13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5371
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:35

[/quote]

waar staat dat precies? Kan het niet uit het artikel opmaken of ik lees er overheen..[/quote]

Ze zijn waarschijnlijk niet gechipt voordat ze een half jaar oud waren en dan mogen ze niet voor menselijke consumptie ( vermoed ik dus...).[/quote]

deze hebben ws vrijstelling van chip omdat ze "wild" zijn

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:38

VValar schreef:
Ik ben heel erg benieuwd in welk opzicht castreren voor hoefbevangenheid kan zorgen. Heb daar nog nooit van gehoord dus als het waar is laat ik me graag onderrichten (wetenschappelijk artikel?) :)


Geen wetenschappelijk artikel die direct deze connectie legt (in mijn voorraad, niet per se bestaat niet) maar ruinen hebben én een tragere stofwisseling (Dit is wel wetenschappelijk bepaald. Lager energieverbruik) én een kudde hengsten is veel bewegelijker dan een kudde ruinen, waardoor het verschil nog groter wordt (energieverbruik is bepaald bij individueel gehouden dieren), daar bovenop besteden ze juist in de tijd dat het gras enorm rijk is veel tijd aan rangorde en (als ze geluk hebben) merries versieren. Dat betekent minder tijd om te eten.

Al met al een flink lagere bcs. En er is wel wetenschappelijk vastgesteld dat veel (ver)wilde(re)* paarden tekenen hebben van chronische hoefbevangenheid. Combineer dit met veel dikker worden in het zomerseizoen en minder gewichtsverlies in het winterseizoen en je hebt alle ingrediënten voor veel hoefbevangenheid.

* officieel zijn wilde paarden uitgestorven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:48

VValar schreef:
Ik ben heel erg benieuwd in welk opzicht castreren voor hoefbevangenheid kan zorgen. Heb daar nog nooit van gehoord dus als het waar is laat ik me graag onderrichten (wetenschappelijk artikel?) :)

Wat ik bedoelde met mensen zonder verstand laten beslissen over paarden: iemand met verstand kan inzien dat niet schuwe paarden op mensen afkomen. Dat getuigd van vrij weinig inzicht om deze beesten in een gebied te plaatsen waar ze gemakkelijk met mensen in contact kunnen komen.

Ik las dat de paarden die in Polen terecht zijn gekomen er nog het beste zijn afgekomen. Spanje was drama, Nederland eveneens. Wat is het nut van deze dieren verplaatsen als ze binnen een jaar weer afgemaakt moeten worden? Had dat dan direct gedaan óf had er beter over nagedacht waar ze te plaatsen.


Je hebt geen wetenschappelijk artikel nodig om te snappen dat een sober ras snel bevangen raakt als ze niet drachtig zijn of geruind zijn. De hengsten hebben nog "last" van hormonen, als je ze laat ruinen hoeven ze zich alleen nog maar vol te vreten en in die grote gebieden kunnen ze dat te goed.. Net als dat de merries alle energie voor zichzelf kunnen houden en dus ook snel bevangen raken.
Als je je een beetje inleest in het ecologisch beheren/ grote grazers inzetten dan zie je dat overal terugkomen.
Er is een kudde verplaatst, hoe die paarden zich zouden gaan gedragen is waarschijnlijk onderschat aangezien het bij de andere groep ook gebeurde en wij zijn er niet bij geweest dus hoe die paarden waren voordat ze verplaatst werden weten we niet, wat de verwachting zou zijn ook niet.
Feit blijft dat het zo blijkbaar niet kon en dan moet je iets doen, in dit geval is er voor gekozen om ze te laten slachten en niet verder met ze om te slepen.
Dit gebied is zo groot dat je de paarden niet eens altijd tegen komt, zelfde met de runderen, als je mazzel hebt staan ze op een plek waar je langs komt en kan je ze van vrij dichtbij bekijken, anders zijn ze alleen vanaf de weg te zien die er doorheen loopt en dan kan je er niet bijkomen, er is dus genoeg ruimte voor mens en dier om elkaar uit de weg te gaan en de paarden die er al stonden deden dat ook, deze dus niet.
Nogmaals mijn vraag waarom dit zo erg is volgens jou? Ben je zelf vegetariër en tegen het doden van alle dieren?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:09

Ik haal mij informatie over aandoeningen graag uit de wetenschappelijke hoek, ipv dat ik het maar ‘moet snappen’ en moet inlezen in grote grazers ;)

@Mizora, ik ben benieuwd naar de link tussen ruinen en de stofwisseling in relatie tot hoefbevangenheid. Ik weet dat hoefbevangenheid altijd in correlatie staat tot insuline inname en verwerking daarvan. Mocht je ooit nog een artikel oid tegenkomen houd ik me aanbevolen :)

Ik vind slachten per definitie niet zielig en ik ben niet vegetarisch. Ik vind het alleen ontzettend onnodig om de beesten eerst te laten verhongeren in de OvP, vervolgens in vrachtwagens te vervoeren naar een nieuw gebied welke niet goed berekend is op de kudde in combinatie met mensen, en daar alsnog afgeslacht te worden. De reden vind ik belachelijk, had die dieren of eerder uit hun lijden verlost of had de situatie beter ingeschat. Zoals ik het nu lees gaan niet per se de zwakke of oude paarden naar de slacht maar pakken ze gezonde dieren. Dát vind ik nou zonde.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:15

Ben wel benieuwd of ze, net als varkens af en toe, nog even flink geschopt worden vlak voor de slacht. Of zouden ze naar een vriendelijke speciale paardenslager zijn gegaan?

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:27

mysa schreef:
Ben wel benieuwd of ze, net als varkens af en toe, nog even flink geschopt worden vlak voor de slacht. Of zouden ze naar een vriendelijke speciale paardenslager zijn gegaan?

Wat doet dit er nou weer toe, nog een rel uitlokken?
SBB is nu idd verstandig geweest om het niet eerst naar buiten te brengen. Nu moeten ze nog zo wakker worden dat ze niks meer naar buiten brengen. Het zijn hun paarden en daar mogen ze mee doen wat ze willen. Daar hoeft de hele goegemeente geen inspraak in te hebben. Ik vind het goed dat ze geslacht zijn.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:30

Ik schop geen rel, doe ik nooit. Breng alleen tussen neus en lippen door even de misstanden in de slachthuizen onder de aandacht. Met name omdat heel veel mensen medelijden hebben met de paarden maar niet met de varkens.

Edit: Ik snap niet dat sbb dieren fokt, dat is toch helemaal hun stiel niet? Kijk naar de ovp, die werd in eerste instantie in de zomer begraasd door vee van boeren. Prima oplossing. Maar toen zijn ze zelf paarden en vee gaan kopen, en dus gaan fokken. Nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:37

VValar schreef:
Ik haal mij informatie over aandoeningen graag uit de wetenschappelijke hoek, ipv dat ik het maar ‘moet snappen’ en moet inlezen in grote grazers ;)

@Mizora, ik ben benieuwd naar de link tussen ruinen en de stofwisseling in relatie tot hoefbevangenheid. Ik weet dat hoefbevangenheid altijd in correlatie staat tot insuline inname en verwerking daarvan. Mocht je ooit nog een artikel oid tegenkomen houd ik me aanbevolen :)

Ik vind slachten per definitie niet zielig en ik ben niet vegetarisch. Ik vind het alleen ontzettend onnodig om de beesten eerst te laten verhongeren in de OvP, vervolgens in vrachtwagens te vervoeren naar een nieuw gebied welke niet goed berekend is op de kudde in combinatie met mensen, en daar alsnog afgeslacht te worden. De reden vind ik belachelijk, had die dieren of eerder uit hun lijden verlost of had de situatie beter ingeschat. Zoals ik het nu lees gaan niet per se de zwakke of oude paarden naar de slacht maar pakken ze gezonde dieren. Dát vind ik nou zonde.


Als je ergens zo tegen bent dan is het wel belangrijk om een objectieve mening te kunnen vormen en je dus wel in te lezen..
Hier een stukje met de link erbij:
https://www.ark.eu/nieuws/2019/voortpla ... jke-natuur

" Een groot deel van de dag-invulling van paarden in de natuur bestaat, behalve uit eten, uit gedrag en communicatie dat direct met de voortplanting of de verzorging van het nageslacht verband houdt. Dit gedrag zou drastisch veranderen - lees verarmen - als er geen natuurlijke voortplanting meer zou zijn. Bekend is dat merries in voedselrijke natuurgebieden die niet dragend zijn en niet zogen, te veel eten, vet worden en last krijgen met hun gezondheid. Anticonceptie is dan ook geen optie bij natuurlijke begrazing. Over het castreren van hengsten kan namelijk hetzelfde worden gezegd. Ruinen zijn passiever dan hengsten en worden eveneens vet. Hoefbevangenheid is een van de meest gevreesde en pijnlijke ziektes bij overvoede paarden. Anders dan privépaarden, worden vrije natuurpaarden niet zomaar even op schraal voedsel apart gezet en behandeld."

Je maakt het overigens wel heel dramatisch, de paarden hebben daar echt niet geleden, eten genoeg, groot gebied en met elkaar in de natuur.. Zouden veel paarden die 23/7 op stal staan jaloers op zijn.
Afgeslacht zijn ze ook niet, geslacht wel, of het beter ingeschat had kunnen worden weet ik niet, jij ook niet want we weten niet hoe de paarden zich in de OVP gedroegen, ik snap wel dat ze verwacht hadden dat de paarden mensen niet zouden opzoeken als ze dat in de OVP ook niet al deden want het gebied is groot genoeg voor de paarden om hun eigen ding te doen en dat doen de overige paarden dus ook.

Als je echt wil weten hoe het werkt en waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden dan vind ik ook dat je open moet staan voor die redenen en zelf moet gaan kijken of de dingen die jij roept wel kunnen of dat ze wel echt zo zijn, anders is het lekker makkelijk roepen hoe fout het allemaal is.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: 13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:42

Prima oplossing en prima beheer.

Ineens vraag ik me af hoe de koniks in Rusland het zijn gaan doen omdat mensen daar ook aan twijfelde toen?

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:48

Gaat goed daar, naar het schijnt. Zachte winter, weinig sneeuw en beheerder die zei bij te willen voeren, mocht dat nodig zijn. Weet niet hoe betrouwbaar de info is maar las het ergens.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:49

LukieBradley schreef:
Prima oplossing en prima beheer.

Ineens vraag ik me af hoe de koniks in Rusland het zijn gaan doen omdat mensen daar ook aan twijfelde toen?

dat was laatst op TV. die worden volop gevoerd omdat ze nog niet in het beoogde gebied zijn. Ze lopen nu ook wel in een groot gebied overigens en hebben het dus wel goed.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:54

Ik zeg nergens dat de paarden in hun nieuwe omgeving hebben geleden, alleen dat ik de gang van zaken en het slachten van (gezonde?) dieren onnodig vind als er wat beter over nagedacht was. De opgegeven reden voor slachten heeft niks te maken met populatie controle maar met overlast die de paarden blijkbaar geven.

Overigens in de OvP hebben die dieren wel degelijk geleden, je kunt mij niet anders wijsmaken.

Prima link maar ik mis nog meer onderbouwing mbt hoefbevangenheid. Ik sluit de theorie niet uit maar wil graag daadwerkelijke onderzoeksresultaten lezen die dit onderbouwen.

Overigens hoeft dit geen topic te worden over hoefbevangenheid voor mij. Het was slechts één van de opties die ik aandroeg, en ik heb daar idd ook niet voor geleerd. Maar als ik dit mn werk zou zijn waar ik ook nog voor betaald zou krijgen, dan zou ik naar meerdere opties kijken. Paarden naar de slacht brengen door eigen miscalculatie vind ik erg zonde.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:15

Prima zo. Ik denk dat het goed is dat de populatie in het Lauwersmeergebied schuw blijft. Kan me voorstellen dat andere paarden 'mee worden getrokken' naar bezoekers.
Ik kom er regelmatig en de paarden lopen op grote afstand rustig te weiden. Het is goed zoals het daar gaat en ik hoop dat er niet meer aandacht op deze populatie wordt gevestigd alleen vanwege dit bericht....

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:18

Ik vind de connectie betreffende oorzaak/schuld die in het bericht gelegd wordt best wel storend. Het gebeurt heel subtiel, je hebt het bijna niet door, maar het is iets wat vaak gebeurt in de paardenwereld. Namelijk, de schuld bij het paard leggen. En daar word ik altijd een beetje kriegel van. Juist omdat het zo subtiel is, maar het zich wel in je onderbewustzijn nestelt.

De paarden worden geslacht WANT ze zijn opdringerig. Het is hun eigen schuld dat ze dood moeten. Oorzaak-gevolg. Hadden ze zich anders gedragen dan leefden ze nog, hun lot lag volledig in eigen handen. Terwijl iedere paardenmens weet dat een paard niet uit het niets aan een fietstas gaat knabbelen.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:58

In de oostvaardersplassen is natuurlijk ontzettend hooi bijgevoerd door mensen in een tijd dat ze hongersnood hadden. Dat legt een ontzettend goede basis van bedelen.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:14

Ibbel schreef:
SBB heeft gelukkig van Texel geleerd dat je éérst moet slachten en dáárna pas moet communiceren. Hè hè, duurde lang voordat ze dat door kregen...



en nu moeten ze nog snappen het helemaal niet te communiceren. doen de andere organisaties ook niet en die hebben 100% minder gezeik.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: 13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:23

Wel bijzonder dat dit specifiek in het nieuws komt. Er gaan daar elk jaar paarden en koeien naar de slacht, daarom is het daar zo prachtig groen met dieren die mooi op gewicht zijn.
Mensen worden op het moment al half gek zodra de woorden 'paard' en 'slacht' in één zin staan. 'SENSATIE JONGENS! SNEL, GA ALS KIPPEN ZONDER KOP ROEPEN EN SCHREEUWEN!' Wat een geneuzel.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:33

julius_juut schreef:
Wel bijzonder dat dit specifiek in het nieuws komt. Er gaan daar elk jaar paarden en koeien naar de slacht, daarom is het daar zo prachtig groen met dieren die mooi op gewicht zijn.
Mensen worden op het moment al half gek zodra de woorden 'paard' en 'slacht' in één zin staan. 'SENSATIE JONGENS! SNEL, GA ALS KIPPEN ZONDER KOP ROEPEN EN SCHREEUWEN!' Wat een geneuzel.


Ik zou net zeggen, ik heb al jaren vlees van dit gebied in mijn vriezer. Dat dit nu gebeurt is nieuws, omdat...?
True, gaat om koeien maar toch. Jammer dat paardenvlees nog steeds niet te koop is. Of heb ik die nog niet gevonden?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:39

magda_90 schreef:
julius_juut schreef:
Wel bijzonder dat dit specifiek in het nieuws komt. Er gaan daar elk jaar paarden en koeien naar de slacht, daarom is het daar zo prachtig groen met dieren die mooi op gewicht zijn.
Mensen worden op het moment al half gek zodra de woorden 'paard' en 'slacht' in één zin staan. 'SENSATIE JONGENS! SNEL, GA ALS KIPPEN ZONDER KOP ROEPEN EN SCHREEUWEN!' Wat een geneuzel.


Ik zou net zeggen, ik heb al jaren vlees van dit gebied in mijn vriezer. Dat dit nu gebeurt is nieuws, omdat...?
True, gaat om koeien maar toch. Jammer dat paardenvlees nog steeds niet te koop is. Of heb ik die nog niet gevonden?


Uit een ander gebied is dit wel te koop, het wordt wildernisvlees genoemd.

https://www.freenature.nl/wildernisvlee ... -bestellen

Zodra ik een groot genoege vriezer heb, ga ik hier bestellen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: 13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:40

Bedankt, stom dat ik dat niet eerder gevonden heb.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:45

VValar schreef:
Ik zeg nergens dat de paarden in hun nieuwe omgeving hebben geleden, alleen dat ik de gang van zaken en het slachten van (gezonde?) dieren onnodig vind als er wat beter over nagedacht was. De opgegeven reden voor slachten heeft niks te maken met populatie controle maar met overlast die de paarden blijkbaar geven.

Overigens in de OvP hebben die dieren wel degelijk geleden, je kunt mij niet anders wijsmaken.

Prima link maar ik mis nog meer onderbouwing mbt hoefbevangenheid. Ik sluit de theorie niet uit maar wil graag daadwerkelijke onderzoeksresultaten lezen die dit onderbouwen.

Overigens hoeft dit geen topic te worden over hoefbevangenheid voor mij. Het was slechts één van de opties die ik aandroeg, en ik heb daar idd ook niet voor geleerd. Maar als ik dit mn werk zou zijn waar ik ook nog voor betaald zou krijgen, dan zou ik naar meerdere opties kijken. Paarden naar de slacht brengen door eigen miscalculatie vind ik erg zonde.


Alleen kwamen deze paarden niet uit de OVP maar het Oostvaardersveld, waar wel gewoon bijgevoerd werd.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:47


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:49

mysa schreef:
Ben wel benieuwd of ze, net als varkens af en toe, nog even flink geschopt worden vlak voor de slacht. Of zouden ze naar een vriendelijke speciale paardenslager zijn gegaan?


"ik ga je nu diervriendelijk doodmaken en opeten okay?".... zouden er ook mensvriendelijke moordenaars rondlopen? Dat ze je humaan, gezellig en vriendelijk afmaken?

Zonder gekheid: tuurlijk is die selectieve verontwaardiging raar. -O-

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: 13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:06

Ik lees hier een paar keer dat mensen het een ondoordachte keuze vinden dat SBB de paarden eerst heeft “laten verhongeren, toen verplaatst met een vrachtwagen, nu slacht”. Volgens mij vergeten we hierbij even dat SBB niet echt een andere keuze had omdat er zooooveel commotie en ophef was ontstaan dat ze die dieren toen niet eens af kónden maken. Ze moesten en zouden verplaatst worden (levens “redden” volgens “dierenvrienden” onder ons die er geen ruk van begrijpen en alleen een korte termijn visie hebben).

Alle Nederlandse natuurgebieden hebben moeite met het kuddebeheer omdat beheer door jagen vaak (deels) wordt tegengehouden door bepaalde groeperingen. Maar waar moet je dan naartoe met het overschot aan voornamelijk mannelijke dieren? In het buitenland zitten ze daar ook niet op te wachten want daar spelen vaak dezelfde overbevolkingsproblemen. Er is in theorie meer ruimte, maar ook die raakt vol;)

Ik vind wildbeheer door jacht daarom een prima oplossing. Een leven zonder stress, dood zonder stress en een mooi stukje vlees voor de liefhebber.

Om terug te komen op het topic, volgens mij was dit een goede oplossing van SBB. Juist voordat het eventueel uit de hand loopt. Er worden dagelijk duizenden dieren geslacht, waarom zijn deze dan opeens anders?...

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:10

Ibbel schreef:
SBB heeft gelukkig van Texel geleerd dat je éérst moet slachten en dáárna pas moet communiceren. Hè hè, duurde lang voordat ze dat door kregen...

Jij schrijft wat ik dacht.
Hebben een mooi leven gehad zo