Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De paarden van vulkaan Taal worden niet vergeten

 
Profiel   

nos
Overige
Ingezonden door Speirs

Een laatste keer borstelt Orlan Villacampo zijn paard. Nog altijd zitten er asdeeltjes in de witte vacht van het dier, dat tot voor kort onmisbaar was voor de 39-jarige Filipino.

Villacampo was gids bij de vulkaan Taal, op zijn paard begeleidde hij bezoekers langs de kraters van de toeristische trekpleister. Maar sinds de vulkaan eerder deze maand tot uitbarsting kwam, is hij werkloos. Het paard dat hij vorige week redde van het eiland, gaat nu naar een opkoper.

"Het is moeilijk voor me om mijn paard te laten gaan, want dit was mijn belangrijkste bron van inkomsten", legt de gevluchte Villacampo uit. "Maar als ik hem nu verkoop verdient mijn familie er nog iets aan."

Er waren ongeveer 3000 paarden in de omgeving van de vulkaan, die op een eiland in een meer ligt. Veel dieren zijn achtergebleven toen de bewoners van het eiland geëvacueerd moesten worden.

Hoewel het verboden was, zijn sommige Filipino's de afgelopen dagen teruggekeerd naar het eiland om hun dieren te redden. Omdat de vulkanische activiteit iets was afgenomen, durfden ze het risico te nemen. Met boten konden ze verschillende dieren mee terugnemen, naast paarden ook honden en wat vogels.

"Mijn paarden hinnikten toen ze mij zagen", zei de 23-jarige Manolito Malaluan, die de oversteek waagde. "Ze waren blij dat ik was teruggekomen."

Hoewel dierbeschermingsorganisatie PETA nog altijd hoopt meer dieren te kunnen redden, weigeren de autoriteiten toestemming te geven. Niet alleen is het risico op een grote uitbarsting te groot, de as die het eiland bedekt is giftig.

Zelfs als er geen grote eruptie volgt zal het leven van gidsen als Villacampo en Malaluan voorgoed veranderen: de regering wil wonen op het eiland definitief verbieden. Dat werd oogluikend toegestaan, maar om ongelukken te voorkomen moeten 6000 gezinnen uit vier dorpen in de buurt naar elders worden verhuisd.

Villacampo is blij dat hij nog wat geld kon beuren voor zijn paard. "Ik neem genoegen met de prijs. Liever dit dan dat ze waren doodgegaan op het vulkaaneiland."

Klik hier voor een video.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 15:10 



 
Profiel   

Volgens mij is hij zijn inkomstenbron niet vergeten, dat het toevallig een paard is kan hem denk ik vrij weinig schelen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 15:20 



 
Profiel   

Wat fijn dat ze dieren van het eiland hebben gehaald.

Bijzonder om te zien de manier waarop dat gebeurd, ook niet geheel zachtzinnig :=
(op het filmpje zie een man het paard van de boot aftrappen terwijl en nog één been in de boot hangt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 15:45 



 
Profiel   

Tja.. ik vind het dubbel. Een opkoper klinkt ook niet direct als de hemel op aarde voor dat paard, en wie zegt dat hij niet alsnog gewoon bij de slager terecht komt?

Het klinkt zo romantisch 'ze worden niet vergeten' maar op deze manier kunnen ze er tenminste nog geld voor vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 15:53 



 

Het is natuurlijk wel makkelijk oordelen, lekker warm vanachter onze laptops in een land waar we paarden gewoon als luxe hebben en niet als noodzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 15:57 



 
Profiel   

Mkango schreef
Het is natuurlijk wel makkelijk oordelen, lekker warm vanachter onze laptops in een land waar we paarden gewoon als luxe hebben en niet als noodzaak.


Mee eens, paarden in Nederland hebben een andere betekenis voor ons dan werkpaarden voor mensen in minder ontwikkelde landen. De mensen zijn ontheemt en moeten ergens anders een nieuw leven starten, dan moet je keuzes maken en zorgen dat er een inkomen komt om dat te kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 18:59 



 
Profiel   

Oh ik neem het die mensen daar niet kwalijk hoor, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Paarden (en ezels, en koeien en en en) zijn daar gewoon werk, inkomsten en zeker geen luxe zoals hier. Maar dat betekent niet dat je er dan zo'n semi-romantisch beeld van moet maken in een dergelijk artikel. Dat is meer waar ik over val.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 19:22 



 
Profiel   

Daar zeg ik ook niks over. Het klinkt alleen vrij romantisch zo. Maar ze hebben simpelweg nog een stukje inkomsten gered. Hun goed recht natuurlijk en begrijpelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 19:24 



 
Profiel   

Ze zijn iig gered. Verschrikkelijk dat er daar nu nog dieren rondlopen. Op dit moment is mijn vader daar aan het helpen en de mensen hebben daar werkelijk waar helemaal niks, kinderen nog geen popje. De honden en katten zien er verschrikkelijk uit. Begrijpelijk dat hij het paard verkoopt voor wat geld.
Dat laatste bedoel ik absoluut niet verkeerd en zou me nooit kunnen voorstellen een dier weg te moeten doen, maar de armoede is daar blijkbaar verschrikkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 06:48 



 
Profiel   

Het eiland word bedekt met giftig afval. Hoe zit dit dan met de dieren die daar op geleeft hebben. Mijn lijkt dit nu niet bepaald gezond vlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 18:28 



 
Profiel   

Ik vind het wel interessant om te zien hoe ze eigenlijk gewoon twee pony's vervoeren met een brommer..... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 12:06 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik vind het wel interessant om te zien hoe ze eigenlijk gewoon twee pony's vervoeren met een brommer..... :=


Ja, dat vind ik ook. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 16:00 



 
Profiel   

Mkango schreef
Het is natuurlijk wel makkelijk oordelen, lekker warm vanachter onze laptops in een land waar we paarden gewoon als luxe hebben en niet als noodzaak.


Precies, en daarom waag ik me maar niet aan een oordeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 16:02 



 
Profiel   

Die menden hebben neits..is daar arme troef, zo'n paard was zijn bron v inkomsten en is dat daar voor velen en tja... als je je familie moet voeden moet je wat, dus alleswat je nog vna waarde hebt zal je meoten verkopen, triest....
Voor ons is een paard doorgaans luxe, daar bron v. Inkomsten of voeding ( melk, vlees, eieren) wat het eigenlji nog triester maakt.....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 16:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen