Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

 
Profiel   

Askja schreef
Video eens bekeken.
En vraag me meteen af: wat is potentie? Wat is er zo 'goed' aan dit paard?
Wat ik zie is een extreem hypermobiel paard dat veel te groot beweegt. Met zulke paarden lijkt mij de grote uitdaging om ze juist kleiner en meer tactmatig te laten bewegen, en dat is lastig als zo'n paard ook nog redelijk onervaren, sensibel en hengst is. Dat vraagt om een ruiter die heel 'bescheiden' en verfijnd rijdt en met minimale inwerking/druk aan de voorkant toch controle weet te houden. En dat dat is naar mijn indruk nou juist waar Gal moeite mee heeft, niet omdat hij een slechte ruiter zou zijn, maar omdat hij een rijstijl heeft waarbij hij gewend is om met een bepaalde (aan)spanning te rijden, en dat moeilijk los kan laten, zeker in een wedstrijdsetting. En toch kiest hij (of zijn sponsor) juist vaak voor dit soort paarden. Waarschijnlijk vanwege het spektakel. Het beeld wat het geeft is verder sowieso niet mijn smaak, ik vind het een over de top bewegingsmechanisme en ik denk ook dat de fokkerij hierin een beetje doorslaat.
Maar ik vraag me vooral af hoe een paard dat zo extreem beweegt zonder dat de daarvoor benodigde balans al voldoende ontwikkeld is, op termijn heel blijft.


Wat is zijn potentie? ik heb hem gezien als 2.5 jr, 4 jr en als 7 jarige..wat mij opgevallen is dat hij een super sterk achterbeen heeft wat altijd ondertreedt en dat hij altijd met de schoft omhoog beweegt. Ook met halsstrekken e.d. Dat is zijn potentie, twee hele waardevolle eigenschappen voor een dressuurpaard.

Qua de manier van rijden (op druk) is ook niet mijn smaak en ik hoop echt dat dit paard heel blijft. Maar ik ga ze niet veroordelen op proeven waarbij het paard nog veel spanning heeft. JA is een indrukwekkende entourage voor een paard om te lopen en je krijgt ze niet gewend aan dit soort entourages zonder ze mee te nemen. Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van deze combinatie en waar ze over een jaar staan.
(En ja, ik had dit paard ook het liefst onder een duitser gezien, denk dat zijn kwaliteiten dan meer in harmonie gestroomlijnd zouden worden) Maar so be it.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 10:29 



 
Profiel   

Elisa2...Hij heeft misschien een heel goed achterbeen. Maar zijn voorbenen worden boven (letterlijk en figuurlijk) zijn achterbenen verkozen, zodat hij de achterbenen niet eens onder de massa kan zetten.
En ik ben er zeker van overtuigd dat het beeld beter gaat worden als hij meer tot ontspanning komt. Maar ik weet ook (bijna) zeker dat de voorbenen prioriteit blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:45 



 
Profiel   

Potentie, tja ... Feit blijft dat zo'n extreem beweeglijk paard erg gevoelig is voor blessures en overbelasting.
Ik zie zelf liever een paard dat wat gematigder beweegt. Niet dat gewapper, dat hele grote bewegen. Maar dat is ook een kwestie van smaak, geef ik onmiddellijk toe.

In ieder geval vraagt dit type bewegingsmechanisme m.i. om een behoudende rijwijze, en niet om powerrijden. Omdat je anders een verkeerd soort aanspanning krijgt waarbij het paard niet meer in een goede, gemakkelijke balans kan bewegen. De bewegingen, met name in het voorbeen, zijn dan zo groot dat dit ten koste gaat van een stuk coördinatie, wat terug te zien is in tactfouten. Verder zie je dan te weinig verlenging in het frame in de uitgestrekte draf, te weinig halslengte, een stuwend achterbeen, compensatie in de bovenlijn (vasthouden).
Als hij wat behoudender, met minder druk en meer lucht en lengte aan de voorkant gereden zou worden, zou dat takt en balans ten goede kunnen komen. Ik geloof ook wel dat dit paard die bewegingen zelf aanbiedt en opzoekt, maar dat betekent dat de ruiter hem in feite tegen zichzelf moet beschermen en hem moet leren rustiger en kleiner te bewegen als basis voor het 'grotere' werk.
Het zal ook allemaal wel met een deel mentale spanning te maken, maar dan nog, het moet toch anders kunnen lijkt mij.
Misschien wordt dit paard thuis heel anders gereden hoor, maar het trainingsfilmpje vind ik persoonlijk ook niet zo fijn. Opnieuw die grote bewegingen en daardoor problemen met takt en coördinatie. Hopelijk is dat een momentopname, even wat meer power erop voor de video. En is het beeld over een paar jaar veel harmonieuzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:04 



 
Profiel   

Helemaal met je eens Askja...mooi gezegd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:13 



 
Profiel   

Ik ben het met je eens Askja, daarom ook mijn laatste twee zinnen.

Manubres: in 3 stukken lopen lijkt me ook niet de bedoeling, ik heb hem ook wel spectaculair gezien zonder dat hij dat beeld gaf dus ik weet niet in hoeverre spanning/ druk een rol speelt. Maar dat zal de toekomst gaan uitwijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:06 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik ben het met je eens Askja, daarom ook mijn laatste twee zinnen.

Manubres: in 3 stukken lopen lijkt me ook niet de bedoeling, ik heb hem ook wel spectaculair gezien zonder dat hij dat beeld gaf dus ik weet niet in hoeverre spanning/ druk een rol speelt. Maar dat zal de toekomst gaan uitwijzen.


Wanneer vind jij dat hij in drie stukken loopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 17:36 



 
Profiel   

Wanneer de rug weggedrukt wordt in de beweging en het voorbeen erg naar voren en het achterbeen naar achteren gezet word. (geldt voor ieder paard) dat noem ik in 3 stukken lopen.

Ipv het achterbeen eerst, een opbollende ruglijn en het voorbeen wat volgt. Lastig uit te leggen denk ik zonder beeldmateriaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 18:46 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wanneer de rug weggedrukt wordt in de beweging en het voorbeen erg naar voren en het achterbeen naar achteren gezet word. (geldt voor ieder paard) dat noem ik in 3 stukken lopen.

Ipv het achterbeen eerst, een opbollende ruglijn en het voorbeen wat volgt. Lastig uit te leggen denk ik zonder beeldmateriaal.


Nee, snap je helemaal hoor. Dat is precies mijn mening. Maar dacht dat jij drie stukken vond als hij langer zou worden en meer ontspannen liep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:57 



 
Profiel   

Heel goed omschreven Askja ! +:)+

Dit plaatje geeft ook heel duidelijk weer waar de schoen wringt bij sommige combinaties.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 22:18 



 
Profiel   

Mooi, die afbeeldingen. Ik kan het niet zo goed verwoorden als jullie. Maar ik weet wat ik mooi vind (dat is subjectief) en ik weet wat er bij mij altijd ingedramd is:
Eerst moet een paard lopen. Dan moet hij goed lopen, en dan pas komt mooi lopen om de hoek kijken.
En
Van ontspanning naar aanspanning en inspanning.
Dat is dan mijn leken-taal, ik zie hier mensen op Bokt het veel beter kunnen verwoorden. Maar ik merk dat er vaak een beetje lacherig over gedaan wordt, over die "ouderwetse" uitspraken. Toch geloof ik er in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 22:31 



 
Profiel   

Het grappige is dat jullie die loopgravenoorlog tegen de manier van rijden en het gereden worden nooit winnen want jullie voeren hem op het verkeerde niveau. Als je wilt klagen dan moet dat bij de beleidsmakers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 00:18 



 
Profiel   

Ik klaag niet hoor. En ik voet ook geen oorlog. Ik kijk gewoon liever naar de ene combinatie dan naar de andere. Meer niet.
De laatste Posts gaan over rijden in het algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 00:32 



 
Profiel   

@ rien 10
van van ontspanning naar aanspanning enz...
Ik denk dat je de eerste stap vergeet.
We beginnen juist met spanning. Soms veel spanning. Door veel oefenen en ervaring neemt de spanning af, komt er vertrouwen voor in de plaats en daarna ontspanning.
De eerste keren kun je helaas niet overslaan, ervaring opdoen in een hectische omgeving. En zeker niet met hengsten. Toch wel wat anders dan een ruin of een tinker o.i.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 12:27 



 

Ik heb net (omdat het takkeweer buiten is en ik wacht tot mijn bak iets gaat opdrogen), de GP terug zitten kijken. Wat ik niet begrijp is sommige mensen in dit topic het verschil in kwaliteit van de Duitse ruiters tav de Hollanders niet kunnen waarderen (althans: die indruk krijg ik) . Het straalt zoveel meer rust en harmonie uit. Het tegenargument wat dan vast gaat komen is: ja maar zij rijden andere paarden... Ik zou weleens willen zien wat er met de paarden van bijvoorbeeld Gal zou gebeuren als er een van de Duitse amazones in het zadel zou komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 12:42 



 
Profiel   

Dit topic gaat over de lichte tour, over de zware tour werd elders gediscussieerd :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 12:48 



 

Pipodipo schreef
Dit topic gaat over de lichte tour, over de zware tour werd elders gediscussieerd :).


Vervang GP door lichte tour en mijn antwoord is nog steeds hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 12:57 



 
Profiel   

Askja schreef
Video eens bekeken.
En vraag me meteen af: wat is potentie? Wat is er zo 'goed' aan dit paard?
Wat ik zie is een extreem hypermobiel paard dat veel te groot beweegt. Met zulke paarden lijkt mij de grote uitdaging om ze juist kleiner en meer tactmatig te laten bewegen, en dat is lastig als zo'n paard ook nog redelijk onervaren, sensibel en hengst is. Dat vraagt om een ruiter die heel 'bescheiden' en verfijnd rijdt en met minimale inwerking/druk aan de voorkant toch controle weet te houden. En dat dat is naar mijn indruk nou juist waar Gal moeite mee heeft, niet omdat hij een slechte ruiter zou zijn, maar omdat hij een rijstijl heeft waarbij hij gewend is om met een bepaalde (aan)spanning te rijden, en dat moeilijk los kan laten, zeker in een wedstrijdsetting. En toch kiest hij (of zijn sponsor) juist vaak voor dit soort paarden. Waarschijnlijk vanwege het spektakel. Het beeld wat het geeft is verder sowieso niet mijn smaak, ik vind het een over de top bewegingsmechanisme en ik denk ook dat de fokkerij hierin een beetje doorslaat.
Maar ik vraag me vooral af hoe een paard dat zo extreem beweegt zonder dat de daarvoor benodigde balans al voldoende ontwikkeld is, op termijn heel blijft.


Deze mening deel ik eigenlijk wel. En daarbij vind ik het jammer dat de jury zulke hoge punten geeft aan dit soort combinaties. Spektakel wordt dus meer beloond dan harmonie. Maar misschien is dat wel gewoon de standaard van nu en is mijn beeld van dressuur ouderwets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:02 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Het grappige is dat jullie die loopgravenoorlog tegen de manier van rijden en het gereden worden nooit winnen want jullie voeren hem op het verkeerde niveau. Als je wilt klagen dan moet dat bij de beleidsmakers.


Maar is dat wel zo? Als ruiter wil je het toch ook rijtechnisch correct uitvoeren ipv een show opvoeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:03 



 
Profiel   

Kinke schreef
janderegelaa schreef
Het grappige is dat jullie die loopgravenoorlog tegen de manier van rijden en het gereden worden nooit winnen want jullie voeren hem op het verkeerde niveau. Als je wilt klagen dan moet dat bij de beleidsmakers.


Maar is dat wel zo? Als ruiter wil je het toch ook rijtechnisch correct uitvoeren ipv een show opvoeren?

Of jullie perceptie van correct rijden is niet juist

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:11 



 
Profiel   

https://youtu.be/k7HCCzGqGjM

Een Totilas zoon onder Duitse amazone. Zoveel harmonie, lossigheid en zie hier geen tactfouten zoals bij Total us. Bizar dat hij nog maar zeven is.


Laatst bijgewerkt door Avanti op 29-01-20 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:13 



 
Profiel   

Adelaide71 schreef
Ik heb net (omdat het takkeweer buiten is en ik wacht tot mijn bak iets gaat opdrogen), de GP terug zitten kijken. Wat ik niet begrijp is sommige mensen in dit topic het verschil in kwaliteit van de Duitse ruiters tav de Hollanders niet kunnen waarderen (althans: die indruk krijg ik) . Het straalt zoveel meer rust en harmonie uit. Het tegenargument wat dan vast gaat komen is: ja maar zij rijden andere paarden... Ik zou weleens willen zien wat er met de paarden van bijvoorbeeld Gal zou gebeuren als er een van de Duitse amazones in het zadel zou komen.

Totilas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:14 



 
Profiel   

Adelaide71 schreef
Pipodipo schreef
Dit topic gaat over de lichte tour, over de zware tour werd elders gediscussieerd :).


Vervang GP door lichte tour en mijn antwoord is nog steeds hetzelfde.

Behalve dan dat de LT een nationale wedstrijd was op dit evenement en er dus alleen Nederlanders meededen ;). Maar ik begrijp je punt en ben het ook zeker met je eens, maar ik bedoelde ook meer dat je opmerking in een ander topic beter tot z'n recht zou komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:17 



 
Profiel   

Avanti schreef
https://youtu.be/k7HCCzGqGjM

Een Totilas zoon onder Duitse amazone. Zoveel harmonie, lossigheid en zie hier geen tactfouten zoals bij Total us. Bizar dat hij nog maar zeven is.

Maar wel een stap die bijna in telgang is. Daar wordt ook een opmerking overgemaakt in het filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:19 



 
Profiel   

Avanti schreef
https://youtu.be/k7HCCzGqGjM

Een Totilas zoon onder Duitse amazone. Zoveel harmonie, lossigheid en zie hier geen tactfouten zoals bij Total us. Bizar dat hij nog maar zeven is.


Ja, hele andere manier van rijden. Aanspannen in ontspanning. Een ontspannen bovenlijn , daardoor een goed ondertredend achterbeen. Voor een nog mooier beeld zou de nek het hoogste punt mogen zijn, maar dat komt vast wel als hij nog sterker wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:37 



 

Ja is zo Pipodipo, maar je begreep mijn punt idd. Zijn we het eens.

Wat vind jij dan van de Duitsers JandeRegelaar? Dat is niet hoe het hoort?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 13:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen