Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO] Geef mij maar Amsterdam; dressuurgeweld op zaterdag

 
Profiel   

Jammer van de discussie.
Ben het eens met maartje dat sommige paarden zeker niet op hun gemak waren,
Maartje heb je de wedstrijd ook op beeld gezien ?
Maar ik denk dat je niet moet vergeten dat deze paarden en ruiters bezig zijn met topsport!
Ze zijn vol met overgave kracht en energie een top optreden aan het verzorgen .
Heb je weleens naar de hoofden van topsporters gekeken bij schaatsen harlopen wielrennen of welke sport dan ook ?
Ik moet de eerste nog tegenkomen op de olympische spelen die lachend en ontspannen de finishlijn overkomt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 10:59 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Jammer van de discussie.
Ben het eens met maartje dat sommige paarden zeker niet op hun gemak waren,
Maartje heb je de wedstrijd ook op beeld gezien ?
Maar ik denk dat je niet moet vergeten dat deze paarden en ruiters bezig zijn met topsport!
Ze zijn vol met overgave kracht en energie een top optreden aan het verzorgen .
Heb je weleens naar de hoofden van topsporters gekeken bij schaatsen harlopen wielrennen of welke sport dan ook ?
Ik moet de eerste nog tegenkomen op de olympische spelen die lachend en ontspannen de finishlijn overkomt


Ikzelf niet, mijn partner wel. Je vergelijking met mensen vind ik vreemd, zij kiezen er immers zelf voor om topsport te doen. Eerlijk is eerlijk van mij mag de topsport met paarden afgeschaft worden en deze foto's zijn eigenlijk wel weer een voorbeeld waarom dit zou moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:07 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
little_birdy schreef
Jammer van de discussie.
Ben het eens met maartje dat sommige paarden zeker niet op hun gemak waren,
Maartje heb je de wedstrijd ook op beeld gezien ?
Maar ik denk dat je niet moet vergeten dat deze paarden en ruiters bezig zijn met topsport!
Ze zijn vol met overgave kracht en energie een top optreden aan het verzorgen .
Heb je weleens naar de hoofden van topsporters gekeken bij schaatsen harlopen wielrennen of welke sport dan ook ?
Ik moet de eerste nog tegenkomen op de olympische spelen die lachend en ontspannen de finishlijn overkomt


Ikzelf niet, mijn partner wel. Je vergelijking met mensen vind ik vreemd, zij kiezen er immers zelf voor om topsport te doen. Eerlijk is eerlijk van mij mag de topsport met paarden afgeschaft worden en deze foto's zijn eigenlijk wel weer een voorbeeld waarom dit zou moeten.

In je profiel staat een foto waarop je zelf ook nogal een verwrongen gezicht hebt, waarom was dat? Op de foto lijkt het alsof je je pony rijdt met een controller halster volgens de Monty Roberts methode, waarom doe je dat? En deze drukt tegen het jukbeen, dat doet echt heel zeer!

De kans is groter dat slecht paardrijden afgeschaft wordt en misschien ben je zelf dan wel als een van de eersten aan de beurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:28 



 
Profiel   

Pipodipo nogmaals de vraag niet persoonlijk te worden. Ik wil best op je reageren maar niet als je persoonlijk wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:31 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
NOgmaals, let wat meer op jezelf en wat minder op anderen. Probeer ook te begrijpen dat een dergelijk niveau misschien ook zover van je af staat, dat het handiger is om er niet zo dom kritisch op te zijn.


Het hoeft geen gebrek aan kennis te zijn, maar wellicht voortschrijdend inzicht.

De dressuursport is extremer geworden, zoals veel (ook humane) sporten. Het verschil is dat een humane sporter bewust kan kiezen voor de pijn, blessures, de mentale druk en vroegtijdige schade. Ook zij kunnen die keuze op voorhand niet altijd goed overzien denk ik.
Voor ieder succesvol paard dat we in deze ring zien, zijn er even zoveel afvallers die het niet 'gered' hebben en fysieke schade hebben.

Ik ben met je eens dat het veel critici wellicht aan kennis en kunde ontbreekt. Maar het grootste voordeel dat objectieve kijkers hebben is juist die objectiviteit.
De 'incrowd' is toch een beetje blind geworden voor sommige zaken; "het hoort erbij".

Wanneer men zichzelf niet gaat reguleren en teruggaat naar een vriendelijker beeld, dan zal de buitenwereld vroeg of laat wel van invloed zijn.

En het is JUIST goed om hier te reageren, om mensen te laten praten over hoe het beter kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:38 



 
Profiel   

Mooi verslag, leuk om zo nog even mee te kunnen kijken :j Interessant deelnemersveld ook.

De open monden vielen mij ook al op, net als de veelal doorgeslagen stang. Bij Gal staat de stang zelfs zo horizontaal dat deze niet eens meer goed te zien is := Dat vind ik toch wel jammer hoor.. Ja, het is een grote wedstrijd en ja, de paarden zijn absolute topsporters die AAN zijn maar toch.. Gelukkig bewijst een aantal combinaties dat het ook anders kan, dat is mooi :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:39 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Pipodipo nogmaals de vraag niet persoonlijk te worden. Ik wil best op je reageren maar niet als je persoonlijk wordt.

Het is je al eerder aangeraden om wat meer op jezelf te letten en wat minder op een ander. Laat de foto's van onze topruiters lekker met rust en ga aan jezelf werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:40 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties, ik vind het leuk dat het verslag goed in de smaak valt!

Wat betreft de fotos denk ik dat het erg lastig bepalen is vanaf 1 foto hoe de hele proef ging. Van Charlotte of Isabell zijn er ook fotos met open mond te vinden, ook in mijn serie. Je moet je voorstellen dat de fotos die hier staan een 600e van een seconde zijn, van een proef die bijna 10 minuten duurt.

Hoewel ik begrijp dat er kritisch naar de dressuursport gekeken wordt, hoop ik toch dat iedereen dit in zijn achterhoofd houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:43 



 
Profiel   

Mooie foto's en leuk verslag. Wij waren er ook bij, van mij had Charlotte mogen winnen, wat een prachtige kur en een ontzettend leuk paard, maar de piaffe/passage van Weihegold is wel echt fenomenaal. Verder deed de proef van Isabelle mij minder dan die van Charlotte. Ik hoop dat als ze meer ervaring krijgt met dit paard in de ring zij de winst gaan pakken. Een mooie balans van 'specktakel' en goed paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:44 



 
Profiel   

@ maartje1990

Ik denk als je kritiek hebt op topruiters mensen ook vragen mogen stellen over jou rijstijl. Immers je pretendeert het beter te weten dan de top. In tegenstelling tot het rijden bij jou op de wei staan dit soort evenementen onder zware controle van dierenartsen. Daarbij wordt goed gecontroleerd of er iets schort aan bitten, hoofdstellen etc. Bij jou op de wei gebeurd dat niet, en daardoor zie je een verkeerd toegepast bitloos hoofdstel. Te hoog en idd tegen het jukbeen aan. Zet er druk op, en ja ook bij jou komt er druk op, en het dier ervaart wellicht pijn.

Een ervaren ( top ) ruiter beheerst het spel van spanning opbouwen en ontspanning aanbieden. De opgebouwde spanning die op moment opnames te zien zijn, behoren uiterst kort te zijn en maken onderdeel uit van de communicatie tussen ruiter en paard. Jij doet het voorkomen als dat er aan “hoofden wordt gesleurd”. Daarnaast moet een paard de mond open kunnen doen, de onder en bovenkaak verschuiven ten op zichte van elkaar met uitvoering van verschillende oefeningen. Een paard moet dit dus ook kunnen doen en ook eens de kaken kunnen ontspannen.

Tussen oren naar achteren en de oren plat in de nek zit een wereld van verschil. Alles duidt erop dat het wellicht verstandig is je eens verder te verdiepen in het paard als geheel en de hogere dressuur in het bijzonder. Geeft niet, iedereen leert zijn gehele leven. Maar misschien voorzichtiger gebruik maken van een corrigerend vingertje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:45 



 
Profiel   

Dat mijn rijstijl onder de loep wordt genomen en vergeleken wordt met die van topruiters vind ik wel heel bijzonder hoor. Een beginner ben ik niet meer, maar ik ben mij bijzonder bewust dat ik nog heel heel erg veel te leren heb om mijn paard goed te kunnen rijden. En daar ben ik ook mee bezig. Dat betekend echter niet dat ik niets zie bij een ander of geen kritische mening mag hebben over dat wat ik zie. En ik nogmaals ik onderbouw mijn berichten op meer dan alleen wat oren naar achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:50 



 
Profiel   

Een kritische blik zal niemand je ontzeggen. Maar accepteer dan ook een kritische blik terug. Niemand heeft jouw rijstijl vergeleken met die van topruiters. Wel je toepassing van harnacement. De absolute basis van het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:54 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Een kritische blik zal niemand je ontzeggen. Maar accepteer dan ook een kritische blik terug. Niemand heeft jouw rijstijl vergeleken met die van topruiters. Wel je toepassing van harnacement. De absolute basis van het rijden.


