[BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 20:17

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 45 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour. Op dit moment ben ik vooral druk met revalideren. Ieder maand schrijf ik over wat me bezighoudt en verbaast in de paardenwereld.

De paardensport ligt onder een vergrootglas op het moment en ik denk dat als we niet goed opletten er zomaar een verbod kan komen op deze sport. En is dat terecht?
Ik vind het lastig om dat te beoordelen. Natuurlijk denk ik dat ik het allerbeste voor heb met mijn paarden en dat ik super goed voor ze zorg en dat ze gelukkig zijn. Maar is dat ook zo? Wie ben ik eigenlijk om te bepalen dat ze een goed leven hebben of niet?

Als ik om me heen kijk weet ik in ieder geval dat er veel paarden zijn die in minder goed leven hebben. Maar ook die eigenaren en ruiters zijn er van overtuigd dat ze het goed doen en dat ze gelijk hebben. Dat is misschien ook wel een beetje mens eigen om te denken dat je het zelf goed weet en paardenmensen hebben dat nog niet een beetje erger.
Je eigen normen en waarden lijken altijd te kloppen en daarin is het al moeilijk om te kijken naar de mening van andere mensen laat staan naar de situatie van een dier die zich nauwelijks kan uitdrukken.

In de geschiedenis zijn er veel dingen geweest die heel lang normaal zijn geweest wat we nu totaal niet meer kunnen begrijpen. En de meeste van die dingen zijn niet zonder slag of stoot veranderd. Kijk naar de hele zwarte pieten discussie waarom houden mensen zich zo enorm vast aan tradities als die tradities anderen kwetsen? Diezelfde tradities zijn een reden waarom ze in Spanje nog altijd stierenvechten en ze er tot 2002 een geit van een kerktoren gooide. In de ogen van de meeste mensen volledige waanzin maar als je maar dicht genoeg bij het vuur zit wordt het blijkbaar normaal.

En misschien zitten we in de paardensport met zijn allen wel een beetje te dicht bij het vuur. Ik was een tijdje geleden nog op een grote wedstrijd en verbaasde me weer over wat allemaal normaal gevonden wordt. Niet alleen dat het normaal gevonden wordt door de ruiters maar dat het blijkbaar ook door de juryleden gewaardeerd wordt.
Maar het probleem ligt zeker niet alleen in de topsport. Op de gemiddelde pensionstal hoor je niets anders dan paarden die "puberen", er "gewoon" even doorheen moeten en heel veel smoesjes om dingen voor zichzelf goed te praten. Slechte verzorging, niet passende zadels, gefrustreerde ruiters, kreupele paarden. Ik zie ze helaas heel veel en bijna altijd is er wel een reden waarom de mensen die er dichtbij staan het normaal vinden.

Nu denken jullie misschien dat ik aan het einde van die niet zo opbeurende verhaal met een super eindconclusie ga komen over hoe alles anders moet worden. Maar helaas ik heb echt niets waarmee het anders kan worden. Het zit in de mensen om zo te zijn vrees ik. Dat is ook waarom er oorlogen zijn en heel veel meer ellende op deze wereld. Ik kan alleen maar zeggen dat je naar alles en iedereen om je heen moet kijken zoals je graag zelf ook bekeken wil worden. En dat je iedereen om je heen moet behandelen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Luister naar elkaar, leer van elkaar, respecteer elkaar. Laten we op die manier proberen om de sport weer een stapje beter te maken en het welzijn van de paarden te verbeteren.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:27

Tja helemaal mee eens maar tegelijkertijd nogal vaag. Waar ziet TS een oplossing? Hoe gaan ‘we’ de goede kant op?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:54

troi schreef:
Tja helemaal mee eens maar tegelijkertijd nogal vaag. Waar ziet TS een oplossing? Hoe gaan ‘we’ de goede kant op?


