Veenstra beste junior in KNHS Topsport jeugdcompetitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Veenstra beste junior in KNHS Topsport jeugdcompetitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 10:59

KNHS
Springen

Afbeelding
Gerrit Veenstra met Loridon van T&I. Foto: Marjo


In Exloo stond de derde wedstrijd van de KNHS Jeugd Topsportcompetitie 2002 sponsored by Morssinkhof-Rymoplast & Sjef Janssen Beheer BV op het programma. Anne Feenstra won bij de pony’s de klasse ZZ. Yfke Priem boekte haar eerste zege bij de Children en Koen Westendorp deed dat bij de Young Riders. In de barrage van de junioren was Gerrit Veenstra de beste met Loridon van T&L. “Ik hoefde niet eens alles uit te kast te halen.”

Voor Gerrit Veenstra was de wedstrijd in Exloo zijn eerste start dit seizoen in de KNHS Jeugd Topsportcompetitie 2002. “Tijdens de eerste wedstrijd van de competitie reed ik in Zuidbroek en de tweede wedstrijd in Vragender miste ik omdat ik op Jumping Amsterdam mocht starten. Ik heb met bondscoach Luc Steeghs afgesproken dat ik twee wedstrijden van de competitie en de finale rijd.”
De junior begon het jaar 2019 ook goed in de competitie. “Vorig jaar won ik al twee wedstrijden van de competitie en nu in Exloo ging het ook goed”, lacht Gerrit. “Er waren maar twee van de 22 starters foutloos. Ik hoefde in de barrage niet eens alles uit de kast te halen om te winnen.”

Veenstra maakte vorig jaar met zijn Belgisch gefokte Loridon van T&L al deel uit van het EK-team in De Wolden en ook voor dit jaar heeft de ruiter uit Drachtstercompagnie zijn zinnen gezet op de titelstrijd. “Het EK staat zeker op de planning. Het is nu nog vroeg in het seizoen. De vorm is er al, maar het hoeft pas in de zomer te gebeuren.”

Meike Zwartjens, in de vorige wedstrijd derde, reed Twister de la Pomme in de barrage naar de tweede plaats. Met een tijdfout in het basisparcours van ontwerper Jos Brinkman, eindigde Lianne Korevaar met Havanna op plaats 3.

Children: Yfke Priem
De brede top bij de Children kreeg in Yfke Priem een goede winnares. Met de vorig jaar door Wesley de Boer gestarte Esprit de Pomme was de Friese amazone in de barrage bijna twee seconden sneller dan Anouk Tolboom en Everton.

Thijmen Vos, vorig jaar lid van het gouden EK-team, bracht nu Calgary 56 uit en bereikte de derde plaats met een foutloos resultaat in de barrage. De helft van de 18 combinaties plaatste zich voor de barrage. Naast de winst was er voor Yfke Priem ook een mooie vijfde plaats met de ervaren Whipped Cream. De stijlvol en sterk rijdende Britt Schaper reed Chillow naar de vierde plaats.

Young Riders: twee foutloos
Van de twaalf Young Rider-combinaties bleven alleen Koen Westendorp en Elike Morsink foutloos over het basisparcours. In de barrage wist Westendorp zijn Zirocco Blue VDL-nakomeling Helsinki sneller over de finish te sturen dan Elike Morsink met de fanatieke Dakina II, de winnaars van de eerste wedstrijd in Bunschoten.

Westendorp bracht Helsinki vorig jaar in Wierden en Geesteren internationaal aan start op CSI1* niveau. Zijn overwinning in Exloo ging over hindernissen met een hoogte van 1.40m. Terry van de Wetering kwam vanuit Brabant naar Drenthe en behaalde een derde plaats. In het basisparcours liep de amazone met Quiz Me tegen een tijdfout op.

Anne Feenstra enige foutloze
Anne Feenstra won de ZZ rubriek voor ponycombinaties. Haar pony Knud van Orchids was de enige in de rubriek die alle balken liet liggen. Myla van Andel was met Uriel de snelste vierfouter in het basisparcours en eiste daarmee de tweede plaats op. Emile Drenth was met zijn fraaie Oscar van de Beekerheide als derde geplaatst, net als bij de eerste wedstrijd in Bunschoten.

Uitslag Young Riders, 1.40m
1. Koen Westendorp, Helsinki (v.Zirocco Blue VDL), 0 – 0, 35.20 sec
2. Elike Morsink, Dakina II (v.Indoctro), 0 – 0, 36.80 sec
3. Terry van de Wetering, Quiz Me (v.Quintender), 4, 70.83 sec

Uitslag Junioren, 1.35m
1. Gerrit Veenstra, Loridon van T&L (v.Horion van Libersart), 0 – 0, 39.53 sec
2. Meike Zwartjens, Twister de la Pomme (v.Darco), 0 – 0, 42.13 sec
3. Lianne Korevaar, Havanna (v.Verdi), 1, 72.68 sec

Uitslag Children, 1.20m
1. Yfke Priem, Esprit de Pomme (v.Berlin), 0 – 0, 39.64 sec
2. Anouk Tolboom, Everton (v.Indoctro), 0 – 0, 41.33 sec
3. Thijmen Vos, Calgary 56 (v.Carinjo), 0 – 0, 43.95 sec

Uitslag ZZ pony’s
1. Anne Feenstra, Knud van Orchid's (v.Kanshebber), 0, 70,31 sec
2. Myla van Andel, Uriel (v.Matchello), 4, 71,83 sec
3. Emile Drenth, Oscar van de Beekerheide (v.Orchid's Floris), 4, 72,91 sec

Doel
De KNHS Topsport Jeugdcompetitie heeft als belangrijkste doel de promotie, ontwikkeling en doorstroming in de springsport bij de Young Riders, Junioren, Children en Pony’s. De competitiewedstrijden worden verreden op mooie, representatieve accommodaties en zullen een goede voorbereiding zijn op deelname aan internationale wedstrijden. Naarmate de competitie vordert, zullen de parcoursen zwaarder worden. De KNHS bondscoaches en parcoursbouwers van betreffende evenementen, zullen hier in overleg invulling aan geven.

Kalender
Onderstaand de kalender van de KNHS Topsport Jeugdcompetitie 2020
Zondag 23 februari 2020, Wierden
Zaterdag 7 maart 2020, Kronenberg

FINALE
Zaterdag/zondag 14-15 maart 2020 ’s-Hertogenbosch The Dutch Masters-Indoor Brabant Horse Show
(14 maart YR/Jun, 15 maart Po/CH)

Kijk hier voor alle bepalingen van de KNHS Topsport Jeugdcompetitie 2020
De KNHS Topsport Jeugdcompetitie 2020 is sponsored by Morssinkhof-Rymoplast & Sjef Janssen Beheer BV