KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:25

NikkiDeKerf schreef:
Popstra schreef:
niet zo heilig doen KNHS. Er worden zeker wel wat paarden gedoped om topsport te kunnen bedrijven... of dit nu echt zo zielig is?? Men wil graag dat een paard zich comfortabel voelt en beweegt.


Tja, zielig is misschien niet het woord. Maar laten we vooral niet doen alsof zo'n beslissing er vooral voor het welzijn van het paard is, want de keuze is er ook om een paard dat de topsport niet dopingvrij kan bedrijven gewoon niet daarvoor in te zetten. Sterker nog, als een dier zich zonder doping niet comfortabel zou voelen en comfortabel zou kunnen bewegen, moet je daar dan wel op willen zitten?
ja ben ik met je eens

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:58

Waratje schreef:
Allemaal leuk opgesomd, maar het blijven lapmiddelen voor vrije beweging en vooral voor sociale contacten. En natuurlijk zijn er stallen die het thuis geweldig voor elkaar hebben, maar veel meer stallen waar nog een hoop winst te halen is.
Enne, er worden wel wolfskiesjes verwijderd of afgerond om het bit comfortabeler te laten passen. Zie ik trouwens niet als een probleem, maar het is wel een ingrijpen in het gebit van het paard ten behoeve van de sport.
Voor de duidelijkheid, het stuk van Dier&Recht staat me net zo min aan als dat van de KNHS.

Ja,dat men gezonde (wolfs)kiezen laat trekken om een bit in de mond te kunnen doen,dat komt zeker voor en dat vind ik persoonlijk niet kunnen en zou ik nooit laten doen. Dan maar een ander model bit (of bitloos?)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:43

tiwi1969 schreef:
Ik vind het artikel in het Parool pure stemmingmakerij, tanden vijlen omdat anders het bit er niet in past.


Tja, nou ja, bitseats is nu wel een ding dat je gewoon soepeltjes aan je paardentandarts kan vragen. En ook wolfkiesjes worden "voor het gemak" verwijderd.
Uiteraard wordt het allemaal wat dramatisch verwoord, maar in de basis is het geen leugen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:22

Gini schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik vind het artikel in het Parool pure stemmingmakerij, tanden vijlen omdat anders het bit er niet in past.


Tja, nou ja, bitseats is nu wel een ding dat je gewoon soepeltjes aan je paardentandarts kan vragen. En ook wolfkiesjes worden "voor het gemak" verwijderd.
Uiteraard wordt het allemaal wat dramatisch verwoord, maar in de basis is het geen leugen.

Ehm, wolfskiezen worden al jaaaaaaaren standaard verwijdert en dat heeft een goede reden. Die dingen geven meer problemen dan alleen aan het bit. Weleens gezien hoe dat werkt? Stelt drie keer niks voor......

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:23

Bitseats is het beschadigen van de eerste kiezen ten gunste van het bit. Anders kan ik het niet noemen :n. Als je met bit rijdt, mag je je afvragen wat je aan het doen bent tegen de tijd dat de eerste kiezen een probleem worden voor het bit, ze liggen nogal een endje naar achteren zeg maar :+

De KNHS veegt vooral het straatje schoon. In plaats van dat ze opnoemen wat ze de laatste jaren zelf bijgedragen hebben aan het verbeteren van paardenwelzijn in de topsport............. oh ja ze hadden niks gedaan, ja dan wordt het lastig _O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:26

Waratje schreef:
Zolang de deelnemers door de KNHS gesust worden dat ze reuze paardvriendelijk bezig zijn, zal de omslag in paardenwelzijn niet heel snel gaan. De KNHS heeft hier wel degelijk een taak als sportbond om de omstandigheden voor sporters (de paarden) te verbeteren. En een club als Dier en Recht heeft in die zin een taak hierin dat ze zaken signaleren en ter discussie stellen, die eigenlijk de sportbond zelf had moeten signaleren en ter discussie stellen. Maar de paardensportwereld is nogal traag met het doorkrijgen dat er voortschrijdende inzichten zijn over welzijn. En dat is wel een verwijt aan de KNHS, ze blijven hangen in het "zo doen we dat nu eenmaal" in plaats van het steeds verder te verbeteren voor paarden.


Uitstekend verwoord, precies dát.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:29

ikke schreef:
Gini schreef:
Tja, nou ja, bitseats is nu wel een ding dat je gewoon soepeltjes aan je paardentandarts kan vragen. En ook wolfkiesjes worden "voor het gemak" verwijderd.
Uiteraard wordt het allemaal wat dramatisch verwoord, maar in de basis is het geen leugen.

Ehm, wolfskiezen worden al jaaaaaaaren standaard verwijdert en dat heeft een goede reden. Die dingen geven meer problemen dan alleen aan het bit. Weleens gezien hoe dat werkt? Stelt drie keer niks voor......


Wolfskiesjes worden preventief verwijderd omdat het last met het bit kan veroorzaken. Wolfskiezen zorgen niet per definitie voor problemen in de paardenmond. Dat het allesbehalve een intensieve ingreep is, klopt. Ik heb ook nergens het tegendeel beweerd.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:48

Ik vind het prima om paarden te berijden ,sport kan ook voor het paardenlichaam heel gezond zijn. Maar gezonde kiezen daarvoor trekken,nee.Ik heb dat ook nooit laten doen en heb al meer dan 35 jaar eigen paarden. Wel waren die allemaal al ouder toen ik ze kocht. Ik weet dus niet wat er vroeger met hen gebeurd is en heb er ook nooit op gelet of ze die kiezen nog hadden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:21

Dit zijn bitseats:

Afbeelding

totaal gestoord, wat is nou het probleem? Het bit of het ge-bit??? Tegen de tijd dat je het bit uberhaupt daar hebt moet je gewoon les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:31

Ik vind de reactie van KNHS een beetje typisch, en weinig professioneel. Het had zo een uitvoerige boktreactie kunnen zijn :o

Ik vind het een goede zaak dat mensen vragen gaan stellen bij dergelijke evenementen.

Nochtans ben ik groot liefhebber van de wedstrijdsport, maar inderdaad... zouden we tijdens een behendigheidtraining onze hond met de zweep slaan als hij niet over een hindernis wil?

Is competitie met gebruik van dieren eigenlijk nog wel aanvaardbaar?

Maar ik weet ook dat er veel paarden zijn die écht héél graag op wedstrijd gaan...

Over het leven van een sportpaard, van de amateur tot de professional, heb ze allemaal gekend en gezien: paard mag niet met een ander paard op de wei, mag niet rennen in de wei, mag niet een hele dag op de wei, enzovoort.

Dat er sportstallen zijn die het anders aanpakken hoop ik maar, maar de huidige situatie is dat wedstrijdpaarden vaak toch wat geïsoleerd worden uit schrik voor blessures. En dat gebeurt dus ook door mevrouw Janssens die 40 uur op kantoor werkt en af en toe op zondag met haar "sportpaard" op wedstrijd wil. Punt is gewoon dat veel mensen er geen zin in hebben om wekenlang niet te kunnen rijden. Of schrik hebben voor een levenslang litteken door een trap.

Deze manier van denken staat los van de wedstrijdsport. Het heeft meer te maken met dat veel "paardenmensen" de citroen zoveel mogelijk willen uitpersen, het onderste uit de kan halen en zoveel mogelijk genieten van hun paard. 6x per week rijden.
Doe je dat voor je paard? Of voor jezelf?
Het begint eigenlijk al bij de recreant die lichte sportambities heeft.

Op elk niveau in de paardensport valt nog veel te leren. En ik ben erg benieuwd hoe het binnen 30 jaar zal zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:25

Bij de dressuur mag je vanaf de M niet meer met zweep rijden in de proef. Zou dat niet een goede regel zijn om dat ook in te voeren bij het springen? Paarden die niet willen maar bang zijn voor de zweep vallen dan door de mand en komen niet verder of worden op den duur klasse teruggezet.

En afschaffing van de verplichting om met stang en trens te rijden in de topdressuur, ook internationaal, zou ook een mooi begin zijn.

En daarnaast het toestaan van bepaalde bitloze optomingen tot in de hoogste dressuur en springklasses. Dan kunnen goed rijdende bitloze combinaties ook doorgroeien ipv geremd worden door de bit-verplichting. En geef je de mogelijkheid te groeien richting gebruik van een meer diervriendelijk e manier van optuigen.

Ik snap trouwens niet waarom bitloze hoofdstellen vaak minimaal 2x zo duur moeten zijn dan gewone hoofdstellen. Of het zijn echt stugge dingen met verkeerde pasvorm. Dan experimenteer je ook minder makkelijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:38

joyce B schreef:
Bij de dressuur mag je vanaf de M niet meer met zweep rijden in de proef. Zou dat niet een goede regel zijn om dat ook in te voeren bij het springen? Paarden die niet willen maar bang zijn voor de zweep vallen dan door de mand en komen niet verder of worden op den duur klasse teruggezet.

En afschaffing van de verplichting om met stang en trens te rijden in de topdressuur, ook internationaal, zou ook een mooi begin zijn.

En daarnaast het toestaan van bepaalde bitloze optomingen tot in de hoogste dressuur en springklasses. Dan kunnen goed rijdende bitloze combinaties ook doorgroeien ipv geremd worden door de bit-verplichting. En geef je de mogelijkheid te groeien richting gebruik van een meer diervriendelijk e manier van optuigen.

Ik snap trouwens niet waarom bitloze hoofdstellen vaak minimaal 2x zo duur moeten zijn dan gewone hoofdstellen. Of het zijn echt stugge dingen met verkeerde pasvorm. Dan experimenteer je ook minder makkelijk.


Ik zie ook graag een verbod op het spoor gebruikt t/m klasse M(1).
Waarom moet je als B ruiter met sporen rijden?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:58

joyce B schreef:
Ik snap trouwens niet waarom bitloze hoofdstellen vaak minimaal 2x zo duur moeten zijn dan gewone hoofdstellen. Of het zijn echt stugge dingen met verkeerde pasvorm. Dan experimenteer je ook minder makkelijk.

Nou, dat laatste is heel simpel: omzet.
de wet van de grote getallen gaat niet op voor bitloze optomingen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:11

Arabesk schreef:
Dit zijn bitseats:

[ Afbeelding ]

totaal gestoord, wat is nou het probleem? Het bit of het ge-bit??? Tegen de tijd dat je het bit uberhaupt daar hebt moet je gewoon les nemen.


Ja maar, met een zachte ruiterhand en licht contact en... bla bla bla. :')

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:04

Waratje schreef:
Ja,dat men gezonde (wolfs)kiezen laat trekken om een bit in de mond te kunnen doen,dat komt zeker voor en dat vind ik persoonlijk niet kunnen en zou ik nooit laten doen. Dan maar een ander model bit (of bitloos?)


Het zijn geen "gezonde kiezen". Het zijn premolaren (valse kiezen) Ze hebben geen enkele functie.
Bij sommige paarden komen ze door, bij sommige paarden blijven ze in de bovenkaak zitten en sommige paarden hebben ze niet eens. Ze zitten dus in de bovenkaak en de kans dat ze problemen met het bit veroorzaken is heel klein. Omdat ze vaak op kleine afstand van de rest van de kiezen staan er er dus rotzooi tussen kan blijven zitten wat ontstekingen kan geven halen we ze er liever uit. En dat is echt een fluitje van een cent.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:09

Dubbelop! :)
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 19-01-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:09

troi schreef:
Nogal ongenuanceerd maar in de basis hebben ze natuurlijk wel gelijk. Hoeveel topsport paarden lopen in een kudde in de wei? Hoeveel topsport paarden mogen echt paard zijn? De schoorsteen moet roken en er moet simpelweg geld verdiend worden. Linksom of rechtsom. Logisch, ook mijn schoorsteen moet roken, maar niet perse diervriendelijk.

Het vergelijk met hondenshows snijdt ook zeker wel hout in mijn ogen

Exact wat ik dacht.
Ik ken het betreffende stuk niet maar dat (top)sportparken zo in de watten gelegd worden, doet natuurlijk niks af aan het feit dat deze dieren daar bepaald niet voor gekozen hebben. ;)

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:16

Arabesk schreef:
Dit zijn bitseats:

[ Afbeelding ]

totaal gestoord, wat is nou het probleem? Het bit of het ge-bit??? Tegen de tijd dat je het bit uberhaupt daar hebt moet je gewoon les nemen.


Dit lijkt me niet echt een goed onderbouwde reactie.
"Door de eerste kiezen iets af te ronden creëert de paardentandarts bitseats. Door deze bitseats ligt het bit wat hoger en stabieler in de mond. Tandvlees, kaakbeen en tong komen vrijer te liggen, waardoor het bit niet hinderlijk in de mond licht, maar juist prettiger. De ruiter zal merken dat een paard makkelijker te rijden is"

Heeft dus niets te maken met teugelvoering of handen o.i.d.
Als dit leidt tot meer comfort voor het paard, wat is daar dan op tegen?
Het veilen van de kiezen om haken te verwijderen is toch ook voor het comfort en dat vindt toch ook niemand een probleem?
Mijn paard heeft een overbeet. Daardoor moeten de voortanden goed worden bijgehouden. Anders beweegt de bovenkaak niet goed ten opzichte van de onderkaak. En kan hij de kaak ook niet goed loslaten. Is dat dan erg?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:36

Het probleem is dat het gedaan wordt omdat de mens een bit wil gebruiken.daarnaast wordt het gebit gewoon misvormd en beïnvloed het de functie van het gebit bij het kauwen van ruwvoer

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:41

Maartje1990 schreef:
Het probleem is dat het gedaan wordt omdat de mens een bit wil gebruiken.daarnaast wordt het gebit gewoon misvormd en beïnvloed het de functie van het gebit bij het kauwen van ruwvoer


En vervolgens komen we terug op de discussie of we uberhaupt wel op een paard moeten gaan zitten en is het cirkeltje weer rond. ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:48

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:
Het probleem is dat het gedaan wordt omdat de mens een bit wil gebruiken.daarnaast wordt het gebit gewoon misvormd en beïnvloed het de functie van het gebit bij het kauwen van ruwvoer


En vervolgens komen we terug op de discussie of we uberhaupt wel op een paard moeten gaan zitten en is het cirkeltje weer rond. ;)


Paardrijden is eem egoïstische sport, in mijn egoïsme probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met de natuur van het paard. Mijn paards gebit aan moeten passeb gaat mij te ver.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:06

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:
Het probleem is dat het gedaan wordt omdat de mens een bit wil gebruiken.daarnaast wordt het gebit gewoon misvormd en beïnvloed het de functie van het gebit bij het kauwen van ruwvoer


En vervolgens komen we terug op de discussie of we uberhaupt wel op een paard moeten gaan zitten en is het cirkeltje weer rond. ;)


Nee, zo snel is het cirkeltje niet rond hoor. :D Kwestie is dat we als paardenliefhebber wel eerlijk en realistisch in de spiegel blijven kijken. Alles maar goedpraten onder het mom: "wat is eigenlijk het probleem?" is even onproductief als alles slecht praten onder het mom: "alles is dierenmishandeling".

Het is niet slecht om paardenwelzijn constant te bediscussiëren en echt eens de ogen open te trekken en niet zomaar de meute te volgen of de leuze 'maar zo doen we het al jaren en paarden gaan er echt niet dood aan' te scanderen. :D

Niet alles moet meteen een probleem te zijn, maar bewustzijn is wel belangrijk. En als we opiniestukken van dierenrechtenorganisaties stuk voor stuk gaan wegzetten als belachelijk en stemmingsmakerij, dan zijn we gewoon ons eigen graf aan het graven.

Nee, paardensport moet niet van vandaag op morgen verboden worden, daarvoor geniet ik er zelf te veel van. Maar doen alsof alles gewoon goed is en alsof alles wat we met paarden doen ok en normaal is, dat is ook een te optimistische visie.

Phonix
Berichten: 1095
Geregistreerd: 11-04-18

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:33

Wat er gebeurt op grote evenementen als Jumping maak ik mij niet zo veel zorgen om, ik maak me meer zorgen om wat er thuis gebeurt om er heen te komen.

- elektrische sporen
- zweep gebruik om paarden hoger te laten springen
- balkjes die je hoger gooit op het moment dat het paard springt zodat die nog hoger moet springen
- inspuiten tot dat het paard hoefbevangen wordt (dit gebeurt nu echt vaker lijkt het wel)
- Zweep gebruik zodat de voorbenen hoger gegooid wordt in het dressuur
- Beenbeschermers met metal er in om ze zwaarder te maken
- paarden die nooit buiten komt omdat ze dan blessures kan krijgen

Ik vindt dit veel erger dan dat een paard 5 keer per dag uit komt met een groom op en evenement.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:48

Babootje schreef:
Waratje schreef:
Ja,dat men gezonde (wolfs)kiezen laat trekken om een bit in de mond te kunnen doen,dat komt zeker voor en dat vind ik persoonlijk niet kunnen en zou ik nooit laten doen. Dan maar een ander model bit (of bitloos?)


Het zijn geen "gezonde kiezen". Het zijn premolaren (valse kiezen) Ze hebben geen enkele functie.
Bij sommige paarden komen ze door, bij sommige paarden blijven ze in de bovenkaak zitten en sommige paarden hebben ze niet eens. Ze zitten dus in de bovenkaak en de kans dat ze problemen met het bit veroorzaken is heel klein. Omdat ze vaak op kleine afstand van de rest van de kiezen staan er er dus rotzooi tussen kan blijven zitten wat ontstekingen kan geven halen we ze er liever uit. En dat is echt een fluitje van een cent.

Gevalletje verkloot een kwoot! Dit heb ik niet geschreven, maar Anjali!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:48

Babootje schreef:
Arabesk schreef:
Dit zijn bitseats:

[ Afbeelding ]

totaal gestoord, wat is nou het probleem? Het bit of het ge-bit??? Tegen de tijd dat je het bit uberhaupt daar hebt moet je gewoon les nemen.


Dit lijkt me niet echt een goed onderbouwde reactie.
"Door de eerste kiezen iets af te ronden creëert de paardentandarts bitseats. Door deze bitseats ligt het bit wat hoger en stabieler in de mond. Tandvlees, kaakbeen en tong komen vrijer te liggen, waardoor het bit niet hinderlijk in de mond licht, maar juist prettiger. De ruiter zal merken dat een paard makkelijker te rijden is"

Heeft dus niets te maken met teugelvoering of handen o.i.d.
Als dit leidt tot meer comfort voor het paard, wat is daar dan op tegen?
Het veilen van de kiezen om haken te verwijderen is toch ook voor het comfort en dat vindt toch ook niemand een probleem?
Mijn paard heeft een overbeet. Daardoor moeten de voortanden goed worden bijgehouden. Anders beweegt de bovenkaak niet goed ten opzichte van de onderkaak. En kan hij de kaak ook niet goed loslaten. Is dat dan erg?

Nou niet om het een of ander maar tussen de mondhoek en de eerste kiezenrij zit een dusdanig grote afstand dat een bit normaal gesproken helemaal niet in de buurt van de kiezen hoort te komen!