Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oostvaarderplassen paarden hebben het goed in Wit-Rusland

 
Profiel   

nos
Overige
Ingezonden door Speirs

De NOS ging op bezoek bij de paarden uit de Oostvaardersplassen die vorig jaar verhuisd zijn naar een natuurreservaat in Wit-Rusland. Daar werden ze rondgeleid door Vasily Goerkov.

Vasily legt uit waarom ze zo graag de Konik paarden wilden hebben in het reservaat. Voor de bizons is er in het reservaat niet genoeg te eten. Het gras schiet door en verdort, omdat er geen dieren zijn die ook de wortels opeten. Daardoor kan het gras niet verjongen. En bizons houden niet van oud, verdord gras. De Konik paarden eten het gras wel met wortel en al op, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuw gras.

In augustus kwamen er 151 paarden aan. In september is er een veulentje geboren en dus zijn het er nu 152. In de Oostvaardersplassen was er niet genoeg te eten voor de paarden en hier stonden ze er dus om te springen.

Het ging niet zonder slag of stoot. Vasily heeft negen jaar lang moeten onderhandelen met de Wit-Russische ministeries van Natuurbeheer en Landbouw om toestemming te krijgen om de paarden te importeren. Toen die eenmaal was gegeven, was het een fluitje van een cent om tot overeenstemming te komen met Staatsbosbeheer, de beheerder van de Oostvaardersplassen.

'Onze lucht is beter'
"Het verschil met augustus is dat ze toen een beetje magerder waren. Ik denk dat ons eten en onze lucht beter voor hen is dan die in Nederland", glimlacht Vasily.

De groep heeft zich verzameld op een groot grasveld met aan de rand een voederplaats, waar de paarden hooi en haver krijgen. Eigenlijk is het niet de bedoeling dat ze worden bijgevoerd. Ze moeten op eigen kracht, dus zonder hulp van de mens zien te overleven.

Vasily kijkt een beetje betrapt als ik hem dat voorleg. Maar, zegt hij, het kan even niet anders. "We willen dat ze gewend raken aan dit gebied en deze plek. In de toekomst zullen we de hoeveelheid voedsel verminderen."

Hoe dan ook, de paarden zien er gezond uit. Twee jongeren rennen en steigeren over het veld. Een oudere konik rolt door het gras, de benen omhoog. Dat is ongewoon, want normaal gesproken ligt er sneeuw in deze tijd van het jaar. Nu is het ongebruikelijk warm.

De roofdieren, er leven hier een paar beren en een stuk of wat wolven, vormen geen gevaar, vertelt Vasily. Ze zijn wel in de buurt van de groep gesignaleerd, maar ze zijn met te weinig en de paarden met te veel.

Kortom, het gaat goed met de konikpaarden van de Oostvaardersplassen. Dertig merries zijn drachtig, Vasily schat dat de groep in een jaar of vijf kan uitgroeien tot 400 tot 450 dieren. "De konikpaarden zijn thuis, in hun historische vaderland", zegt hij trots. "Dat kunnen we vol vertrouwen zeggen."

Klik hier voor het originele artikel met een video.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 00:26 



 
Profiel   

toegegeven ze zien er beter uit als toen ze hier waren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 00:38 



 
Profiel   

Inderdaad en eindelijk eens een beheerder die snapt dat zelfregulerend ideaal is maar wanneer dat niet lukt je een beetje moet helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 07:48 



 
Profiel   

Ligt het aan mij of zijn ze nu “ moddervet” ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 09:28 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Ligt het aan mij of zijn ze nu “ moddervet” ?


Dacht ik ook al ja :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 11:29 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Pareltjes schreef
Ligt het aan mij of zijn ze nu “ moddervet” ?


Dacht ik ook al ja :j

Ik zit idd ook te kijken, als ze nu al zo rond zijn worden ze van de zomer allemaal obesitas en hoefbevangen
Enne.. leuk hoor dat er over 5 jaar 500 zijn, maar hebben ze ook nog nagedacht over hoeveel het er dan zijn over 10 jaar? Of over 20 jaar? Iets met exponentiële groei :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 13:31 



 
Profiel   

Zal dat ook niet komen omdat ze nu nog bijgevoerd worden? Als ze straks op eigen kracht het moeten doen zullen ze waarschijnlijk wel afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 13:35 



 
Profiel   

De wolven en misschien beren (eten zij paard?) gaan dan ook weer meer voorkomen in 50 jaar tijd.
Dan zullen ze met grotere getalen ook de paarden gaan aanvallen.

Dan houdt het zichzelf in evenwicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 13:41 



 
Profiel   

Blij dat het daar in ieder geval wel lukt. Of ze nou worden bijgevoerd of niet maakt me dan minder uit. Ze lijden niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 15:20 



 
Profiel   

Blij dat deze groep wel super terecht is gekomen.
Al mogen ze nu wel flink gaan afbouwen met bijvoederen, want ze zijn nu wel erg dik aan het worden.

De bizons in het filmpje zien er ook super uit. Ze staan in elk geval op een plek waar op tijd ingegrepen wordt als de natuur niet voldoende voedsel kan leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 15:29 



 
Profiel   

Ze zien er echt super goed uit, misschien iets aan de zware kant, maar ik zie dit liever als die magere gratenpakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 04:15 



 
Profiel   

Ze lijken het daar beter te hebben dan hier :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 08:21 



 
Profiel   

ikkedus schreef
Blij dat het daar in ieder geval wel lukt. Of ze nou worden bijgevoerd of niet maakt me dan minder uit. Ze lijden niet.

Dit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 09:14 



 
Profiel   

Ze zien er goed uit... En ze zullen ook wel een enorme winterwacht hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 09:22 



 
Profiel   

Ze zijn in ieder geval niet meer te mager :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 10:13 



 
Profiel   

Deze konings hebben het beter gekregen en laat zien hoeveel beter wij het nog zouden moeten kunnen doen. Maar bij ons zit het vooral in het plaatsgebrek. We willen teveel op de postzegels land waar we ook nog eens met veel mensen wonen. Dat gaat hier niet meer om zulk evenwicht te maken in onze landen.

dan de groep die naar Spanje is vertrokken. Daar hoor je ook niets meer van. En is voor dit soort de verkeerde omgeving.

Snapte al niet dat Spanje de paarden aanpakte als ze zelf een zwaar overschot en verwaarlozing gevallen hebben in eigen land met de Andalusiër paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 11:24 



 
Profiel   

Prachtig om te zien. En een beetje extra spekjes mogen ze best hebben met de kou. Zodra het bijvoederen wordt afgebouwd, zullen de vetjes ook wel weer afnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 11:33 



 
Profiel   

Bijvoeren zal in het voorjaar wel stoppen als het gras weer gaat groeien en volgende winter kunnen ze vast wel op eigen kracht en zullen de sterksten overleven.
Er zullen er veel drachtig staan ook nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 11:38 



 
Profiel   

Ook hier zeg ik doe wel aan geboorte beperking. Want je kan niet overzien als mens hoeveel natuur er overblijft. Ook daar wordt het warmer is er straks wel genoeg voedsel voor al die dieren. Hier hebben ze straks misschien nog natuurlijke bijgaand. Maar zie hier straks ook wel een probleem ondanks meer oppervlakte kwa aantallen en eten. Ze staan uiteindelijk nog binnen een hek hoe groot terrein ook. Bijvoer zorgt ook meer geboorte want er is voedsel. Kunnen ze straks blijven bijvoeren want te weinig groei voedsel natuur.

Zou zeggen zorg dat hengsten castreren orde is ook daar. Anders heb je x aantal jaren weer probleem daar.

Wij mensen moeten eens minder doen met inregelen natuur waar ook ter wereld zijn we er niet goed in. Als hek staat is het geen natuur meer en gaan dieren elkaar in de weg zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 14:46 



 
Profiel   

Het voordeel hier is wel dat er vijanden zijn, er lopen namelijk wolven rond en lynxen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 14:50 



 
Profiel   

Whale schreef
Het voordeel hier is wel dat er vijanden zijn, er lopen namelijk wolven rond en lynxen.

Precies, en die kunnen de verzwakte paardjes in de winter als maaltje gebruiken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 18:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen