Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 21:27

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Cossack Drag. Foto: Surprise_Boy.

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord om uitleg te geven over een bepaald onderwerp binnen de paardensport of -houderij. Deze maand vertelt Surprise_Boy over Trick Riding. Surprise_Boy is nu zo’n tien jaar actief met trickriding en geeft hier ook shows in.

Kan je uitleggen wat trick riding inhoudt?
Trick riding is heel simpel gezegd het uitvoeren van gymnastische stunts op een vrij galopperend paard. Het paard galoppeert in een u-vorm, waarbij hij aan het eind van elk rondje stopt. Op deze manier kan de ruiter weer in het zadel klimmen of zijn paard vangen als er iets gebeurt.

Wat is de oorsprong van trick riding?
Sinds mensen op de rug van een paard klommen, is het ingezet als militaire tactiek. Het bekendste voorbeeld zijn de kozakken die ‘dood’ aan hun paard hingen, maar Britten leerden het ook nog in de Eerste Wereldoorlog. Sommige soldaten gaven hier ook al shows mee voor publiek, en cowboys experimenteerden ook met opstappen en staan op rennende paarden. Ook de Indianen verstopten zich achter hun paarden. In 1892 voegden Georgische boeren, die de stunts als spelletjes deden, zich bij Buffalo Bill als ‘echte Russische kozakken’. Cowboys zagen de riemen aan hun zadels, ontwikkelden eigen zadels, en dan heb je opeens trick riding zoals we het nu kennen.
Het was een van de weinige onderdelen die als gevaarlijk bestempeld werden waar zowel mannen als vrouwen aan mee mochten doen.

Zijn hier ook wedstrijden in, en zo ja, hoe gaat dat in zijn werk met niveaus en oefeningen, en dergelijke?
In Europa worden nu geen wedstrijden georganiseerd. Tot 1935 was het gigantisch in de VS en waren er zelfs wereldkampioenschappen in Londen. 39 landen deden mee, nu zie je met een beetje geluk 10 deelnemers in Texas. Canada heeft nog de meeste wedstrijden, dat zijn er zo’n 6 per jaar.
Er zijn geen niveaus, maar wel leeftijdscategorieën die weer opgesplitst zijn in man en vrouw. Je wordt beoordeeld op snelheid, moeilijkheidsgraad van je tricks, de uitvoering en de interactie met het publiek. Als je grof bent tegen je paard, dus onnodig slaan of trekken, krijg je puntenaftrek.
Afbeelding
Tail stand. In deze foto is het tuig ook goed zichtbaar. Foto:
Surprise_Boy.

Wat voor soort tuig wordt er gebruikt?
We hebben niet veel variatie, want er zijn maar drie zadelmakers over de wereld die goede trick riding zadels kunnen bouwen. Goed tuig is echt heel belangrijk voor de veiligheid van zowel ruiter als paard en mag niet onderschat worden. De zadels hebben een lange, metalen knop, handvaten en allerlei riemen. De riemen en delen van het zadel zijn met nylon verstevigd.
Ze lijken misschien op westernzadels, maar zijn ervoor gemaakt om druk beter te verdelen en overal veel gewicht te kunnen hebben. Een goede pad en comfortabele singel zijn ook heel belangrijk, maar dat spreekt voor zich.
Het borsttuig moet heel stevig zijn en wordt per kant met twee riempjes vastgemaakt. Als je zadel gaat schuiven, zorgt het borsttuig ervoor dat het niet onder de buik komt.

Hoe begin je hieraan als nieuweling?
Het liefst bij iemand die het al een tijdje doet, een betrouwbaar paard en veilig tuig heeft. Je begint altijd in stilstand met simpele tricks, die je uiteindelijk in stap, draf en galop doet. Het is niet zo dat we ons paard in galop zetten en maar wat proberen.
Afgelopen zomer trainde ik bij Tad Griffith, een bekende trainer in Amerika. Daar sta je eerst drie dagen vastgebonden rondjes om de wereld te draaien voordat je überhaupt aan stappen mag denken. Je basis is echt het belangrijkste.

Wat zijn gebruikelijke oefeningen?
Als je een show ziet, zie je heel vaak mensen aan de zijkant van hun paard hangen (fender drags). Vervolgens hangen ze op hun kop in een cossack drag om af te sluiten met een hippodrome, waarbij ze op hun paard staan. Dit is een routine die je veel meiden ziet doen. Als er meer tijd is (of er zijn jongens die wat moeten doen) zie je ook vaak een shoulder stand (handstand) en allerlei manieren om van je paard in het zadel te komen (vaults, salto’s vallen hier ook onder).

Hoe ziet de dagelijkse training voor zowel paard als ruiter eruit?
Mijn paard mag van mij maximaal twee keer per week trick riding doen. De rest van de week doen we ‘normale’ dingen, met de dag voor en na trick riding vooral de rechtergalop.
Als we trick rijden beginnen we rechtsom in stap en draf. We hebben tricks die we gebruiken in de opwarming, die blijf je eigenlijk altijd herhalen, hoe lang je ze ook al doet. Hierdoor leer je blind je zadel kennen. Daarna oefen je de tricks waar je aan gaat werken.
Galop doen we alleen linksom. Ik denk dat dit vooral gedaan wordt omdat de meeste paarden minder moeite hebben met de linkergalop, maar heel zeker ben ik er niet van.
Twaalf rondes is hierbij de max. Mentaal en lichamelijk vraag je vrij veel van je paard en als je teveel dezelfde rondjes blijft doen hebben ze er geen zin meer in.
Afbeelding
Forward Necklayover. Foto: Surprise_Boy


Wat zijn belangrijke eigenschappen van het paard?
Het allerbelangrijkste is dat ze het leuk vinden en jou vertrouwen. Ik zie weleens paarden in paniek door de bak sprinten, wat er qua snelheid heel spectaculair uitziet, maar ze hebben geen idee wat ze moeten doen met die gewichtsverschuivingen en maken dus snelheid om overeind te blijven.
Ze moeten koel in hun hoofd zijn en bezig zijn met jou, weten wat je gaat doen wanneer je bepaalde riemen pakt of je gewicht verplaatst en het doorhebben en stoppen als het misgaat. Daar zit heel veel tijd in. Goede trick riding paarden worden eigenlijk ook nooit verkocht.
En dan moeten ze ook nog tussen de 1,50 en 1,60 zijn, breed gebouwd met het liefst korte benen. En een opvallende kleur.

Welke vaardigheden moet je als ruiter hebben?
Je moet je paard durven te vertrouwen, anders durf je niks. Je moet jezelf over angst kunnen zetten en jezelf in de sport verdiepen.
Qua kracht moet je minstens 30 keer kunnen opdrukken en 50 sit-ups kunnen doen voordat je eraan begint. Je moet weten wat er per trick die je doet fout kan gaan en hoe je jezelf uit een noodsituatie kunt helpen.
Voor shows moet je geen plankenkoorts hebben, wat ik dus wel gigantisch heb.
En je moet niet willen stoppen omdat je handen open liggen en je schaafwonden en blauwe plekken hebt.

Gebeuren er vaak ongelukken?
Ja. Beugelriemen die afbreken, zadels die schuiven, paarden die vallen, schrikken, of te laat stoppen, riemen die breken of afschuiven. Ik ben zelf ook meegesleept door een paard dat ergens van schrok. In Duitsland, België en Nederland worden enorme risico’s genomen die simpelweg niet meer bij deze tijd horen en op grote evenementen gaat het soms maar net goed. Misschien schop ik mensen tegen de schenen als ik dit zeg, maar trick riding wordt hier niet serieus genoeg genomen. Het is geen cowboytje spelen.

Welk advies zou je mee willen geven aan mensen die interesse hebben in trick riding?
Ga alleen bij iemand lessen die het goede tuig heeft en jou alleen laat rijden met gympen.
En stel vooral vragen, mensen helpen je graag, je staat er niet alleen voor.

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:16

Wow super interessant om te lezen, hele leuke info over trick riding dit.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 07:58

Gaaf hoor, vind het altijd indrukwekkend om te zien.
De 1e keer dat ik zoiets zag, waren ~al weer heel wat jaartjes geleden~ de Thunder guys (geloof dat ze zo heetten) en mén, wat gingen die hard. Waanzinnig stoer vond ik het.

Toevalkig vorige week in de Efteling nog zoiets gezien bij de Raveleijn show.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:07

Gaaf hoor en respect

Sans6 ik denk dat jij de future Guy,s bedoeld

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:47

Wat gaaf !!
Niks voor mij maar ik vind het super tof om te zien

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:32


Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:53

Die ken ik niet, zie ook een thunder girl

Deze bedoel ik www.futureguys.nl
Spectaculair en volgens mij de eerste in nl

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:24

Geloof idd dat de Thunderguys uit België komen

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Bokkers leggen uit: Trick riding met Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:29

Heel tof en interessant artikel :)