Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:31

lizy29 schreef:
Geloof me als een dier niet meer kan ontsnappen omdat ze niet meer kunnen bewegen of omdat ze te verzwakt zijn is dat voor hen een lijdensweg.


Het gaat niet over de definitie van een lijdensweg, het gaat over wat een dier het meeste vreest.

En dat is de dood. Een dier gaat er altijd alles wat mogelijk is aan doen om de dood te ontsnappen. Zelfs een gnoe met een gebroken poot gaat -tevergeefs- proberen de dood te ontsnappen en zo goed als die kan meehollen met de kudde totdat uiteraard hij echt niet meer kan en het roofdier hem pakt. En moest die toch niet gepakt worden (omdat er een ander dier nog zwakker was) dan zal de gnoe met gebroken poot alsnog bij de volgende aanval nog steeds proberen meelopen met de rest van de kudde. Zo zal die blijven verder leven en mee rennen met de kudde totdat het roofdier de gnoe te pakken krijgt.

Het dier vreest dus zeker een lange lijdensweg niet. Want anders zou die gewoon stil blijven staan en het roofdier bijna smeken een einde te maken aan het lijden.

Wij mensen kunnen gelukkig wel de beredenering maken dat de dood soms beter is dan lijden en laten een paard met een gebroken been inslapen om die reden.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:33

Nee het is niet het beschermen voor de dood dat je kan doen maar het voorkomen dat het dier moet opgeven. Geen idee of je wel eens in een slachthuis geweest bent maar ik kan je vertellen dat ze daar het besef dood niet eens krijgen omdat het dan al voorbij is.

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:36

Maar lizy, je bent totaal langs me door aan het praten. Zie je echt niet de essentie van wat ik bedoel?

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:41

Liever naar de slacht dan gesjouw en lijden: eens.
Maar ieder leven is er een. Er word soms wel erg makkelijk over gedaan..
Als er een mogelijkheid is de levens van deze dieren te sparen en te beschermen, dan ben ik daar zeker vóor!

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:46

_San87_ schreef:
Gini schreef:
Goh ja, al denk ik wel dat dieren wel een idee van de dood hebben alleen niet in dezelfde mate als de mens.
Maar als we deze stelling als absolute maatstaf nemen, dan zou je ook kunnen zeggen dat we geen enkel dier moeten redden en dat we asielen en opvangcentra best opdoeken en daar dodingsstations van maken. Een hond weet ook niet of die spuit die die krijgt enkel verdoving is of dat het misschien wel dodelijk is.

Alleen hebben wij, mensen, een bepaalde ethiek en hebben wij van 'dieren redden en helpen' een ding gemaakt. En als organisatie die zich toespitst op paardachtigen is het dan dus niet zo onlogisch om paarden van de slacht te redden.

Is het ook niet. Maar dat deze paarden, in plaats van verkocht, naar de slacht zouden gaan, dan is dat niet per se slecht of zo.


Dat hoeft niet per definitie slecht te zijn nee.
Maar daarnaast kan ik mij heel goed indenken dat als je een organisatie bent die letterlijk 'Paarden in nood' heet en je hoort dat een kudde gezonde paarden naar de slacht gaan, dat je je daar als organisatie voor wilt inzetten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:46

Gini schreef:
lizy29 schreef:
Nee dood is niet het ergste scenario voor een dier. Dat is het moeten wachten tot ze doodgaan tijdens een lange lijdensweg wat veel stress veroorzaakt.


Nee hoor, echt niet. Dat is wat wij mensen kunnen beredeneren, maar dieren doen dat niet. Zelfs het oudste, zwakste en gebrekkigste kuddedier zal proberen te ontsnappen wanneer een roofdier tevoorschijn komt. Hoe dat komt? Omdat de overlevingsdrang hen gebiedt om de dood het meeste te vrezen en die koste wat het kost te blijven ontvluchten.

Als wat jij zegt waarheid zou zijn, dat een dier een lange lijdensweg het meest vreest, dan zou je juist het omgekeerde merken, dat oude en gebrekkige dieren zich presenteren aan een roofdier om zo snel mogelijk van dat lijden af te zijn. Dat is echter geen waarachtig scenario.

Alleen wij mensen kunnen beredeneren dat dood soms beter dan lijden is.

