KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:38

anjali schreef:
Ik heb nog 3verstandskiezen op mijn 66ste. 1 is inderdaad zonder overleg door mijn toenmalige tandarts getrokken terwijl ik er geen last van had. Toen heb ik een andere tandarts genomen. :(


Ik hoop van harte dat jij nooit een paard in gaat rijden en weigert om wolfstanden te verwijderen. Daar krijgt je paard traumatische ervaringen door en dat schaad het vertrouwen in de mens (plus dst het eigenlik gewoon mishandeling is). Daarom worden ze getrokken. Omdat ze, gelukkig, geen nut hebben verder. Net als onze verstandskiezen die soms in de weg zitten voor een beugel.
Maar als jij alleen maar oudere dieren koopt, is dat gelukkig al gedaan voor je/ze :j

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:29

Babootje schreef:
Gini schreef:
Je creëert dus meer ruimte door het wegvijlen van de scherpe punten. Waar anders het bit mogelijks zou kunnen knellen, met wangletsels tot gevolg, creëer je met bitseats een ruimte zodat de sherpe rand van de tand niet meer in de wang kan priemen.


Hoeveel ruimte denk jij serieus dat gecreerd kan worden voor het bit met alleen het wegvijlen van scherpe punten en het afronden van de tanden?


Hoeveel ruimte ging het hier niet om, het ging over het feit of er überhaupt ruimte gecreëerd wordt.

Ik zei dat bitseats er zijn om meer ruimte te creëren voor het bit en jij zei dat dat niet zo is. Daar zijn we nu dacht ik over aan het praten. Of dat dan om mm, cm of meters gaat is aan ondergeschikt belang, daar heb ik me inderdaad niet over uitgesproken, omdat dat niet het punt was nu.

Het grappige is dat ik eigenlijk niet tegen bitseats ben, maar tegelijkertijd ben ik wel voor de waarheid. En dat vind ik nu zo typisch aan de paardenwereld, dat we dingen doen, maar dat we er niet voor uitkomen. Dier en Recht zegt dat tanden bijgevijld worden om het bit meer ruimte te geven en dan moet je gewoon kunnen zeggen: "ja, dat is zo, dat doen wij. Om die en die reden." Dier en Recht liegt daar toch niet? Ok, Dier en Recht haalt het aan omdat ze ertegen zijn en de paardenwereld kan dan beargumenteren waarom het wel gewoon ok is. Maar puur de stelling (tanden worden bijgevijld voor het bit) is helemaal niet fout of stemmingmakerij, dat is gewoon zo.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:54

Het is maar hoe je "ruimte voor het bit" definieert. Het bit kan
echt niet verder naar achteren met bitseats; dan zonder. Maar ik vind het prima: jij noemt het meer ruimte, ik noem het meer comfort.
"Door het aanbrengen van de bitseats kan het tandvlees niet meer klem komen te zitten tussen het bit en de eerste kies. Dat voelt als een velletje dat klem zit. Het paard wil het bit beter aannemen met bitseats"
Daar zou Dier en Recht toch hardstikke voor moeten zijn lijkt me.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:10

Gini schreef:
Maar puur de stelling (tanden worden bijgevijld voor het bit) is helemaal niet fout of stemmingmakerij, dat is gewoon zo.


Het is een foute stelling. Want het hoeft namelijk niet. En er zijn nog legio ruiters die dat niet doen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:42

In de stelling staat ook niet: 'alle' tanden worden 'ten alle tijden' bijgevijld 'door iedere ruiter'.
Wordt een beetje een non-discussie zo.

Baby's worden geboren via de vagina.
Neeuuj, dat is een foute stelling, want er worden ook baby's via keizersnedes geboren.

Ok dan. :')

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:05

Thatgrumpyh schreef:
Wat er gebeurt op grote evenementen als Jumping maak ik mij niet zo veel zorgen om, ik maak me meer zorgen om wat er thuis gebeurt om er heen te komen.

- elektrische sporen
- zweep gebruik om paarden hoger te laten springen
- balkjes die je hoger gooit op het moment dat het paard springt zodat die nog hoger moet springen
- inspuiten tot dat het paard hoefbevangen wordt (dit gebeurt nu echt vaker lijkt het wel)
- Zweep gebruik zodat de voorbenen hoger gegooid wordt in het dressuur
- Beenbeschermers met metal er in om ze zwaarder te maken
- paarden die nooit buiten komt omdat ze dan blessures kan krijgen

Ik vindt dit veel erger dan dat een paard 5 keer per dag uit komt met een groom op en evenement.
inspuiten tot het paard hoefbevangen word???? Wat voor nut mag dat zoal hebben dan? En electrische sporen??? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:12

Babootje schreef:
Het is maar hoe je "ruimte voor het bit" definieert. Het bit kan
echt niet verder naar achteren met bitseats; dan zonder. Maar ik vind het prima: jij noemt het meer ruimte, ik noem het meer comfort.
"Door het aanbrengen van de bitseats kan het tandvlees niet meer klem komen te zitten tussen het bit en de eerste kies. Dat voelt als een velletje dat klem zit. Het paard wil het bit beter aannemen met bitseats"
Daar zou Dier en Recht toch hardstikke voor moeten zijn lijkt me.

Het moge duidelijk zijn dat jij totaal geen inzicht hebt in wat er technisch gezien in de mond gebeurt.
Sorry maar ik kan er niks anders van maken als dat je volstrekte onzin aan het uitkramen bent.

Om te beginnen hoort een bit op geen enkele wijze ook maar in de buurt van de kiezen te komen. De ruimte in het tandvlees is dusdanig gering dat het niet klem kan komen zitten tussen bit en kiezen, dat is technisch onmogelijk en dat geldt feitelijk ook voor de wangen.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:37

Het citaat is niet van mij maar komt van de site van een erkend paardenarts en tandarts. Ik ga er vanuit dat die wel degelijk weet wat er in de mond gebeurt. Het klinkt mij logisch en ik vind jou Ikke wat agressief overkomen.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:54

persoonlijk ben ik erg blij dat er mensen zo paardeerlijk zijn als ikke,
helemaal mijn manier van denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:27

los van alle reacties

wie van de bokkers in dit topic is ook jury bij de knhs of fnrs??

we weten allemaal hoe het niet moet maar hoe het wel moet,,,,,,,,,,,tja dat is veel lastiger

was zaterdag op een wedstrijd - onderling wel is waar, officiele jury - toen een ruiter in de bak aan het losrijden was met een bovenhands gebruik van de zweep - bij navraag: dan blijft hij nageeflijk!!, advies van de instructie -
jury dronk even een kopje koffie en zag het gebeuren haar reactie: wat doet die nou, dat heb ik nog nooit gezien en daar bleef het bij,

waarom niet even heel simpel gezegd dat dat op wedstrijden niet hoort

als maar - met boter op ons hoofd - met een vinger naar de ander wijzen lost niets op en houd het dierenleed in stand

gedogen is de misdaad (in welke vorm dan ook) zogen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-20 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:39

Babootje schreef:
Het citaat is niet van mij maar komt van de site van een erkend paardenarts en tandarts. Ik ga er vanuit dat die wel degelijk weet wat er in de mond gebeurt. Het klinkt mij logisch en ik vind jou Ikke wat agressief overkomen.


Ik ben gebitsverzorger en ik kan niet anders dan dezelfde conclusie trekken als ikke. Tegen de tijd dat je bitseats nodig hebt voor meer comfort voor je paard moet je jezelf eens heel heel goed aankijken in de spiegel.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:58

Er komt geen gebitsverzorger (zonder ook dierenarts te zijn) aan mijn paarden :)
Ik neem aan dat je nog gewoon vijlt (dus niet machinaal)?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:32

Babootje schreef:
Er komt geen gebitsverzorger (zonder ook dierenarts te zijn) aan mijn paarden :)
Ik neem aan dat je nog gewoon vijlt (dus niet machinaal)?


zeker wel elektrisch en met domosedan-gel, opgeleid door een dierenarts die ook gecertificeerd is als docent aan de Academy of Equine Dentistry in Idoha.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:46

Arabesk schreef:
Dit zijn bitseats:

[ Afbeelding ]

totaal gestoord, wat is nou het probleem? Het bit of het ge-bit??? Tegen de tijd dat je het bit uberhaupt daar hebt moet je gewoon les nemen.

Dit is geen bitseat, een bitseat is een kleine afronding met een radius van ong. 4 mm die er voor zorgt dat de tong niet beschadigt tussen bit en eerste kiezen. Wat je hier laat zien is een grote fout; knoeiwerk. Om hiermee een punt te maken tegen het maken van een correcte bitseat vind ik raar.
De wang cq de mondhoeken kunnen fysiek gezien nooit tussen de kiezen komen, dat klopt Ikke.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:58

Maar op zich begon deze discussie niet als een vraagstelling 'ben je voor of tegen de bitseat'. Dat doet volgens mij hier niet ter zake.

Het begon ermee dat iemand zei dat de uitspraak van Dier en Recht dat tanden gevijld worden om ruimte te maken voor het bit stemmingmakerij en onzin is. Maar dat is het dus niet. Het klopt wat ze daar zeggen. Wat je mening daarover is, kan je altijd nog zelf bepalen, maar puur deze stelling is niet fout. Ik begrijp ondertussen wel dat Dier en Recht als een rode lap werkt hier op Bokt, maar ook dan kan je nog altijd kritisch blijven lezen. En uiteraard is de tekst opgebouwd om een bepaalde mening te verkondigen. Maar ik hoop dat wij, als paardenwereld, met een betere tegenargumentatie kunnen komen dan "alles wat jullie zeggen is allemaal niet waar, neh".

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:32

Het lijkt me nogal duidelijk dat het een geval is van de klok en de klepel, plus dat de 'waarheid' wel zo verdraaid wordt dat die negatief lijkt. Terwijl wij hier allemaal weten dat onderhoud van het gebit van elk paard gezond en noodzakelijk is. Het maakt niet uit wat je met je paard doet, ook als die als weideversiering functioneert wil je nog steeds dat zijn gebit in goede conditie is zodat de haken niet in de wangen prikken en dat soort akelige dingen. Het is wel de natuur, maar ingrijpen is volledig in het belang van het paard. Zouden ze blij mee moeten zijn bij de D&R, maar vergeet niet wat hun doelen eigenlijk zijn.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:39

Nee, natuurlijk hangen ze er hun eigen opinie aan, dat klopt. Maar dan kunnen wij een tegenwoord bieden met: we doen dit zo, zo ziet het eruit en daarom doen we het. Iemand die niets van paarden weet gaat dan eerder "onze kant" kiezen, dan wanneer we gewoon roepen dat Dier en Recht stom is en dat ze er niets van weten. Dat roep je als je in het nauw gedreven bent en niet meer goed weet wat zeggen, dus daarom niet de tekst, maar de organisatie aanvalt.

"Volledig in het belang van het paard" zou dan wel weer een mooie discussie kunnen opleveren. :D

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:43

Eigenlijk moet je dat activistische gejengel geen aandacht geven en al helemaal niet proberen om tegenwoord te bieden, want vanuit de verdediging heb je niet het beste uitzicht.

Alles wat wij voor onze paarden doen is in het belang van het paard, zonder de verzorging van de mens zal het paard uitsterven.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:46

Pipodipo schreef:
Alles wat wij voor onze paarden doen is in het belang van het paard, zonder de verzorging van de mens zal het paard uitsterven.

Wiens belang is het dat het paard niet uitsterft?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:52

Pipodipo schreef:
Eigenlijk moet je dat activistische gejengel geen aandacht geven en al helemaal niet proberen om tegenwoord te bieden, want vanuit de verdediging heb je niet het beste uitzicht.

Alles wat wij voor onze paarden doen is in het belang van het paard, zonder de verzorging van de mens zal het paard uitsterven.

Nee, alles wat wij voor onze paarden doen is uit eigenbelang, zodat we ervan kunnen blijven genieten zoals we nu doen :D.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:59

Ir111 schreef:
Pipodipo schreef:
Alles wat wij voor onze paarden doen is in het belang van het paard, zonder de verzorging van de mens zal het paard uitsterven.

Wiens belang is het dat het paard niet uitsterft?

Het is om aan te geven dat er voor paarden niet zoiets bestaat als een natuurlijke omgeving waarin ze kunnen overleven zonder de mens. Voor de mensen die streven naar een wereld zonder paarden zijn er allerlei mogelijkheden om er vanaf te komen.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:14

Arabesk schreef:
Dit zijn bitseats:

[ Afbeelding ]

totaal gestoord, wat is nou het probleem? Het bit of het ge-bit??? Tegen de tijd dat je het bit uberhaupt daar hebt moet je gewoon les nemen.


Albert schreef:
Dit is geen bitseat, een bitseat is een kleine afronding met een radius van ong. 4 mm die er voor zorgt dat de tong niet beschadigt tussen bit en eerste kiezen. Wat je hier laat zien is een grote fout; knoeiwerk. Om hiermee een punt te maken tegen het maken van een correcte bitseat vind ik raar.
De wang cq de mondhoeken kunnen fysiek gezien nooit tussen de kiezen komen, dat klopt Ikke.


Dat stond er ook niet :D

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:16

Pipodipo schreef:
Eigenlijk moet je dat activistische gejengel geen aandacht geven en al helemaal niet proberen om tegenwoord te bieden, want vanuit de verdediging heb je niet het beste uitzicht.


Helemaal waar.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:18

Pipodipo schreef:
Eigenlijk moet je dat activistische gejengel geen aandacht geven en al helemaal niet proberen om tegenwoord te bieden, want vanuit de verdediging heb je niet het beste uitzicht.

Alles wat wij voor onze paarden doen is in het belang van het paard, zonder de verzorging van de mens zal het paard uitsterven.


_San87_ schreef:
Nee, alles wat wij voor onze paarden doen is uit eigenbelang, zodat we ervan kunnen blijven genieten zoals we nu doen :D.


Anders gezegd: wat voor bestaansrecht heeft het paard nog zonder de mens?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:41

Ik vind dat een dier een intrinsieke waarde heeft, en niet alleen waarde heeft als hij nuttig is voor een mens.