Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 18:55

omroep west
Overige


Er komt geen nieuw onderzoek naar de dood van Larissa Dumont uit Nieuwveen. Dat blijkt uit de beantwoording van Kamervragen door minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Zeven partijen in de Tweede kamer hadden een vraag over de zaak van de dode amazone gesteld, nadat in een nieuw boek over coldcasezaken werd gesuggereerd dat de vrouw is vermoord.
In het boek 'Moordsporen' van oud-Telegraafjournalist Jolande van der Graaf zet een deskundige vraagtekens bij de officiële doodsoorzaak. Larissa Dumont overleed in 1997 terwijl ze alleen aan het paardrijden was. In eerste instantie werd gezegd dat een beet van haar paard haar fataal was geworden. In 2015 is haar lichaam opgegraven voor nieuw forensisch onderzoek en zijn getuigen opnieuw gehoord.

Een jaar later concludeerde het Openbaar Ministerie (OM) dat er een fataal ongeluk moet zijn gebeurd. Het slachtoffer is, waarschijnlijk omdat ze verkeerde schoenen droeg, van haar paard gevallen en met haar hals op een spijker terecht gekomen. Maar Van der Graaf trekt die conclusie in twijfel en vindt een deskundige aan haar zijde.

Kamervragen
Voor SP, CDA, D66, PVV, PvdA, VVD en GroenLinks waren de bevindingen in het boek reden genoeg om minister Grapperhaus te vragen de zaak nog een keer te heropenen. Dat is de minister dus niet van plan. Hij verwijst in de beantwoording van de vragen naar het onderzoek van het OM uit 2016 en benadrukt dat dat niet leidde tot de conclusie dat er sprake is geweest van een misdrijf.

Gerelateerde berichten:
[VN] Dood Larissa Dumont geen misdrijf
[VN] Nieuw licht op moord Larissa Dumont door "horrorhengst"

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:09

Jammer. Heel jammer.. er waren zoveel tegenstrijdigheden toentertijd, voor mijn gevoel klopte de zaak van geen kant.
Een doorgewinterde westernamazone die, ik meen, om haar gympen haar sporen heel strak zou hebben geknoopt en is gaan rijden. Het paard had ook geen zadel op.
Alsof iemand het in scène had gezet.

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:18

Het blijft een vreemd verhaal.. klopt van geen kant!

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:23

Ik herinner me de ophef rondom de zaak nog.
Snap nooit waarom dit soort zaken niet nader onderzocht wordt als daar expliciet en ook nog eens door zovelen twijfel over bestaat. Zeker als er ook nog eens vanuit de kamer zoveel vragen over komen.
Geloof nooit dat de minister zich goed ingelezen heeft.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:44

BarbaLala schreef:
Ik herinner me de ophef rondom de zaak nog.
Snap nooit waarom dit soort zaken niet nader onderzocht wordt als daar expliciet en ook nog eens door zovelen twijfel over bestaat. Zeker als er ook nog eens vanuit de kamer zoveel vragen over komen.
Geloof nooit dat de minister zich goed ingelezen heeft.


De zaak is toch nader onderzocht. Zelfs na 18 jaar is haar lichaam opgegraven voor nader onderzoek. En uit dat onderzoek zijn geen zaken naar voren gekomen die wijzen op een misdrijf. Dus het onderzoek is nu weer onderzocht, en er zijn geen twijfels aan de juistheid daarvan.

En nee ik denk ook niet dat de minister zich goed heeft ingelezen, daar heeft hij deskundige mensen voor in dienst die hem vervolgens van informatie voorzien. De beste man kan ook niet overal verstand van hebben.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:47

Triest, dat er voor haar geen gerechtigheid komt.

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:51

Heel vreemd dat ie dit niet wil heropenen. Het is zo'n vreemd verhaal met heeel veel vraagtekens.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:09

beatje schreef:
Triest, dat er voor haar geen gerechtigheid komt.


Inderdaad heel erg triest.
Het verhaal klopt echt niet.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:24

Erg jammer dit

Was helemaal in shock toendertijd

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:40

Blijft een raar verhaal. Maar ze hebben het nu 2x onderzocht en de conclusie blijft dat het geen moord is. Wat willen jullie dan dat ze nog verder doen.

Helaas kom je bij sommige zaken nooit te weten wat er nu precies gebeurd is.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:58

Erg jammer en heel erg triest dat de waarheid niet boven tafel komt.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:29

Persoonlijk denk ik dat ze doodspoor hebben. En ik vind dat het ministerie goed hun best hebben gedaan. Met heropgraven etc. Sommige zaken kunnen helaas niet opgelost worden. En na 23 jaar lijkt mij dat je niet meer iets zinnigs op de olek van het ongeluk/moord kunt vinden helaas. Vergeet niet dat de technieken ook minder goed toen waren.

