Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

82% voor GLOCK’s Total US in Lichte Tour debuut

 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Ik vind het een kneitergaaf paard en ik zie hier ook maar weer dat de beste stuurlui aan wal staan. Gal gaat voor het eerst starten met dit dier, is nog weinig op vreemd terrein geweest en al helemaal weinig met publiek, vind je het gek dat er spanning te zien is? In mijn ogen hoort dat ook gewoon nog een stukje bij het jonge paard zijn en kilometers maken in de wedstrijdsport.

Als ik nu mijn natuurlijk gehouden, parelli grondwerk opgevoede haflinger in zo'n ring zet is er ook heel veel spanning en zal ie ook niet een relaxte proef met de neus eruit kunnen laten zien. Dat er ruiters zijn die het beter doen en dat er hier filmpjes worden gepost van andere ruiters en paarden vind ik ook appels met peren vergelijken. Hoeveel wedstrijdkilometers heeft zo'n dier bijvoorbeeld al gehad.

Ik vind het een tof dier en ben benieuwd wat Gal met hem gaat bereiken in de toekomst.


Total heeft al best wat gezien.
3 jaar hengsten competitie in L, M en Z, hengsten show op locatie, Pavo Cup en de grote Black Magic show in Den Bosch (dat hij daarna eventueel spanning ontwikkeld heeft kan ik me nog het meest voorstellen).

Tuurlijk heeft ie iets spanning maar een deel wordt er ook wel ingereden op zo'n moment om ze scherp te hebben.


Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 17-01-20 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 16:51 



 
Profiel   

Sammiex2000 schreef


Waar doel je op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 16:52 



 
Profiel   

MariekeS_ schreef
_Nelleke_ schreef
Ik vind het een kneitergaaf paard en ik zie hier ook maar weer dat de beste stuurlui aan wal staan. Gal gaat voor het eerst starten met dit dier, is nog weinig op vreemd terrein geweest en al helemaal weinig met publiek, vind je het gek dat er spanning te zien is? In mijn ogen hoort dat ook gewoon nog een stukje bij het jonge paard zijn en kilometers maken in de wedstrijdsport.

Als ik nu mijn natuurlijk gehouden, parelli grondwerk opgevoede haflinger in zo'n ring zet is er ook heel veel spanning en zal ie ook niet een relaxte proef met de neus eruit kunnen laten zien. Dat er ruiters zijn die het beter doen en dat er hier filmpjes worden gepost van andere ruiters en paarden vind ik ook appels met peren vergelijken. Hoeveel wedstrijdkilometers heeft zo'n dier bijvoorbeeld al gehad.

Ik vind het een tof dier en ben benieuwd wat Gal met hem gaat bereiken in de toekomst.


Total heeft al best wat gezien.
3 jaar hengsten competitie in L, M en Z, hengsten show op locatie, Pavo Cup en de grote Black Magic show in Den Bosch (dat hij daarna eventueel spanning ontwikkeld heeft kan ik me nog het meest voorstellen).

Tuurlijk heeft ie iets spanning maar een deel wordt er ook wel ingereden op zo'n moment om ze scherp te hebben.

Dat zie je aan het eind in de vrije stap wel terug, idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 17:02 



 
Profiel   

Maar dat is toch ook niet erg? Je wil toch ook niet Epke Zonderland al fluitend en losjes een paar rondjes om een rekstok zien draaien? Als ik een ontspannen paard wil zien, kijk ik wel naar buiten, staan er een paar in de wei. Ik wil topsport zien. En dan is het niet gek en ook wel de bedoeling dat er inspanning geleverd wordt door een paard. En zonder spanning geen inspanning.

Wat ik op topniveau wil zien is wat niet ieder paard en iedere ruiter kan leveren. Het opzoeken van de grenzen. Presteren op het uiterste van het kunnen. Anders zou iedereen het wel kunnen, en dat is nou net niet de bedoeling van topsport.

