KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:25

Pipodipo schreef:
Waratje schreef:
Pipodipo
Zolang de deelnemers geen andere eisen stellen dan stallen en een rijbak (even iets kort door de bocht, hoop ik), dan is er voor een organisatie geen enkele reden om meer dan dat te regelen. De KNHS wijdt uit over het "optimaliseren" dat JA zou doen voor paarden en daar heb ik toch echt mijn vraagtekens bij. Zijn de boxen bijvoorbeeld minimaal 4x4 meter, met minimaal goed zicht op buren? Zijn er voor alle paarden paddocks beschikbaar voor vrije beweging (dus niet even opgejut worden), kunnen ze eventueel samen met een maatje daar verblijven?

Ja precies, dat ligt inderdaad bij de deelnemers om dat te gaan regelen bij de organisatie. Niet bij de KNHS en al helemaal niet bij D&R.

Zolang de deelnemers door de KNHS gesust worden dat ze reuze paardvriendelijk bezig zijn, zal de omslag in paardenwelzijn niet heel snel gaan. De KNHS heeft hier wel degelijk een taak als sportbond om de omstandigheden voor sporters (de paarden) te verbeteren. En een club als Dier en Recht heeft in die zin een taak hierin dat ze zaken signaleren en ter discussie stellen, die eigenlijk de sportbond zelf had moeten signaleren en ter discussie stellen. Maar de paardensportwereld is nogal traag met het doorkrijgen dat er voortschrijdende inzichten zijn over welzijn. En dat is wel een verwijt aan de KNHS, ze blijven hangen in het "zo doen we dat nu eenmaal" in plaats van het steeds verder te verbeteren voor paarden.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:41

Waratje, ik denk dat de KNHS leden die op Jumping Amsterdam rijden wel redelijk voor zichzelf kunnen denken en dat die weinig hulp nodig hebben van D&R om de omstandigheden voor hun paarden samen met de organisatie te optimaliseren in de dag of dagen dat ze daar verblijven. Je verwijt aan de KNHS is niet terecht, ik denk dat welzijn maximaal de aandacht krijgt. Maar nogmaals de vraag of je denkt dat het louter en alleen goed is als paarden met z'n allen op een landje staan?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:13

Pipodipo schreef:
Waratje, ik denk dat de KNHS leden die op Jumping Amsterdam rijden wel redelijk voor zichzelf kunnen denken en dat die weinig hulp nodig hebben van D&R om de omstandigheden voor hun paarden samen met de organisatie te optimaliseren in de dag of dagen dat ze daar verblijven. Je verwijt aan de KNHS is niet terecht, ik denk dat welzijn maximaal de aandacht krijgt. Maar nogmaals de vraag of je denkt dat het louter en alleen goed is als paarden met z'n allen op een landje staan?

Welzijn is een optelsom en daar is sociaal gedrag een flinke factor bij, net als vrije beweging. Dat is niet hetzelfde als 24/7 in een modderpoel zetten, om maar een geliefde vergelijking te maken.
Paarden die in een etmaal 4x een uurtje uit hun box komen hebben het beter dan die 23/7 op stal staan, maar daarmee is het nog niet "goed". Wat mij betreft is een dagdeel (min. 4 uur) vrije beweging in gezelschap een uiterst minimum naast eventuele trainingsactiviteiten. Dus èn een dagdeel paddock/weiland èn in de molen èn rijden zou een stuk beter voor het welzijn van de sportpaarden zijn. Dat zou de KNHS vooral moeten promoten om de paarden nog gezonder te houden.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:20

Pipodipo schreef:
Waratje, ik denk dat de KNHS leden die op Jumping Amsterdam rijden wel redelijk voor zichzelf kunnen denken en dat die weinig hulp nodig hebben van D&R om de omstandigheden voor hun paarden samen met de organisatie te optimaliseren in de dag of dagen dat ze daar verblijven. Je verwijt aan de KNHS is niet terecht, ik denk dat welzijn maximaal de aandacht krijgt. Maar nogmaals de vraag of je denkt dat het louter en alleen goed is als paarden met z'n allen op een landje staan?


Klopt, hoe kunnen die dieren anders een topprestatie leveren? En inderdaad, we kunnen ze niks vragen wat ze liever doen. Wat ik wel weet is dat mijn paard wegens een blessure lang op de wei heeft gestaan en nu de chagrijnigheid zelve is. Hij wil gewoon weer aan het werk.

Zelf denk ik (en heb dat ook zelf wel gezien) dat er goede controle op welzijn is op dat evenement.

Waar ik minder van gecharmeerd ben is de sponsoring van de gemeente Amsterdam. Een ton gemeenschapsgeld. Daar zou toch wel wat anders mee kunnen worden gedaan? Van gemeenschapsgeld op de VIP tribune zitten staat me dan ook zeker tegen. Goed voor de economie; daar kun je ook andere dingen bij bedenken. Dat evenement gaat toch wel door; ook zonder de gemeente Amsterdam.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:30

Waratje schreef:
Pipodipo schreef:
Waratje, ik denk dat de KNHS leden die op Jumping Amsterdam rijden wel redelijk voor zichzelf kunnen denken en dat die weinig hulp nodig hebben van D&R om de omstandigheden voor hun paarden samen met de organisatie te optimaliseren in de dag of dagen dat ze daar verblijven. Je verwijt aan de KNHS is niet terecht, ik denk dat welzijn maximaal de aandacht krijgt. Maar nogmaals de vraag of je denkt dat het louter en alleen goed is als paarden met z'n allen op een landje staan?

Welzijn is een optelsom en daar is sociaal gedrag een flinke factor bij, net als vrije beweging. Dat is niet hetzelfde als 24/7 in een modderpoel zetten, om maar een geliefde vergelijking te maken.
Paarden die in een etmaal 4x een uurtje uit hun box komen hebben het beter dan die 23/7 op stal staan, maar daarmee is het nog niet "goed". Wat mij betreft is een dagdeel (min. 4 uur) vrije beweging in gezelschap een uiterst minimum naast eventuele trainingsactiviteiten. Dus èn een dagdeel paddock/weiland èn in de molen èn rijden zou een stuk beter voor het welzijn van de sportpaarden zijn. Dat zou de KNHS vooral moeten promoten om de paarden nog gezonder te houden.

Waratje, volgens mij is dit bij sportruiters wel goed geregeld hoor. In de thuissituatie komen die paarden ook buiten, lopen in de molen/aquatrainer en dan is er ook nog training onder de man, of aan de longe. Ik denk dat bij de sportruiter er vooral aandacht is voor de individuele behoefte van het paard en dat daar de dagindeling op af wordt gestemd. Maar dat deze paarden diverse keren per dag uit hun box komen voor beweging en verzorging is wel zeker. Dat moet ook als je wil dat ze in hun tak van sport goed voor de dag komen. Tijdens een internationaal evenement is weidegang misschien niet mogelijk, maar zijn de grooms voortdurend met de paarden bezig en worden de dieren ook gelongeerd en aan de hand gestapt op verschillende tijdstippen. Op grote buitenevenementen kan en wordt er aan de hand gegraasd met de paarden.

Toevoeging nav de post van Babootje. Jumping Amsterdam is een tijdje weg geweest omdat er niet voldoende middelen waren om het evenement te organiseren. De gemeente Amsterdam is geen antroposofische instelling en snapt heel goed dat het geld dat ze inleggen weer dubbel en dwars terug komt in de stad. Er zijn slechtere manieren om gemeenschapsgeld te spenderen.

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:45

Ik vind het artikel in het Parool pure stemmingmakerij, tanden vijlen omdat anders het bit er niet in past.... ze weten niet waar ze het over hebben. Dat bij veel ruiters de paarden tandarts vaker op de stoep staat, paardlief moet immers goed kunnen kauwen, dan dat ze zelf een tandarts bezoeken komt niet bij ze op.
Even zo geldt voor de fysio/osteopaat en de hoefsmid.

Ik vond dit ook wel een mooi en relativerend stuk met daarin tevens een andere interpretatie van het eerdergenoemde onderzoek

https://www.hennemanstrategies.nl/2020/01/17/427-2-2/

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:51

Allemaal leuk opgesomd, maar het blijven lapmiddelen voor vrije beweging en vooral voor sociale contacten. En natuurlijk zijn er stallen die het thuis geweldig voor elkaar hebben, maar veel meer stallen waar nog een hoop winst te halen is.
Enne, er worden wel wolfskiesjes verwijderd of afgerond om het bit comfortabeler te laten passen. Zie ik trouwens niet als een probleem, maar het is wel een ingrijpen in het gebit van het paard ten behoeve van de sport.
Voor de duidelijkheid, het stuk van Dier&Recht staat me net zo min aan als dat van de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 18-01-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:55

Dier&Recht heeft blijkbaar als voornaamste doel de knuppel eens flink in het hoenderhok te gooien. Op zich prima om de discussie aan te zwengelen (getuige dit topic).Vind het ook goed dat er een bewustmakingsproces gaande is. Denk dat Jumping Amsterdam daarom als onderwerp gekozen is.

Wat mij betreft wordt er geen competitiesport met dieren bedreven en al helemaal geen geld verdiend aan de inzet van welk dier dan ook.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:57

Waratje schreef:
Allemaal leuk opgesomd, maar het blijven lapmiddelen voor vrije beweging en vooral voor sociale contacten. En natuurlijk zijn er stallen die het thuis geweldig voor elkaar hebben, maar veel meer stallen waar nog een hoop winst te halen is.

Ja weet je, als je het niet wil geloven dat ruiters uit de internationale topsport goed voor hun paard zorgen, dan is dat jouw beslissing.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:01

Pipodipo schreef:
Waratje schreef:
Allemaal leuk opgesomd, maar het blijven lapmiddelen voor vrije beweging en vooral voor sociale contacten. En natuurlijk zijn er stallen die het thuis geweldig voor elkaar hebben, maar veel meer stallen waar nog een hoop winst te halen is.

Ja weet je, als je het niet wil geloven dat ruiters uit de internationale topsport goed voor hun paard zorgen, dan is dat jouw beslissing.

Er is nog steeds ruimte voor verbetering en het zou goed zijn om daar naar te streven.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:34

Ik denk dat er niet alleen bij topsportpaarden verbetering te halen is, veel wannabee 'topsport'eigenaren sluiten hun dier 24/7 op of de argeloze eigenaar die denkt dat het zo hoort.

Verder moet de mevrouw van dier en recht zich eens wat beter verdiepen in paarden.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:41

Pipodipo schreef:
Toevoeging nav de post van Babootje. Jumping Amsterdam is een tijdje weg geweest omdat er niet voldoende middelen waren om het evenement te organiseren. De gemeente Amsterdam is geen antroposofische instelling en snapt heel goed dat het geld dat ze inleggen weer dubbel en dwars terug komt in de stad. Er zijn slechtere manieren om gemeenschapsgeld te spenderen.


Dat heeft te maken gehad met de crisis. Toen zag je in de autosport ook al het sponsorgeld verdampen en kwam dat ook redelijk op zn kont te liggen. Nu het economisch beter gaat wordt ook daarin weer beter geinvesteerd. Ik vind echt dat Jumping zn eigen broek op zou moeten houden.
Ik vraag me echt af wat Jumping Amsterdam nu werkelijk bijdraagt aan de economie. Het is toch vooral een elitair feestje. Waar zie jij de economische waarde meer dan dat de RAI er wat aan verdient?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:43

Ach het zou de paardenmens sieren als ze eens wat beter naar hun eigen sport zouden kijken. Dat is confronterend maar er gebeurt zo veel wat echt dierenmishandeling is.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:00

Vind het erg bijzonder dat er hier toch wat genuanceerder op gereageerd wordt maar toen het over de hollandsche manege ging iedereen over elkaar heen rolde om schande schande te scanderen :?

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:08

Ik vind dat het qua regelgeving in de sport al heel mooi gebeurt. Vetcheck om te controleren dat de dieren geen verwondingen hebben en niet manken, stewards op het terrein, bloedregel, dopingcontrole. Als je daar de gemiddelde recreant tegenover plaatst die doet en laat wat die wilt, vaak niet gehinderd door enige kennis van zake... Gewoon op bokt alleen zijn er toch al verschillende topics voorbij gekomen van goedbedoelende eigenaren die qua welzijn hun dier gewoon verwaarlozen omdat problemen niet herkend worden. Daar is nog de meeste winst te behalen door schreeuwerige opiniestukken.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:28

niet zo heilig doen KNHS. Er worden zeker wel wat paarden gedoped om topsport te kunnen bedrijven... of dit nu echt zo zielig is?? Men wil graag dat een paard zich comfortabel voelt en beweegt.

Er kunnen zeker wel dingen verbeterd worden. Dat geld voor elke discipline

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:35

Popstra schreef:
niet zo heilig doen KNHS. Er worden zeker wel wat paarden gedoped om topsport te kunnen bedrijven... of dit nu echt zo zielig is?? Men wil graag dat een paard zich comfortabel voelt en beweegt.


Tja, zielig is misschien niet het woord. Maar laten we vooral niet doen alsof zo'n beslissing er vooral voor het welzijn van het paard is, want de keuze is er ook om een paard dat de topsport niet dopingvrij kan bedrijven gewoon niet daarvoor in te zetten. Sterker nog, als een dier zich zonder doping niet comfortabel zou voelen en comfortabel zou kunnen bewegen, moet je daar dan wel op willen zitten?

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:49

Withers schreef:
Ik vind dat het qua regelgeving in de sport al heel mooi gebeurt. Vetcheck om te controleren dat de dieren geen verwondingen hebben en niet manken, stewards op het terrein, bloedregel, dopingcontrole. Als je daar de gemiddelde recreant tegenover plaatst die doet en laat wat die wilt, vaak niet gehinderd door enige kennis van zake... Gewoon op bokt alleen zijn er toch al verschillende topics voorbij gekomen van goedbedoelende eigenaren die qua welzijn hun dier gewoon verwaarlozen omdat problemen niet herkend worden. Daar is nog de meeste winst te behalen door schreeuwerige opiniestukken.


Helemaal mee eens. Ik kan wel een paar topics noemen hier op bokt waar de grenzen aardig worden verlegd.

V.w.b. dopinggebruik kan ik heel kort zijn. Doping mag niet. En als dat in een check wordt ontdekt dan wordt een combinatie uitgesloten van de wedstrijd.
Op het moment van presteren moet het paard dopingvrij en pijnvrij zijn.

Dat veel paarden op niveau vaak op de been worden gehouden met af en toe een spuit heeft daar niets mee te maken. op het moment van de wedstrijd mag een paard geen doping of pijnstillers gehad hebben.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:10

Babootje schreef:
Dat veel paarden op niveau vaak op de been worden gehouden met af en toe een spuit heeft daar niets mee te maken. op het moment van de wedstrijd mag een paard geen doping of pijnstillers gehad hebben.

Dit vind ik dus een schokkende uitspraak. En dit moeten we normaal vinden en toejuichen? :wow: -O-

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:54

Over die sponsoring en eigenbroek ophouden, ik denk dat over het voetballen.... Wel geld om spelers miljoenen salaris te geven, maar de stadions wordt gigantische gesubsidieerd en de politie inzet die nodig is bij ontzettend veel wedstrijden is ook niet gratis en legt enorme druk op ons politieapparaat... Als die voetballers het met een beetje minder zouden doen hoefde daar ook geen gemeenschapsgeld heen en ook zeker niet zoveel politie inzet. Of laat ze er goed voor betalen. Kunnen de korpsen meer mensen aannemen om de werkdruk te verlagen.

De damesvoetballers moeten het met veel minder doen. Voetbal is ook maar een balspelletje...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:02

Over het welzijn: op het evenement zal het netjes geregeld zijn. In de sport is het per stal/eigenaar verschillend hoe er getraind en verzorgd wordt en inderdaad hebben veel sportpaarden op sportstallen minder de mogelijkheid natuurlijk gedrag te vertonen in gezelschap van andere paarden. Daar valt echt nog wel wat aan te verbeteren.

Paarden dagdeel of langer vrij in wei/ruime paddock. Naast het trainen en de molen, aan de hand grazen.

Paarden met minimaal 1 maatje samen ipv standaard alleen.

En als er in de sport niet meer om grote (geld)prijzen gestreden kan worden gaat de ergste prestatiedruk er wellicht ook af. Maar dat zal vast utopie zijn...

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:14

Gizeppie schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.


Dan ben je niet op alle sport stallen geweest. Ik ken zat stallen waar de paarden komen. Bij stal Brinkman bijvoorbeeld komen ook de hengsten gewoon buiten.


Dat heb ik ook nooit beweerd. Maar ik deel mijn ervaring uit eerste hand.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:26

Maartje1990, ik deel jouw ervaring. Ook op een springstal gewerkt en de paarden kwamen een uurtje alleen in de paddock en/of stapmolen/longeren/rijden. Heeel af en toe mocht een paard op het land, maar dat kwam zelden voor en als ie ging rennen moest ie natuurlijk weer naar binnen.

Ook de trainings methode daar was om te kotsen. De dag voordat er een potentiële koper kwam voor een paard werd het extra getraind. Dan stond er iemand naast een hindernis die op moment van de sprong de balk een halve meter hoger hield zodat het paard er met zijn benen tegen aan tikte.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:31

Maartje1990 schreef:
Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.


Ik heb ook op een sportstal gewerkt, ook paarden niet naar JA gingen maar dan voor de dressuur. En die hebben en veel beter leven dan gemiddeld huis-tuin-keukenpaard dat 23 uur per dag in een hokje staat te wachten.

Juist deze paarden werden op en top verzorgd. Liepen wel in individuele weides naast elkaar, maar gewoon de hele dag buiten.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:13

luxx schreef:
Vind het erg bijzonder dat er hier toch wat genuanceerder op gereageerd wordt maar toen het over de hollandsche manege ging iedereen over elkaar heen rolde om schande schande te scanderen :?

Dat heet "het grote geld".