Nee natuurlijk niet. o'n dier vlucht omdat het een vluchtdier is. Maar hij weet niet waarom. En de dood kennen ze niet. Tenzij je een olifant bent. En wat je niet kent kun je ook niet vrezen.

Slachthuis is een prima bestemming. Mooier scharrelvlees kun je niet hebben.

In elke geval beter dan 1600 km in een vrachtwagen en daarna op een hete, dorre vlakte losgelaten worden.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:47

Pino96 schreef:
Liever naar de slacht dan gesjouw en lijden: eens.
Maar ieder leven is er een. Er word soms wel erg makkelijk over gedaan..
Als er een mogelijkheid is de levens van deze dieren te sparen en te beschermen, dan ben ik daar zeker vóor!



Zijn genoeg die aanbieden om de paarden op te vangen.
Zelfs uit het buitenland.
Maar SBB moet het wel willen en daar wringt de schoen :7 :7

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:48

Nou Gini, ik ben het met je eens hoor!!

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:52

Slachthuizen staan er niet zo om te springen heb ik begrepen. Het vlees zou behoorlijk vervet zijn. Daarbij vraag ik me af of je wilde dieren het transport en het slachthuis aan moet doen. Ik zou dan meer een voorstander zijn van ter plaatsen euthanaseren. Of zelfs afschieten, mits je iemand hebt die dat heel goed kan.

Transport naar Spanje lijkt me om dezelfde reden ook niet heel prettig. Daarbij vraag ik me af of je dat als stichting moet willen en met welk doel? Gaan ze deze dieren dan ook weer herplaatsen of blijven die daar levenslang lopen? Wel heel lief hoor, dat ze er wel voor open staan, maar het roept bij mij wat kanttekeningen op.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:54

Ik ben beslist niet tegen het slachten van dieren, maar deze oproer is weer om niets. Deze paarden zouden bij een particulier in Nederland ook een prima leven kunnen hebben, maar dat wil sbb niet want ze zijn nu vrijheid gewent en dat hebben ze dan niet meer. Dusss… Slachten dan maar! Want dat is dan blijkbaar de enige optie die over blijft? Paard in nood, heeft het al moeilijk genoeg, moet er toch nog een koppeltje paar bij, wat eigenlijk niet echt nodig is? De paarden zouden dan naar Spanje gesleept worden en dan kunnen ze later toch worden geadopteerd,(Paard in nood kan ook niet alles houden) en dan komen ze alsnog bij een particulier terecht. Misschien zelf wel in Nederland, dan worden ze gewoon weer terug gesleept. Sbb is moeilijk doen om niets, zoek gewoon lekker een fijne plek voor die paarden in Nederland. Probleem opgelost!
Laatst bijgewerkt door santie op 23-01-20 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:55

Ik snap heel goed dat SBB voorzichtig is. Ze willen vast ook zo min mogelijk gesjouw met de paarden en de kans op ongelukken met mensen is hier groter dan bij echt tamme paarden. Een alternatief natuurgebied zou de beste oplossing zijn, maar vast ook lastig te regelen. Dan zou Paard in Nood eventueel wat kunnen betekenen. Laura lijkt mij zeer begaan met de dieren en als zij het aanbied, zal ze de middelen wel hebben. Vind het super tof van haar, echt respect. maar man, wát moet het zwaar leven zijn als je hart zo puur is en je alles wil redden.

En inderdaad, het transport naar waar dan ook zal ook weer stressvol zijn voor die arme dieren.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:19

Gini schreef:
Maar daarnaast kan ik mij heel goed indenken dat als je een organisatie bent die letterlijk 'Paarden in nood' heet en je hoort dat een kudde gezonde paarden naar de slacht gaan, dat je je daar als organisatie voor wilt inzetten.


Die organisatie werd op een ochtend wakker, dacht, "verrek, ik heet Paard in Nood, oh.... dus dat moet ik doen :)* "

Maar tegelijkertijd: dierenredden is ook een fijn feelgood verdienmodel en in dit geval ook gegarandeerde media-aandacht. De balans kan heel snel doorslaan van 'goed voor dieren' naar 'goed voor onszelf.'
(Ik weet niet of iemand het #depressiegala-verhaal heeft meegekregen?)

En niet alleen bewust trouwens. Ik denk dat de meeste van de situaties beginnen bij goede bedoelingen. Betekent niet dat alles wat daarna komt ook alleen maar uit goede bedoelingen voortkomt, en al helemaal niet dat de goede bedoelingen ook gepaard gaan met genoeg realisme om ook werkelijk iets beters te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:28

Pipodipo schreef:
Gini schreef:
Uiteraard kunnen wij de slacht relativeren als zijnde lekker stukje scharrelvlees, maar dat maakt niet dat voor het individuele dier de dood het worst possible scenario is.

Deze zin heb ik 3 keer moeten lezen voor dat worst ook worst werd.


:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:29

Ik snap niet waarom mensen vinden dat deze hengsten, volgroeide ook nog, naar particulieren moeten. Het zijn half wilde dieren, dat gaat er met castreren niet uit hoor. En ik geloof er niet in dat er zoveel mensen met kunde zijn, die deze dieren adequaat op kunnen vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:29

santie schreef:
Ik ben beslist niet tegen het slachten van dieren, maar deze oproer is weer om niets. Deze paarden zouden bij een particulier in Nederland ook een prima leven kunnen hebben, maar dat wil sbb niet want ze zijn nu vrijheid gewent en dat hebben ze dan niet meer. Dusss… Slachten dan maar! Want dat is dan blijkbaar de enige optie die over blijft? Paard in nood, heeft het al moeilijk genoeg, moet er toch nog een koppeltje paar bij, wat eigenlijk niet echt nodig is? De paarden zouden dan naar Spanje gesleept worden en dan kunnen ze later toch worden geadopteerd,(Paard in nood kan ook niet alles houden) en dan komen ze alsnog bij een particulier terecht. Misschien zelf wel in Nederland, dan worden ze gewoon weer terug gesleept. Sbb is moeilijk doen om niets, zoek gewoon lekker een fijne plek voor die paarden in Nederland. Probleem opgelost!


Mee eens!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:39

Ik zou heel graag zo paardje van staabosbeheer willen overnemen voor 400,-.
Dat brengt veel meer geld in de la dan slacht met als gevolg dat SBB veel minder bomen hoef te bekappen om niet failliet te gaan.

Win win situatie.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:41

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Maar daarnaast kan ik mij heel goed indenken dat als je een organisatie bent die letterlijk 'Paarden in nood' heet en je hoort dat een kudde gezonde paarden naar de slacht gaan, dat je je daar als organisatie voor wilt inzetten.


Die organisatie werd op een ochtend wakker, dacht, "verrek, ik heet Paard in Nood, oh.... dus dat moet ik doen :)* "

Maar tegelijkertijd: dierenredden is ook een fijn feelgood verdienmodel en in dit geval ook gegarandeerde media-aandacht. De balans kan heel snel doorslaan van 'goed voor dieren' naar 'goed voor onszelf.'
(Ik weet niet of iemand het #depressiegala-verhaal heeft meegekregen?)

En niet alleen bewust trouwens. Ik denk dat de meeste van de situaties beginnen bij goede bedoelingen. Betekent niet dat alles wat daarna komt ook alleen maar uit goede bedoelingen voortkomt, en al helemaal niet dat de goede bedoelingen ook gepaard gaan met genoeg realisme om ook werkelijk iets beters te bieden.


Enig zins met je eens. Zo was ook iemand geweest die crowdfunding actie had aangemaakt om de paarden te kunnen kopen om ze daarna voor veel geld door te kunnen verkopen.
Die heeft er dik aan verdient.

Als snap ik zo wie zo niet de mensen die in het bedel gedrag trappen van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:55

Blussem schreef:
Ik zou heel graag zo paardje van staabosbeheer willen overnemen voor 400,-.
Dat brengt veel meer geld in de la dan slacht met als gevolg dat SBB veel minder bomen hoef te bekappen om niet failliet te gaan.

Win win situatie.

Niet mee eens, Door de lage aanschafprijs, kan jan en alleman zo'n paard aanschaffen, moet je niet willen lijkt me.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:09

Marije_1997 schreef:
Ik vind het knap van de stichting dat ze dit willen doen. Heb echt respect voor ze. Ook hun visie op de verwaarloosde en mishandelde paarden. Ik vind het echt heel knap.

Ik vind het helemaal niet knap. Laten ze zich maar met noodzakelijker zaken bemoeien. Laat deze dieren mooi naar het slachthuis gaan in plaats van ze ergens heen te slepen, waar ze het ws ook niet echt goed hebben.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:12

Blussem schreef:
Ik zou heel graag zo paardje van staabosbeheer willen overnemen voor 400,-.
Dat brengt veel meer geld in de la dan slacht met als gevolg dat SBB veel minder bomen hoef te bekappen om niet failliet te gaan.

Win win situatie.

Zo'n onopgevoede half wilde hengst moet je helemaal niet willen. Al zou hij gratis zijn.
"minder bomen hoef te bekappen?;

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:20

2 uur ·

https://www.texelsecourant.nl/…/paarden-in-nood-spanje-wil-…
Ook in de Texelse Courant
De beerput is opengetrokken, heb net woordvoerder van Staatsbosbeheer Flevoland Marcel van Dun gesproken.
Ik heb het telefoongesprek opgenomen zodat ik precies weet wat er is gezegd voor mijn notulen/verslag
Wauwww mn mond valt open.
Als er geen plek is in Nederland gaan ze naar de slacht.
Hmm volgens mij had Annemieke van Straaten toch echt goede locaties in Nederland gevonden.
De paarden mogen niet naar particulieren.
Volgens mij zijn wij een stichting die over de 200 hectare aan natuurparken bezitten.
Eduardo is ook een particuliere stichting in Noord Spanje.
Dusss aan het eind van het gesprek, dan moeten de paarden naar de slacht.
Mn gezicht trok wit weg.
Dit is natuurbeleid......, vertelde Marcel mij zonder enige emotie.
De Texelse courant gebeld.
Vriendelijke mijnheer aan de telefoon.
Was net ons verhaal aan het lezen.
Ook hij is het niet eens met het beleid.
StaatsbosbeheerTexel is het er ook niet mee eens dat de Texelse Koniks naar de slacht moeten.
Het Staatsbosbeheer Flevoland deelt dus duidelijk de lakens uit.
Oja Marcel van Dun fluisterde mij ook nog even in of ik op de hoogte was van het gesprek met Eduardo dat de Koniks terugmoeten.
Tutututuut Marcel had opgehangen.
Lieve Marcel deze Koniks zijn niet in staat om op transport te gaan, ze zijn in goede handen, en leven Semi Wild.
De Nederlanders worden zwaar in de maling genomen.
Laura
http://Www.paardinnoods

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:32

Mindim schreef:
Ik snap niet waarom mensen vinden dat deze hengsten, volgroeide ook nog, naar particulieren moeten. Het zijn half wilde dieren, dat gaat er met castreren niet uit hoor. En ik geloof er niet in dat er zoveel mensen met kunde zijn, die deze dieren adequaat op kunnen vangen.



Ze zijn zo wild dat ze te dicht bij de wandelaars komen.
Wat is dat toch dat als het woord ' hengst' valt iedereen denkt dat het om monsters gaat?

fransje23

Berichten: 15378
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:37

Citaat:
Ze zijn zo wild dat ze te dicht bij de wandelaars komen.
Wat is dat toch dat als het woord ' hengst' valt iedereen denkt dat het om monsters gaat?


Niet alle wandelaars zullen blij zijn met een paard wat naar hun toe loopt en dan heb ik het nog niet over ongelukken door opdringerige paarden bij onnozele mensen.


Op zich is er niets mis met een hengst maar vindt er maar eens een goede pensionstal voor waar ze ook nog buiten komen en sociaal contact hebben.

Wat is eigenlijk het probleem met slachten?

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:42

Maar even he. Ik lees hier en ook in het andere topic 'mooier scharrelvlees is er niet' en meer van dat soort uitspraken. Maar mogen ze überhaupt wel geslacht voor menselijke consumptie? Ze hebben vast geen paspoort etc, dus mogen ze dan wel in de voedselketen terecht komen?

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:43

fransje23 schreef:
Wat is eigenlijk het probleem met slachten?

De status als semi-huisdier en de hoge aaibaarheidsfactor.