Dressuur is er voor het paard..ja, dat ben ik eens voor zover het over B/L/M niveau gaat. Aan de teugel, over de rug, sturen, gas, prima en goed voor je paard, ook als je iets anders wilt doen dan dressuren. Alles wat daarna komt doen we m.i. alleen voor de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:06 



 
Profiel   

veerledec schreef
Maar dat is toch ook niet erg? Je wil toch ook niet Epke Zonderland al fluitend en losjes een paar rondjes om een rekstok zien draaien? Als ik een ontspannen paard wil zien, kijk ik wel naar buiten, staan er een paar in de wei. Ik wil topsport zien. En dan is het niet gek en ook wel de bedoeling dat er inspanning geleverd wordt door een paard. En zonder spanning geen inspanning.

Wat ik op topniveau wil zien is wat niet ieder paard en iedere ruiter kan leveren. Het opzoeken van de grenzen. Presteren op het uiterste van het kunnen. Anders zou iedereen het wel kunnen, en dat is nou net niet de bedoeling van topsport.

Dressuur is er voor het paard..ja, dat ben ik eens voor zover het over B/L/M niveau gaat. Aan de teugel, over de rug, sturen, gas, prima en goed voor je paard, ook als je iets anders wilt doen dan dressuren. Alles wat daarna komt doen we m.i. alleen voor de sport.


Amen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:11 



 
Profiel   

veerledec schreef
Maar dat is toch ook niet erg? Je wil toch ook niet Epke Zonderland al fluitend en losjes een paar rondjes om een rekstok zien draaien? Als ik een ontspannen paard wil zien, kijk ik wel naar buiten, staan er een paar in de wei. Ik wil topsport zien. En dan is het niet gek en ook wel de bedoeling dat er inspanning geleverd wordt door een paard. En zonder spanning geen inspanning.

Wat ik op topniveau wil zien is wat niet ieder paard en iedere ruiter kan leveren. Het opzoeken van de grenzen. Presteren op het uiterste van het kunnen. Anders zou iedereen het wel kunnen, en dat is nou net niet de bedoeling van topsport.

Dressuur is er voor het paard..ja, dat ben ik eens voor zover het over B/L/M niveau gaat. Aan de teugel, over de rug, sturen, gas, prima en goed voor je paard, ook als je iets anders wilt doen dan dressuren. Alles wat daarna komt doen we m.i. alleen voor de sport.


Volgens mij wordt inspanning hier gelijk getrokken met hectiek...

Als ik een paard zich wil zien inspannen, dan kijk ik liever naar Catherine Dufour, Charlotte Dujardin, Dorothee Schneider...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:34 



 
Profiel   

veerledec schreef
Maar dat is toch ook niet erg? Je wil toch ook niet Epke Zonderland al fluitend en losjes een paar rondjes om een rekstok zien draaien? Als ik een ontspannen paard wil zien, kijk ik wel naar buiten, staan er een paar in de wei. Ik wil topsport zien. En dan is het niet gek en ook wel de bedoeling dat er inspanning geleverd wordt door een paard. En zonder spanning geen inspanning.

Wat ik op topniveau wil zien is wat niet ieder paard en iedere ruiter kan leveren. Het opzoeken van de grenzen. Presteren op het uiterste van het kunnen. Anders zou iedereen het wel kunnen, en dat is nou net niet de bedoeling van topsport.

Dressuur is er voor het paard..ja, dat ben ik eens voor zover het over B/L/M niveau gaat. Aan de teugel, over de rug, sturen, gas, prima en goed voor je paard, ook als je iets anders wilt doen dan dressuren. Alles wat daarna komt doen we m.i. alleen voor de sport.

Er is een verschil tussen aanspanning en spanning.

En ook tussen inspanning en spanning. Spanning in het lijf is negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:35 



 

Janine1990 schreef
veerledec schreef
Maar dat is toch ook niet erg? Je wil toch ook niet Epke Zonderland al fluitend en losjes een paar rondjes om een rekstok zien draaien? Als ik een ontspannen paard wil zien, kijk ik wel naar buiten, staan er een paar in de wei. Ik wil topsport zien. En dan is het niet gek en ook wel de bedoeling dat er inspanning geleverd wordt door een paard. En zonder spanning geen inspanning.

