Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:54

Is geplaatst. :D

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:24

tinkert_tje schreef:


Ik kan jullie niet volgen, die kinderen denken imo juist logisch na..

Het is toch niet de schuld van de paarden dat ze opdringerig worden omdat ze gevoerd worden door mensen? Het idee van een boete vind ik prima.
Waarom moet altijd alles maar dood? en waarom vinden paarden "liefhebbers" dat op een forum allemaal zo normaal?

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:05

Elisa2 schreef:
tinkert_tje schreef:


Ik kan jullie niet volgen, die kinderen denken imo juist logisch na..

Het is toch niet de schuld van de paarden dat ze opdringerig worden omdat ze gevoerd worden door mensen? Het idee van een boete vind ik prima.
Waarom moet altijd alles maar dood? en waarom vinden paarden "liefhebbers" dat op een forum allemaal zo normaal?


Daar kijk ik ook nogal van op. Er wordt hier gepraat over die beesten opruimen. Ik snap dat niet hoor, we zitten op een forum voor paardenliefhebbers. Het is net of er niks anders is dan slacht. Boetes vind ik ook best een goed idee. Waarom zouden die dieren niet mogen leven?

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:32

Wellicht sommige paarden mensen juist wel een nuchter verstand hebben!?

En wat is er mis met slacht? De paarden hebben ( prachtig) vrij leven gehad. Dat kun je van velen varkens en ander vee bestemd voor op jou bord uit mega stallen niet zeggen om maar een voorbeeld te noemen.
Die paarden weten echt niet wat ze te wachten staat hoor

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:39

Nee, maar waarom zou het moeten? Zo oud zijn ze niet en ze zijn gezond dus waarom moeten die beestjes dood. Laten die mensen gewoon van die dieren afblijven. Dan kunnen ze rustig scharrelen en leven. Ik snap niet waarom alles dood moet omdat het een goed leven heeft gehad.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:09

Elisa2 schreef:
tinkert_tje schreef:


Ik kan jullie niet volgen, die kinderen denken imo juist logisch na..

Het is toch niet de schuld van de paarden dat ze opdringerig worden omdat ze gevoerd worden door mensen? Het idee van een boete vind ik prima.
Waarom moet altijd alles maar dood? en waarom vinden paarden "liefhebbers" dat op een forum allemaal zo normaal?


Logisch nadenken ??, het ontbreekt ze aan ook maar enige vorm van realiteitszin..
Vermoed dat niet een ervan ooit een dag heeft rond gezworven in dit slufter gebied, zonder een paard te zien , want dat is geen probleem zo groot het is.
Beboeten gaan in dit gebied ?, door wie ? Hoe ? "Oh je hebt paardenhaar aan je handen, hier een boete"
Bij de parkeerplaats en fietsenstalling... :')

Ben het helemaal hier eens dat sneu is dat paarden moeten worden geruimd om ons mensenlijk wangedrag en respectloos omgaan naar ze.
Maar inderdaad is het net zoals andere dieren ook worden geslacht, de mens bepaald dat.

Edit: we hebben toch ook niet de ijdelijk hoop dat de koniks paarden in Rusland van een eindeloos pensioen mogen genieten ?
Die worden niet voor de lol bij gevoerd.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:30

Paardenfann4 schreef:
Nee, maar waarom zou het moeten? Zo oud zijn ze niet en ze zijn gezond dus waarom moeten die beestjes dood. Laten die mensen gewoon van die dieren afblijven. Dan kunnen ze rustig scharrelen en leven. Ik snap niet waarom alles dood moet omdat het een goed leven heeft gehad.


Dood gaan dieren uit zichzelf wel in de "natuur" en wellicht zou er in dit gebied ook ruimte voor zijn om dat proces zijn gang te laten gaan met deze paarden.
Maar dat wordt dan weer zieluuggg gevonden door de bezoekers als een oud paard moet lijden, dat snapt men ook niet.

