Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:34

Volgens mij is het gewoon een ordinaire geldkwestie, slachten levert ze geld op..paarden ergens anders heen brengen kost ze geld.

CharleyT
Berichten: 4000
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:42

Elisa2 schreef:
Ik snap dan weer niet dat er zo makkelijk gedaan wordt over het slachten. Als er andere alternatieven zijn dan lijkt me dat heel fijn voor deze paarden.


Ach wat is makkelijk doen? Ik noem het realistisch zijn. Dagelijks worden er grote aantallen dieren geslacht voor consumptie en dit zou dan ''zielig'' zijn o.i.d.
Wij als mens vinden iets heel fijn voor deze paarden, zelf weten ze alleen dat ze leven. Het geeft ons een goed gevoel denk ik.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:43

ik heb dit onderwerp op facebook ook meermaals voorbij zien komen.
er is geloof ik ook een groep die een ''konik king'' project wil opstarten.
hetzelfde idee als de mustang makeover.

CharleyT
Berichten: 4000
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:47

Elisa2 schreef:
Volgens mij is het gewoon een ordinaire geldkwestie, slachten levert ze geld op..paarden ergens anders heen brengen kost ze geld.


Dat noem ik niet ordinair, dat noem ik heel verstandig, zo komt er wat belastinggeld terug.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:57

Anna79 schreef:
Zucht... ik neem aan dat de jongeren vegetariër zijn? Anders is het behoorlijk hypocriet en zo krom als een hoepel. Ik ben zelf vegetariër, maar heb er geen enkel probleem mee als deze paarden geslacht worden, prachtig stukje scharrelvlees. Duizend keer beter dan bioindustrie, als mensen toch vlees willen eten...


_/-\o_
Je haalt me de woorden uit de mond.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:01

Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:03

anjali schreef:
Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.


Waarom zou het slachten van deze paarden ineens zielig zijn, maar het slachten van koeien, varkens, en weet ik veel wat, niet?

Onali

Berichten: 18485
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:07

anjali schreef:
Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.


En het vangen, opsluiten en heen en weer slepen helemaal naar Spanje is natuurlijk zo veel vriendelijker.

Waarom wordt realitisch altijd verward met nergens om geven.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:14

Onali schreef:
anjali schreef:
Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.


En het vangen, opsluiten en heen en weer slepen helemaal naar Spanje is natuurlijk zo veel vriendelijker.

Waarom wordt realitisch altijd verward met nergens om geven.

Precies mijn punt. :j Ik ben niet voor slachten maar voor afschieten. Transport naar de slager zou ik ze ook niet aan willen doen.

En voor de goede orde: Het liefst had ik natuurlijk dat dit natuurgebied groot genoeg zou zijn om al die paardjes lekker een heel lang leven te gunnen met veel ruimte en altijd voldoende eten.

Maar dat hebben ze niet. En als we deze groep redden, dan staat er weer een volgende groep klaar. Gaan die ook naar Paard in Nood dan?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:20

Whale schreef:
anjali schreef:
Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.


Waarom zou het slachten van deze paarden ineens zielig zijn, maar het slachten van koeien, varkens, en weet ik veel wat, niet?


Omdat Staatsbosbeheer denkt dat vogels zichzelf niet kunnen redden zonder hun hulp. Maar wanneer het om hun grazers gaat moet het allemaal natuur en kunnen ze in de stront zakken. Niemand zegt hier dat het zielig is om te slachten. Het is een gemakzuchtige oplossing en dat irriteert sommige mensen. Bokkers worden hier voor hypocriet uitgemaakt. Maar wat dacht je van de eigenaar van deze dieren? Van de ene kant zo betrokken met de natuur en van de andere kant geen greintje respect voor het leven.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:23

Waarom staan mensen op nota bene een paardenforum zo nors tegenover mensen die paarden willen redden?
Nee, je kunt niet alles redden.
Nee, je hoeft geen vegetariër te zijn om 1 dierenleven te willen redden.
Nee, slacht is niet erg, maar het is toch leuk als je je schouders onder het idee zet om deze specifieke dieren wel te redden.

Al die drogredenaties, wat zijn we verdorie een zure maatschappij geworden.

purny

Berichten: 27528
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:24

Gratie voor de konikspaarden... laat me niet lachen

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:38

Ik vind het onbegrijpelijk dat dezelfde mensen die handenvol geld uitgeven aan het levensgeluk van hun paard, hond, kat, konijn, rat, cavia, konik er geen enkel probleem mee hebben om een kiloknaller in hun winkelmandje te gooien. Van bijvoorbeeld een varken dat net zo intelligent is als hun geliefde hond maar helaas voor het varken is ie niet zo aaibaar.

Waarom verschil maken? En niet een beetje verschil hè? Voor (huis) dierlief worden kosten nog moeite gespaard. Dierenliefde mag wat kosten! Waarom mag het dan voor zovelen in de supermarkt ineens niks meer kosten. Dat snap ik, echt, echt, echt niet. Vandaar mijn botte reactie tav. de koniks, ik eet ze niet op maar voor de mensen die wel graag een stukje vlees eten, be my guest, prima leven gehad! Maar ga nu niet zielig doen.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:57

Ik vind het onbegrijpelijk dat er zoveel zogenaamde paarden/dieren liefhebbers zijn die er zo makkelijk over denken.

Ik vind het erg voor alle dieren zowel die gezien worden als product, dan maakt het niet uit of het een konijn, paard, varken, koe, kat of hond is.
Een leven is een leven en eerlijk gezegd ik heb meer op met dieren dan met mensen. Daar mogen er heel wat minder van komen. Dan wordt het leed van dieren behoorlijk minder. Ondersteun daarom geen enkel doel voor mensen.

Ik ben tegen het slachten of doodmaken van dieren waar het niet nodig is. Ben niet vegan, maar eet wel minder vlees. Altijd vanuit een individuele slagerij en nooit uit de slachthuizen. Is wel duur, maar dan maar minder.

We doen zo makkelijk over deze paarden, maar het zijn gezonde paarden die makkelijk gered kunnen worden en niet dood hoeven. Wat nu als het 19 honden waren. ik denk dan dat de reacties weer heel anders zouden zijn.

SBB faalt in beleid en handhaving, het gaat om de oorzaak, de oplossing die ze willen is symptoombestrijding. Preventief beleid en geboortebeperking is het antwoord.
Voor de hengsten, beter nog eenmaal transport en dan een goed leven als naar de slachterij, dat wens ik geen een dier toe.

Met mijn paarden ga ik heel anders om, zij zijn gezinslid evenals mijn honden en katten. Verkoop ze niet, slacht ze niet en uiteindelijk een zachte dood en crematie net als voor ons.

Ik blijf vechten voor ieder dierenleven. Nee we kunnen niet alles redden, maar elk dier is er een.
Top dat er jeugd is die dat gratie verzoek heeft ingediend en erg respectloos tegenover die zelfde jeugd om dit belachelijk te vinden.
Respect voor deze jongeren.

Slacht in Nederland is wel erg zoals het er aan toe gaat.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:02

Jinks maar die dieren die jij eet zijn waarschijnlijk ook jong en gezond, wat is het verschil dan?

Verder top dat je er bewust mee omgaat!

Zoolgangster

Berichten: 9676
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:04

Het was misschien eerlijker geweest als SBB meteen had gezegd: "goed we proberen het een jaartje, maar als het niet goed gaat, gaan deze hengsten weg, waarschijnlijk wordt het dan slacht..." dan hadden mensen misschien zelfs geprotesteerd tegen het loslaten van die hengsten op het eiland, ook lastig, maar dan weet iedereen tenminste hoe het beleid werkt.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:09

Anna79 schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat dezelfde mensen die handenvol geld uitgeven aan het levensgeluk van hun paard, hond, kat, konijn, rat, cavia, konik er geen enkel probleem mee hebben om een kiloknaller in hun winkelmandje te gooien. Van bijvoorbeeld een varken dat net zo intelligent is als hun geliefde hond maar helaas voor het varken is ie niet zo aaibaar.

Waarom verschil maken? En niet een beetje verschil hè? Voor (huis) dierlief worden kosten nog moeite gespaard. Dierenliefde mag wat kosten! Waarom mag het dan voor zovelen in de supermarkt ineens niks meer kosten. Dat snap ik, echt, echt, echt niet. Vandaar mijn botte reactie tav. de koniks, ik eet ze niet op maar voor de mensen die wel graag een stukje vlees eten, be my guest, prima leven gehad! Maar ga nu niet zielig doen.


Ik ben het nog steeds helemaal met je eens.

Alleen wil ik er dan wel aan toevoegen dat ik ook liever zou zien dat ze niet geslacht zouden hoeven worden, anders ben ik ook een rare paardenliefhebber die 'zomaar achter de slacht van weerloze paarden staat'. Maar dat de levens van deze paarden zo onder de aandacht wordt gebracht en er zelfs gratie wordt aangevraagd, gaat er bij mij niet in tov alle dieren uit de bio industrie (waarvan 1,5 miljoen per dag geslacht in Nederland!)
Laatst bijgewerkt door Willeke_ op 05-02-20 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:27

Ik snap je Willeke, in mijn ideale wereld zou dat ook niet gebeuren.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:55

@ willeke, zolang de mens niets aan de overbevolking doet, wat de oorzaak van zeer veel problemen is, zouden we niet eens bio industrie nodig hebben. Hierboven staat al over de co2 uitstoot van de vrachtwagen die dan naar spanje zou moeten rijden enz. De mens en zijn overbevolking is de oorzaak van die uitstoot, dat kan je geen paard/dier kwalijk nemen.
Ik heb alle respect voor mensen die aktie ondernemen en ergens voor staan. Beter dan achter je schermpje commentaar leveren en niets doen zoals er velen zijn. Maar ja, ook al doe je het goed, of je doet het slecht, of er ergens tussenin, er zal altijd wel iemand commentaar leveren.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:38

Mousmous; mensen hebben echt niet zoveel vlees nodig als er nu geconsumeerd wordt. Als iedereen bijvoorbeeld 3x per week vlees at ipv 7x, moet je eens zien hoeveel dat scheelt. En niet elk weekend BBQ en in de zomer...

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:42

[quote="Anna79"]Jinks maar die dieren die jij eet zijn waarschijnlijk ook jong en gezond, wat is het verschil dan?quote]

Beste Anna79,

Het klopt dat ook deze dieren vrij jong zijn, maar minder jong als die naar het slachthuis gaan dan de grote massa. De dieren waar ik zeer beperkt van eet, gaan niet op transport en worden individueel geschoten en kalfjes blijven langer bij de moeder in de weide.

Dat maakt het niet minder erg, maar ze worden niet mishandeld en hebben echt een goed leven gehad met vrijlopen en in de weide. Wat we zelf hebben kunnen controleren.

Misschien dat ik uiteindelijk helemaal geen vlees meer eet, maar voor nu is dit een eerste stap, die niet goedkoop is.

De Koniks zijn nu eenmaal niet gefokt voor de slacht en daarbij is een paard een vluchtdier waar het nog harder aankomt als bij een dier wat geen vluchtdier is. Verder zie ik niet dat SBB er goed mee omgaat, van een goed leven is geen sprake over het algemeen. Ook is vaak het vlees al verziekt met kruiskruid e.d.

Het grootste probleem zijn de massale transporten, slachterijen en fokkerijen waar het gevoel voor het dier weg is. Laten we daar eerst eens anders mee omgaan, dan zetten we een eerste stap op de goede weg.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:44

Gratie is een fout woord want dat heeft betrekking op misdadigers.En deze paarden hebben niets misdaan.Het lijkt me ook vrij nutteloos om Willem Alexander te hulp te roepen want dat is zelf een jager. Vandaar dat ik ook absoluut niets met het koningshuis op heb.Verder zit ik wat betreft de Konikspaarden en nieuws erover op Facebook waar ik wel echte paardenvrienden tref.

purny

Berichten: 27528
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:48

Als onze koning dit daadwerkelijk gaat doen kan ik het koningshuis echt niet meer serieus nemen

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:56

anjali schreef:
Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.

Dit verbaast mij ook. Maar ik heb ook het idee dat iedereen elkaar maar napraat. Waar het eerst iets negatiefs was om paarden te laten slachten, is het nu bijna een sport geworden om zo hard mogelijk te roepen 'slacht maar, ze hebben een mooi leven gehad'. Dat noem ik pas hypoctiet.

En die kinderen hypocriet noemen? Alsjeblieft zeg.

Steppe

Berichten: 2799
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:26

Wie zegt dat de bokkers niets om het leven van deze paarden geven?
Ik denk juist dat ik meer om deze paarden geef dan menig ander die ze weer willen verplaatsen en dan, krijgen ze het elders wel goed of moeten ze over een tijdje weer verhuizen. Dat gesleep is goed voor ze denk je?
Voor mij enkeltje slachthuis of ter plaatse afschieten zodat het paard waarde heeft gehad of door op te eten of eten voor dierentuin dieren.
Als ik zie hoeveel paarden er op markten staan, gefokt omdat het leuk is zonder doel zonder waarde, ga die dan ook massaal redden en geef ze een goed huis. Maar nee soms worden er enkele gered om het misschien daarna nog beroerder te krijgen, en anders verdwijnen ze ook naar ern slachthuis en dan misschien ook nog wel in het buitenland. Dat is pas hypocriet.
Dieren leven in het nu weten niks van een toekomst of dat hun leven hier eindigt.