Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:16

Equnews
Overige


Een groep jongeren heeft koning Willem-Alexander een 'gratieverzoek' gestuurd voor de konikpaarden op Texel. De paarden dreigen op de slachtbank te belanden omdat ze volgens Staatsbosbeheer overlast veroorzaken.

Een groep jongeren springt nu in de bres voor de paarden en hebben in die poging een 'gratieverzoek' verstuurd naar de koning, de burgemeester van Texel en de directie van Staatsbosbeheer.

"Wij hopen dat u, als verantwoordelijken, uw hart en geweten laat spreken en gratie verleent om het leven van de pony’s, die toch niemand kwaad hebben gedaan, te sparen. Stichting Paard in Nood in Spanje heeft aangeboden om de Konikpaarden op te vangen. Er is voldoende ruimte voor de paarden en zij kunnen daar heel natuurlijk leven. Wij zien graag dat Staatsbosbeheer gebruikmaakt van dit alternatief. Castreren zou geen excuus mogen zijn om de paarden daar niet naar toe te verhuizen als het alternatief de dood is. Wij zouden ook tevreden zijn met een ander diervriendelijk alternatief."

De jongeren richten zich niet toevallig tot koning Willem-Alexander. "Zijn dochters rijden ook paard en zijn van onze leeftijd. Misschien dat hij daarom over zijn hart wil strijken," zegt een van de actievoerders die het gratieverzoek ondertekende.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:23

Zucht... ik neem aan dat de jongeren vegetariër zijn? Anders is het behoorlijk hypocriet en zo krom als een hoepel. Ik ben zelf vegetariër, maar heb er geen enkel probleem mee als deze paarden geslacht worden, prachtig stukje scharrelvlees. Duizend keer beter dan bioindustrie, als mensen toch vlees willen eten...

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:33

Gut en waarom niet slachten... ze hebben een prima leven gehad

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:14

Hou eens op met altijd maar alles te willen redden!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 06:31

Misschien moet Staatsbosbeheer eens op houden met hun ondoordachte acties waarvan de dieren het kind van de rekening zijn. Keer op keer weer. Wanneer het niet werkt moet het maar dood. Verhongeren of slager het maakt niet uit. Als het maar goedkoop is en niet veel werk. Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:22

Jennyj01 schreef:
Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.


Er zijn ook wolven die aan mensen gewend lijken te zijn, die zich rustig in dorpen ophouden. Wellicht kunnen ze die dan ook als huisdier gaan houden. Ze zijn inmiddels toch behoorlijk aan mensen gewend. Hoef je die ook niet meer af te schieten.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:31

Ik zou zeggen probeer het. Wellicht dat het prima gaat.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:51

Nou ik mezelf mezelf al wel lopen met een wolf aan de riem naast mijn jack Russell :Y)

Waarom wil iedereen altijd alles redden?
Slacht die beesten gewoon, prima leven gehad. Er zijn er genoeg die dat niet hebben gehad en ook naar de slacht gaan maar omdat dit publiekelijk is, is het ineens erger?! En mag het ineens niet.
Schei toch uit :')

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:23

LukieBradley schreef:
Nou ik mezelf mezelf al wel lopen met een wolf aan de riem naast mijn jack Russell :Y)

Waarom wil iedereen altijd alles redden?
Slacht die beesten gewoon, prima leven gehad. Er zijn er genoeg die dat niet hebben gehad en ook naar de slacht gaan maar omdat dit publiekelijk is, is het ineens erger?! En mag het ineens niet.
Schei toch uit :')


Ik ben het daar ook wel mee eens. Geen idee hoeveel paarden het zijn vanuit Texel die eventueel naar Spanje komen, maar die nemen allemaal weer geld en ruimte in voor paarden die de hulp beter kunnen gebruiken en nog geen goed leven hebben gehad

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:24

Jennyj01 schreef:
Misschien moet Staatsbosbeheer eens op houden met hun ondoordachte acties waarvan de dieren het kind van de rekening zijn. Keer op keer weer. Wanneer het niet werkt moet het maar dood. Verhongeren of slager het maakt niet uit. Als het maar goedkoop is en niet veel werk. Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.

Dit dus. Had dit in eerste instantie beter doordacht geweest dan moesten deze dieren niet eens sneuvelen.

Zeker waar dat deze dieren een beter leven hebben gehad dan deze in de bio-industrie.. Maar moeten de dieren dan maar weer boeten voor de fout van de mens? Ik zie dit zelfde verhaaltje zich constant herhalen. Men zou denken dat er ondertussen uit fouten geleerd wordt.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:35

Alsof voor die dieren het transport naar Spanje zo fijn is. Ik ben ook niet voor slachten. Schiet ze daar af en geef ze aan de dierentuinen. Minste stress, mits goed gebeurd natuurlijk. Voor menselijke consumptie schijnen ze toch veel te vet te zijn.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:36

Jackytje schreef:
Jennyj01 schreef:
Misschien moet Staatsbosbeheer eens op houden met hun ondoordachte acties waarvan de dieren het kind van de rekening zijn. Keer op keer weer. Wanneer het niet werkt moet het maar dood. Verhongeren of slager het maakt niet uit. Als het maar goedkoop is en niet veel werk. Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.

Dit dus. Had dit in eerste instantie beter doordacht geweest dan moesten deze dieren niet eens sneuvelen.

Zeker waar dat deze dieren een beter leven hebben gehad dan deze in de bio-industrie.. Maar moeten de dieren dan maar weer boeten voor de fout van de mens? Ik zie dit zelfde verhaaltje zich constant herhalen. Men zou denken dat er ondertussen uit fouten geleerd wordt.



Ach dat geldt voor zoveel paarden die maar gefokt worden(mini shetten o.a.) en uiteindelijk bij de slacht belanden dan zouden alle vermeerderaars daar ook eens over moeten nadenken.
Natuurlijk zou dit een les moeten zijn voor Staatsbosbeheer en hopelijk trekken ze er lering uit maar dat is iets moeilijks voor de mens.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:37

Rocamor schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.


Er zijn ook wolven die aan mensen gewend lijken te zijn, die zich rustig in dorpen ophouden. Wellicht kunnen ze die dan ook als huisdier gaan houden. Ze zijn inmiddels toch behoorlijk aan mensen gewend. Hoef je die ook niet meer af te schieten.


_/-\o_

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:42

Ik snap dan weer niet dat er zo makkelijk gedaan wordt over het slachten. Als er andere alternatieven zijn dan lijkt me dat heel fijn voor deze paarden.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:42

Jackytje schreef:
Jennyj01 schreef:
Misschien moet Staatsbosbeheer eens op houden met hun ondoordachte acties waarvan de dieren het kind van de rekening zijn. Keer op keer weer. Wanneer het niet werkt moet het maar dood. Verhongeren of slager het maakt niet uit. Als het maar goedkoop is en niet veel werk. Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.

Dit dus. Had dit in eerste instantie beter doordacht geweest dan moesten deze dieren niet eens sneuvelen.

Zeker waar dat deze dieren een beter leven hebben gehad dan deze in de bio-industrie.. Maar moeten de dieren dan maar weer boeten voor de fout van de mens? Ik zie dit zelfde verhaaltje zich constant herhalen. Men zou denken dat er ondertussen uit fouten geleerd wordt.



Ach dat geldt voor zoveel paarden die maar gefokt worden(mini shetten o.a.) en uiteindelijk bij de slacht belanden dan zouden alle vermeerderaars daar ook eens over moeten nadenken.
Natuurlijk zou dit een les moeten zijn voor Staatsbosbeheer en hopelijk trekken ze er lering uit maar dat is iets moeilijks voor de mens.[/quote]
Grasbuikjes schijnt lekker vlees te zijn

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:52

@ elisa2, vind ik ook. Er is een stichting die ze wil hebben, prima toch. Er wordt hier altijd makkelijk over slachten gedacht, terwijl er nu een goed alternatief is. Niet iedereen denkt overal hetzelfde over, maar deze jongeren willen iets goeds doen voor de paarden, en ja hoor , daar komt de hypocriet kaart weer. Hypocriet zijn is geen fijne eigenschap, deze jongeren proberen juist iets goeds te doen. En je kan nu eenmaal nooit alles goed doen, dat geldt voor iedereen. Niemand is perfekt.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:06

Mousmous schreef:
@ elisa2, vind ik ook. Er is een stichting die ze wil hebben, prima toch. Er wordt hier altijd makkelijk over slachten gedacht, terwijl er nu een goed alternatief is. Niet iedereen denkt overal hetzelfde over, maar deze jongeren willen iets goeds doen voor de paarden, en ja hoor , daar komt de hypocriet kaart weer. Hypocriet zijn is geen fijne eigenschap, deze jongeren proberen juist iets goeds te doen. En je kan nu eenmaal nooit alles goed doen, dat geldt voor iedereen. Niemand is perfekt.


Inderdaad, zo flauw altijd die hypocrietkaart. Cynisch achterover leunen en anderen bekritiseren is natuurlijk makkelijker dan zelf in actie komen. Een organisatie als Staatsbosbeheer heeft ook een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid en daar mag je wel iets meer verwachten dan van een willekeurige particulier, dus ik vind het goed dat er kritisch naar hun acties wordt gekeken en dat daar aandacht voor is.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:07

rumay schreef:
Jackytje schreef:
Dit dus. Had dit in eerste instantie beter doordacht geweest dan moesten deze dieren niet eens sneuvelen.

Zeker waar dat deze dieren een beter leven hebben gehad dan deze in de bio-industrie.. Maar moeten de dieren dan maar weer boeten voor de fout van de mens? Ik zie dit zelfde verhaaltje zich constant herhalen. Men zou denken dat er ondertussen uit fouten geleerd wordt.



Ach dat geldt voor zoveel paarden die maar gefokt worden(mini shetten o.a.) en uiteindelijk bij de slacht belanden dan zouden alle vermeerderaars daar ook eens over moeten nadenken.
Natuurlijk zou dit een les moeten zijn voor Staatsbosbeheer en hopelijk trekken ze er lering uit maar dat is iets moeilijks voor de mens.


'What about'

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:15

Rocamor schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.


Er zijn ook wolven die aan mensen gewend lijken te zijn, die zich rustig in dorpen ophouden. Wellicht kunnen ze die dan ook als huisdier gaan houden. Ze zijn inmiddels toch behoorlijk aan mensen gewend. Hoef je die ook niet meer af te schieten.

volgens mij zijn er landen waar dat gewoon gebeurt.

Buiten dat is dit natuurlijk gewoon een belachelijke vergelijking. Is er geen bokker die drie koninks gehad heeft?

Ik heb op zich niks tegen slachten maar als het 1. een probleem is dat ze zelf gecreëerd hebben en er 2. een goed alternatief is. Dan zie ik niet in waarom die dieren perse dood zouden moeten enkel omdat de administratieve afdeling dan wat te doen heeft.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:59

Er is een stichting die ze wil hebben ja, een stichting die altijd schooit om geld en de zaakjes ook niet altijd op orde heeft.
Dat ze zich maar in dat land bezig houden wat ze naartoe zijn gegaan om te redden en niet alsnog in eigen land bezig blijven :')

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:13

Elk goed doel moet 'schooien' om geld, anders kunnen ze niet bestaan, maar je hoeft gelukkig niets te geven dat scheelt. Wat mij betreft maakt de plaats waar ze 'redden' niet uit. Al het goeds wat ze doen is meegenomen.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:56

Het is gewoon te veel. Ja, een leven in Spanje bieden is mooi. Maar denk eens na over de CO2/methaan uitstoot van het vervoer en het houden van de dieren. Ik weet zelf niet meer goed wat te denken. Slachten is ‘zielug’ maar aan de andere kant een redelijke optie. Ik denk niet dat beide kanten blij zullen worden, ongeacht de beslissing.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:09

En neemt die stichting de volgende keer weer zo’n groep af, want het blijft natuurlijk een terugkerend dilemma?

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:17

Alsof die vorige groep het zo goed heeft in Spanje. Oke die gingen eerder elders naar toe en zijn bij P.I.N terecht gekomen. Maar daarvoor moest al als een malle gedoneerd worden omdat ze die kosten niet konden dragen, en nu nog meer daarheen?

Is voor die eerste groep in Spanje al een definitieve oplossing eigenlijk?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:20

Ik vind het een prima stunt.

Wellicht valt er iets te polderen, en kan Willem -Alexander s.s.t.t. achter de schermen iets betekenen bij het polderen.


Ik vind het prachtig dat we een wet op dierenmishandeling hebben, maar "verwend wicht stuurt braaf paard naar de slager" mag gewoon.
(Ik word er niet vrolijk van, maar het mag en gratie verlenen is in dit geval aan de slager of de papa van het wicht.)