Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

13 Konikpaarden uit Lauwersmeergebied geslacht

 
Profiel   

Zelfs ik als vegetariër vind dit het ‘mooiste’ vlees. Lekker gescharreld, groen, paard mogen zijn en hopelijk met enigszins respect getransporteerd en gedood. Grootste reden van mijn keuze om geen vlees te eten en vrijwel geen dierlijke producten is de ellendige industrie eromheen. Dus dan valt dit inderdaad mee.

Wel vind ik het jammer dat de mens, als in de toerist, het ‘verpest’. Veel mensen hebben de drang om alle beesten continue maar te gaan voeren omdat ze dan aandacht van ze krijgen. Maar daarmee gaat het wild er natuurlijk vanaf en gaan ze bedelen. Wilde koeien en paarden zijn natuurlijk alles behalve subtiel daarin. Laatst ook hier bij ons een hoop heisa omdat een Schotse hooglander een meneer heeft ‘aangevallen’ en daarmee gelijk een hoop protest geluiden komen tegen de wilde koeien. Terwijl ook hier vaak gevoerd word om vervolgens zelfs je kleinkind op zo’n beest te zetten voor een foto. 8)7 Ja wat verwacht je dan van die dieren. :roll:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 09:26 



 

Mizora schreef
In de oostvaardersplassen is natuurlijk ontzettend hooi bijgevoerd door mensen in een tijd dat ze hongersnood hadden. Dat legt een ontzettend goede basis van bedelen.


Dat. Ik kan me ook de filmpjes van de voerende dames bij de OVP nog herinneren. Driftig aaiend en knuffelend "zie je, ze zijn helemaal niet wild."

Dit is het gevolg.

Maar dat gevolg levert in ieder geval een goed stukje vlees op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 09:42 



 
Profiel   

VValar schreef
Ik zeg nergens dat de paarden in hun nieuwe omgeving hebben geleden, alleen dat ik de gang van zaken en het slachten van (gezonde?) dieren onnodig vind als er wat beter over nagedacht was. De opgegeven reden voor slachten heeft niks te maken met populatie controle maar met overlast die de paarden blijkbaar geven.

Overigens in de OvP hebben die dieren wel degelijk geleden, je kunt mij niet anders wijsmaken.

Prima link maar ik mis nog meer onderbouwing mbt hoefbevangenheid. Ik sluit de theorie niet uit maar wil graag daadwerkelijke onderzoeksresultaten lezen die dit onderbouwen.

Overigens hoeft dit geen topic te worden over hoefbevangenheid voor mij. Het was slechts één van de opties die ik aandroeg, en ik heb daar idd ook niet voor geleerd. Maar als ik dit mn werk zou zijn waar ik ook nog voor betaald zou krijgen, dan zou ik naar meerdere opties kijken. Paarden naar de slacht brengen door eigen miscalculatie vind ik erg zonde.


Ik ken wat fokkers die hun merries laten dekken omdat ze dan minder last krijgen van hoefbevangenheid. Wat de praktijk ook uitwees, zoals iemand met shetten, merries, 24/7 buiten op de weide, en geen een heeft ooit hoefbevangenheid gehad. Wel ieder jaar veulens dus... Ook een warmbloedfokker met merries die leeg hoefbevangen waren, maar drachtig of met veulen aan de voet nergens last van hadden.
Ik kan me het dus wel voorstellen waarom men niet voor geboorte beperking kiest.
Ruinen in het wild kunnen naast wat meer kans op hoefbevangenheid problemen krijgen doordat ze bijvoorbeeld niet of nauwelijks uitschachten en dan ophopingen van vuil en urinestenen krijgen, wat uiteindelijk hele nare ontstekingen en zelfs tumoren kan geven. (Ik ken een ruin die er dood door ging).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 10:26 



 
Profiel   

safina schreef
Mizora schreef
In de oostvaardersplassen is natuurlijk ontzettend hooi bijgevoerd door mensen in een tijd dat ze hongersnood hadden. Dat legt een ontzettend goede basis van bedelen.


Dat. Ik kan me ook de filmpjes van de voerende dames bij de OVP nog herinneren. Driftig aaiend en knuffelend "zie je, ze zijn helemaal niet wild."

Dit is het gevolg.

Maar dat gevolg levert in ieder geval een goed stukje vlees op.


Maar zie ook de FB pagina van Glock, daar zie je Hans Peter Minderhoud veulentjes aaien in de OVP.
Hoezo goed voorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 14:26 



 

Kendra schreef
safina schreef

Dat. Ik kan me ook de filmpjes van de voerende dames bij de OVP nog herinneren. Driftig aaiend en knuffelend "zie je, ze zijn helemaal niet wild."

Dit is het gevolg.

Maar dat gevolg levert in ieder geval een goed stukje vlees op.


Maar zie ook de FB pagina van Glock, daar zie je Hans Peter Minderhoud veulentjes aaien in de OVP.
Hoezo goed voorbeeld?


Inderdaad zeg. Nog geen 2 weken geleden. Wat een ontzettend domme actie weer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-20 14:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen