[FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

[FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:16

*Bokt.nl
Dressuur
door Marjo


Zaterdag 25 januari. Dag drie van Jumping Amsterdam. Een van de meest prestigieuze paardensportevenementen van Nederland en een belangrijke wedstrijd voor veel internationale ruiters en amazones. Vandaag worden er drie dressuur- en drie springrubrieken verreden. Er belooft veel mooie sport aan te komen, want vele topruiters hebben zich ingeschreven voor dit evenement. Namen zoals Edward Gal, Isabel Werth, Charlotte Dujardin en Helen Langehanenberg staan op de startlijst bij de dressuur, en in het springen zien we de Marcus Ehning, Jeroen Dubbeldam, Kevin Staut en Emanuele Gaudiano op de lijsten staan.

De dag begint met een nationale dressuur wedstrijd; de Kingsley Future Cup U25, presented by Hoefslag. In deze rubriek kwamen zes combinaties aan start. Jasmien de Koeyer ging met Esperanza (Desperados) met de overwinning naar huis. Tweede werd Thalia Rockx met Verdi La Fazenda (Florett As). Carlijn Huberts plaatste zich als derde met Watoeshi (Rousseau).

Afbeelding
Jasmien de Koeyer met Esperanza

Als tweede staat de Anemone Horse Trucks Prize op het programma. Hier wordt de Intermediaire I kür op muziek verreden. Zes Nederlandse combinaties komen aan start. Als eerste is daar Dominique Filion met Frida K (Fidertanz) in de ring. Zij rijdt naar een score van 72.500%, goed voor een vierde plaats.

Afbeelding

Daarna is het de beurt aan Laurens van Lieren met zijn Dutch Design (Vivaldi). Hij rijdt de 12-jarige hengst naar 72,250% wat hem een vijfde plaats opleverde.

Afbeelding

Als derde in de ring zien we Madeleine Witte-Vrees met Finnländerin (Fidertanz). Zij behaald met de 10-jarige merrie een score van 76,667%, goed voor een derde plaats.

Afbeelding

Kersvers KNHS Talent van het jaar Jeanine Nieuwenhuis rijdt in deze rubriek de 9-jarige merrie Great Lady TC (Bretton Woods). Deze combinatie rijdt naar een score van 71,875% waarmee ze op de zesde plaats eindigt.

Afbeelding

Als een na laatste verschijnt Kirsten Brouwer in de ring met Foundation RR (United). Zij rijdt de 10-jarige voshengst naar een mooie score van 77,375%, goed voor een tweede plaats.

Afbeelding

Last but definitely not least, komt Edward Gal met GLOCK's Total US (Totilas) de ring in rijden. Hij stuurt deze 8-jarige hengst naar een score van 80,458% wat ruim genoeg is om de overwinning mee naar huis te nemen.

Afbeelding

Tijdens de prijsuitreiking wordt er ook afscheid genomen van ringmeester Nico van Aken die na vele jaren Jumping Amsterdam met pensioen gaat.
Afbeelding

Het publiek is zeer lovend voor deze prachtige zwarte hengst!
Afbeelding

Na een korte pauze is het dan tijd voor 'het echte werk'. Tijd voor de FEI Dressage World Cup Qualifier 2019/2020 presented by VriendenLoterij. Vijftien combinaties staan er op de startlijst, uit vijf verschillende landen.

Sönke Rothenberger bijt het spits af met Santiano R (San Amour x Lord Sinclair 8) uit Duitsland. Hij stuurt deze 12 jarige ruin naar een score van 75,385% wat goed zal zijn voor een twaalfde plek.

Afbeelding

Als tweede verschijnt daar uit Italië Francesco Zaza met Whispering Romance (Weltmeyer x Bergkristall) in de ring. Hij moet met een score van 74,015% genoegen nemen met de vijftiende plek.

Afbeelding

Uit Denemarken zien we vervolgens Lone Bang Larsen met Bakkely's Onandt (Onassis x Michellino) in de ring. Zij rijdt naar een score van 74,370% en de bijbehorende veertiende plaats.

Afbeelding

Dan is het tijd voor de eerste Nederlandse combinatie. Denise Nekeman met Boston STH (Johnson TN x Quattro) rijden naar een score van 75,075% wat hen op de dertiende plaats zet.

Afbeelding

Adelinde Cornelissen verschijnt als vijfde in de ring met haar eigen gefokte Zephyr (Jazz x Farmer). Ze stuurt de ruin naar een score van 77,645% en belandt hiermee op de elfde plaats.

Afbeelding

Tijd voor de eerste Britse combinatie; Charlotte Fry met Everdale (Lord Leatherdale x Negro). Zij rijdt deze 11-jarige hengst naar een score van 78,280% en een negende plaats.

Afbeelding

Daarna zien we de eerste Duitse combinatie in de ring. Helen Langehanenberg rijdt de Hannoveraan Damsey FRH (Dressage Royal x Ritual) naar een mooie score van 84,380% wat hen uiteindelijk een vijfde plaats op zal leveren.

Afbeelding

Als laatste combinatie voor de pauze zien we de Nederlandse Anne Meulendijks met haar MDH Avanti NOP (United x Farrington). Zij rijdt deze 15-jarige ruin naar een score van 77,690% en een tiende plaats.

Afbeelding

Dorothee Schneider uit Duitsland is de eerste start na de pauze. Met DSP Sammy Davis Jr (San Remo x Wenckstern) zet zij een score neer van 81,075%, goed voor een zevende plaats.

Afbeelding

Do you dream about me? Die muziek kan maar bij één combinatie horen. Hans Peter Minderhoud rijdt met GLOCK's Dreamboy NOP (Vivaldi x Olympic Ferro) naar een score van 82,780%. Een score die hem op de zesde plaats doet eindigen.

Afbeelding

Dan is het tijd voor misschien wel Nederlands bekendste ruiter. Edward Gal rijdt met GLOCK's Zonik NOP (Blue Hors Zack x Romanov) de ring in. Met deze 12-jarige hengst rijdt hij naar een score van 85,385% en een uiteindelijke derde plaats.

Afbeelding

De koningin van de dressuur wordt zij ook wel genoemd. Al vier jaar op rij heeft zij deze wedstrijd gewonnen. Isabell Werth is met Weihegold OLD (Blue Hors Don Schufro x Sandro Hit) geen vreemde in Amsterdam. Wederom zet zij een prachtige kür neer die rijkelijk beloond wordt met een score van 90,280% wat haar ook dit jaar de overwinning zal geven.

Afbeelding

Dan zien we Charlotte Dujardin in de ring. Voor het eerst in Nederland met haar nieuwe topper Mount St John Freestyle (Fidermark x Donnerhall). Ze komt ontzettend dichtbij de score van Werth, maar moet met 89,505% genoegen nemen met een tweede plaats.

Afbeelding

Als een-na-laatste zien we dan nog een Nederlandse combinatie in de ring. Emmelie Scholtens rijdt met haar Desperado NOP (Vivaldi x Havidoff) als eerbetoon de kür die zij altijd met Apache reed. Haar proef is goed voor een score van 80,565% wat haar op een achtste plaats neerzet.

Afbeelding

De laatste combinatie komt uit Duitsland. Jessica von Bredow-Werndl rijdt de 16-jarige merrie Zaire-E (Son de Niro x Jazz) naar een mooie score van 85,030%. Goed voor een vierde plaats.

Afbeelding

En zo komt er een prachtig einde aan de dressuur op Jumping Amsterdam. Isabell Werth gaat voor de vijfde keer naar huis met de overwinning, Charlotte Dujardin zit haar dicht op de hielen en Edward Gal zorgt ervoor dat er ook nog een Nederlander in de prijsuitreiking te zien is. GLOCK's Zonik vindt die prijsuitreiking overigens prachtig, zo samen in de ring met twee knappe merries.

Afbeelding

En ook Isabell Werth geniet van het publiek in de RAI Amsterdam. Een geweldige sfeer heerst er en er wordt luidruchtig geapplaudisseerd voor de Duitse amazone.

Afbeelding

Er volgt ook nog een fotoverslag van de springrubrieken van zaterdag. Zondag is Aniek1985 aanwezig geweest en ook van haar hebben jullie nog een mooi verslag tegoed!

Geef mij maar Amsterdam, dat is mooier dan Parijs!

Gerelateerde berichten:
[VN] [FOTO]De dressuuravond van Jumping Amsterdam in beeld
[VN] [FOTO] Jumping Amsterdam vrijdag

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:23

Wat een leuk verslag om te lezen dit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:24

Wat een mooi verslag, Marjo :)

Ik zat even via de livestream te kijken en het was lang geleden dat ik Charlotte Dujardin had zien rijden en ik was blij verrast. Wat een fijn paard is dat en wat mij betreft is het ook een voorbeeld van hoe dressuur hoort te zijn.

Ik ben benieuwd naar de andere verslagen en de foto's, bedankt dat je er voor ons was!

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:30

Hobbyhorse schreef:
Wat een leuk verslag om te lezen dit.


Bedankt :D

Oscar schreef:
Wat een mooi verslag, Marjo :)

Ik zat even via de livestream te kijken en het was lang geleden dat ik Charlotte Dujardin had zien rijden en ik was blij verrast. Wat een fijn paard is dat en wat mij betreft is het ook een voorbeeld van hoe dressuur hoort te zijn.

Ik ben benieuwd naar de andere verslagen en de foto's, bedankt dat je er voor ons was!


Zeker, was ook een fijne proef om te zien! Ben heel benieuwd of die net zo goed, of misschien wel beter word dan Valegro was :)

xxxmh

Berichten: 3486
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:32

Leuk verslag! Was ook een erg leuke middag en zag mezelf ook nog in het publiek zitten op de laatste foto haha

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 01:34

Je moet voor de grap eens even inzoomen op die hoofden en monden..dat stukje geweld dat klopt wel ja. Afbeelding

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 07:43

Gaan we er nu alweer een rel topic van maken.. :=

Mooi verslag Marjo! Erg leuk geschreven ook :D

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:08

Marjo hier heb jij enorm je best op gedaan. Met dressuur heb ik minder, maar zo'n verslag terug lezen heb ik veel mee. Leuk dat je die moeite hebt gedaan. Voor herhaling vatbaar wat mij betreft! Bedankt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:13

Top verslag Marjo, fijn om te lezen!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:20

Top verslag! Vond het prachtig om Charlotte te zien rijden. Zo hoort het eruit te zien. Niet te veel van voren bezig zijn en puur op de zit terug rijden. En daarbij blijf ik het hele management om de paarden heen geweldig vinden <3. Helen Langehanenberg mag ik ook graag zien.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:27

HorseTimeXL schreef:
Top verslag! Vond het prachtig om Charlotte te zien rijden. Zo hoort het eruit te zien. Niet te veel van voren bezig zijn en puur op de zit terug rijden. En daarbij blijf ik het hele management om de paarden heen geweldig vinden <3. Helen Langehanenberg mag ik ook graag zien.



Deze twee amazones zijn ook mijn favorieten.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:31

Maartje1990 schreef:
Je moet voor de grap eens even inzoomen op die hoofden en monden..dat stukje geweld dat klopt wel ja. [ [url=m/M69GTc.jpg]Afbeelding[/url] ]



Jij haalt nu ook wel de ergste foto er tussen uit, van een moment op name...

Maar oké! Prachtige foto’s!

Vooral de foto van Total US heerlijk hoofd!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:35

Freekieee schreef:
Maartje1990 schreef:
Je moet voor de grap eens even inzoomen op die hoofden en monden..dat stukje geweld dat klopt wel ja. [ [url=m/M69GTc.jpg]Afbeelding[/url] ]



Jij haalt nu ook wel de ergste foto er tussen uit, van een moment op name...

Maar oké! Prachtige foto’s!

Vooral de foto van Total US heerlijk hoofd!


Ik zie dit toch echt bij meerdere foto's helaas

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:43

Maartje1990 schreef:
Ik zie dit toch echt bij meerdere foto's helaas



Ja.... ik kan er ook niet meer 'neutraal' naar kijken...... Mooie foto's, en fijn dat je het leuk hebt gehad.... maar ik krijg wel steeds meer begrip voor de kritiek.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:48

Ik vond vooral de 18 jarige echt fantastisch en correct lopen .
Die had van mij zo de winst mogen pakken.
Geen voorbeen zwaaierij ontzettend tactvol en een staaltje techniek waar veel paarden en ruiters nog veel van kunnen leren.

Over die geopende monden...
Hoeft niet altijd pijn en of stress te zijn.
Sommige paarden kauwen gewoon extreem af en als dan de neusriem niet neer dichtgesnoerd word (wat alleen naar goed is ;) ) dan zie je weleens een open mond
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 27-01-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:49

little_birdy schreef:
Ik vond vooral de 18 jarige echt fantastisch en correct lopen .
Die had van mij zo de winst mogen pakken.
Geen voorbeen zwaaierij ontzettend tactvol en een staaltje techniek waar veel paarden en ruiters nog veel van kunnen leren


Welke combinatie was dit?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:52

Wat een prachtige foto’s jammer dat ik het heb moeten missen.

@ Maartje1990. Kun je me het verschil uitleggen tussen de door jou aangehaalde foto en je eigen foto in je profiel waarin je bitlooshoofdstel/halster duidelijk flink drukt op een bot waar het niet hoort te zitten? Ook geen fraai plaatje, sorry hoor....

Ik zie weinig vreemds bij de foto’s in dit topic. En ja voor het zwaar verzamelde werk zullen ruiter en paard toch enige vorm van druk moeten opbouwen. Voor een minder getraind ruiter zal het moeilijk te begrijpen
zijn dat dit niet altijd direct een vorm van “ slecht “ is.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:54

Helen langhenberg met damsey als ik het goed heb

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:56

Ik zie een bokker op de laatste foto :+ :Y)
Heb nog meer bekende gezien op de foto's die zijn langsgekomen _O-

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:14

Prachtige foto's en het geeft een hele mooie impressie!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:32

Pareltjes schreef:
Wat een prachtige foto’s jammer dat ik het heb moeten missen.

@ Maartje1990. Kun je me het verschil uitleggen tussen de door jou aangehaalde foto en je eigen foto in je profiel waarin je bitlooshoofdstel/halster duidelijk flink drukt op een bot waar het niet hoort te zitten? Ook geen fraai plaatje, sorry hoor....

Ik zie weinig vreemds bij de foto’s in dit topic. En ja voor het zwaar verzamelde werk zullen ruiter en paard toch enige vorm van druk moeten opbouwen. Voor een minder getraind ruiter zal het moeilijk te begrijpen
zijn dat dit niet altijd direct een vorm van “ slecht “ is.


De bokt detectives aan t werk. Maar het verschil lijkt me overduidelijk. Foto die ik hier aanhaal zie je opengesperde, gespannen mond, oren naar achter. Ik zie alleen maar heel veel spanning als ik daar naar kijk. Mijn eigen paard ontspannen mond, oren naar voren, ontspannen blik. Ondertussen rijd ik met een andere optoming die geschikter is voor het rijden overigens.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:36

Dat oren naar achteren alleen maar gelijk zouden moeten staan met 'boos/niet vrolijk' is zo achterhaald. Als de mijne strak de oren naar voren deed werd ik nerveus. Dan was de aandacht heel ergens anders en de bakkabouters en de spoken gevonden. Oortjes geconcentreerd luisterend naar achteren, dan was ik safe :')

Jammer dat er bij zo'n mooi en uitgebreid verslag weer gelijk gediscussieerd moet worden bij een paar moment opnames. Dat t gebeurd bij een topic met een compleet filmpje zou ik kunnen begrijpen. Maar hier niet. Doe dat ergens anders in een algemeen topic erover ofzo. :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:38

Cynn schreef:
Dat oren naar achteren alleen maar gelijk zouden moeten staan met 'boos/niet vrolijk' is zo achterhaald. Als de mijne strak de oren naar voren deed werd ik nerveus. Dan was de aandacht heel ergens anders en de bakkabouters en de spoken gevonden. Oortjes geconcentreerd luisterend naar achteren, dan was ik safe :')

Jammer dat er bij zo'n mooi en uitgebreid verslag weer gelijk gediscussieerd moet worden bij een paar moment opnames. Dat t gebeurd bij een topic met een compleet filmpje zou ik kunnen begrijpen. Maar hier niet. Doe dat ergens anders in een algemeen topic erover ofzo. :)


Moment opnames mn hoela.... dan zijn het wel erg veel momentopnames, dat vind ik altijd zo'n slap excuus om zgn iets goed proberen te praten.

En ik benoem meer dan alleen de oren. Als je die foto in zn geheel bekijkt zie je ook nog eens een zwiepende staart.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:44

Maartje1990 schreef:
Cynn schreef:
Dat oren naar achteren alleen maar gelijk zouden moeten staan met 'boos/niet vrolijk' is zo achterhaald. Als de mijne strak de oren naar voren deed werd ik nerveus. Dan was de aandacht heel ergens anders en de bakkabouters en de spoken gevonden. Oortjes geconcentreerd luisterend naar achteren, dan was ik safe :')

Jammer dat er bij zo'n mooi en uitgebreid verslag weer gelijk gediscussieerd moet worden bij een paar moment opnames. Dat t gebeurd bij een topic met een compleet filmpje zou ik kunnen begrijpen. Maar hier niet. Doe dat ergens anders in een algemeen topic erover ofzo. :)


Moment opnames mn hoela.... dan zijn het wel erg veel momentopnames, dat vind ik altijd zo'n slap excuus om zgn iets goed proberen te praten.

En ik benoem meer dan alleen de oren. Als je die foto in zn geheel bekijkt zie je ook nog eens een zwiepende staart.

NOgmaals, let wat meer op jezelf en wat minder op anderen. Probeer ook te begrijpen dat een dergelijk niveau misschien ook zover van je af staat, dat het handiger is om er niet zo dom kritisch op te zijn.

Het is een mooi fotoverslag en ik vind het zo gaaf om te zien dat het publiek er is voor elke deelnemer en gaat staan voor de besten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:47

Pipodipo: je hoeft mijn mening niet te delen, je mag het ook vervelend vinden dat ik m deel, maar zullen we niet persoonlijk worden? Je hoeft mij niet dom kritisch te noemen, ik noem jou ook niet dom :)