En zoals ik al aangaf rij ik nu op een ander hoofdstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 11:59 



 

Mooi verslag heb je er van gemaakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:30 



 
Profiel   

Ninx schreef
Pipodipo schreef
NOgmaals, let wat meer op jezelf en wat minder op anderen. Probeer ook te begrijpen dat een dergelijk niveau misschien ook zover van je af staat, dat het handiger is om er niet zo dom kritisch op te zijn.


Het hoeft geen gebrek aan kennis te zijn, maar wellicht voortschrijdend inzicht.

De dressuursport is extremer geworden, zoals veel (ook humane) sporten. Het verschil is dat een humane sporter bewust kan kiezen voor de pijn, blessures, de mentale druk en vroegtijdige schade. Ook zij kunnen die keuze op voorhand niet altijd goed overzien denk ik.
Voor ieder succesvol paard dat we in deze ring zien, zijn er even zoveel afvallers die het niet 'gered' hebben en fysieke schade hebben.

Ik ben met je eens dat het veel critici wellicht aan kennis en kunde ontbreekt. Maar het grootste voordeel dat objectieve kijkers hebben is juist die objectiviteit.
De 'incrowd' is toch een beetje blind geworden voor sommige zaken; "het hoort erbij".

Wanneer men zichzelf niet gaat reguleren en teruggaat naar een vriendelijker beeld, dan zal de buitenwereld vroeg of laat wel van invloed zijn.

En het is JUIST goed om hier te reageren, om mensen te laten praten over hoe het beter kan.


De meeste fysieke schade ontstaat bij amateurs, het is goed om kritisch te zijn en te blijven. Overal waar paardenwelzijn verbeterd kan worden zou dat imo ook moeten gebeuren.
In de dressuursport is die tendens al langer de goede kant op aan het gaan, het is niet voor niets dat de duitsers veel boven aan eindigen met hun paardvriendelijke manier van africhten.

In een proef is het veel moeilijker om iets te beoordelen vanaf een foto, het zijn momentopnamens en er zijn zoveel verschillende factoren die een rol spelen bij het "waarom" het beeld is zoals het is.
Oordelen is makkelijk vanaf de zijlijn.
Kritisch zijn is prima, maar azijn zeiken hoeft imo niet.. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:03 



 
Profiel   

Jammer weer dat mensen persoonlijk moeten worden en azijnzeiker weer van stal moet worden gehaald. Met smiley.... Vanwege een andere mening.

Je hebt het mooi vastgelegd in je foto's, ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:14 



 
Profiel   

Heel mooi verslag! De open monden waren mij ook opgevallen en ook goed dat het genoemd wordt.
Verder zijn het pracht van paarden en feliciteer ik ieder met zijn/haar behaalde plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:16 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Helen langhenberg met damsey als ik het goed heb


<3 <3 <3 Helen langhenberg is mijn absolute favoriete , ik heb haar nog nooit met Damsey gezien want wij kunnen hier niet via nos.nl streamen daar we in het buitenland wonen. Dank je little bordy, ik had graag die kür via youtube of zo terug gezien. Dus als iemand een linkje heeft (de nos mogen wij niet kijken vanaf deze locatie)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:10 



 
Profiel   

@pien_2010: Met een VPN! Ik kijk zelden Nederlandse tv, maar dmv een VPN kan dit wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:19 



 
Profiel   

Je kan ook gewoon even google gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:20 



 
Profiel   

gabyfedde schreef
@pien_2010: Met een VPN! Ik kijk zelden Nederlandse tv, maar dmv een VPN kan dit wel.


Yep Nederland als land kiezen en kijken maar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:53 



 
Profiel   

Ik zal wel blind zijn, zie paarden die heel geconsentreerd bezig zijn....
Mooie foto's en leuk verslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 18:36 



 
Profiel   

Wauw, wat een leuke beelden! Total US is zo knap, pff. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 01:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen