[BLOG] Op naar de hengstenkeuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

[BLOG] Op naar de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:35

Bokt.nl
Blog

Ik had jullie beloofd dat ik wat verhaaltjes ging schrijven over mijn paarden en de Belgische trekpaarden die mijn Engelse vrienden zo fijn vergezellen. Deze keer zijn die laatste dikbillen aan de beurt!
Afgelopen zaterdag was namelijk in Lunteren de Hengstenkeuring van het KVTH. Ik draai al enkele jaren mee op keuringen en prijskampen in België maar in Nederland was ik nooit eerder geweest. Zie dit dus als een soort verslag-van-de-dag maar ook een beetje uitleg over de verschillen tussen BE-NL die ik opmerkte.

De wekker om 2u45

'Zaterdag' begint om 00u01. Alle extra uren slaap zijn gewoon mooi meegenomen! Hier ging de wekker om 2u30, iedereen die mee wil liften maakt dat hij om 2u45 op de boerderij is waar de koffie klaar staat. Moed indrinken met straffe koffie, paard op de trailer (die is de dag voordien al gewassen) en op naar Lunteren! Voor ons, met de trailer, een rit van een kleine 3 uur. *Reken reken reken* dat maakt dat wij rond 6u30 in Lunteren arriveren. ZO VROEG?! Helaas wel :') Een beetje deftige parking vinden voor de trailer (in tegenstelling tot de Shire Show werd er voor de Trekpaarden helemaal niks aan stallen leeg gehouden, auto met trailer op de parking en paard mag je aan de trailer binden haha, ik voelde me een beetje verwend), paard lekker met zijn neus in het hooi zetten en al eens rustig beginnen borstelen.

Vlechten
Paardlief moet gevlochten. Niet in de Belgische driekleur deze keer, aangezien wij voor een dagje geëmigreerd zijn, maar voor onze bruine hengst werd gekozen voor blauw-wit. Dat wordt vooral gebruikt (bij ons dan toch) op de bruine en zwarte paarden, om de eenvoudige reden dat we dat mooi vinden :+

Afbeelding

Dan is het nog een kwestie van sokken in model kammen, finishing touches en het aanbrengen van het nummer. En dan... SHOWTIME.

In de ring
Hier beginnen de grote verschillen. Er zijn in Nederland namelijk 3 bezichtigingen. Ze bedoelen hiermee dat, als alles goed gaat, je drie keer in de ring verschijnt. Een eerste keer worden alle hengsten van jouw jaargang naast elkaar opgesteld. De jury gaat dan alle hengsten af en maakt zo een eerste indruk. Alle hengsten verlaten de ring en gaan naar de wachtruimte, ze komen dan in volgorde van maat en volgnummer één voor één weer binnen. De maat (groot, middel of klein) wordt 's morgens reeds bepaald, ze komen aan de trailer de paarden opmeten, chip controleren en beenwerk testen. Individueel loop je je rondje. Je komt binnen met je paard, stelt hem vierkant op voor de jury en als die een seintje geeft mag je van de jury weg en weer terug in stap en draf. Er wordt gekeken naar of de benen niet uitzwaaien, of de achterbenen mooi gesloten blijven,... Je stelt hem terug vierkant op en verlaat de ring in draf. Er wordt dan meteen afgeroepen of je door mag naar de derde bezichtiging, of niet. Indien niet, dan is de hengst afgekeurd.


Afbeelding


In België gaat het ongeveer hetzelfde, echter houdt het hierna op. Er is geen derde bezichtiging. Nadat je individueel gestapt en gedraafd hebt mag je de ring verlaten. Je wacht dan tot alle hengsten uit dezelfde reeks aan de beurt zijn geweest en dan gaat de jury in beraad. Door de speaker wordt dan afgeroepen welke hengsten goedgekeurd zijn. Deze hengsten mogen dan terug de ring in voor foto's, voorstelling en ereronde.

Mag je door naar de derde bezichtiging, dan lopen alle hengsten rondjes rond de ring in stap zodat de jury nog een laatste keer kan oordelen. In veel gevallen waren alle hengsten in de derde bezichtiging ook goedgekeurd. Zo ook die van ons! *\o/*
Dan worden van alle goedgekeurde hengsten de opmerkingen voorgelezen, zowel de goede punten als de aanmerkingen. Ook dat is in België niet het geval.

Kampioenschap
Wordt jouw hengst eerste of tweede in zijn reeks, dan mag hij door naar het kampioenschap. Dit wordt gehouden als alle reeksen geweest zijn, op het einde van de dag. Hier komen alle eerstes en tweedes nog een keer voor en wordt er een kampioen, reservekampioen en derde op tal gekozen. Voor deze editie waren dat respectievelijk Hero, Jules en Domien (bruinschimmel, bruin en bruin). Deze laatste twee behaalden zo dezelfde plaats als het jaar voordien! Ohja, ik heb een lichte (lees: grote) voorkeur voor de kleur bruin en steek dat niet onder stoelen of banken *D . DUS YAY!

Verschil
Een eerste verschil verklaarde ik hierboven reeds, maar ik wil graag nog een verschil bespreken. Een verschil wat wellicht niet in de boekjes staat maar wat me wel heel erg opviel. Nadat er een driejarige voskleurige hengst goedgekeurd werd, kwam er de uitleg dat de hengst het voordeel van de twijfel kreeg. Hij was correct in stap en draf maar was nog erg groen van type en kreeg het voordeel van de twijfel omwille van zijn mooie voskleur.

HOLD ON.

Dat kan bij ons dus niet, hier is het nog steeds schimmels all the way :P
En dat vond ik erg mooi, het is een kleur die maar weinig meer vertegenwoordigd is dus dat je door een 'groen', jong paard heen kijkt (met potentie uiteraard, ik zeg niet dat alle vosjes maar gekeurd moeten worden) om hem het voordeel van de twijfel te geven omwille van de kleur vind ik erg mooi.
In België lijken ze wat moeite te hebben met het feit dat 2,5 jarige hengsten niet altijd er uitzien als een 7-jarige hengst :')

Een laatste verschil wat mij persoonlijk opviel was dat, ondanks dat de kleur bruinschimmel in Nederland met stip het meest vertegenwoordigd wordt, ze veel meer open staan voor volle kleuren. Had ik al gezegd dat ik van bruin hield? Ik verhuis naar Nederland :D

Als bij al keren wij tevreden terug en ben ik een stuk wijzer geworden. Het was een fijne dag, fijne sfeer en alles was prima geregeld. Zullen we de staartendiscussie achterwege laten? Ik ken de paarden niet, ik ken de eigenaars niet en ik kan de staartpaarden niet feliciteren noch de staartloze er terug aanplakken. :)

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [BLOG] Op naar de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:01

Wat een leuk verslag!
Erg leuk om te lezen, en interessant die verschillen.
Ik vind het blauw/wit erg mooi staan bij jullie hengst <3

Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:36

Leuk weer iets te lezen over trekpaarden.
+:)+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [BLOG] Op naar de hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 14:47

Bedankt! :D