Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:25

Dinopino schreef:
Heb net het Duitse artikel nogmaals gelezen. Daar staat dat de dierenarts juist gehandeld heeft en niets fouts heeft gedaan. Alleen had hij de eigenaar er op moeten wijzen dat er een risico is bij het geven van injecties. En dat dit soms zelfs tot de dood kan leiden.


Kijk, dat heldert weer wat op. Het is inderdaad alleen in de praktijk niet even haalbaar als dat ze volgens de wet dus doen voorkomen.
Maar het is wel iets om altijd in het achterhoofd te houden. Niets is zonder risico.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:38

Dinopino schreef:
Heb net het Duitse artikel nogmaals gelezen. Daar staat dat de dierenarts juist gehandeld heeft en niets fouts heeft gedaan. Alleen had hij de eigenaar er op moeten wijzen dat er een risico is bij het geven van injecties. En dat dit soms zelfs tot de dood kan leiden.


Maar dat weet iedere eigenaar toch al; of zou dat moeten weten. Ik zou als DA in hoger beroep gaan. Vind het geen goede afweging.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:40

dit was het hoger beroep, want de da was idd in hoger beroep gegaan nadat de rechter de eigenaar in het gelijk stelde. En nu dus weer

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:41

8nnemiek schreef:
Ik vraag me ook af welke homeopatische middeltjes worden ingespoten.. Ik ken ze alleen als druppels en pilletjes.


Vitaminen worden vaak gespoten.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:58

Maar vitamines zijn geen homeopatische middelen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:05

Babootje schreef:
Dinopino schreef:
Heb net het Duitse artikel nogmaals gelezen. Daar staat dat de dierenarts juist gehandeld heeft en niets fouts heeft gedaan. Alleen had hij de eigenaar er op moeten wijzen dat er een risico is bij het geven van injecties. En dat dit soms zelfs tot de dood kan leiden.


Maar dat weet iedere eigenaar toch al; of zou dat moeten weten. Ik zou als DA in hoger beroep gaan. Vind het geen goede afweging.

Het zal je verbazen hoeveel mensen geen flauw idee hebben

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:34

Waarom zou je nog dierenarts willen zijn als je zulke risico’s loopt?? Wie wil er nou een baan waarbij je risico loopt dat je bij een foutje een paar keer je jaarsalaris moet gaan dokken?
Nouja, gelukkig bestaan zulke mensen, anders hadden we zelf ook geen gezondheidszorg meer
Of zou een dierenarts hiervoor verzekerd zijn zodat het geen persoonlijk verlies is?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:37

Dorine92 schreef:
Waarom zou je nog dierenarts willen zijn als je zulke risico’s loopt?? Wie wil er nou een baan waarbij je risico loopt dat je bij een foutje een paar keer je jaarsalaris moet gaan dokken?
Nouja, gelukkig bestaan zulke mensen, anders hadden we zelf ook geen gezondheidszorg meer
Of zou een dierenarts hiervoor verzekerd zijn zodat het geen persoonlijk verlies is?

Je kan dit inderdaad verzekeren, maar zo’n duur paard... dat kost je behoorlijk wat premie per maand. Wat je aan je klanten moet doorberekenen natuurlijk.

Daarom zijn er wel artsen die alleen ‘goedkope’ paarden behandelen. Scheelt je enorm in je premie

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:11

Vriendin van mij is zoiets ook overkomen, paard dood vd naald. DA niks verteld over de risico's. Was talentvol paard wat ze als veulen al gekocht had want anders niet te betalen geweest. Aangekaart bij tuchtcollege. Niks schadevergoeding en paard kwijt.
Heel sneu.

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:08

eilleen333 schreef:
Babootje schreef:

Maar dat weet iedere eigenaar toch al; of zou dat moeten weten. Ik zou als DA in hoger beroep gaan. Vind het geen goede afweging.

Het zal je verbazen hoeveel mensen geen flauw idee hebben

Ik vraag mij wel af hoe groot het risico is?
Als het mis gaat bij een "noodzakelijke" injectie dan is het ook weer anders dan dat het mis gaat bij een injectie voor homeopathische ondersteuning.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:19

cissy schreef:
Vriendin van mij is zoiets ook overkomen, paard dood vd naald. DA niks verteld over de risico's. Was talentvol paard wat ze als veulen al gekocht had want anders niet te betalen geweest. Aangekaart bij tuchtcollege. Niks schadevergoeding en paard kwijt.
Heel sneu.

Heel sneu inderdaad, maar had ze als ze op de hoogte was van het (kleine) risico het niet gedaan? Dan kan je paard dus nooit ergens voor behandeld worden... want er is altijd risico. Vind het ver gaan om de dierenarts hiervoor aansprakelijk te stellen...

itsipitsie
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-07-18

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:11

Helaas ben ik ook mijn paard door een soort gelijk verhaal verloren. Het is heel moeilijk te accepteren dat zij er niet meer is omdat ik niet op de hoogte was van de bijwerkingen van de gebruikte medicijnen. Had ik dit wel geweten dan had ik een andere keuze kunnen maken. Ik vind het dus wel een fout die de dierenarts zeker mag worden aangerekend. Als hij zijn werk beter had gedaan en even 5 minuten de tijd had genomen voor wat informatie was er een grote kans geweest dat mijn lieve merrie er nu nog was geweest.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:16

Dat is dan voor het eerst dat homeopathie werkt dan :+

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:55

Twinklebel schreef:
cissy schreef:
Vriendin van mij is zoiets ook overkomen, paard dood vd naald. DA niks verteld over de risico's. Was talentvol paard wat ze als veulen al gekocht had want anders niet te betalen geweest. Aangekaart bij tuchtcollege. Niks schadevergoeding en paard kwijt.
Heel sneu.