Wat ik op topniveau wil zien is wat niet ieder paard en iedere ruiter kan leveren. Het opzoeken van de grenzen. Presteren op het uiterste van het kunnen. Anders zou iedereen het wel kunnen, en dat is nou net niet de bedoeling van topsport.

Dressuur is er voor het paard..ja, dat ben ik eens voor zover het over B/L/M niveau gaat. Aan de teugel, over de rug, sturen, gas, prima en goed voor je paard, ook als je iets anders wilt doen dan dressuren. Alles wat daarna komt doen we m.i. alleen voor de sport.


Volgens mij wordt inspanning hier gelijk getrokken met hectiek...

Als ik een paard zich wil zien inspannen, dan kijk ik liever naar Catherine Dufour, Charlotte Dujardin, Dorothee Schneider...


Inderdaad dat Janine. Waarom kunnen vele Duitsers het wel en blijven veel NL-ers vasthouden aan dat gewapper veelal op druk? Ontspanning stopt toch niet na de basissport?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:40 



 
Profiel   

manubres schreef
Totilas was mss minder opwaarts gebouwd dan Total US. Maar ik mis bij Total US wat lengte in het lichaam en van mij had de hals ook wel iets meer lengte mogen hebben. Neemt niet weg dat het een geweldenaar is wat betreft beweging.

@Adelaide71 mooi om dat fokartikel te lezen. Wist niet dat hoogbenige paarden vaak ongelijke voeten hebben. Maar dat is wel logisch natuurlijk. Moeilijk grazen met lange benen :D


Grappig ik vind hem juist een mooiere hals hebben dan Totilas, wbt lengte ja..misschien net iets meer inderdaad maar het lijkt hem totaal niet in de weg te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:49 



 
Profiel   

_San87_ schreef
veerledec schreef
Maar dat is toch ook niet erg? Je wil toch ook niet Epke Zonderland al fluitend en losjes een paar rondjes om een rekstok zien draaien? Als ik een ontspannen paard wil zien, kijk ik wel naar buiten, staan er een paar in de wei. Ik wil topsport zien. En dan is het niet gek en ook wel de bedoeling dat er inspanning geleverd wordt door een paard. En zonder spanning geen inspanning.

Wat ik op topniveau wil zien is wat niet ieder paard en iedere ruiter kan leveren. Het opzoeken van de grenzen. Presteren op het uiterste van het kunnen. Anders zou iedereen het wel kunnen, en dat is nou net niet de bedoeling van topsport.

Dressuur is er voor het paard..ja, dat ben ik eens voor zover het over B/L/M niveau gaat. Aan de teugel, over de rug, sturen, gas, prima en goed voor je paard, ook als je iets anders wilt doen dan dressuren. Alles wat daarna komt doen we m.i. alleen voor de sport.

Er is een verschil tussen aanspanning en spanning.

En ook tussen inspanning en spanning. Spanning in het lijf is negatief.


Goed verwoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:51 



 

Door het samenspel tussen paard en ruiter worden de natuurlijk bewegingen expressiever

dat is denk ik iets anders dan de spanning die je bij de meeste ziet

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 18:56 



 
Profiel   

Epke Zonderland kiest ZELF voor topsport en kan zelf zijn grenzen aangeven. Het vergelijk geeft aan hoe verknipt wij zijn gaan kijken naar topprestaties van paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 20:22 



 
Profiel   

Albert schreef
Epke Zonderland kiest ZELF voor topsport en kan zelf zijn grenzen aangeven. Het vergelijk geeft aan hoe verknipt wij zijn gaan kijken naar topprestaties van paarden.

Spanning zou Epke zijn prestaties ook absoluut niet ten goede komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 20:31 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Albert schreef
Epke Zonderland kiest ZELF voor topsport en kan zelf zijn grenzen aangeven. Het vergelijk geeft aan hoe verknipt wij zijn gaan kijken naar topprestaties van paarden.

Spanning zou Epke zijn prestaties ook absoluut niet ten goede komen.


Hebben we dat niet gezien toen hij voor de 2e keer voor goud ging...ik was al blij dat hij weer gewoon kon opstaan #)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 20:41 



 
Profiel   

Graag wil ik twee zaken aankaarten.

Allereerst, voor mij is Total één van de vele goedgekeurde hengsten. En zeker niet de eerste de beste.
Ik beoordeel de hengsten vooral tijdens het verrichtingsonderzoek. Daar worden ze nog voorgesteld op een zo natuurlijk mogelijke manier. Daarop baseer ik mijn keuzes. Total viel mij daar op, vooral door de manier van bewegen, door zijn karakter, inzet en instelling, altijd de oortjes erop. Ook exterieurmatig neem je dingen waar die van belang zijn om een passende combinatie te maken. Bergop bijv, veel front. Dat is geen fokdoel op zich maar het kan wel goed van pas komen bij mijn keuzes.
Hoe een bepaalde hengst vervolgens wordt opgeleid en uitgebracht is van secundair belang, is maar deels genetisch van belang, wel als hij hogerop komt. Dat heeft zeker ook een gentisch aspect.
Dan noem ik nog een paar voorbeelden van hengsten waarvan ik onder de indruk was gekomen tijdens het verr.onderzoek, Eyecatcher, Gl. Toto, In Style, Just Wimphof...

En dan m'n tweede punt.
Kritiek moet kunnen op de sociale media. Opbouwend en vaak leer je er ook wat van. Maar.. vaak is het meer dan kritiek, afze...ken.. noem ik dat. Prima maar dat zou je dan rechtstreeks tegen de betreffende personen moeten zeggen. Dat is beter naar die betreffende persoon, kan hij er wat van leren bijv. En daar is ook wat meer moed voor nodig. Van de criticasters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 21:50 



 
Profiel   

Wat een onzin dat je spanning moet hebben voor topsport. Je spieren verzuren direct en je presteert niks meer. Aanspanning heb je nodig voor topsport. En je kunt spieren alleen correct aanspannen als ze ontspannen zijn. Daarnaast is een goede manier van bewegen belangrijk voor de functionaliteit van het bewegingsmechanisme en het behoud van een gezond lichaam. Hoe hoger de benen van voor komen des te minder het achterbeen kan ondertreden. Je ziet dan ook als het paard voor heel hoog met de benen komt hij met holle rug gaat lopen en de croupe hoog houdt. Terwijl je wil dat de rug bolt en de croupe bij meer verzameling/oprichting lager wordt en het achterbeen mooi onder massa komt.

Maar wat ik eerder al zei het is maar hoe je naar dressuur wil kijken. Ik heb er mijn mening over en vooral een gevoel wat wel of niet goed voelt. Ik denk niet dat de ruiters van Glock dat ook maar iets kan schelen...haha....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-20 12:12 



 
Profiel   

Manubres wat heb je dit toch weer fijn verwoordt! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 15:20 



 
Profiel   

Via ontspanning naar aanspanning en inspanning. Dat was het ouderwetse lesje toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 15:24 



 
Profiel   

Ik wacht vol spanning op het volgende onderbouwde commentaar.......
Mijn mening is positief over de combinatie en ik ben benieuwd hoe deze twee zich gaan ontwikkelen in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 16:43 



 
Profiel   

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je op dat niveau niet zonder inspanning en aanspanning kunt rijden. Het is geen rondje bos met een los teugeltje.
Dit soort "spanning" heb je (na de ontspanning) gewoon nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 17:05 



 
Profiel   

rien10 schreef
Via ontspanning naar aanspanning en inspanning. Dat was het ouderwetse lesje toch?

Yes :D. Geldt nog steeds.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 17:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen