Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:00

Rizette schreef:
Karl66 schreef:
Maar hoeveel paarden zijn er nou door SBB voor de slacht verkocht?

Je mag ook slachterij Kroon bellen bijvoorbeeld. Daar slachten ze nl periodiek voor het Lauwersmeergebied Konikpaarden. Helaas is het vlees van deze paarden zo slecht ( rara hoe kan dat toch uit zo'n gezond natuurgebied voor de paarden?) Dat het allemaal als hondenvlees in blik gaat. Leuke vermeerdering zo van SBB , ach ja ze krijgen veel subsidie en Koniks zijn goedkoper dan een maaimachine en moeten dan ook blijven dus geen geld aan besteden, geen zorg geven.
Maar Karl met een K waarom praat je over onzin als je eigenlijk gewoon liegt door te stellen dat het niet zo is? Moet ik je alles voor gaan kauwen? ( oei niet leuk in dit geheel) of wil je je er gewoon zelf eens in gaan verdiepen ipv nergens iets van weten en dan vertellen dat ik lieg. Niet zo netjes van je Karl met een K.Zoals gezegd is het jammer van mijn tijd om jou dit te gaan vertellen want je wilt het toch andersom draaien omdat je pro rewilding bent en het creperen van de dieren dat is me heel erg duidelijk geworden in een ander topic dus verspilde moeite om jou informatie te geven want je beweert straks toch dat het niet waar is maar bel dan eerst even met Kroon. Heb ook nog wel een paar medewerkers van Kroon die het overigens kunnen bevestigen.

Jij komt met een bewering. Als je dan gevraagd wordt om bewijs, dan zou je dat bewijs ook moeten overleggen. Niet zeggen dat een ander maar op zoek moet naar bewijs voor jouw bewering.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:14

Rizette schreef:
Karl66 schreef:
Maar hoeveel paarden zijn er nou door SBB voor de slacht verkocht?

Je mag ook slachterij Kroon bellen bijvoorbeeld. Daar slachten ze nl periodiek voor het Lauwersmeergebied Konikpaarden. Helaas is het vlees van deze paarden zo slecht ( rara hoe kan dat toch uit zo'n gezond natuurgebied voor de paarden?) Dat het allemaal als hondenvlees in blik gaat. Leuke vermeerdering zo van SBB , ach ja ze krijgen veel subsidie en Koniks zijn goedkoper dan een maaimachine en moeten dan ook blijven dus geen geld aan besteden, geen zorg geven.
Maar Karl met een K waarom praat je over onzin als je eigenlijk gewoon liegt door te stellen dat het niet zo is? Moet ik je alles voor gaan kauwen? ( oei niet leuk in dit geheel) of wil je je er gewoon zelf eens in gaan verdiepen ipv nergens iets van weten en dan vertellen dat ik lieg. Niet zo netjes van je Karl met een K.Zoals gezegd is het jammer van mijn tijd om jou dit te gaan vertellen want je wilt het toch andersom draaien omdat je pro rewilding bent en het creperen van de dieren dat is me heel erg duidelijk geworden in een ander topic dus verspilde moeite om jou informatie te geven want je beweert straks toch dat het niet waar is maar bel dan eerst even met Kroon. Heb ook nog wel een paar medewerkers van Kroon die het overigens kunnen bevestigen.


Of je claimt gewoon geen dingen die je niet kan onderbouwen. 8)7 En als iemand je daarop aanspreekt gelijk weer op de man spelen. :')

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:29

Hoezo niet onderbouwen? SBB stopt dit geheel in de doofpot dus als iemand precieze aantallen wil weten dan zal hij zelf WOB verzoeken in moeten gaan dienen bij SBB, want die aantallen krijg je echt niet zomaar die worden afgeschermd maar dat het gebeurt is overduidelijk. Slachterij Kroon gaf aan in een artikel in het blad de Boerderij dat ze regelmatig Konikpaarden slachten voor het Lauwersmeergebied. Maar zodra er geen precieze aantallen zijn is het ineens niet waar en niet onderbouwd? Weet hier iemand hoeveel rijpaarden slachterij Nijkerk slacht? En als niemand aantallen weet is het ineens niet waar of niet onderbouwd? Kom op zeg. Maar als je het niet wel geloven geloof je het niet maar ik laat me niet vertellen dat het onzin is wat ik vertel want dat is gewoon niet waar.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:41