Heel sneu inderdaad, maar had ze als ze op de hoogte was van het (kleine) risico het niet gedaan? Dan kan je paard dus nooit ergens voor behandeld worden... want er is altijd risico. Vind het ver gaan om de dierenarts hiervoor aansprakelijk te stellen...

Jazeker dat ze het dan niet gedaan had!
Paard stond gezadeld om te gaan rijden. DA kwam voor mok injectie voor ander paard. Betreffende paard had ook mok en toen heeft ze die gelijk ook laten spuiten. Ploef paard met zadel en al op de grond.
DA schrok er zelf enorm van en had niks gezegd over risico's. Was jonge DA, haar baas deed er heel laconiek over.
Vriendin dr jonge toppaard kwijt.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 01:23

Arabesk schreef:
Dat is dan voor het eerst dat homeopathie werkt dan :+


Ja van de wal in de sloot :+

Lijkt me ook rot voor de dierenarts in kwestie, heeft waarschijnlijk het dier alleen willen helpen met deze uitkomst. Helemaal terecht vind ik de schade vergoeding eigenlijk niet, aan iedere behandeling zit een risico.
Heb op stage nog een paard gehad die achteraf allergisch bleek voor de mondklem van de dierenarts. Tijdens de behandeling wou die ondanks sedatie niet stilstaan en begon onwijs te kwijlen. Toen behandeling werd gestaakt en die klem eruit kwam werd pas opgemerkt dat de hele tong opgezwollen was plus het tandvlees. Gelukkig heeft paard er verder niks aan overgehouden maar had ook anders kunnen lopen. Maar geen haar op iemand hoofd die er aan dacht om de dierenarts dit aan te rekenen, die had het ook nog nooit gezien of meegemaakt. Shit happens alleen jammer dat dit dier zo duur was.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:13

Babootje schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vraag me ook af welke homeopatische middeltjes worden ingespoten.. Ik ken ze alleen als druppels en pilletjes.


Vitaminen worden vaak gespoten.


Traumeel is ook als injectie in te spuiten

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:20

xxCYNNxx schreef:
dit was het hoger beroep, want de da was idd in hoger beroep gegaan nadat de rechter de eigenaar in het gelijk stelde. En nu dus weer

Ik denk dat het heel erg ligt aan hoe de advokaat het brengt. Het is werkelijk uitzonderlijk om gelijk te krijgen omdat een dierenarts niet gewezen heeft op de risicos omdat dit feitelijk niet eens te bewijzen is....

Elk middel dat je inspuit kan dodelijk zijn als een paard allergisch reageert dus een dierenarts zou dan bij elke behandeling meten zeggen dat je paard er dood aan kan gaan...
Je gaat daar gewoon niet van uit omdat het weinig voor komt, dus ik snap wel dat dierenartsen dat niet standaard doen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:29

cissy schreef:
Twinklebel schreef:
Heel sneu inderdaad, maar had ze als ze op de hoogte was van het (kleine) risico het niet gedaan? Dan kan je paard dus nooit ergens voor behandeld worden... want er is altijd risico. Vind het ver gaan om de dierenarts hiervoor aansprakelijk te stellen...

Jazeker dat ze het dan niet gedaan had!
Paard stond gezadeld om te gaan rijden. DA kwam voor mok injectie voor ander paard. Betreffende paard had ook mok en toen heeft ze die gelijk ook laten spuiten. Ploef paard met zadel en al op de grond.
DA schrok er zelf enorm van en had niks gezegd over risico's. Was jonge DA, haar baas deed er heel laconiek over.
Vriendin dr jonge toppaard kwijt.


Dus met andere woorden had de dierenarts moeten zeggen: hey, er bestaat een risico dat ik zo meteen een fout maak en dat je paard dadelijk dood op de grond ligt. Sorry daarvoor alvast, wil je dat ik het nu spuit?

Ik zou ook kwaad en vol emotie zijn als het mijn paard overkomt, daar niet van, maar als dierenartsen zo moeten gaan werken om eventuele schadeclaims voor te zijn, pff, wordt het allemaal niet menselijker van. Als mijn dierenarts bij iedere inspuiting de mogelijke risico's gaat opsommen en daarbij nog zegt dat het ook helemaal fout kan gaan en dat mijn paard straks dood is, ik denk dat ik gek word.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:40

Er is hier ook een GP paard doodgegaan aan AB voor mok en dat is vreselijk, maar niet te voorzien. Het blijft een redelijk zeldzame reactie en als je toestemt om iets in te spuiten, vind ik dat je zelf risicos in moet calculeren, omdat elk middel dat je inspuit een ongewenste reactie kan geven.
Ik vind trouwens wel dat dierenartsen een dosis steroïden moeten kunnen inspuiten in zo´n geval om het leven te kunnen redden als er een shock optreed, en vind het raar dat ze dat niet standaard mee hebben, of het moet bij paarden niet zo werken als bij mensen.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:17

8nnemiek schreef:
Ik vraag me ook af welke homeopatische middeltjes worden ingespoten.. Ik ken ze alleen als druppels en pilletjes.


Vitaminen worden vaak gespoten.[/quote]

Traumeel is ook als injectie in te spuiten[/quote]

Je hebt Traumeel idd in ampullen (zonder alcohol) om te injecteren. Net als Echinacea en Engystol bijvoorbeeld.