GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicole_floor

Berichten: 3247
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:30

mooney schreef:
Kan toch niet op mijn handen blijven zitten.

Spanning in zo'n grote entourage is voor zo'n jong dier heel logisch. Of de training en rijderij de spanning versterkt of verzwakt blijft gissen. Wat ik dan wel kwalijk vind is de plaatsing en score, want dan draag je uit dat je dus liever zo'n overspannen paard ziet met veel spektakel dan een wat simpeler maar harmonieuzer beeld.
Als je harmonie en daarbij diervriendelijkheid nu op 1 gaat zetten (met techniek en biomechanica in het hoofd) en je daarmee bij wijze van spreke je 0-9 punten per onderdeel binnen zou moeten slepen, en je het spektakel als laatste bonuspuntje mee gaat tellen dat van een 9 een 10 kan maken. Dan ga je aansturen op iets anders.

Als je dit als winnaar langs ziet komen dan snap ik de toenemende weerstand namelijk wel. Een leek weet niet hoe knap de dingen zijn die hij goed doet, maar ziet wel de spanning en het "onnatuurlijke", de liefhebbers van het paard zijn natuurlijk ook erg verdeeld over dit onderwerp.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:33

Hier heb ik een tweejarige zwarte hengst van Total US. Klopt, er wordt niet meer mee gedekt en volgens mij ook geen sperma meer geleverd.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:49


JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:11

Total us maakt hetzelfde los als zijn vader. Er zijn zelfs al mensen op Facebook die onder berichten over Zonik los gaan of het Total us is. Volgens mij zien die het verschil niet en krijgen ze een blinde waas op hun scherm als ze Edward Gal zien.

manubres schreef:
Nou precies! Vraag me echt af volgens welke inzichten die paarden gereden worden...niet volgens de inzichten van de biomechanica. Ik zou graag willen pleiten voor een jurylid die ernaast kwam zitten en puur elke oefening zou punten op de waarden van de biomechanica. Ik denk dat er weinig voldoendes behaald zouden worden.

Biomechanica!! _O- _O- _O-

Het toverwoord dat over de tafel komt als internet mensen interessant willen doen over aaaaaaalll hun kennis. :') :')

Leg jij maar eens aan al die aandachtige lezertjes uit wat biomechanica is... hoe de juryleden het beter moeten doen en hoe dat tot uiting zou moeten komen in de cijfers.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:14

Onder Dinja was het een paard , onder Gal een circusact. Dier is echt een geweldig paard maar de manier waarop Gal ze wil hebben , voorbenen in de neus en achterhand die daar zwaar onder lijd , zonde. Vraag me werkelijk af hoe ze zo’n dier heel gaan houden.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:23

Het dier heeft zeker potentie. Zelf had ik dit keer erg mijn twijfels of ik de huidige manier van rijden nog wel fijn vind. Het lijkt steeds extremer te moeten terwijl de harmonie tussen paard en ruiter vaak ver te zoeken is. De combi Gal en Total US vond ik zelf niet fijn om naar te kijken. Dier moet nog veel leren en rust vinden dus vond de punten erg hoog uitvallen.

Afbeelding

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:48

Video eens bekeken.
En vraag me meteen af: wat is potentie? Wat is er zo 'goed' aan dit paard?
Wat ik zie is een extreem hypermobiel paard dat veel te groot beweegt. Met zulke paarden lijkt mij de grote uitdaging om ze juist kleiner en meer tactmatig te laten bewegen, en dat is lastig als zo'n paard ook nog redelijk onervaren, sensibel en hengst is. Dat vraagt om een ruiter die heel 'bescheiden' en verfijnd rijdt en met minimale inwerking/druk aan de voorkant toch controle weet te houden. En dat dat is naar mijn indruk nou juist waar Gal moeite mee heeft, niet omdat hij een slechte ruiter zou zijn, maar omdat hij een rijstijl heeft waarbij hij gewend is om met een bepaalde (aan)spanning te rijden, en dat moeilijk los kan laten, zeker in een wedstrijdsetting. En toch kiest hij (of zijn sponsor) juist vaak voor dit soort paarden. Waarschijnlijk vanwege het spektakel. Het beeld wat het geeft is verder sowieso niet mijn smaak, ik vind het een over de top bewegingsmechanisme en ik denk ook dat de fokkerij hierin een beetje doorslaat.
Maar ik vraag me vooral af hoe een paard dat zo extreem beweegt zonder dat de daarvoor benodigde balans al voldoende ontwikkeld is, op termijn heel blijft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:06

janderegelaa schreef:
Cayenne schreef:
Hij heeft afgelopen tijd veel sperma ingevroren en tijdens de drukke sportperiodes dekt hij idd niet.
Maar sperma is wel te krijgen.

Sperma is absoluut niet te krijgen. Nergens. En anders mag jij een paar porties voor mij bestellen.


Check, even een filmpje terug gekeken en hij heeft idd wel gesprongen maar alleen voor hun eigen merries :)
Je hebt gelijk :j

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:20

Gal en Totilas, dat was een combinatie die nog nooit eerder was gezien. Alles klopte toen. Een zwarte hengst met schoudervrijheid, onwijs veel talent voor piaffe en passage. Maar ook minpunten....we weten wat ermee gebeurd is.
En dat plaatje wil men graag terug zien bij alles wat Gal onder zijn billen heeft. Enorm hoge verwachtingen.
Total is zowat een kopietje, iets meer wit maar toch. En dan hoop je gewoon weer het plaatje Gal-Totilas te zien.

Zonik vind ik niet te vergelijken met Totilas of Total. Maar ja ook hier weer...zwart (bruin), hengst, groot met Edward op zijn rug.

Ik vind wel dat Edward de kür rijdt als een show maar ik vind ook dat sommige ruiters de kür rijden alsof het een Grand Prix Special of een gewone proef is, dus teveel bezig met het aan elkaar plakken van losse stukken in plaats van één geheel. Komt ook door de muziek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:52

Cayenne schreef:
janderegelaa schreef:

Sperma is absoluut niet te krijgen. Nergens. En anders mag jij een paar porties voor mij bestellen.


Check, even een filmpje terug gekeken en hij heeft idd wel gesprongen maar alleen voor hun eigen merries :)
Je hebt gelijk :j

Er is namelijk wel sperma maar diegene die het bewaard mag het niet geven.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:06

“Natuurlijk hebt die veel spanning, hij is toch zo jong”

Total heeft meerderen shows gelopen en hengstenkeuring gedaan. Ik kan mijn paard ook druk rijden als ik wil....

Vind het grappig dat mensen zo veel excuses kan maken puur alleen omdat het Gal is.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:09

Thatgrumpyh schreef:
“Natuurlijk hebt die veel spanning, hij is toch zo jong”

Total heeft meerderen shows gelopen en hengstenkeuring gedaan. Ik kan mijn paard ook druk rijden als ik wil....

Vind het grappig dat mensen zo veel excuses kan maken puur alleen omdat het Gal is.

Je hoort Joop in het filmpje dat Janine post zeggen dat ze hem destijds veel meegenomen hebben zodat hij meer routine zou krijgen. Hij heeft misschien wel veel gezien in z’n leven, maar sinds de verkoop aan Glock al een hele tijd geen wedstrijdritme meer.

Geef zo’n combinatie toch eerst eens een kans zich te ontwikkelen in plaats van alles gelijk te veroordelen en af te branden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:17

Laurie schreef:
Thatgrumpyh schreef:
“Natuurlijk hebt die veel spanning, hij is toch zo jong”

Total heeft meerderen shows gelopen en hengstenkeuring gedaan. Ik kan mijn paard ook druk rijden als ik wil....

Vind het grappig dat mensen zo veel excuses kan maken puur alleen omdat het Gal is.

Je hoort Joop in het filmpje dat Janine post zeggen dat ze hem destijds veel meegenomen hebben zodat hij meer routine zou krijgen. Hij heeft misschien wel veel gezien in z’n leven, maar sinds de verkoop aan Glock al een hele tijd geen wedstrijdritme meer.

Geef zo’n combinatie toch eerst eens een kans zich te ontwikkelen in plaats van alles gelijk te veroordelen en af te branden.


Hoe zie je dat met Foundation dan?
Die heeft ook niet bepaald veel gezien... En die dekt wel...

Wat Joop naar mijn interpretatie zegt is dat hij het kennelijk nodig had om het een en ander te zien in combinatie met het dekken... Nu dekt hij niet meer, zie hierboven...

Waarom een paard op een internationaal podium zetten, op een moment dat de paardensport onder vuur ligt, op deze manier... Waarom kan het paard niet gewoon routine op doen op een subtopwedstrijdje om de hoek? Dat zijn hele bewuste keuzes die je maakt in eigen belang en belang van de sport. Ongeacht welke keuze...

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:22

"In het belang van de sport" schrijf je, Janine. Je bedoelt dan het individuele belang om te winnen? Ik begrijp je denk ik niet helemaal.

Ik weet wel dat topsport altijd onder vuur ligt. Die schaatsers die alles en alles uit hun lichaam persen. Turners die helemaal de weg kwijt raken. Marathon lopers die kei-kapot zijn en echt moeten revalideren na een wedstrijd. Is gewoon alle topsport niet heel erg ongezond?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:27

Laurie schreef:
Thatgrumpyh schreef:
“Natuurlijk hebt die veel spanning, hij is toch zo jong”

Total heeft meerderen shows gelopen en hengstenkeuring gedaan. Ik kan mijn paard ook druk rijden als ik wil....

Vind het grappig dat mensen zo veel excuses kan maken puur alleen omdat het Gal is.

Je hoort Joop in het filmpje dat Janine post zeggen dat ze hem destijds veel meegenomen hebben zodat hij meer routine zou krijgen. Hij heeft misschien wel veel gezien in z’n leven, maar sinds de verkoop aan Glock al een hele tijd geen wedstrijdritme meer.

Geef zo’n combinatie toch eerst eens een kans zich te ontwikkelen in plaats van alles gelijk te veroordelen en af te branden.


Haha, de minuut dat ik post hebt jij altijd een antwoord.

Er zijn meerderen wegen naar Rome, alleen jammer dat Gal de kortste pakt. Als je weet dat je een enorm heet paard heeft die slecht tegen druk kan, dan doe je daar gewoon wat aan of niet? En met dat bedoel ik niet op deze manier.

Carl Hester en Dujardin rijd meerderen wedstrijden om hun paarden te laten wennen in eigen land voordat ze zulke shows doen.

Zonder discussie zal de paardenwereld nooit vooruitgaan. En wij willen toch allemaal het beste voor ons paarden?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:33

Janine1990 schreef:
Hoe zie je dat met Foundation dan?
Die heeft ook niet bepaald veel gezien... En die dekt wel...

Wat Joop naar mijn interpretatie zegt is dat hij het kennelijk nodig had om het een en ander te zien in combinatie met het dekken... Nu dekt hij niet meer, zie hierboven...

Waarom een paard op een internationaal podium zetten, op een moment dat de paardensport onder vuur ligt, op deze manier... Waarom kan het paard niet gewoon routine op doen op een subtopwedstrijdje om de hoek? Dat zijn hele bewuste keuzes die je maakt in eigen belang en belang van de sport. Ongeacht welke keuze...

Zijn paarden niet allemaal individuen met een eigen persoonlijkheid dan? Als je verschillende paarden rijdt merk je zelf ook dat die niet altijd op dezelfde manier reageren. Of een hengst wel of niet dekt hoeft daar ook niet direct invloed op te hebben.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:39

rien10 schreef:
"In het belang van de sport" schrijf je, Janine. Je bedoelt dan het individuele belang om te winnen? Ik begrijp je denk ik niet helemaal.

Ik weet wel dat topsport altijd onder vuur ligt. Die schaatsers die alles en alles uit hun lichaam persen. Turners die helemaal de weg kwijt raken. Marathon lopers die kei-kapot zijn en echt moeten revalideren na een wedstrijd. Is gewoon alle topsport niet heel erg ongezond?


De keuze is bepalend voor welk belang je aanhangt...

In dit geval vind ik het niet in het belang van de sport in de algemeenheid, maar in het belang van de individuele winst. Dit omdat het discussie oproept.

Het verschil tussen topsport voor mensen en topsport met dieren is dat wij mensen zelf een keuze maken.

Wat de paardensport betreft denk ik dat topsport helemaal niet extreem ongezond is, mits we de absolute mentale en fysieke grenzen van onze paarden bewaken. Wanneer ik paarden tot op hoge leeftijd in de sport zie lopen, geloof ik dat er is voldaan aan de behoeften van het paard. Zoals Anky ook schreef in haar column, het paard moet het wel voor je willen doen. Daar is een band voor nodig. Een uitwisseling van normen en waarden tussen mens en dier.
Als ik een paard op het hoogste niveau afscheid zie nemen van de sport, nog steeds even goed zijn oefeningen uitvoert... Ja, dan geloof ik dat er aan die voorwaarden is voldaan om de topsport gezond te houden. Gelukkig zijn de paarden die niet op die manier uit de sport verdwijnen in de minderheid. Alleen verwacht ik niet dat dit beeld van Gal en Total US (na diverse andere paarden) goed is voor de sport.

In tegenstelling tot menselijke topsport, want uit sommige interviews denk ik toch echt dat menselijke topsporters echt een paar draadjes los hebben zitten in wat ze zichzelf verwijten en opleggen.
En dan denk ik dat het mentaal nog het meest ongezond is.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:40

Laurie schreef:
Zijn paarden niet allemaal individuen met een eigen persoonlijkheid dan? Als je verschillende paarden rijdt merk je zelf ook dat die niet altijd op dezelfde manier reageren. Of een hengst wel of niet dekt hoeft daar ook niet direct invloed op te hebben.


Dus omdat het individu Total US is wie hij is, moet je verre van het belang van de sport zo'n dier een best wel internationaal podium geven? Wat oproept tot discussie?

Dat is wat ik er mee wil zeggen... Foundation doet zijn rondje net zo goed... Alleen zijn er andere belangen afgewogen heb ik het gevoel.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:55

Janine1990 schreef:
rien10 schreef:
"In het belang van de sport" schrijf je, Janine. Je bedoelt dan het individuele belang om te winnen? Ik begrijp je denk ik niet helemaal.

Ik weet wel dat topsport altijd onder vuur ligt. Die schaatsers die alles en alles uit hun lichaam persen. Turners die helemaal de weg kwijt raken. Marathon lopers die kei-kapot zijn en echt moeten revalideren na een wedstrijd. Is gewoon alle topsport niet heel erg ongezond?


De keuze is bepalend voor welk belang je aanhangt...

In dit geval vind ik het niet in het belang van de sport in de algemeenheid, maar in het belang van de individuele winst. Dit omdat het discussie oproept.

Het verschil tussen topsport voor mensen en topsport met dieren is dat wij mensen zelf een keuze maken.

Wat de paardensport betreft denk ik dat topsport helemaal niet extreem ongezond is, mits we de absolute mentale en fysieke grenzen van onze paarden bewaken. Wanneer ik paarden tot op hoge leeftijd in de sport zie lopen, geloof ik dat er is voldaan aan de behoeften van het paard. Zoals Anky ook schreef in haar column, het paard moet het wel voor je willen doen. Daar is een band voor nodig. Een uitwisseling van normen en waarden tussen mens en dier.
Als ik een paard op het hoogste niveau afscheid zie nemen van de sport, nog steeds even goed zijn oefeningen uitvoert... Ja, dan geloof ik dat er aan die voorwaarden is voldaan om de topsport gezond te houden. Gelukkig zijn de paarden die niet op die manier uit de sport verdwijnen in de minderheid. Alleen verwacht ik niet dat dit beeld van Gal en Total US (na diverse andere paarden) goed is voor de sport.

In tegenstelling tot menselijke topsport, want uit sommige interviews denk ik toch echt dat menselijke topsporters echt een paar draadjes los hebben zitten in wat ze zichzelf verwijten en opleggen.
En dan denk ik dat het mentaal nog het meest ongezond is.


Ah, zo. Ja, ik snap je.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:26

Janine1990 schreef:
Voor de mensen die van mening zijn dat dit paard nog geen ervaring heeft buiten de deur... Of beduidend minder dan Foundation...

https://www.youtube.com/watch?v=GKtDQTutr9Y&t=70s

Luister eens naar wat Joop zegt...


Dat paard heeft ook al zoveel kilometers op de teller. WK, PAVO, SUBLI, hengstenshows. En overal heeft hij die spanning en dat opgekropte wat hij nu heeft.

Waar hij overigens bij Dinja geen last van had.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:08

Excuses als het filmpje al is geplaatst in dit topic, maar dit filmpje is van een maand geleden en geeft misschien een ander beeld (of juist niet).

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:19

Tsjah, persoonlijk zie een paard liever bijna uit de piaffe vallen omdat hij het niet kan volhouden dan dat hij bijna naar achteren gaat... Dat is niet helemaal de bedoeling van piaffe natuurlijk.

Verklaart in mijn ogen precies de spanning op ander terrein.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:19

Ik vind het een waanzinnig paard zo op het filmpje hoor!

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:34

Ik vind die passage en piaffe ook echt geweldig, de activiteit, het ritme, mooi op de plek en prachtige overgangen in en uit die piaffe. Mag nog iets mooier op lengte maar dat zal met de tijd vast goedkomen.

Wat betreft achteruit gaan, ik zie een paard dat op de plek piaffeert zoals de bedoeling is? Ik zie ook zeker liever een iets meer voorwaarts dan achterwaarts beeld, maar dit vind ik gewoon op de plek en niet bijna achteruit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:35

Janine1990 schreef:
Verklaart in mijn ogen precies de spanning op ander terrein.


Spanning kun je aan wel 100 dingen toewijzen en hij is nog jong, dus dat lijkt me een wat voorbarige conclusie.