Ik vermoed iets in de trant van’ verbeter de wereld, begin bij jezelf’, want dat is wel een beetje hoe het werkt...

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:34

Nou, dat is simpel: het bestaat niet.

De voorbeelden zijn simpel: ik had een 1/4 en die was z'n leven gewend om overdag buiten te staan en 's nachts binnen, in z'n eigen stalletje. Toen kwam ie als 14-jarige bij mij en stond ie in de zomer opeens 24/7 buiten. Hoe ik het in m'n botte hoofd durfde te halen om hem dat aan te doen!! Hij wouw 's avonds met z'n kop in de verste hoek van stal staan slapen, punt, uit. Hij heeft het z'n leven vol gehouden om in de zomer 's avonds heel demonstratief z'n kop in de verste hoek te stoppen. IK WIL NIET!!!

Ik heb een kWPN-er die d'r leven op stal door bracht en dat maar zo-zo vond. Toen kwam ze hier, heeft een poos elders gestaan waar ze 24/7 buiten stond. Dat heeft d'r "verpest" ze wil eigenlijk gewoon 24/7 buiten staan en is dus erg blij met ons zomerregime.

Zeg het maar wanneer je het goed doet als zelfs twee paarden er al totaal verschillend over denken.
Wie denkt willekeurig wie dat ie dus is om te bepalen wat goed is.

Want diezelfde merrie van hierboven heb ik ook vanalles op en aan gehangen en wat wil ze? Een myler level 2 bit! Steek de rest maar daar waar de zon niet schijnt, ja.....

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:39

Tuurlijk moet het nog beter.
En dat kost tijd.
Maar eerlijk gezegd vind ik dat er al enorm veel verbeterd is!
Om wat dingen te noemen..
Toen ik jong was stonden de paarden in stands, een box was al heel luxe en daar stonden ze dan altijd, kwamen er alleen uit om te werken.
Op de manege hadden ze echt een slecht leven, liepen uren achter elkaar door rondjes binnenbak en kwamen nauwelijks buiten.
De wei was op zijn langst mei t/m september.
Niet voor manegepaarden hoor, dat was meestal drie weken per jaar.
Zadels pastten altijd wel, als de singel vast kon was het goed, gewoon dekentje eronder.
En de dierenarts kwam ook niet zomaar voor elk dingetje.

Als ik dan nu kijk, steeds meer mensen begrijpen dat paarden niet constant op stal horen te staan.
Er zijn steeds meer plekken waar ze iig overdag naar buiten kunnen.
Op de manege waar mijn dochter heeft gereden gaan de paarden gewoon op de wei elke dag.
Zadels worden toch vaak aangemeten, zelfs de bitten.
Er is ook veel vooruitgang in de kennis van de gezondheid van paarden, de dierenartsen weten ook echt meer.
Ook de mensen denken meer na over het welzijn, anders was dit topic er niet.
Dus ik denk dat het langzamerhand juist steeds wat beter gaat.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:47

Goed stuk. Herkenbaar
Ik heb ook de orun opleiding gedaan, was jurylid en reed zo graag dressuur. Als ik terugkijk ben ik niet altijd even vriendelijk tegen mijn paarden geweest, ik heb flinke tikken met de zweep uitgedeeld om 'de achterhand eronder te krijgen' en heb ook meer dan eens te scherp ingewerkt met mijn hand. Mijn paarden stonden in de winter op stal, en kwamen er een uurtje of 2 uit. Maar aan de andere kant stonden ze kniedik in het stro, altijd met een warm dekentje op, en keken ze wel naar buiten. Ik werkte me een slag in de rondte om alles te betalen, gaf meer uit aan de paarden dan aan mezelf. Ik lééfde voor de beesten.
Nu heb ik zo'n 14 jaar geleden mijn laatste paard verkocht, heb inmiddels 2 kinderen en ben erg veranderd. Ik geef geen les meer, ben gestopt met jureren. Ik sta er gewoon niet meer achter. Ik geniet nog wel van het aanzicht van paarden, maar ben enorm kritisch geworden hoe ze gereden en gehouden worden. Nooit zal ik mijn eigen paard weer houden zoals vroeger. Alhoewel ik ook niet denk dat mijn paarden ongelukkig waren, maar misschien was ik ook te dichtbij om het te zien...

