KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 21:58

KNHS
KNHS

Afbeelding
Foto: Marjo


Met grote verbazing hebben wij als KNHS organisatie kennis genomen van een door Het Parool geplaatste opinie over Jumping Amsterdam en het welzijn van de paarden aldaar, geschreven door Sarah Pesie van de Stichting Dier&Recht. We zijn er een voorstander van ieders mening te respecteren en hebben begrip voor een ander geluid, maar een dergelijke opeenstapeling van onwaarheden en ongefundeerde beeldvorming over paarden op een topsportevenement als Jumping Amsterdam noodzaakt ons te reageren.

Mevrouw Pesie schetst een beeld van een evenement waar paarden voortdurend en willoos lijden, met allerlei (verboden) medicatie lopen en waar dierwelzijn geen rol speelt en totaal ondergeschikt is aan het behalen van prestaties en het vergaren van geld en roem. Als liefhebbers van paarden en van de sport doet dit juist ons pijn. Hoezeer botst dit immers niet met de werkelijkheid? We hebben hier te maken met paarden die enkel in staat zijn om in actie te komen als ze in een ware topconditie verkeren, zowel fysiek als mentaal. We praten over topatleten met een prachtige spieropbouw, veel souplesse en enorm veel energie en wil om te presteren. Dergelijke paarden vormen de absolute crème de la crème van de sportpaarden en zijn daarnaast allemaal eigen individuen die wij, als ware het personen, allen goed kennen.

De weg naar de topsport bestaat voor paarden uit een lang traject, beginnend met het eerste contact met mensen als veulen, vervolgend met een opfokperiode en daarna een vakkundige opleiding van minimaal vijf jaar. Tijdens dit traject hebben deze paarden aangetoond dat zij in de breedste zin van het woord geschikt zijn om samen met hun ruiter op dit niveau in de ring te verschijnen, waar andere paarden op een lager sportniveau, in de recreatie of bijvoorbeeld voor therapieën worden gebruikt. Ieder paard is een individu met zijn specifieke eigenschappen en talenten. Belangrijk is dat de topsportpaarden naast de gewenste fysieke eigenschappen beschikken over de juiste intrinsieke motivatie -zonder is namelijk niet mogelijk- om de gevraagde sportprestaties, zowel in de dressuur als bij het springen, samen met hun ruiter te tonen aan een divers publiek.

De basis van de inzet van deze voor de ruiter zeer waardevolle paarden bestaat uit het gezond en fit houden van het paard, waarbij juiste voeding, verzorging en training en het kunnen uitoefenen van natuurlijk gedrag onmisbaar zijn. Ook hun inzet op wedstrijden verloopt volgens een goed uitgedokterde seizoensplanning.

Een wedstrijdorganisatie zoals die van Jumping Amsterdam doet er vervolgens alles aan om het verblijf en de verzorging van de paarden tijdens het evenement te optimaliseren, met oog voor dierwelzijn als rode draad. Direct bij binnenkomst krijgen de paarden een veterinaire check om te zien of ze fit to compete zijn en tijdens de wedstrijden zijn er stewards en dierenartsen aanwezig die de paarden controleren, in de gaten houden en ingrijpen indien nodig. De paarden beschikken allen over hun vaste grooms. Zij kennen de paarden door en door en vice versa. De grooms zorgen voor de optimale verzorging in en buiten de stal tijdens het evenement, waar de paarden tevens op passende wijze hun beweging krijgen en in slechts enkele rubrieken worden ingezet.

Met bovenstaande in het achterhoofd willen we graag het door het Dier&Recht geschetste beeld rechtzetten. Uit eerdere ervaringen weten we dat er niet geschroomd wordt iets dergelijks te melden, zonder dat er daadwerkelijk iemand aanwezig is geweest op een betreffend evenement en de situatie ter plaatse op een juiste wijze heeft geobserveerd. Om een realistisch beeld te kunnen krijgen van het welzijn en het leven van topsportpaarden in bredere zin staan wij er altijd voor open dit in de praktijk te laten zien.

Het betreffende artikel van Het Parool is hier te vinden; https://www.parool.nl/columns-opinie/ju ... gle.com%2F
Laatst bijgewerkt door Marjo op 17-01-20 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link naar Het Parool toegevoegd

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:06

Ik kijk er wellicht overheen, maar staat er ergens een bericht met de opinie van D&R alhier?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:06


Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:07


secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:08


eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:13

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het 'wetenschappelijk onderzoek' waar mevrouw Pesie naar refereert. Verder kleurt ze haar opinie duidelijk naar de haar in de smaak vallende kleuren. Benieuwd of ze bekend is met (paarden)topsport, laat staan zich erin verdiept heeft. Het ziet er niet naar uit nl

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:17

Nogal ongenuanceerd maar in de basis hebben ze natuurlijk wel gelijk. Hoeveel topsport paarden lopen in een kudde in de wei? Hoeveel topsport paarden mogen echt paard zijn? De schoorsteen moet roken en er moet simpelweg geld verdiend worden. Linksom of rechtsom. Logisch, ook mijn schoorsteen moet roken, maar niet perse diervriendelijk.

Het vergelijk met hondenshows snijdt ook zeker wel hout in mijn ogen

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:24

Een nette en goed onderbouwde reactie van de knhs, het artikel in het Parool had ik vanochtend al gelezen.
Geen woorden voor, die dierenwelzijn mensen maken zich zelf zo ontzettend vaak ongeloofwaardig.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:31

eva1969 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het 'wetenschappelijk onderzoek' waar mevrouw Pesie naar refereert. Verder kleurt ze haar opinie duidelijk naar de haar in de smaak vallende kleuren. Benieuwd of ze bekend is met (paarden)topsport, laat staan zich erin verdiept heeft. Het ziet er niet naar uit nl

Ik ken niet zoveel artikelen die niet gekleurd zijn door de kleuren die de berichtgever graag ziet.
Het antwoord van de NHS is namelijk geen haar beter.

Don't argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-01-20 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:44

ikke schreef:
Ik ken niet zoveel artikelen die gekleurd zijn door de kleuren die de berichtgever graag ziet.
Het antwoord van de NHS is namelijk geen haar beter.

Don't argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Dat mag je gelukkig vinden, ik zie dat toch iets anders.
Al had ik, conform jouw quote, als KNHS zijnde wsl niet gereageerd.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:49

eva1969 schreef:
ikke schreef:
Ik ken niet zoveel artikelen die gekleurd zijn door de kleuren die de berichtgever graag ziet.
Het antwoord van de NHS is namelijk geen haar beter.

Don't argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Dat mag je gelukkig vinden, ik zie dat toch iets anders.
Al had ik, conform jouw quote, als KNHS zijnde wsl niet gereageerd.

Ik zie ook dat ik een hele knullige typefout in m'n post had zitten. Die heb ik er even uit gehaald.
Waarschijnlijk snap je nu wel wat ik bedoel :o

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:00

Ach Het is niet slecht om het dierenwelzijn eens te overdenken. Ik bedoel tijden veranderen en dan moet je toch gaan nadenken over bijvoorbeeld waarom een paard met een zweep slaan -omdat hij het niet zitten om over en metershoge hindernis te springen - eigenlijk acceptabel is terwijl je dat bij een ander dier zielig zou vinden.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:19

Nemen mensen Dier & Recht echt nog serieus dan?
Jaren geleden las ik hun opinie over kattenshows en sinds dien neem ik alles was ze zeggen en schrijven met een korreltje zout. Het is jammer want ze zouden een veel groter draagvlak kunnen hebben als ze niet continu overal van het ergste uit zouden gaan.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:24

Bizar dit, echt.. Ik denk dat we er onderhand op kunnen wachten tot de paardensport verboden wordt. Wetenschappelijk onderzoek: 83% van de paarden verwondingen in de mond? Welk onderzoek? Hoe en waar uitgevoerd? In Rusland ofzo, waar sommigen nog net geen prikkeldraad als bit gebruiken?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:27

Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:39

Maartje1990 schreef:
Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.
Apart.

Ik ken enkele ruiters/amazones die op Olympisch niveau rijden en ken geen paarden die het beter hebben dan op die stallen.

An sich best een interessant punt om een artikel over te schrijven, maar dan wel op basis van waarheden en, het liefst, eigen ervaring/kennis.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:42


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:47

Ailill schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.
Apart.

Ik ken enkele ruiters/amazones die op Olympisch niveau rijden en ken geen paarden die het beter hebben dan op die stallen.

An sich best een interessant punt om een artikel over te schrijven, maar dan wel op basis van waarheden en, het liefst, eigen ervaring/kennis.

Het lastige is dat "beter hebben" van paarden in die omstandigheden erg subjectief is. Heb je het de paarden gevraagd of ze liever met z'n allen in de wei zouden staan of op wedstrijd gaan? Het kunnen vertonen van paardeigen gedrag is ook (veel) sociaal contact met soortgenoten, keuzes hebben in lopen, eten, rusten, elkaar kroelen, etc. Er zijn weinig topsportpaarden die dat gedrag mogen vertonen en dat is triest voor die paarden. Topsport is niet hun keuze, het is wat ze te doen krijgen. Dat op zich is niet erg, mits ze ook paard kunnen zijn en daar ontbreekt het gewoon aan. Daar zou de KNHS eens op mogen inzetten met die prachtige wollige taal die verbloemt dat het paard gewoon moet doen wat er wordt opgedragen en niet moet zeuren over vrije uitloop met soortgenoten.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:02

Maartje1990 schreef:
Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.


Dan ben je niet op alle sport stallen geweest. Ik ken zat stallen waar de paarden komen. Bij stal Brinkman bijvoorbeeld komen ook de hengsten gewoon buiten.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:15

Waratje schreef:
Het lastige is dat "beter hebben" van paarden in die omstandigheden erg subjectief is. Heb je het de paarden gevraagd of ze liever met z'n allen in de wei zouden staan of op wedstrijd gaan? Het kunnen vertonen van paardeigen gedrag is ook (veel) sociaal contact met soortgenoten, keuzes hebben in lopen, eten, rusten, elkaar kroelen, etc. Er zijn weinig topsportpaarden die dat gedrag mogen vertonen en dat is triest voor die paarden. Topsport is niet hun keuze, het is wat ze te doen krijgen. Dat op zich is niet erg, mits ze ook paard kunnen zijn en daar ontbreekt het gewoon aan. Daar zou de KNHS eens op mogen inzetten met die prachtige wollige taal die verbloemt dat het paard gewoon moet doen wat er wordt opgedragen en niet moet zeuren over vrije uitloop met soortgenoten.

Het is niet het pakkie-an van de organisatie van Jumping Amsterdam hoe de deelnemende paarden het thuis wel of niet voor elkaar hebben. Bij Jumping organiseren ze een evenement en dat is het. Misschien moeten ze volgende edities wat ruimte innemen in de omliggende parken om de paarden los te laten lopen met z'n allen? Dan rest nog de vraag of een sportpaard het uitsluitend goed kan hebben als hij alsmaar met z'n allen buiten loopt in de thuissituatie of dat er ook andere scenario's prima in het belang van het paard zijn?

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:20

Ik snap de ingezonden brief wel want ook op jumping zie je paarden die klappen krijgen als ze niet willen. Bitten waarvan je niet meer weet waar het voor is en voor wat, om je ere rondje te mogen rijden?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:24

Pipodipo
Zolang de deelnemers geen andere eisen stellen dan stallen en een rijbak (even iets kort door de bocht, hoop ik), dan is er voor een organisatie geen enkele reden om meer dan dat te regelen. De KNHS wijdt uit over het "optimaliseren" dat JA zou doen voor paarden en daar heb ik toch echt mijn vraagtekens bij. Zijn de boxen bijvoorbeeld minimaal 4x4 meter, met minimaal goed zicht op buren? Zijn er voor alle paarden paddocks beschikbaar voor vrije beweging (dus niet even opgejut worden), kunnen ze eventueel samen met een maatje daar verblijven?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:40

Waratje schreef:
Pipodipo
Zolang de deelnemers geen andere eisen stellen dan stallen en een rijbak (even iets kort door de bocht, hoop ik), dan is er voor een organisatie geen enkele reden om meer dan dat te regelen. De KNHS wijdt uit over het "optimaliseren" dat JA zou doen voor paarden en daar heb ik toch echt mijn vraagtekens bij. Zijn de boxen bijvoorbeeld minimaal 4x4 meter, met minimaal goed zicht op buren? Zijn er voor alle paarden paddocks beschikbaar voor vrije beweging (dus niet even opgejut worden), kunnen ze eventueel samen met een maatje daar verblijven?

Ja precies, dat ligt inderdaad bij de deelnemers om dat te gaan regelen bij de organisatie. Niet bij de KNHS en al helemaal niet bij D&R.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:48

Joh het is Amsterdam.
Daar wonen vrijwel alleen maar lunatics die elke realiteitszin kwijt zijn..het is ook best moeilijk vast te houden aan de werkelijkbeid al je in een betonnen jungle woont en het enige groen wat je kent het vondelpark is...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:20

Sunnda schreef:
Joh het is Amsterdam.
Daar wonen vrijwel alleen maar lunatics die elke realiteitszin kwijt zijn..het is ook best moeilijk vast te houden aan de werkelijkbeid al je in een betonnen jungle woont en het enige groen wat je kent het vondelpark is...

Een van onze paarden vond dat ook schokkend. Een bos! Daar lopen zomaar grote beesten rond, zonder mens erbij (Reeën). Je moet opletten waar je je voeten laat want overal ligt rommel (afgevallen takken, omgevallen boom) en je komt de raarste dingen tegen (boomstronken).
In haar jonge leven woonde ze in Rotterdam en was een keurig aangeharkt parkje haar uitrijgebied :D