KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:51

Maar dan ga je er wel vanuit dat ruiters weten wat ze doen, en dát is natuurlijk niet zo. Althans, niet allemaal... wat het meerderheidspercentage is weet ik niet.

En.. met een neckrope kun je een luchtpijp afknellen is hetzelfde soort argument als met een bit kun je de mondhoeken scheuren.. Dat soort argumenten in een artikel wat duidelijk pro ruitersport is, vind ik dan weer net een beetje jammer...

Het gaat denk ik ook om het basisidee dat paarden ondertussen de enige dieren zijn die op zodanige wijze gebruikt worden. Er staan geen honden/geiten meer voor de kar, er lopen geen koeien/ossen/last-trekdieren meer voor de ploeg, er lopen nog maar weinig ezeltjes met balast ..
Werkdieren zie je denk nog bij de politie (en daar ligt het gebruik van paarden ook onder druk) en honden die ingezet worden voor echt waanzinnig goed werk..

Dieren mogen niet meer in een circus, en zelf dierentuinen (die ook erg goed werk doen, als het een goede is) worden af en toe uitgelicht..

Het gebruik van paarden in de sport zoals dit nu gebeurt, is denk ik alleen 'voorbehouden' aan het paard.
Ik snap dat mensen die paardensport uitoefenen wensen dat anderen zich er niet mee bemoeien, maar die vlieger gaat niet meer op denk.. Of je moet met een goed verhaal komen ..

Zolang de gemiddelde dressuur instructeur nog steeds aankomt met 'je moet meer oppakken' 'je moet meer druk nemen' .. ben ik nog niet overtuigd van de 'juiste' bedoelingen van de gemiddelde paardenpersoon.. bit of geen bit.

soesita

Berichten: 5180
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:04

@Cer: _/-\o_
Jouw post kan ik volledig ondertekenen. Meer nog: ik krijg steeds meer begrip voor de argumenten van de anti-paardensporters. Hoe graag ik het ook doe: als ik heel eerlijk ben met mezelf moet ik toegeven dat ik na meer dan 30 jaar paardrijden nog steeds te weinig weet om 100% zeker te zijn dat ik mijn paard door het rijden geen lichamelijke schade berokken. Om het over de kennis die je moet hebben om paarden gezond te houden (voeding, psyche,...) nog maar niet te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:15

soesita schreef:
@Cer: _/-\o_
Jouw post kan ik volledig ondertekenen. Meer nog: ik krijg steeds meer begrip voor de argumenten van de anti-paardensporters. Hoe graag ik het ook doe: als ik heel eerlijk ben met mezelf moet ik toegeven dat ik na meer dan 30 jaar paardrijden nog steeds te weinig weet om 100% zeker te zijn dat ik mijn paard door het rijden geen lichamelijke schade berokken. Om het over de kennis die je moet hebben om paarden gezond te houden (voeding, psyche,...) nog maar niet te hebben.



Exact dit Soesita; hoe meer je leert hoe meer je beseft dat je eigenlijk te weinig weet. Ik snap de critici ook wel: sommige dingen zijn gewoonweg niet goed uit te leggen aan leken maar laten mij wel weer anders kijken naar wat ik doe. En zolang er bepaalde voorbeelden in de top rond rijden die ook nogal een dubieus beeld laten zien en daarmee ook nog winnen, denk ik dat het nog moeilijker wordt om de sport te blijven verdedigen.

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:21

Nou ja de paardensport is natuurlijk wel breder dan alleen dressuur..

Even ter aanvulling.. ik beoefen ook paardensport (voordat het idee geschetst wordt dat ik compleet anti ben).. Of nee, geen sport, want ik rij geen wedstrijden.. En ik denk dat veel paarden het best prima hebben. Beter dan wanneer ze in de Oostvaardersplassen staan, of ergens op een steppe moeten zien te overleven (ziet er cool uit, is het denk niet altijd)
Maar ik snap ook hoe buitenstaanders het kunnen zien.. en dat kan je denk niet blijven ontkennen? Zeggen dat het sporten met dieren prima is, omdat een handjevol mensen het goed doen, kan natuurlijk niet..

