Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

KNHS reageert op opinie Dier&Recht

 
Profiel   

ikke schreef
Nou niet om het een of ander maar tussen de mondhoek en de eerste kiezenrij zit een dusdanig grote afstand dat een bit normaal gesproken helemaal niet in de buurt van de kiezen hoort te komen!


Zo lees ik het stukje uitleg hierover niet. Blijkbaar geeft het bit op die positie het paard meer vrijheid op een andere positie en is dat meer comfortabel. Heeft dus niet te maken met wel of geen ruimte voor het bit.
Persoonlijk kende ik dit nog niet en heb ik er dus ook geen ervaring mee.
Http://www.paardentandartsstaller.nl/in ... age981.htm
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 14:43 



 
Profiel   

Bitseats zijn naar mijn idee ook een beetje onzin en misschien wel een interessant klinkend commercieel dingetje van sommige tandartsen, maar zeker bedoeld voor het comfort voor het paard. Want niet elk paard is hetzelfde en rijden is een dynamisch gebeuren, moet je maar denken. Het is jammer dat die lui van D&R dat niet weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 14:50 



 
Profiel   

Nog een (misschien wat duidelijker) uitleg:
"Het loont echter de moeite om het wolfskiesje te verwijderen om een goede “bitseat” te kunnen maken. Dit is het glad afronden van de voorzijden en zijkanten van de eerste maaltanden in de boven – en onderkaak, waardoor het bit zich beter kan positioneren zonder dat zich wang- of tongletsels ontwikkelen door contact met resterende scherpe puntjes"

Het maken van een bitseat is duidelijk bedoeld om het comfort van het paard te verhogen. Net zoiets als een zadel goed passend maken. Er daar is niets mis mee. Hele hordes ruiters (m.n. op recreatief niveau) rijden rond met een bithoofdstel zonder ooit in de mond van hun paard te (hebben laten) kijken of bitloos zonder kennis van zaken omdat bitloos zo diervriendelijk zou zijn. Ik heb er voorbeelden van gezien dat dit beslist niet het geval is, compleet met botwoekering op het neusbot.
Of met een slecht passend zadel. Hebben soms niet eens door dat hun paard onregelmatig is.
Bokt staat er ook vol mee. En daar word ik eerlijk gezegd verdrietig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:00 



 
Profiel   

Nou toch vind ik het echt niet kunnen om te knoeien aan de normale gezonde tanden van een paard om er beter een bit in te kunnen hangen. En dat is heel iets anders dan een zadel want dat gaat er na het werk weer af. Maar getrokken of apart gevijlde tanden daar zit een paard ook na het werk mee. Goed bereden worden kan de gezondheidstoestand van een paard verbeteren zoals alle sport. Maar dat knoeien aan de tanden dat is niet goed voor het paard maar alleen voor de ruiter,al twijfel ik daar ook aan want door oneerlijke kunstgrepen verpest je de band met je paard.Als ik een paard was en iemand zou dat bij mij doen dan zou ik die persoon nooit meer vertrouwen en hopen hem of haar een keer kwijt te kunnen raken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:11 



 
Profiel   

Babootje schreef
Nog een (misschien wat duidelijker) uitleg:
"Het loont echter de moeite om het wolfskiesje te verwijderen om een goede “bitseat” te kunnen maken. Dit is het glad afronden van de voorzijden en zijkanten van de eerste maaltanden in de boven – en onderkaak, waardoor het bit zich beter kan positioneren zonder dat zich wang- of tongletsels ontwikkelen door contact met resterende scherpe puntjes"

Het maken van een bitseat is duidelijk bedoeld om het comfort van het paard te verhogen. Net zoiets als een zadel goed passend maken. Er daar is niets mis mee. Hele hordes ruiters (m.n. op recreatief niveau) rijden rond met een bithoofdstel zonder ooit in de mond van hun paard te (hebben laten) kijken of bitloos zonder kennis van zaken omdat bitloos zo diervriendelijk zou zijn. Ik heb er voorbeelden van gezien dat dit beslist niet het geval is, compleet met botwoekering op het neusbot.
Of met een slecht passend zadel. Hebben soms niet eens door dat hun paard onregelmatig is.
Bokt staat er ook vol mee. En daar word ik eerlijk gezegd verdrietig van.


Maar je past het gebit aan om een bit te kunnen dragen.

Ik pas niet de rug van mijn paard aan om een zadel te dragen. Ik pas het zadel aan zodat mijn paard dat kan dragen.

Dus eigenlijk zou ik de optoming moeten aanpassen zodat mijn paard dit kan dragen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:17 



 
Profiel   

Wat is voor jou het verschil dan Anjali als je het hebt over "het knoeien van tanden"? Dat doe je toch ook gewoon als je haken vijlt. Het woord bitseat klinkt duur maar het is weinig anders dan dat.
Het maken van een bitseat door een ervaren paardentandarts heeft geen enkele invloed op het functioneren van het paardengebit, want deze let nu juist op een goede (maal) functie van het gebit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:20 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Maar je past het gebit aan om een bit te kunnen dragen.


Dat is niet waar. Het bit kan er gewoon in. Het verhoogt alleen het comfort voor het paard, zonder dat het afdoet aan de functie van het gebit. Onbegrijpelijk dat jullie daartegen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:21 



 
Profiel   

Kans is groot dat jullie paardentandarts dit gewoon al doet bij machinaal vijlen maar jullie dat gewoon niet weten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:22 



 
Profiel   

Conclusie: Dier en Recht liegt niet of doet niet aan stemmingmakerij wanneer die beweert dat tanden gevijld dan wel getrokken worden om ruimte te maken voor het bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:22 



 
Profiel   

anjali schreef
Nou toch vind ik het echt niet kunnen om te knoeien aan de normale gezonde tanden van een paard om er beter een bit in te kunnen hangen. En dat is heel iets anders dan een zadel want dat gaat er na het werk weer af. Maar getrokken of apart gevijlde tanden daar zit een paard ook na het werk mee. Goed bereden worden kan de gezondheidstoestand van een paard verbeteren zoals alle sport. Maar dat knoeien aan de tanden dat is niet goed voor het paard maar alleen voor de ruiter,al twijfel ik daar ook aan want door oneerlijke kunstgrepen verpest je de band met je paard.Als ik een paard was en iemand zou dat bij mij doen dan zou ik die persoon nooit meer vertrouwen en hopen hem of haar een keer kwijt te kunnen raken!



Bij mensen worden verstandskiezen ook gewoon getrokken hoor.......
Wat een aparte beredenering. Kiezen trekken zonder problemen oké. Maar wolf's kiezen zijn iets heel anders dan gezonde tanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:24 



 
Profiel   

Gini schreef
Conclusie: Dier en Recht liegt niet of doet niet aan stemmingmakerij wanneer die beweert dat tanden gevijld dan wel getrokken worden om ruimte te maken voor het bit.


Onzin gebaseerd op onkunde.
Een paard heeft uberhaupt geen ruimte voor het bit in de mond maar "maakt" ruimte doordat het paard het bit accepteert. Heeft een dierenarts/tandarts mij ooit een keer uitgelegd en laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:27 



 
Profiel   

Babootje schreef
Kans is groot dat jullie paardentandarts dit gewoon al doet bij machinaal vijlen maar jullie dat gewoon niet weten. :D



Ik durf te wedden om een ijslands paard dat mijn tandarts dat niet doet :P :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:29 



 
Profiel   

Babootje schreef
Gini schreef
Conclusie: Dier en Recht liegt niet of doet niet aan stemmingmakerij wanneer die beweert dat tanden gevijld dan wel getrokken worden om ruimte te maken voor het bit.


Onzin gebaseerd op onkunde.


Wat is dan de comfortverhogende eigenschap van een bitseat? Zou dat...meer ruimte kunnen zijn?
En indien nee, wat heeft het wegvijlen van een stuk tand dan voor nut?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:32 



 
Profiel   

Babootje schreef
Gini schreef
Conclusie: Dier en Recht liegt niet of doet niet aan stemmingmakerij wanneer die beweert dat tanden gevijld dan wel getrokken worden om ruimte te maken voor het bit.


Onzin gebaseerd op onkunde.


Gini schreef
Wat is dan de comfortverhogende eigenschap van een bitseat? Zou dat...meer ruimte kunnen zijn?
En indien nee, wat heeft het wegvijlen van een stuk tand dan voor nut?


Dat staat een paar posts terug:
"Dit is het glad afronden van de voorzijden en zijkanten van de eerste maaltanden in de boven – en onderkaak, waardoor het bit zich beter kan positioneren zonder dat zich wang- of tongletsels ontwikkelen door contact met resterende scherpe puntjes"

Dat verhoogt dus het comfort voor het paard (net als een goed passend zadel dat doet)
En nee, er worden geen grote delen van de tand afgevijld. Als dat gebeurt heb je gewoon een slechte tandarts getroffen. Heeft echt helemaal niets met het maken van meer ruimte te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:37 



 
Profiel   

Je creëert dus meer ruimte door het wegvijlen van de scherpe punten. Waar anders het bit mogelijks zou kunnen knellen, met wangletsels tot gevolg, creëer je met bitseats een ruimte zodat de sherpe rand van de tand niet meer in de wang kan priemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:47 



 
Profiel   

[ img ]

Zie deze afbeelding voor de positionering van het bit. Ligt dus best heel dicht op de kiezen :). Toch klinkt het voor mij ook raar om de tanden zo te veilen dat het bit beter ligt, ik heb er ook nog nooit van gehoord :o.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:53 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dit zijn bitseats:

[ Afbeelding ]

totaal gestoord, wat is nou het probleem? Het bit of het ge-bit??? Tegen de tijd dat je het bit uberhaupt daar hebt moet je gewoon les nemen.



OP deze foto is toch duidelijk te zien dat het niet zomaar om een beetje afronden gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:54 



 
Profiel   

_San87_ schreef
[ Afbeelding ]

Zie deze afbeelding voor de positionering van het bit. Ligt dus best heel dicht op de kiezen :). Toch klinkt het voor mij ook raar om de tanden zo te veilen dat het bit beter ligt, ik heb er ook nog nooit van gehoord :o.



Als het bit daadwerkelijk zo in de mond ligt kunnen die hele voorste kiezen er wel uit getrokken worden.

Misschien is zo'n skelet foto niet helemaal de juiste foto voor dit onderwerp :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 15:57 



 
Profiel   

Gini schreef
Je creëert dus meer ruimte door het wegvijlen van de scherpe punten. Waar anders het bit mogelijks zou kunnen knellen, met wangletsels tot gevolg, creëer je met bitseats een ruimte zodat de sherpe rand van de tand niet meer in de wang kan priemen.


Hoeveel ruimte denk jij serieus dat gecreerd kan worden voor het bit met alleen het wegvijlen van scherpe punten en het afronden van de tanden?
Nogmaals, een paard heeft uberhaupt geen ruimte voor het bit want de ruimte wordt ingenomen door de tong. Als je de paardenlippen aan de zijkant optilt zie je dat de volledige ruimte in de mond door de tong wordt ingenomen. Je paard maakt dus plaats voor het bit, doordat het het bit accepteert. Dat accepteren zal het paard makkelijker doen als het hem comfortabel wordt gemaakt. Dus als het bit en tong geen scherpe randjes tegenkomen. Dat is echt alles wat erover gezegd kan worden. Niet te ingewikkeld maken dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 16:02 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
_San87_ schreef
[ Afbeelding ]

Zie deze afbeelding voor de positionering van het bit. Ligt dus best heel dicht op de kiezen :). Toch klinkt het voor mij ook raar om de tanden zo te veilen dat het bit beter ligt, ik heb er ook nog nooit van gehoord :o.



Als het bit daadwerkelijk zo in de mond ligt kunnen die hele voorste kiezen er wel uit getrokken worden.

Misschien is zo'n skelet foto niet helemaal de juiste foto voor dit onderwerp :)

Misschien qua afstand niet helemaal accuraat, maar ik denk dat het wel klopt dat het bit vrij dicht bij de kiezen ligt. Helemaal bij een stang en trens optoming:

[ img ]
https://www.dressuur.nl/wp-content/uplo ... ABFweb.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 16:04 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat is voor jou het verschil dan Anjali als je het hebt over "het knoeien van tanden"? Dat doe je toch ook gewoon als je haken vijlt. Het woord bitseat klinkt duur maar het is weinig anders dan dat.
Het maken van een bitseat door een ervaren paardentandarts heeft geen enkele invloed op het functioneren van het paardengebit, want deze let nu juist op een goede (maal) functie van het gebit.

nee want haken worden gevijld met het doel dat het paard beter kan eten.En niet om er beter een bit in te kunnen hangen,want dat is alleen voor de ruiter van belang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 16:07 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Misschien qua afstand niet helemaal accuraat, maar ik denk dat het wel klopt dat het bit vrij dicht bij de kiezen ligt. Helemaal bij een stang en trens optoming:

[ Afbeelding ]
https://www.dressuur.nl/wp-content/uplo ... ABFweb.jpg


Paarden kunnen kauwen op het bit, kunnen het vastpakken en loslaten en dat doen ze echt niet met de lagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 16:08 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
anjali schreef
Nou toch vind ik het echt niet kunnen om te knoeien aan de normale gezonde tanden van een paard om er beter een bit in te kunnen hangen. En dat is heel iets anders dan een zadel want dat gaat er na het werk weer af. Maar getrokken of apart gevijlde tanden daar zit een paard ook na het werk mee. Goed bereden worden kan de gezondheidstoestand van een paard verbeteren zoals alle sport. Maar dat knoeien aan de tanden dat is niet goed voor het paard maar alleen voor de ruiter,al twijfel ik daar ook aan want door oneerlijke kunstgrepen verpest je de band met je paard.Als ik een paard was en iemand zou dat bij mij doen dan zou ik die persoon nooit meer vertrouwen en hopen hem of haar een keer kwijt te kunnen raken!



Bij mensen worden verstandskiezen ook gewoon getrokken hoor.......
Wat een aparte beredenering. Kiezen trekken zonder problemen oké. Maar wolf's kiezen zijn iets heel anders dan gezonde tanden.

Ik heb nog 3verstandskiezen op mijn 66ste. 1 is inderdaad zonder overleg door mijn toenmalige tandarts getrokken terwijl ik er geen last van had. Toen heb ik een andere tandarts genomen. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 16:12 



 
Profiel   

Babootje schreef
_San87_ schreef
Misschien qua afstand niet helemaal accuraat, maar ik denk dat het wel klopt dat het bit vrij dicht bij de kiezen ligt. Helemaal bij een stang en trens optoming:

[ Afbeelding ]
https://www.dressuur.nl/wp-content/uplo ... ABFweb.jpg


Paarden kunnen kauwen op het bit, kunnen het vastpakken en loslaten en dat doen ze echt niet met de lagen.

Dat weet ik. De afbeelding is handig ter illustratie, denk ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 16:12 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat is voor jou het verschil dan Anjali als je het hebt over "het knoeien van tanden"? Dat doe je toch ook gewoon als je haken vijlt. Het woord bitseat klinkt duur maar het is weinig anders dan dat.
Het maken van een bitseat door een ervaren paardentandarts heeft geen enkele invloed op het functioneren van het paardengebit, want deze let nu juist op een goede (maal) functie van het gebit.

anjali schreef
nee want haken worden gevijld met het doel dat het paard beter kan eten.En niet om er beter een bit in te kunnen hangen,want dat is alleen voor de ruiter van belang.


Dus jij vindt haken geen enkel probleem, zolang het gebit goed functioneert?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 16:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 15 [ 373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen