Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Koniks vertrekken van Texel, slacht dreigt

 
Profiel   

Rakkie123 schreef
Janneke en ook op veel andere terreinen gaat het niet goed.
En de SBB wekt in ieder geval de indruk dat ze liever de kant op gaan van de terreinen waar het niet goed gaat.

Een hoop dieren zijn leuk voor de dierentuin of daadwerkelijk in het wild.

Maar in Nederland, ik ben blij dat Texel aangeeft dat ze niet goed zijn voor de omgeving....want dat was natuurlijk ook het geval in de Oostvaardersplassen....en daardoor het gebied ook niet voor hen.

Overigens hoop ik wel dat Wit Rusland iets gaat doen om de aantallen te reguleren....


Paardenstoofpot :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:06 



 

Zag dit formulier van SBB voorbij komen op een nieuwssite

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:23 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Rakkie123 schreef
Janneke en ook op veel andere terreinen gaat het niet goed.
En de SBB wekt in ieder geval de indruk dat ze liever de kant op gaan van de terreinen waar het niet goed gaat.

Een hoop dieren zijn leuk voor de dierentuin of daadwerkelijk in het wild.

Maar in Nederland, ik ben blij dat Texel aangeeft dat ze niet goed zijn voor de omgeving....want dat was natuurlijk ook het geval in de Oostvaardersplassen....en daardoor het gebied ook niet voor hen.

Overigens hoop ik wel dat Wit Rusland iets gaat doen om de aantallen te reguleren....


Paardenstoofpot :Y)


Das een stuk beter dan laten verhongeren, zoals ze hier doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:45 



 
Profiel   

wortel115 schreef
Sneu misschien maar ze gaan in ieder geval naar de slacht dat lijkt me een stuk vriendelijker als ze af schieten vanuit een helikopter zoals ze hier doen.


Als de jager goed kan schieten lijkt me dat een prima dood. Beter dan als wild dier een vrachtwagen in moeten, een reis maken en dan geschoten worden in een wildvreemde omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:49 



 
Profiel   

Riel schreef
Pipodipo schreef
Dit is volgens mij een unieke situatie, de eerste keer in evolutie dat een mier het wint van een paard.
De mier als soort maakt volgens mij meer kans om rampen etc... te overleven dan mensen/paarden. Mieren (en de andere insecten) zijn hoe gek het ook klinkt al bij al het sterkste leven op aarde. Wanneer de mens is uitgestorven zullen er volgens mij nog mieren (en/of andere insecten) rondlopen op aarde.

Dat is zeker, met name vanwege de hoge mate van organisatie en discipline in een mierensamenleving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 23:06 



 
Profiel   

_/-\o_
AlphaDaemon schreef
In mijn optiek (en die is misschien hard) zijn Koniks niet te gebruiken voor wat ik met een paard zou willen doen. Echt rijpaarden vind ik het namelijk niet qua bouw en het zijn ook geen wendbare ponies om leuk mee te mennen. Er zijn vast voorbeelden van Koniks die wel gereden worden of wat dan ook, maar ik denk dat men zal onderschatten wat er voor nodig is om een Konik te houden en overschatten hoeveel plezier je er vervolgens van hebt.

Het is gewoon jammer dat met de hoeveelheid grond en het klimaat in Nederland een bepaalde hoeveelheid grote grazers slechts kan en te veel is te veel. Grote grazers hebben in ons land geen natuurlijke roofdieren, dus natuurlijke selectie vindt niet plaats. Tja dan moet de mens ingrijpen. Dat die beestjes er niet voor hebben gekozen om geboren te worden en vervolgens wegens een inschattingsfout geslacht moeten worden lijkt mij niet de voornaamste reden om ze maar telkens te willen verhuizen. Ik denk dat als het slachten vriendelijk gebeurt (snel en met weinig stress vooraf) dat echt geen slecht lot is. Een paard denkt echt niet: Nou ik hoop toch zo dat ik de 30 mag halen want dan wil ik nog dit en dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 23:37 



 
Profiel   

Waar ik mij een beetje over verbaas hier.. Is dat nu ineens gezegd wordt dat deze dieren een goed leven gehad hebben, en de slacht dus een prima optie is..

Ik heb toch totaal andere beelden in mijn hoofd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 00:47 



 
Profiel   

Orsje schreef
Waar ik mij een beetje over verbaas hier.. Is dat nu ineens gezegd wordt dat deze dieren een goed leven gehad hebben, en de slacht dus een prima optie is..

Ik heb toch totaal andere beelden in mijn hoofd?

Deze paarden komen niet uit de Oostvaardersplassen, maar uit het Oostvaardersveld. Totaal ander gebied, dus totaal ander verhaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 06:30 



 
Profiel   

Ik zie niet in waarom hier geen rijpaarden van gemaakt kunnen worden, castreren en trainen en het zijn leuke recreatie paarden. Ik heb meer de indruk dat ze er absoluut geen geld aan kwijt willen zijn, maar er geld aan willen verdienen.

Of deze dieren echt zo'n goed leven hebben gehad betwijfel ik, de konik paarden die naar Spanje zijn gegaan bleken vol te zitten met wormen.
Imo zijn deze dieren gewoon al vanaf het begin af aan verwaardloosd en de juiste zorg is ze geweigerd. Staatsbosbeheer zou eens moeten ophouden met het vermeerderen van deze dieren waar ze niet de verantwoordelijkheid voor nemen om ze een fijn leven te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 10:15 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Of deze dieren echt zo'n goed leven hebben gehad betwijfel ik, de konik paarden die naar Spanje zijn gegaan bleken vol te zitten met wormen.
Imo zijn deze dieren gewoon al vanaf het begin af aan verwaardloosd en de juiste zorg is ze geweigerd. Staatsbosbeheer zou eens moeten ophouden met het vermeerderen van deze dieren waar ze niet de verantwoordelijkheid voor nemen om ze een fijn leven te geven.


Maar deze paarden komen niet uit de Oostvaardersplassen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 10:25 



 
Profiel   

Je zou wormen als voornaamste natuurlijke vijand van het paard kunnen zien in Nederland (naast de mier).

Als Konikpaarden hun werk in de graasgebieden niet meer kunnen doen, dan zijn ze eigenlijk soort van overtolig geworden in Nederland. Als recreatiepaard voldoen ze eigenlijk niet en ze komen vaak terecht bij mensen die er op een of andere manier niet geschikt voor zijn om ze correct op te leiden. Daar krijg je ellende van en komt zo'n diertje niet tot zijn recht en ontstaat er een onhoudbare situatie waar het paard dan weer de dupe van is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 10:27 



 
Profiel   

AlphaDaemon schreef
Ik zou particuliere verkoop ook zeker niet als optimale oplossing zien. Mensen willen graag de beestjes redden en ik acht de kans klein dat de meerderheid gekocht zal worden door mensen die ook capabel zijn om de paarden goed te trainen. Ik zie ook niet de meerwaarde in van een Konik bij mijn rijpaard zetten gewoon zodat die een weidemaatje heeft. Dan liever een weidemaatje wat qua type meer past bij mijn paard.

In mijn optiek (en die is misschien hard) zijn Koniks niet te gebruiken voor wat ik met een paard zou willen doen. Echt rijpaarden vind ik het namelijk niet qua bouw en het zijn ook geen wendbare ponies om leuk mee te mennen. Er zijn vast voorbeelden van Koniks die wel gereden worden of wat dan ook, maar ik denk dat men zal onderschatten wat er voor nodig is om een Konik te houden en overschatten hoeveel plezier je er vervolgens van hebt.


Dat het geen KWPN'ers zijn, ben ik mee akkoord maar deze dieren zijn vergelijkbaar met Fjorden. Dit zijn echt geen onhandelbare knollen, ze worden in Polen ook gewoon recreatief gebruikt en vroeger ook voor op het veld. Ik denk dat je er prima mee kan mennen overigens.

Maar goed, ik ben ook van mening dat ze beter af zijn bij de slacht. Dit gaat over volwassen hengsten, daar kan de gemiddelde paardenliefhebber echt niet mee om. Ik zie het helaas genoeg in mijn omgeving.
Ze lijken mij een fijn leven te hebben gehad in het wild en als ze op een nette manier worden geslacht, lijkt mij dit de beste optie.
Dan moeten ze niet ergens hun hele leven in een stalletje slijten en blij zijn als ze eens op de wei mogen of iemand op hun rug gaat zitten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 11:08 



 
Profiel   

Dan hoeven we misschien minder Argentiniƫ paarden vlees te krijgen waar de paarden bij grote getallen lijden voor ze geslacht worden. Maar bij ons is er nog nauwelijks vraag naar paardenvlees.

In mijn ogen begint het probleem bij dat we de paarden zijn gaan houden als wild bij stadsbosbeheer als kikkerland waar eigenlijk helemaal geen plaats is en goede grond voor deze rassen en dan hebben we al een paard overschot in Europa doordat niet alle paarden meer geslacht mogen worden. En in Amerika niet anders. En we maken er gewoon een probleem zelf bij door een kudde los te laten dat maar aan fokt. En dit mag want is natuur maar ja stukje te klein om ze te houden geen mogelijkheid tot nog andere plaats. Stop dan de fok en houdt dan beetje. Wat wel gaat.

Maar zo lang wij mens de natuur proberen te bedenken, reguleren en te maken. Krijg je altijd ergens onbalans omdat we niet het totaal plaatje natuur in bepaald gebied op ontwikkeling kunnen voorspellen. Wij zijn mensen en weten hoe goed opgeleide natuur mensen ook al lang geen echt natuur mens meer die weet hoe je evenwicht houd. We hebben al zoveel gesloopt in de natuur en veranderd maar altijd gaat het ergens mis in de balans tussen diersoorten want dat bepalen wij mens niet helemaal en kan je als mens niet berekenen hoeveel een gebied aan kan. Want dat hangt af hoe de natuur het doet. Soms is weer ook een roet maker en die weten we niet voor jaren vooruit.

Dus ik zeg helaas mislukt maak het dan nu ook met de grond gelijk en begin er niet nog eens aan. Mis is mis. En zorg ook in Rusland voor geboorte beperking. Natuur zijn ze ook daar niet als ik film zie. Niet bang mensen, krijgen eten mens. Dus deels tam ookal. Mens is nu eten ook daar. En vermoed over aantal jaren dat deze paarden zonder melden ook vlees voorziening zijn in Rusland. Dat is de mens...

Of heel de wereld moet stoppen met teveel vlees eten maar dan overschot alle dieren. Want we willen teveel op de wereld als mens.

En dat vlees wat er dan nu komt geef dat aan landen waar mensen weinig eten hebben weg dan. Wij hebben genoeg. Of aan kans arme gezinnen in Europa. Dat die x wat extra hebben dan maak je als staatsbos ook punten als het nu dan toch moet. Maar dit draait nu meer om terug geld te krijgen voor hun volgende project natuur maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 11:26 



 
Profiel   

Ik snap niets van het zogenaamde wilde paarden beleid van SBB in Nederland. Ze hebben meer dan en 20? maar ervaring en nog steeds doen ze werkelijk niets goed. Ze leren niet en zijn per definitie de grootste -vul grof woord voor domoor in- waar ik van weet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen