Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Blog] Scheve ruiter: een rechter begin van het nieuwe jaar

 
Profiel   

*Bokt.nl
Blog

[ img ]
Sæunn en ik (rechts) tijdens de kerstrit van de IJRN. Foto: WendyBZ


Ik ben Imre, 39 jaar, ik werk in de marketing- en communicatie, ben een fanatieke recreatieruiter, instructeur en ik ben in het bezit van twee (eigenw)IJslanders van 15 jaar (Sæunn) en (bijna) 9 maanden (Saga). En ik ben scheef.

Eind december konden jullie in mijn eerste blog [VN] [Blog] Hoe een scheve ruiter recht wordt lezen hoe mijn lange zoektocht naar een oplossing voor mijn scheefheid is verlopen. Bedankt voor alle bemoedigende reacties en wat vervelend dat het voor zoveel van jullie zo herkenbaar is! Ik ben inmiddels weer een stapje verder in mijn traject. Soort van.

Als ruiter houden we - hoop ik - allemaal onze paarden goed in de gaten. In december leek Sæunn af en toe wat moeite te hebben met inbuigen. Omdat ik zelf zo met mijn lichaam bezig ben en in het zadel heel erg moet wennen aan mijn nieuwe houding kon ik niet goed inschatten of dat aan mij lag, of dat er toch ook bij haar iets niet lekker zat. Ze is in mei bevallen daarna is de osteopaat wel een keer geweest, maar bij mij is er natuurlijk veel veranderd en hoewel ik mijn best doe om ervoor te zorgen dat zij daar geen last van heeft kan ik niet uitsluiten dat het wel gebeurt. Toen ze ook bij het afzadelen wat gevoelig ging reageren heb ik de fysiotherapeut voor haar gebeld. Die kon gelukkig snel komen en ontdekte inderdaad wat problemen in haar rug en de rechterkant van haar ribben.

In diezelfde week, op donderdag 19 december, zat ik bij de huisarts voor een injectie met een ontstekingsremmer (corticosteroïden) in de ontstoken pees in mijn heup. Hij had al eerder geopperd om dit te doen, maar eigenwijs als ik ben wilde ik eerst kijken of het met rust en fysiotherapie over zou gaan. Achteraf ben ik blij dat ik voor deze route heb gekozen, anders waren we er nooit achter gekomen dat mijn stuitje scheef was en de oorzaak van de problemen is. Omdat ik weer meer pijn begon te krijgen heb ik toch maar gebeld en een dosis laten zetten. Auw.

Drie dagen later zou ik meerijden met de kerstrit van de IJslandrijders Noord. De route liep dit jaar langs mijn weiland, dus ideaal om met mijn trailerhatende merrie aan deel te nemen, ik hoefde er niet voor op pad! Van de huisarts mocht ik doen wat ik wilde, zolang ik de pees maar niet zou overbelasten. Om te testen hoe het rijden zou gaan na de injectie heb ik vrijdags daarom kort in de bak gereden en dat deed zeer. Lichtrijden ging eigenlijk niet. De dag erop ging het gelukkig al iets beter. Wel had ik besloten om op zondag maar 3 kilometer van de in totaal 12 mee te rijden en aan te haken als de groep langs mijn weiland zou komen, zie ook de foto. Dat was meer dan lang genoeg voor mijn heup en het laatste stukje ben ik gaan lopen, maar met 22 IJslanders samen rijden is best heel tof en ik ben blij dat ik toch mee ben gegaan. Mijn pees werd langzaam minder boos en vijf drukke (kerst)dagen later reed ik hetzelfde rondje nog eens, voor het eerst in maanden zonder pijn. Heerlijk! Ik was vergeten hoe dat voelde!



Om het jaar goed te beginnen had ik op 2 januari een afspraak voor een sessie op een flexchair. Voor wie dat niet kent: een flexchair is een zadelvormige kruk op een beweegbare poot die met sensoren meet wat je lichaam doet. Via een computer krijg je opdrachten waarbij je door je bekken te verplaatsen een balletje op het scherm van punt A naar punt B moet bewegen. Mijn score na de oefeningen was behoorlijk belabberd. Ik ben vrijwel overal binnen de groene zone gebleven, maar omdat ik het zo netjes wilde doen was ik ontzettend traag. Confronterend! Ook tijdens het rijden wil ik de oefeningen heel netjes doen, wat het gebruik van mijn lichaam betreft, om er zeker van te zijn dat ik correct beweeg. Daardoor zit ik tijdens het rijden veel teveel in mijn hoofd, in plaats van dat ik lekker aan het rijden ben. Vroeger was ik helemaal niet zo perfectionistisch… Ook bevestigde de test duidelijk dat ik heel makkelijk mijn bekken naar links-achter kan bewegen, maar amper naar rechts-achter. Sowieso is de linkerkant beweeglijker dan rechts, wat ook verklaart waarom aanspringen in de rechtergalop en wijken naar rechts moeilijker is dan links. Wel zat ik in stilstand keurig in balans, dat is dan weer heel fijn!

Van mijn bekkenbodemfysio kreeg ik na het tonen van de resultaten van de flexchairtraining de opdracht om een aantal keer per week vijf tot tien minuten op een grote bal oefeningen te doen om mijn bekken soepeler te maken. Doe je mee? Zit ontspannen rechtop op de bal met je voeten plat op de grond. Maak kleine bewegingen met je bekken naar links en rechts, voor en achter. Als je ergens weerstand voelt, maak dan de beweging nog kleiner. Als je dit een tijdje hebt gedaan, maak dan een paar kleine rondjes links- en rechtsom.

Na de kerstrit mocht Sæunn een paar weken met vakantie. De zadelmaker is op 10 januari geweest en gelukkig is mijn zadel ondanks mijn scheefheid nog netjes recht. Wel moest het worden opgevuld. De zadelmaker heeft me tijdens de controle door inlages onder het zadel te leggen laten voelen wat het opvullen voor verschil zou maken. We zijn allebei benieuwd wat dat voor mijn heup gaat doen. Helaas moeten we allemaal nog even op dat antwoord wachten. De dag nadat ik mijn zadel kon ophalen heb ik een tweede injectie in mijn heup gehad omdat de eerste onvoldoende had geholpen. Op een paar korte stapritjes na heb ik nog niet kunnen voelen wat het opvullen heeft gedaan voor mijn houding. Dat kan ik jullie hopelijk de volgende keer vertellen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 19:57 



 
Profiel   

Oei die spuiten in mijn heup die ken ik. Daar heb ik mijzelf toen zo gruwelijk voor gesedeerd. Verder herkenbare blog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:46 



 
Profiel   

Ik blijf het echt heel knap en bewonderenswaardig vinden hoe jij blijft zoeken, werken en soms gewoon vechten. Lang niet altijd makkelijk, en je moet er toch echt wel behoorlijk voor afzien. Ik gun het je zo dat je straks pijnvrij kunt rijden zoals je graag wil! En aangezien wij laatst dapper het spoor over zijn gegaan kunnen we dan straks éindelijk weer samen ritjes maken :):) Op naar een mooie (rechte!) zomer!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen