Toch sanctie voor politieruiters voor negeren bevel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:52


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:59

celticpony schreef:
a.dat je niet wil afstappen als ruiter en niet door de paardenpis wil lopen :D .
b. dat er dan ook nog eens zo'n punt van wordt gemaakt :D
c. dat het in de krant staat :D

wat mij betreft een grappig en zeer zinnig ;) nieuwsbericht


En ook nog eens dat dit al uit 2014 stamt :n

:')

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:05

fohadie schreef:
Och ja, ik kan me dit verhaal nog wel herinneren, maar was dat echt in 2014? Voor mijn gevoel stond het een paar jaar geleden op Bokt.

En waarom nu pas uitspraak?


Ook al is de situatie zelf natuurlijk heel grappig en onzinnig, het achterliggende idee is natuurlijk wel iets complexer. Namelijk, mag een bevel van een overste genegeerd worden wanneer het bevel je onzinnig of onrechtvaardig lijkt? Ik kan me voorstellen dat daar wel wat over gepalaverd is geweest. Voeg daarbij sowieso het tergend trage Belgische rechtssysteem aan toe en je bent zo 4 jaar verder.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:08

Gini schreef:
fohadie schreef:
Och ja, ik kan me dit verhaal nog wel herinneren, maar was dat echt in 2014? Voor mijn gevoel stond het een paar jaar geleden op Bokt.

En waarom nu pas uitspraak?


Ook al is de situatie zelf natuurlijk heel grappig en onzinnig, het achterliggende idee is natuurlijk wel iets complexer. Namelijk, mag een bevel van een overste genegeerd worden wanneer het bevel je onzinnig of onrechtvaardig lijkt? Ik kan me voorstellen dat daar wel wat over gepalaverd is geweest. Voeg daarbij sowieso het tergend trage Belgische rechtssysteem aan toe en je bent zo 4 jaar verder.



4? Bijna 6 jaar bedoel je! En of een bevel genegeerd mag worden: Het ging om afstijgen, zo,n zwaar bevel is dat nu ook weer niet. Tuurlijk moet je altijd luisteren naar de overste, maar ik kan de agenten ook wel begrijpen. Daarnaast mochten andere agenten wel naar de stallen rijden, waarom deze agenten dan niet? En blijkbaar was het idee vd agenten zo gek nog niet, na dit incident mogen ze wel pas afstijgen bij de stal. Dan is die straf toch mosterd na de maaltijd?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Toch sanctie voor politieruiters voor negeren bevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:13

Sorry, te snel getypt, bijna 6 jaar inderdaad. Dat zal dus inderdaad de discussie geweest: mogen bevelen genegeerd worden en zo ja, waar ligt dan de grens tussen een zwaar en een niet zwaar bevel? Mag iedereen dat naar eigen goeddunken bepalen?
Na bijna 6 jaar (deze keer wel correct getypt) heeft de rechter beslist om de ruiters wel een sanctie op te leggen en dus te zeggen: een bevel moet opgevolgd worden, hoe stom jij het bevel ook vindt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:21

fohadie schreef:
Gini schreef:

Ook al is de situatie zelf natuurlijk heel grappig en onzinnig, het achterliggende idee is natuurlijk wel iets complexer. Namelijk, mag een bevel van een overste genegeerd worden wanneer het bevel je onzinnig of onrechtvaardig lijkt? Ik kan me voorstellen dat daar wel wat over gepalaverd is geweest. Voeg daarbij sowieso het tergend trage Belgische rechtssysteem aan toe en je bent zo 4 jaar verder.



4? Bijna 6 jaar bedoel je! En of een bevel genegeerd mag worden: Het ging om afstijgen, zo,n zwaar bevel is dat nu ook weer niet. Tuurlijk moet je altijd luisteren naar de overste, maar ik kan de agenten ook wel begrijpen. Daarnaast mochten andere agenten wel naar de stallen rijden, waarom deze agenten dan niet? En blijkbaar was het idee vd agenten zo gek nog niet, na dit incident mogen ze wel pas afstijgen bij de stal. Dan is die straf toch mosterd na de maaltijd?

Altijd? Dus ook als je overste zegt om gehele groepering uit te moorden? Of veel recenter, als de president gewoon even iemand wil doden omdat hij daar zin in heeft?
Ik vind dit altijd zo'n enge gedachtengang...

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:27

Blijkbaar wel, anders krijg je een sanctie.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:44

Dat is de manier waarop legers functioneren, ja. En dat is inderdaad best beangstigend.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:24

soesita schreef:
Dat is de manier waarop legers functioneren, ja. En dat is inderdaad best beangstigend.

Dat weet ik, maar omwille van wat jij ook al zegt, stel ik het wel in vraag ondanks dat ik ook snap dat je in een leger nu eenmaal een zekere "gehoorzaamheid" moet hebben omdat het anders gewoon niet werkt.

Maar ik ben wel van mening dat er ergens wel een zekere redelijkheid moet zijn... Soldaten die blind commando's opvolgen is nl. ook lang niet veilig. Dan leg je heel veel macht in de handen van een select groepje. Moeilijke kwestie maar ik kan niet zeggen dat ik voor het "blind volgen" ben. Hoe zeer ik ook begrijp dat er nu eenmaal een zekere "chain of command" moet zijn.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:29

Ayasha schreef:
soesita schreef:
Dat is de manier waarop legers functioneren, ja. En dat is inderdaad best beangstigend.

Dat weet ik, maar omwille van wat jij ook al zegt, stel ik het wel in vraag ondanks dat ik ook snap dat je in een leger nu eenmaal een zekere "gehoorzaamheid" moet hebben omdat het anders gewoon niet werkt.

Maar ik ben wel van mening dat er ergens wel een zekere redelijkheid moet zijn... Soldaten die blind commando's opvolgen is nl. ook lang niet veilig. Dan leg je heel veel macht in de handen van een select groepje. Moeilijke kwestie maar ik kan niet zeggen dat ik voor het "blind volgen" ben. Hoe zeer ik ook begrijp dat er nu eenmaal een zekere "chain of command" moet zijn.


Ik vrees dat er in sommige situaties ook mensenleven van afhangen of je de bevelen bevolgt of niet. En dat bevelen zonder nadenke bevolgen ook best mensenlevens kan redden in noodsituaties. Dan is de regel:"altijd bevolgen en indien je dat niet doet, moet je je voor de rechtbank verantwoorden" niet zo verkeerd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:45

En wanneer het levens kost? Wie verantwoord zich dan?

Edit; dit is trouwens een oprechte vraag. Indien een commando levens kost, wordt dat dan ook beoordeeld/Moet degene die het gegeven heeft zich dan ook verantwoorden?

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Toch sanctie voor politieruiters voor negeren bevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:44

Ja, voor de krijgsraad en in sommige gevallen ook nog eens voor het burgerlijk gerecht