Ik denk ook dat je reëel na zoiets moet kijken. Je kan er wel weer bakken geld tegen aan gaan gooien, maar als er doodspoor is, is dat pure verspilling.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:39

Mooi item voor Peter R De Vries.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:00

Erg jammer; hier komt iemand mooi mee weg...
Juist dat ongeschikte schoeisel was ongeloofwaardig, omdat het slachtoffer dat volgens haar nabestaanden die haar goed kennen nooit zo aangetrokken zou hebben...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:31

Dat schoeisel was niet de enige reden waarom er vragen waren. Ik kan er zo nog 10 opnoemen. Politie heeft dit onderzoek in de begin fase zo verkloot, dat ze nu weinig meer kunnen, getuigen zijn dood of willen niet meer praten.

Enige wat ik vorig jaar wel gemeend te lezen heb is dat haar doodsoorzaak is geweizigd van ongeluk naar onbepaald.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:53

Hoop als er wel een dader is of daders waren. Deze ooit zoveel gek in kop worden het toe gaan geven. En zelf nu al lange tijd geen prettig leven lijdt.

En mocht hij/zij het niet zeggen het opschrift zet voor na zijn dood. Zodat mensen ooit antwoordt hebben in de toedracht.

Jammer dat ze niet door kunnen nu. Geloof niet in z'n aanval paard als je alles echt kan lezen zoals naar buiten is gebracht. Het klopt niet maar dit zou dan bijna de perfecte moord lijken als iemand niet gepakt wordt.

Geloof zeker niet dat het in dit geval het paard was. Hoewel paarden echt gevaarlijk uit de hoek kunnen komen. Maar zij geven vaak wel duidelijke verwondingen als ze echt zo extreem.aanvallen. maar in dit geval was het niet het paard als je alles leest.

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:17


juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:31

het blijft een bijzonder verhaal... zou wel in het straatje van Peter R. de Vries passen.

Ik hoop voor de familie dat er toch nog opheldering komt in deze zaak.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:45

Beetje jammer dat in het bericht van femkefataal de 2e foto helemaal niet Jetalito is!
Erg slecht dat er geen verder onderzoek naar gedaan werd en wordt.... dit zaakje stinkt.... al vanaf het begin

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:13

juval schreef:
het blijft een bijzonder verhaal... zou wel in het straatje van Peter R. de Vries passen.

Ik hoop voor de familie dat er toch nog opheldering komt in deze zaak.


Mmm.. gezien het moment, vind ik dit niet zo’n passende opmerking door zijn naam nu te noemen.

Volgens mij is die man nu zelf hard aan het vechten voor zijn leven nadat hem iets is aangedaan.

Wat betreft deze zaak, ja ben bang dat dit niet helder gaat worden. Benieuwd wat het verhaal nu echt is.

sterregoud
Berichten: 1840
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:47

FrNo schreef:
beatje schreef:
Triest, dat er voor haar geen gerechtigheid komt.


Inderdaad heel erg triest.
Het verhaal klopt echt niet.


Het is heel vreemd dat de politie zo snel het als een ongeluk heeft afgedaan. Zoveel klopt niet !
De verwondingen kunnen niet op die manier door een paard zijn toegebracht.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:56

Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld... het was en is eem bizarre zaak waar veel dingen heel erg raar bij zijn...

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:19

Anomien schreef:
juval schreef:
het blijft een bijzonder verhaal... zou wel in het straatje van Peter R. de Vries passen.

Ik hoop voor de familie dat er toch nog opheldering komt in deze zaak.


Mmm.. gezien het moment, vind ik dit niet zo’n passende opmerking door zijn naam nu te noemen.

Volgens mij is die man nu zelf hard aan het vechten voor zijn leven nadat hem iets is aangedaan.

Wat betreft deze zaak, ja ben bang dat dit niet helder gaat worden. Benieuwd wat het verhaal nu echt is.


Uiteraard ben ik van de verdrietige situatie op de hoogte, maar
waarom mag zijn naam niet genoemd worden?
Ik weet dat hij vecht voor zijn leven, en hoop van harte dat hij herstelt!!!

maar dat doet toch niet af aan het feit dat dit soort zaken vaker door hem zijn opgepakt en vaak ook tot een bevredigender einde voor de familie zijn gebracht. Ik vind hem een heel goede onderzoeker/journalist.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Minister: geen nieuw onderzoek naar dood Larissa Dumont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:27

Dit soort zaken zijn precies waar in andere landen al zinvolle podcasts over gemaakt worden - die ook nog af en toe beweging krijgen in zaken die zijn vastgelopen/weggemoffeld/in de verkeerde schoenen geschoven worden.
Ik hoop dat er hier ook zoiets komt: een langdurige rapportage, een eerbetoon aan Larissa Dumont en meer aandacht voor het gebrek aan onderzoek. (Dat boek zal al veel bevatten, maar podcasts lijken meer impact te hebben en verbinden op een andere manier.)