, om er een hele fokkerij op te kunnen bouwen.

Dus wat de TP fokkers zoeken is te specifiek. Dan kom je allemaal op hetzelfde bloed uit.

Als er voor TP’s met minder serieuze TP beweging geen markt is.. Dan bloedt de fokkerij dood.

Want uiteindelijk is het ALTIJD de afzetmarkt die bepaalt of een fokkerij bestaansrecht heeft.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:49

SophievdV

ik zie ook wat in jou idee en zou ook mijn merrie,s in willen zetten voor dit doel maar dan wel op de mannier zoals jij aangeeft
Niet achter in het veld geplaatst worden en dan naar de slager
daar ga ik geen jaar op lopen wachten

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:59

GJ9

Oregon is een van de nazaten van Colonel,Domburg,Hubert Commadant en Norman en zo waren er nog tientallen die het stamboek diende

Alleen we leven nu in een heel andere wereld en ander eisen aan een paard
we gaan nu ook op het moment dat de merrie hengstig id het sperma even ophalen bij de hengsten houders

Toen in de jaren stond de hengst in de omgeving en werd er mond op mond verteld hoe het dier in werk en omgang was en daar wedt op geselekteerd

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:01

GJ9 schreef:
Is er ooit echt bloedspreiding geweest... Volgens mij is de TP fokkerij gestart met Oregon. En stammen alle paarden die serieus kunnen tuigen af van Oregon.
Denk dat er nog 6 Oregon’s moesten zijn, om er een hele fokkerij op te kunnen bouwen.

Dus wat de TP fokkers zoeken is te specifiek. Dan kom je allemaal op hetzelfde bloed uit.

Als er voor TP’s met minder serieuze TP beweging geen markt is.. Dan bloedt de fokkerij dood.

Want uiteindelijk is het ALTIJD de afzetmarkt die bepaalt of een fokkerij bestaansrecht heeft.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Nieuwe beoordeling tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:02

dit voorgaande kan ik me helemaal in vinden