Anoniem

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:27

Uiteraard Cer, het was ook slechts een voorbeeld.

En ik rijd ook. Maar al die kritiek en acties doen mij dan wel weer meer nadenken over wat we aan het doen zijn en waarom. Dat sommige dingen gewoon niet goed uit te leggen zijn.

Veronica2
Berichten: 2679
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:23

Adelaide71 schreef:
soesita schreef:
@Cer: _/-\o_
Jouw post kan ik volledig ondertekenen. Meer nog: ik krijg steeds meer begrip voor de argumenten van de anti-paardensporters. Hoe graag ik het ook doe: als ik heel eerlijk ben met mezelf moet ik toegeven dat ik na meer dan 30 jaar paardrijden nog steeds te weinig weet om 100% zeker te zijn dat ik mijn paard door het rijden geen lichamelijke schade berokken. Om het over de kennis die je moet hebben om paarden gezond te houden (voeding, psyche,...) nog maar niet te hebben.



Exact dit Soesita; hoe meer je leert hoe meer je beseft dat je eigenlijk te weinig weet. Ik snap de critici ook wel: sommige dingen zijn gewoonweg niet goed uit te leggen aan leken maar laten mij wel weer anders kijken naar wat ik doe. En zolang er bepaalde voorbeelden in de top rond rijden die ook nogal een dubieus beeld laten zien en daarmee ook nog winnen, denk ik dat het nog moeilijker wordt om de sport te blijven verdedigen.

Hier heb ik toch wat vragen over. Want waarom moeten leken alles begrijpen? Dat hoeft bij andere sporten toch ook niet? Of bij politiek of het belastingstelsel. Waarom is het zo lastig om mensen gewoon hun gang te laten gaan. Want om er even een ander voorbeeld bij te pakken: ik vind honden die solitair moeten leven heel erg zielig, maar daar hoef ik toch anderen niet mee lastig te vallen? Zou toch wat worden als ik iedereen die 1 hond heeft aan zou vallen en voor dierenbeul uit zou maken en plein public?

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:31

Ehm, geen ezels meer die balast moeten dragen?? Moet je even kijken in het midden oosten hoe paarden en ezels daar voor de kar lopen....die beelden kennen we allemaal wel. Dat is pas zielig.
Dan hebben die sportpaarden hier het nog niet zo slecht :P

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:48

Cer schreef:
Dieren mogen niet meer in een circus, en zelf dierentuinen (die ook erg goed werk doen, als het een goede is) worden af en toe uitgelicht..


Dat is wel interresant.

Toen die discussie over wilde dieren in het circus gehouden werd. Gebruikten dierenrechtenactivisten met nadruk het woordje wilde dieren. Nu hebben ze het woordje wilde er voor weg gehaald en gaat het opeens over alle dieren.
Dat is 1 can de redenen dan ik gruwel van dierenrechtenactivisten. Als ze dit eenmaal voor elkaar hebben wordt er weer en woordje aan toegevoegd. Namelijk huis van huisdieren.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:49

Hmmm, de vraag over sporten met dieren triggerde mij, maar dat is er meer ( en dan beperk ik mij tot NL) dan je denkt.

-duivensport( vliegen)
-roofvogelshows
-hondenrennen
-sledehonden
-wedstijden welke haan de mooiste kraai heeft
-met honden schapen omweiden enzo( kom niet op de naam :') )
-agility voor honden en duizend vormen daarvan
- keuringen van zo'n beetje alle huisdieren
-vissen

En ik mis er vast nog een paar. Ik denk echter dat paardensport de 'grootste tak' is :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:53

Grootste verschil is dat er bij bovenstaande sporten niemand op de dieren gaat zitten, er een bit in propt en met een zweep en sporen om hun dier over hindernissen duwen (even geageerd natuurlijk).

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:54

Cer schreef:
Nou ja de paardensport is natuurlijk wel breder dan alleen dressuur..

Even ter aanvulling.. ik beoefen ook paardensport (voordat het idee geschetst wordt dat ik compleet anti ben).. Of nee, geen sport, want ik rij geen wedstrijden.. En ik denk dat veel paarden het best prima hebben. Beter dan wanneer ze in de Oostvaardersplassen staan, of ergens op een steppe moeten zien te overleven (ziet er cool uit, is het denk niet altijd)
Maar ik snap ook hoe buitenstaanders het kunnen zien.. en dat kan je denk niet blijven ontkennen? Zeggen dat het sporten met dieren prima is, omdat een handjevol mensen het goed doen, kan natuurlijk niet..



Dat er misstanden in de professionele paardensport zijn. Daar ben ik het mee eens, het is lang niet allemaal perfect en er is zeker ruimte voor verbetering.

Waar ik mij dan weer zo ontzettend aan erger van dier en recht. Dat is dat ze een petitie maken over het bit en er een foto bij plaatsen van een stang en trens. Pure misleiding. Daardoor maken dierenrechtenactivisten ik durf ze ook wel dierenrechtenextremisten noemen elk serieus debat gewoon onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:55

Pipodipo: juist omdat er zoveel kritiek is op de paardensport en er vragen uit de hoek van dierenactivisten zijn waarom we doen wat we doen, denk ik dat het normaal is om er over na te denken en met een goed verhaal uit te leggen wat dat dan is. Je kan het niet meer af doen met: dit is wat we doen en zo is het altijd geweest. Als men vraagt aan jou waarom je vindt dat een hond niet solitair mag/moet leven dan geef je daar ook antwoord op. En nee, je gaat misschien niet op de barricades staan voor deze mening (waarom eigenlijk niet?), maar vind er wel iets van. Even voor alle duidelijkheid: sommige acties van dierenactivisten gaan me veel te ver, maar normaal antwoord geven en erover nadenken wat je doet en waarom kan toch geen kwaad? Tijden veranderen en zo ook inzichten in het waarom van bepaalde manieren van rijden, gebruik van optoming, veel en ver reizen met paarden etc etc. Zo gek is het toch niet om na te denken over of dat goed is of niet en of het paard er zelf bij gebaat is of dat het eronder te lijden heeft?

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:57

_San87_ schreef:
Grootste verschil is dat er bij bovenstaande sporten niemand op de dieren gaat zitten, er een bit in propt en met een zweep en sporen om hun dier over hindernissen duwen (even geageerd natuurlijk).


Ja, dat snap ik.

Maar zo valt er voor elke sport iets te zeggen. Duiven die soms dagen op transport zijn in een hokje kleiner dan een schoenendoos, schapen die vol stress door een hond achterna gezeten worden, vissen die een ijzeren haak in hun bek krijgen en naar zuurstof liggen te happen.

Is vergelijkbaar met jouw beschrijving denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:59

ruitje schreef:
_San87_ schreef:
Grootste verschil is dat er bij bovenstaande sporten niemand op de dieren gaat zitten, er een bit in propt en met een zweep en sporen om hun dier over hindernissen duwen (even geageerd natuurlijk).


Ja, dat snap ik.

Maar zo valt er voor elke sport iets te zeggen. Duiven die soms dagen op transport zijn in een hokje kleiner dan een schoenendoos, schapen die vol stress door een hond achterna gezeten worden, vissen die een ijzeren haak in hun bek krijgen en naar zuurstof liggen te happen.

Is vergelijkbaar met jouw beschrijving denk ik.

Ja is zeker zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:09

ruitje schreef:
_San87_ schreef:
Grootste verschil is dat er bij bovenstaande sporten niemand op de dieren gaat zitten, er een bit in propt en met een zweep en sporen om hun dier over hindernissen duwen (even geageerd natuurlijk).


Ja, dat snap ik.

Maar zo valt er voor elke sport iets te zeggen. Duiven die soms dagen op transport zijn in een hokje kleiner dan een schoenendoos, schapen die vol stress door een hond achterna gezeten worden, vissen die een ijzeren haak in hun bek krijgen en naar zuurstof liggen te happen.

Is vergelijkbaar met jouw beschrijving denk ik.


Maar die takken van dierensport liggen ook onder vuur, denk ik?