Goede keuze is wel dat er geen merries bij staan of komen.


Zou zeggen voordat topic lezer een mening vormen: ga er heen, praat met de aanwezige vrijwilligers, laat je voorlichten over de bijzondere en talrijke vogel soorten in dit gebied en de impact van zeewater in dit gebied, en hoe kwetsbaar het is.
Das een begin, starten bij de vogelpost, daarna kun je het gebied links ernaast in, voor zover het mag, en als je daar iemand van sbb treft is het helemaal bijzonder te vernemen hoe de cyclus van leven en dood getij daar verloopt, en ze nemen je graag mee het gesloten gebied in.
De hele wandelroute erdoorheen naar het strand en weer terug is juist het minst interessante deel, maar daar lopen dus de meeste toeristen.
Tip: ga er es heen tegen zonsondergang , dan is er vrijwel niemand en tref je de wat relaxte vrijwilligers die je graag meer uitleggen voordat ze hun hutje induiken.
Daar effe aankloppen mag ook altijd.
En met wat mazzel en wat vragen nemen ze je stukje mee het half donker in.


Voor bitje basis kennis van de slufter mag je gerust een week voor uittrekken, zo divers is dit stukje Texel. :P
Hoop er begin juli weer mogen zijn, wordt weer loop trainen van te voren.


* las dat er excursies wellicht gaan vervallen door wat er nu gaande is, en dat zou echt zonde zijn.


Nog zo'n mooi gebied op Texel: rond de lepelaar kolonie richting kazerne, en de zandplaat.
Maar vertel al veel teveel .... straks is het gedaan met de enorme rust wn vrijheid daar. :(

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:28

Vraag me ook af waarom alles maar geruimd moet worden en de mens zich zo verheven voelt boven de natuur.
Vind de overbevolking op deze aardbol ook echt triest en dan word er ook niet geruimd toch?
Want dan zou het gelijk moord zijn!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:35

tylando schreef:
Vraag me ook af waarom alles maar geruimd moet worden en de mens zich zo verheven voelt boven de natuur.
Vind de overbevolking op deze aardbol ook echt triest en dan word er ook niet geruimd toch?
Want dan zou het gelijk moord zijn!

En mensen verklaren je voor gek als je zoiets zegt. Want dieren in grote aantallen ruimen is normaal, maar zodra je het over mensen ruimen hebt, word je bestempeld als psychopaat.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:35

Klopt want dan ben je niet realistisch genoeg :+

Er word ook elk groen stukje tegenwoordig volgebouwd met huizen, omdat er geen woonruimte meer is..
Daar gaat de natuur! :(

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:59

Ik ben het geheel met jullie eens.

En wellicht is de slufter geen goede plek voor deze dieren, maar ik snap niet dat ze dan gelijk weer geslacht moeten worden ipv dat er gekeken wordt naar andere alternatieven. Natuurlijk hebben ze een beter leven gehad dan de dieren in de bio-industrie, ik eet ook nauwelijks vlees omdat ik walgelijk vind hoe die dieren behandeld worden.

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:20

Dus blijven slepen met die beesten is beter?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:38

In mijn ogen wel ja..

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:17

Het is niet dat ze al tien keer verhuisd zijn, toch? Dus het 'heen en weer blijven slepen' argument vind ik niet passen hier. Ik denk dat een keer verhuizen heus niet zo schadelijk is voor paarden, helemaal niet als ze in dezelfde vertrouwde groep blijven.

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:19

Nee oke maar elk jaar weer verhuizen? Want daar draait t wel op uit wss

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Konikpaarden mogen op Texel blijven: ’Maar blijf van ze af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:55

Nogmaals in NL is nergens ruimte om kuddes met paarden in het wild te laten leven. Het is te hopen dat men er wat van leert
En de mensen die zo hard roepen dat het onnodig is om ze evt te ruimen dragen oplossingen aan die gewoonweg niet realistisch zijn.