PS in juli 2019 gaf Jaap Kloosterhuis al aan dat de hengsten van de Slufter op Texel naar de slacht zouden gaan.Dus het is al heel lang bekend dat ze geslacht zouden worden. Overigens liepen de dieren niet in een gebied wat open is voor publiek dus de smoes dat ze te opdringerig waren ( die SBB overal gebruikt om de paarden te laten vertrekken) gaat hier ook niet op want er liep daar dus helemaal geen publiek.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:46

Rizette schreef:
Hoezo niet onderbouwen? SBB stopt dit geheel in de doofpot dus als iemand precieze aantallen wil weten dan zal hij zelf WOB verzoeken in moeten gaan dienen bij SBB, want die aantallen krijg je echt niet zomaar die worden afgeschermd maar dat het gebeurt is overduidelijk. Slachterij Kroon gaf aan in een artikel in het blad de Boerderij dat ze regelmatig Konikpaarden slachten voor het Lauwersmeergebied. Maar zodra er geen precieze aantallen zijn is het ineens niet waar en niet onderbouwd? Weet hier iemand hoeveel rijpaarden slachterij Nijkerk slacht? En als niemand aantallen weet is het ineens niet waar of niet onderbouwd? Kom op zeg. Maar als je het niet wel geloven geloof je het niet maar ik laat me niet vertellen dat het onzin is wat ik vertel want dat is gewoon niet waar.


Dus je claim is gebaseerd op vermoedens, want het is nog niet uitgezocht. En zonder iets van onderbouwde schattingen naar aantallen is dit gewoon een ongefundeerde stelling terwijl je hem wel keihard poneert:
Rizette schreef:
SBB fokt nou ja vermeerdert, doelbewust voor de slacht.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:49

Rizette schreef:
Overigens liepen de dieren niet in een gebied wat open is voor publiek dus de smoes dat ze te opdringerig waren ( die SBB overal gebruikt om de paarden te laten vertrekken) gaat hier ook niet op want er liep daar dus helemaal geen publiek.


Hoe komen die paarden dan tam of beter waar is dat dan op gebasseerd?

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:10

Loretta schreef:
Rizette schreef:
Overigens liepen de dieren niet in een gebied wat open is voor publiek dus de smoes dat ze te opdringerig waren ( die SBB overal gebruikt om de paarden te laten vertrekken) gaat hier ook niet op want er liep daar dus helemaal geen publiek.


Hoe komen die paarden dan tam of beter waar is dat dan op gebasseerd?[/quote

Het wordt gebruikt als een motivatie om ze naar de slacht te doen m.a.w. om het publiek verantwoordelijk te stellen voor afvoer naar de slacht.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:24

MamAppelsap schreef:
Rizette schreef:
Hoezo niet onderbouwen? SBB stopt dit geheel in de doofpot dus als iemand precieze aantallen wil weten dan zal hij zelf WOB verzoeken in moeten gaan dienen bij SBB, want die aantallen krijg je echt niet zomaar die worden afgeschermd maar dat het gebeurt is overduidelijk. Slachterij Kroon gaf aan in een artikel in het blad de Boerderij dat ze regelmatig Konikpaarden slachten voor het Lauwersmeergebied. Maar zodra er geen precieze aantallen zijn is het ineens niet waar en niet onderbouwd? Weet hier iemand hoeveel rijpaarden slachterij Nijkerk slacht? En als niemand aantallen weet is het ineens niet waar of niet onderbouwd? Kom op zeg. Maar als je het niet wel geloven geloof je het niet maar ik laat me niet vertellen dat het onzin is wat ik vertel want dat is gewoon niet waar.


Dus je claim is gebaseerd op vermoedens, want het is nog niet uitgezocht. En zonder iets van onderbouwde schattingen naar aantallen is dit gewoon een ongefundeerde stelling terwijl je hem wel keihard poneert:
Rizette schreef:
SBB fokt nou ja vermeerdert, doelbewust voor de slacht.

Wat is er niet uitgezocht? Slachterij zegt toch zelf dat ze regelmatige aanvoer hebben van Konikpaarden uit het Lauwersmeer? En dat is dan niet waar? Van de 19 hengsten die nu in de Slufter staan was ook vooraf bekend dat ze naar de slacht zouden gaan. Bevestigd door een woordvoerder. Wat wil je precies uitgezocht hebben de aantallen die er precies gaan en dan is het pas waar? Kom op doe je roze bril af. Wat ze teveel hebben bij SBB gaat naar de slacht want ze vermeerderen er veel te veel.Of de kogel door middel van jacht bij de herten. Particulier verkopen zoals in Duitsland gebeurt niet. Men kan ze niet kwijt of wil ze niet kwijt naar andere opties.. Slacht brengt geld op en is de makkelijkste optie, volgend jaar weer een nieuwe lichting dieren. Gelijk de herten uit de OVP die worden als exclusief hertenvlees verkocht. Geen anticonceptie geen of weinig verplaatsing, Slacht is lucratief. Doelbewust elk jaar weer vermeerderen, de dieren kunnen naar de slacht.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:32

Ik vind het wel een leuk initiatief. En ik vind elk paard het waard om gered te worden.
Maar de logica in dit hele onderwerp ontgaat me tegelijkertijd.
Die hengsten komen uit de OVP. De OVP waarvan (bijna)iedereen wilde dat er meer en eerder dieren zouden worden afgeschoten. Hetgeen nu gebeurt in de OVP.
Nu de paarden op Texel staan is het wèl zielig om ze af te schieten. Waarom daar wel en in de OVP niet?
Als SBB aan reactief beheer doet worden ze verguisd en bedreigd. Nu willen ze aan actief beheer doen, en nu is dat ook niet goed.
Ik vind het ook heel zielig, maar wat is nou de lange termijnvisie: jaarlijks paarden naar het buitenland brengen in de hoop dat het daar nooit te vol wordt?

Overigens is het ook maar net wat het nieuws haalt. Je wilt niet weten hoeveel dieren, paarden, herten, hazen jaarlijks worden afgeschoten. Los van de bio industrie, want dat is de grootste gruwel. Toch zie ik niet alle Texelse paarden vrienden stoppen met bio industrie vlees eten. Dat is dan toch weer een beetje jammer denk ik dan ;(

Risxx

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:36

Dovahkiin schreef:
Hou eens op met altijd maar alles te willen redden!

Hou eens op met altijd maar alles te willen vermoorden!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:37

Nee moedwillig laten creperen is beter.

Risxx

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:38

Lara_Silver schreef:
Nee moedwillig laten creperen is beter.

Nee laten we ze slachten, tot er over X aantal jaar dit verhaaltje zich gewoon nog eens voordoet zodat die paarden ook weer naar de slacht kunnen verdwijnen. Allemaal zo fijn krom -O-

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:42

Rizette, wild vermeerderd zich en aangezien er in Nederland nogal veel mensen wonen, is er niet zo heel veel plek voor wild. Dan kan je of de natuur zijn gang laten gaan en accepteren dat niet altijd leuk en lief is. Of je kan het overschot doden, wat ook niet lief en leuk is. Wat in ieder geval niet werkt is de boel bambificeren. En de dieren naar Spanje sturen, naar een organisatie die afgelopen jaar al liet zien de van SBB gekregen koniks niet te kunnen verzorgen, dat heeft dus totaal geen zin. Dan kan je wel allerlei complot theorieën verzinnen, waarom SBB niet mee doet aan onzin oplossingen, waar mensen zich beter door voelen. Maar dan zie ik liever dat SBB een realistisch beleid heeft, dat op langere termijn beter voor de dieren is.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:42

Eigenlijk is het wel een heel mooi verhaal voor in de Penny. Het heeft iniedergeval een hoog Penny gehalte. een dergerlijke vage stichting in Spanje vindt het natuurlijk allemaal prachtig Op die manier blijven er altijd mensen die geld willen doneren aan dit soort initiatieven.

Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat er in een gedeelte van het gebied bedreigde vogels kunnen gaan broeden. een doelstelling die uiteindelijk meer prioriteit verdient dan het in stand houden van deze Konikspaarden.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:51

Ik ben helemaal geen fervent rewilder en ik verdien er zeker mijn geld niet mee. Maar ik word wel moe van mensen die denken dat Bambi een natuurdocumentaire is. In het wild glijden dieren niet op een gezegende leeftijd in hun slaap weg, terwijl ze omringd worden door hun geliefden. In het wild gaan dieren op heel veel verschillende maar over het algemeen nare en pijnlijke manieren dood. Een groot deel versterft, wat een mooi woord is voor doodgaan door verdorsting en verhongering, een deel sterft aan verwondingen en als ze door een roofdier gepakt worden, dan is dat een relatief snelle dood voor ze, maar moet je niet vergeten dat dat roofdier vaak al begint te eten voordat ze dood zijn. Bambi is een niet waarheidsgetrouwe tekenfilm en het zou fijn zijn als een aantal mensen zich dat eens zouden gaan realiseren en het zou nog fijner zijn als ze zouden stoppen met dieren te vermenselijken.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:56

Of misschien stoppen met huisdieren ergens te droppen met het idee om er wilde dieren van te maken in een gebied waar die dieren nooit zouden geweest zijn indien het echt wilde dieren zouden zijn?

Siers83

Berichten: 7368
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:02

Nikass schreef:
Ik vind het wel een leuk initiatief. En ik vind elk paard het waard om gered te worden.
Maar de logica in dit hele onderwerp ontgaat me tegelijkertijd.
Die hengsten komen uit de OVP. De OVP waarvan (bijna)iedereen wilde dat er meer en eerder dieren zouden worden afgeschoten. Hetgeen nu gebeurt in de OVP.
Nu de paarden op Texel staan is het wèl zielig om ze af te schieten. Waarom daar wel en in de OVP niet?
Als SBB aan reactief beheer doet worden ze verguisd en bedreigd. Nu willen ze aan actief beheer doen, en nu is dat ook niet goed.
Ik vind het ook heel zielig, maar wat is nou de lange termijnvisie: jaarlijks paarden naar het buitenland brengen in de hoop dat het daar nooit te vol wordt?

Overigens is het ook maar net wat het nieuws haalt. Je wilt niet weten hoeveel dieren, paarden, herten, hazen jaarlijks worden afgeschoten. Los van de bio industrie, want dat is de grootste gruwel. Toch zie ik niet alle Texelse paarden vrienden stoppen met bio industrie vlees eten. Dat is dan toch weer een beetje jammer denk ik dan ;(

Deze hengsten komen niet uit de OVP, maar uit t Oostvaardersveld. Ander gebied waar genoeg te eten is

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:14

Gini schreef:
Of misschien stoppen met huisdieren ergens te droppen met het idee om er wilde dieren van te maken in een gebied waar die dieren nooit zouden geweest zijn indien het echt wilde dieren zouden zijn?

Amen!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:15

Excuus dan heb ik dat verkeerd begrepen. Is alleen natuurlijk totaal niet de essentie van mijn bericht.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:17

Karl66 schreef:
Ik ben helemaal geen fervent rewilder en ik verdien er zeker mijn geld niet mee. Maar ik word wel moe van mensen die denken dat Bambi een natuurdocumentaire is. In het wild glijden dieren niet op een gezegende leeftijd in hun slaap weg, terwijl ze omringd worden door hun geliefden. In het wild gaan dieren op heel veel verschillende maar over het algemeen nare en pijnlijke manieren dood. Een groot deel versterft, wat een mooi woord is voor doodgaan door verdorsting en verhongering, een deel sterft aan verwondingen en als ze door een roofdier gepakt worden, dan is dat een relatief snelle dood voor ze, maar moet je niet vergeten dat dat roofdier vaak al begint te eten voordat ze dood zijn. Bambi is een niet waarheidsgetrouwe tekenfilm en het zou fijn zijn als een aantal mensen zich dat eens zouden gaan realiseren en het zou nog fijner zijn als ze zouden stoppen met dieren te vermenselijken.


disneyficatie van de natuur heb ik het weleens genoemd. Maar dat geldt ook voor een groot deel van het dierenactivisme. De natuur is hard, maar dat weten veel mensen niet. Feit blijft wel dat de Nederlandse natuur te klein is voor grote grazers. In de Oostvaardersplassen waren het veel te veel. Dat was een totale flop. Dan is wildbeheer uiteindelijk de enige oplossing want het experiment van grote roofdieren is ook gedoemd om te mislukken. Het enige waarin Nederland nog een bijdrage in kan leveren aan natuurbehoud dat is het creëren van broedgelegenheid voor vogels en nog wat klein wild.

Zo of zo snap ik njet echt het doel fan konikspaarden als wilde paarden gebruiken. Alleen qua uiterlijk hebben ze wat weg van de Tarpan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:18

De stichting die ik volg noemt het het Disney-syndroom :D.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:18

Wilde dieren zitten altijd achter hekken en kunnen niet vrij trekken. Soms zijn het letterlijke hekken, soms rivieren, bergketens of andere natuurlijke grenzen. En soms worden dieren begrensd door hun buren waardoor ze opgesloten zitten. En inderdaad, zoals Karl al zei, ieder jaar sterft een groot deel van de nieuwe aanwas bij veel diersoorten en dan vooral door voedselschaarste. Dat is akelig en gebeurd bij mensen trouwens ook. Wij proberen dat te reguleren door hulp te bieden bij een hongersnood. Dus we kunnen dat bij verhongerende dieren ook doen. Niet alleen de paarden dan, ook de konijnen, mussen, meeuwen, ooievaars enz. Iedereen legt de grens weer ergens anders. Sterfte hoort bij de natuur, maar ik zou er ook niet tegen kunnen als ik naast een verhongerende konik of edelhert zou wonen en het zou zien... Van die konijnen, muizen enzovoorts zie ik het niet en dat maakt het toch anders.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:19

Karl66 schreef:
Ik ben helemaal geen fervent rewilder en ik verdien er zeker mijn geld niet mee. Maar ik word wel moe van mensen die denken dat Bambi een natuurdocumentaire is. In het wild glijden dieren niet op een gezegende leeftijd in hun slaap weg, terwijl ze omringd worden door hun geliefden. In het wild gaan dieren op heel veel verschillende maar over het algemeen nare en pijnlijke manieren dood. Een groot deel versterft, wat een mooi woord is voor doodgaan door verdorsting en verhongering, een deel sterft aan verwondingen en als ze door een roofdier gepakt worden, dan is dat een relatief snelle dood voor ze, maar moet je niet vergeten dat dat roofdier vaak al begint te eten voordat ze dood zijn. Bambi is een niet waarheidsgetrouwe tekenfilm en het zou fijn zijn als een aantal mensen zich dat eens zouden gaan realiseren en het zou nog fijner zijn als ze zouden stoppen met dieren te vermenselijken.


Ik ben het hier volledig mee eens.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:20

_San87_ schreef:
De stichting die ik volg noemt het het Disney-syndroom :D.


Welke stichting is dat als ik vragen mag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:20

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
De stichting die ik volg noemt het het Disney-syndroom :D.


Welke stichting is dat als ik vragen mag.

SPOTS.