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:14

Adelaide71 schreef:
Pipodipo: juist omdat er zoveel kritiek is op de paardensport en er vragen uit de hoek van dierenactivisten zijn waarom we doen wat we doen, denk ik dat het normaal is om er over na te denken en met een goed verhaal uit te leggen wat dat dan is. Je kan het niet meer af doen met: dit is wat we doen en zo is het altijd geweest. Als men vraagt aan jou waarom je vindt dat een hond niet solitair mag/moet leven dan geef je daar ook antwoord op. En nee, je gaat misschien niet op de barricades staan voor deze mening (waarom eigenlijk niet?), maar vind er wel iets van. Even voor alle duidelijkheid: sommige acties van dierenactivisten gaan me veel te ver, maar normaal antwoord geven en erover nadenken wat je doet en waarom kan toch geen kwaad? Tijden veranderen en zo ook inzichten in het waarom van bepaalde manieren van rijden, gebruik van optoming, veel en ver reizen met paarden etc etc. Zo gek is het toch niet om na te denken over of dat goed is of niet en of het paard er zelf bij gebaat is of dat het eronder te lijden heeft?


Daar noem je wel een probleem op. Je moet kijken naar buirenstaanders die beinvloedbaar zijn voor de argumenten van dierenrechtenactivisten. Je moet het aan het lieve zachte omaatje met het kleinkind kunnen uitleggen waarom we goed voor dieren zijn. Dierenrechtenactivisten gaan door met het publiek beinvloeden. Mensen die 0,0 verstand van paarden hebben zien niet dat de foto van D&R een trens met stang is. Die denken door de begeleidende tekst dat het hier om een gewoon bit gaat. Wij moeten de manier van onze hobby door de ogen gaan bekijken van iemand die niets met paarden heeft. Zeg maar dat omaatje die met haar kleinkind gezellig de open dag van de manege bezoekt.

Dierenrechtenactivisten hebben destijds circus acts met wilde dieren de nek om gedraaid door gebruik te maken van het bijvoeglijk naamwoord wilde. Nu is dat bijvoeglijk naamwoord vervallen en nu richten ze hun pijlen op de paardensport. Godzijdank gaan ze aan de paardensport nog een hele grote kluif hebben omdat daar enorm veel geld in om gat en ook dor het feit dat er gelukkig heel wat invloedrijke mensen bij de paardensport betrokken zijn. Maar de KNHS moet ook begrijpen dat je het anno 2020 niet meer aan de buitenwereld kunt verkopen zoals dat in de jaren 70, 80 en 90 ging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:15

Nou ja, een stang en trens is toch ook een heel normale combi van bitten? Dus zo raar is die foto niet. Heel Nederlands top rijdt ermee.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:16

Adelaide71 schreef:
ruitje schreef:

Ja, dat snap ik.

Maar zo valt er voor elke sport iets te zeggen. Duiven die soms dagen op transport zijn in een hokje kleiner dan een schoenendoos, schapen die vol stress door een hond achterna gezeten worden, vissen die een ijzeren haak in hun bek krijgen en naar zuurstof liggen te happen.

Is vergelijkbaar met jouw beschrijving denk ik.


Maar die takken van dierensport liggen ook onder vuur, denk ik?


Even voor de duidelijkheid. Dierenrechtenactivisten nemen alles onder vuur. Ook de huishond en de huiskat.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:19

_San87_ schreef:
Nou ja, een stang en trens is toch ook een heel normale combi van bitten? Dus zo raar is die foto niet. Heel Nederlands top rijdt ermee.


Toch is het misleidend omdat ze het hier over een bit hebben. Om hun verhaal kracht bij te zetten gebruiken ze een extreme foto van een toch wel heftig systeem en uiteraard op een extreem moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:19

Ik ben het wel met je eens hoor Loretta, maar daarom is het belangrijk dat de KNHS en de ruiters een goed verhaal hebben om de andere kant te laten zien aan de mensen die wel heel beïnvloedbaar zijn. Al denk ik dat er ook gerust genoeg mensen zijn die zelf onderzoeken en vragen en niet meteen met de meute meelopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:19

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Nou ja, een stang en trens is toch ook een heel normale combi van bitten? Dus zo raar is die foto niet. Heel Nederlands top rijdt ermee.


Toch is het misleidend omdat ze het hier over een bit hebben. Om hun verhaal kracht bij te zetten gebruiken ze een extreme foto van een toch wel heftig systeem en uiteraard op een extreem moment.

Maar het is niet incorrect.

Veronica2
Berichten: 2679
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:23

Adelaide71 schreef:
Pipodipo: juist omdat er zoveel kritiek is op de paardensport en er vragen uit de hoek van dierenactivisten zijn waarom we doen wat we doen, denk ik dat het normaal is om er over na te denken en met een goed verhaal uit te leggen wat dat dan is. Je kan het niet meer af doen met: dit is wat we doen en zo is het altijd geweest. Als men vraagt aan jou waarom je vindt dat een hond niet solitair mag/moet leven dan geef je daar ook antwoord op. En nee, je gaat misschien niet op de barricades staan voor deze mening (waarom eigenlijk niet?), maar vind er wel iets van. Even voor alle duidelijkheid: sommige acties van dierenactivisten gaan me veel te ver, maar normaal antwoord geven en erover nadenken wat je doet en waarom kan toch geen kwaad? Tijden veranderen en zo ook inzichten in het waarom van bepaalde manieren van rijden, gebruik van optoming, veel en ver reizen met paarden etc etc. Zo gek is het toch niet om na te denken over of dat goed is of niet en of het paard er zelf bij gebaat is of dat het eronder te lijden heeft?

Die kritiek zie ik vooral hier nav de ingezonden brieven en acties van dierenactivisten, maar ik krijg niet de indruk dat het breed gedragen wordt.
En dan inhakend op je laatste zin, waarom denk je dat er nu pas over nagedacht wordt? Komt dat doordat je er zelf nu pas over na gaat denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:54

Pipodipo schreef:
Adelaide71 schreef:
Pipodipo: juist omdat er zoveel kritiek is op de paardensport en er vragen uit de hoek van dierenactivisten zijn waarom we doen wat we doen, denk ik dat het normaal is om er over na te denken en met een goed verhaal uit te leggen wat dat dan is. Je kan het niet meer af doen met: dit is wat we doen en zo is het altijd geweest. Als men vraagt aan jou waarom je vindt dat een hond niet solitair mag/moet leven dan geef je daar ook antwoord op. En nee, je gaat misschien niet op de barricades staan voor deze mening (waarom eigenlijk niet?), maar vind er wel iets van. Even voor alle duidelijkheid: sommige acties van dierenactivisten gaan me veel te ver, maar normaal antwoord geven en erover nadenken wat je doet en waarom kan toch geen kwaad? Tijden veranderen en zo ook inzichten in het waarom van bepaalde manieren van rijden, gebruik van optoming, veel en ver reizen met paarden etc etc. Zo gek is het toch niet om na te denken over of dat goed is of niet en of het paard er zelf bij gebaat is of dat het eronder te lijden heeft?

Die kritiek zie ik vooral hier nav de ingezonden brieven en acties van dierenactivisten, maar ik krijg niet de indruk dat het breed gedragen wordt.
En dan inhakend op je laatste zin, waarom denk je dat er nu pas over nagedacht wordt? Komt dat doordat je er zelf nu pas over na gaat denken?


Okay, dat neem ik dan maar van je aan.
Nou om eerlijk te zijn ben ik me er de laatste jaren meer bewust van dat wat ik geleerd heb in het verleden niet perse het goede is ja. En zo zullen er meer zijn gok ik.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:57

Loretta schreef:
Waar ik mij dan weer zo ontzettend aan erger van dier en recht. Dat is dat ze een petitie maken over het bit en er een foto bij plaatsen van een stang en trens. Pure misleiding. Daardoor maken dierenrechtenactivisten ik durf ze ook wel dierenrechtenextremisten noemen elk serieus debat gewoon onmogelijk.


Op de foto heeft de pony een pessoabit in, geen stang en trens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:05

Over welke foto hebben we het?