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:55

Storm schreef:
Goed stuk. Herkenbaar
Ik heb ook de orun opleiding gedaan, was jurylid en reed zo graag dressuur. Als ik terugkijk ben ik niet altijd even vriendelijk tegen mijn paarden geweest, ik heb flinke tikken met de zweep uitgedeeld om 'de achterhand eronder te krijgen' en heb ook meer dan eens te scherp ingewerkt met mijn hand. Mijn paarden stonden in de winter op stal, en kwamen er een uurtje of 2 uit. Maar aan de andere kant stonden ze kniedik in het stro, altijd met een warm dekentje op, en keken ze wel naar buiten. Ik werkte me een slag in de rondte om alles te betalen, gaf meer uit aan de paarden dan aan mezelf. Ik lééfde voor de beesten.
Nu heb ik zo'n 14 jaar geleden mijn laatste paard verkocht, heb inmiddels 2 kinderen en ben erg veranderd. Ik geef geen les meer, ben gestopt met jureren. Ik sta er gewoon niet meer achter. Ik geniet nog wel van het aanzicht van paarden, maar ben enorm kritisch geworden hoe ze gereden en gehouden worden. Nooit zal ik mijn eigen paard weer houden zoals vroeger. Alhoewel ik ook niet denk dat mijn paarden ongelukkig waren, maar misschien was ik ook te dichtbij om het te zien...


Heel herkenbaar en begrijpelijk. Zelf heb ik nog een paard staan. Maar het gaat wel mijn laatste paard worden. Omdat ik steeds minder voor mezelf kan verantwoorden dat paardrijden en paardensport diervriendelijk is. En een voor mij betaalbare stal met een volgens mij optimale manier van paarden houden in deze buurt alvast nergens te vinden is.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:40

Storm schreef:
Goed stuk. Herkenbaar
Ik heb ook de orun opleiding gedaan, was jurylid en reed zo graag dressuur. Als ik terugkijk ben ik niet altijd even vriendelijk tegen mijn paarden geweest, ik heb flinke tikken met de zweep uitgedeeld om 'de achterhand eronder te krijgen' en heb ook meer dan eens te scherp ingewerkt met mijn hand. Mijn paarden stonden in de winter op stal, en kwamen er een uurtje of 2 uit. Maar aan de andere kant stonden ze kniedik in het stro, altijd met een warm dekentje op, en keken ze wel naar buiten. Ik werkte me een slag in de rondte om alles te betalen, gaf meer uit aan de paarden dan aan mezelf. Ik lééfde voor de beesten.
Nu heb ik zo'n 14 jaar geleden mijn laatste paard verkocht, heb inmiddels 2 kinderen en ben erg veranderd. Ik geef geen les meer, ben gestopt met jureren. Ik sta er gewoon niet meer achter. Ik geniet nog wel van het aanzicht van paarden, maar ben enorm kritisch geworden hoe ze gereden en gehouden worden. Nooit zal ik mijn eigen paard weer houden zoals vroeger. Alhoewel ik ook niet denk dat mijn paarden ongelukkig waren, maar misschien was ik ook te dichtbij om het te zien...


Precies dit. Inmiddels ook afscheid genomen van de sport en het jureren. Ik zie het nu heel anders dan vroeger. Je wist ook niet beter zullen we maar zeggen.

Anoniem

Re: [BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:47

mooi stuk. respect voor iedereen die verder kijkt en zichzelf vragen stelt.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: [BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:15

in de tijds geest en met onze eigen kunde en middelen doen we allemaal ons best.

ik zie hier op bokt paarden in zogenaamde paddock paradises gehouden waar het in mijn ogen in de winter voorbij de grens van dieren mishandeling gaat. Niks geen paradise aan.

we, als collectieve paarden wereld, leren met zijn allen. welzijn is de laatste jaren totaal anders dan 10 / 15 jaar geleden. je kunt afstand nemen van de paardensport, maar je kunt ook meegaan en proberen te verbeteren. er zijn tegenwoordig zoveel kansen om te leren.

Knikmops57
Berichten: 190
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:17

Heel goed artikel. Het geeft exact mijn gevoelens weer zoals ik nu de paardenwereld zie. Jarenlang zelf gereden en paarden in bezit gehad (35 jaar). Nog steeds heel leuk om met mijn verzorgpaard bezig te zijn, maar ik zal zelf niet meer op deze manier een paard houden, dwz, in de winter op stal. Het is tenslotte ook not done om je hond of kat 24 uur in een box te houden, en af en toe eruit. Laat staan een dier dat van oorsprong gewend is om in kuddeverband op de open vlakte te leven en al grazend zijn kostje bij elkaar te scharrelen. Nog steeds zijn er paarden die een paar plukjes ruwvoer per dag krijgen, ik hoor paardenmensen nog spreken over een zgn hooibuik. Gelukkig zijn veel inzichten van toen veranderd, maar we moeten ons realiseren dat de sport onder een vergrootglas ligt...

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:22

Daarom heb ik mijne aan huis en lopen ze altijd vrij, verzorg ik ze helemaal zelf.
Ik denk ook wel aan vroeger dat mijn paard zoveel op stal stond, al willde ik dat toen ook niet, ik was altijd heel veel bij hem zodat hij er toch veel uit kwam.
Dan te bedenken dat er mensen waren op pension die één keer per week kwamen, de rest stonden die paarden in de stal. |(
Toen wist ik wel dus al dat ik hem liever niet veel opgesloten had, maar was het ontzettend lastig iets te krijgen waar ze vrij liepen, kwam ook omdat de wei in de winter niet te doen was, zakten ze tot hun knieën in.
Heb toen uiteindelijk ook een plekje gevonden waar ze uitloop hadden naar een bak en zodra het droog was de wei.
Maar menzen kozen meestal voor hun eigen luxe, dat vonden ze belanrijker dan wat goed was voor het paard.
En dat is nu nog steeds zo voor veel mensen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:20

MirandaFuego schreef:
Toen ik jong was stonden de paarden in stands, een box was al heel luxe en daar stonden ze dan altijd, kwamen er alleen uit om te werken.


Het klopt dat er heel wat verbetert op vlak van kennis en paardenwelzijn, zeer zeker en we moeten die positieve dingen ook zeker niet uit het oog verliezen.

Maar om nu bovenstaand punt te nemen: het verdwijnen van de stands is iets wat vaak in dit soort discussies terugkomt en ja, dat is inderdaad vooruitgang, die stands zijn verschrikkelijk. Maar stel dat je nou een paard bent die 22/7 binnen staat in een standaardbox. Welk immens groot verschil is er dan eigenlijk waar we zo trots op mogen zijn? Maakt het voor het individuele paard echt zo heel veel uit dat het touwtje weg is en dat die misschien 2 vierkante meter ruimte meer heeft? Een beetje zoals een hond aan een korte ketting houden in een hok van 2 bij 2 en dan de beslissing maken om de hond van de ketting te doen en een meter hok bij te geven. Iets beter, maar bijlange na niet goed genoeg.

Dus ja, blij zijn en positief zijn over de dingen die wel ten goede veranderen, maar het ook niet op de lauweren gaan rusten onder het mom van 'kijk eens vanwaar we komen, het is wel goed zo nu'.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:20

De hele norm was toen ook gewoon anders. Het was heel normaal dat ze s winters op stal stonden. Er waren geen stallingen waar ze s winters buiten liepen. Ja de jonge diertjes, die stonden altijd buiten dag en nacht zonder schuilhok, gewoon op een groot land. Drinken uit de sloten en gras eten en 3 jaar later weer eruit halen.
De gewone paarden gingen niet op het land, dat land was voor s zomers. En daar liepen ze dan dag en nacht op.
Uit school ging ik er elke dag heen om hem eruit te doen en te mesten. Dolblij was hij dan altijd. Aguttie arm ding eigenlijk. Ik dacht dat hij blij was om me te zien en dat was indirect ook zo natuurlijk. En dan fris zijn met rijden, in de stromende regen en hagel en wind ging ik rijden. En dan was de bak weer keihard bevroren in de winter. Paarden helemaal aan de Flip want ook dan mochten ze niet naar buiten. Was te glad en te hard buiten.
Er is toch al wel veel veranderd in 25-30 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:39

Wishfull Tinking

sport en commercie weer uit elkaar halen, sport zoals de sport bedoeld is

ik merk steeds meer dat tijd en geduld in de opleiding van paard en ruiter ontbreekt

het moet snel en liefst gelijk op ………...niveau

ik moet veel knokken tegen de symptoombestrijders fff snel een oplossing
terwijl als je tijd, kennis en kunde, geduld in de opleiding stopt zich dat later duidelijk terugbetaald

maar als je vragen bij de FNRS neerleg over de opleiding komt steevast: we hebben het dierwelzijn hoog in het vaandel en zien er streng op toe...………….
paard op een zandpostzegel en …….tig keer zandkoliek, daar heeft de commercie de oplossing voor

TS/Marijke is het normaal of vinden we het normaal??

is het normaal? ja voor de een die er zijn brood in verdient

vinden we het normaal………….. ja voor de commercie omdat het paard verworden is tot een financieel - zeer lucratief - ding

is het voor mij als amateur normaal: nee, maar ik moet het wel accepteren , veranderen kan ik het helaas niet

heel jammer, maar wel de reden waarom ik gestopt ben met wedstrijd rijden

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:59

Goed stuk!

Bepaalde dingen zijn wel echt snel veranderd, dus ergens denk ik: het kan wel. Ik zie vrijwel overal paddocks met hooibakken, vroeger kregen paarden geen voer in paddocks. Dat is toch wel snel gegaan.

De echte omslag in veel buitenstaan is er nog niet. Iedereen lijkt op zoek naar zo’n stal, maar het aanbod is laag.

Interessant dat je vnl de mindset van mensen aanhaalt: wat vinden we normaal en wat niet?
Ik sta op een wat alternatievere stal en ik zie vaak dat mensen voor een specifieke reden naar die stal komen (bijv veel buiten staan) en dan één voor één al hun denkbeelden over paarden loslaten. Helemaal opgelucht zijn dat ze niets meer hóeven, gewoon kunnen tutten, hun paard niet meer in de krul hoeven te sleuren. Heel gek natuurlijk eigenlijk, want er was natuurlijk niemand die ze op de vorige stal daartoe dwong ofzo.

Maar het is denk ik het algehele idee van een paard als een soort veredelde fiets, waarbij jij het recht hebt om erop te zitten of een paard zoals je een hond of kat hebt, waarbij het bijzonder is dat je erop mag zitten.

Ik hoef aan niemand te verdedigen dat ik m’n hond níet sla bijvoorbeeld of dat ik m’n hond liever geen pijn doe door m’n eigen onkunde. Totdat die omslag bij paarden gemaakt wordt, is het vechten voor elk klein stukje vooruitgang. Lief zijn voor je paard wordt nu voornamelijk nog als zwakte gezien in de paardenwereld.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:32

Suzanne F. schreef:
De hele norm was toen ook gewoon anders. Het was heel normaal dat ze s winters op stal stonden. Er waren geen stallingen waar ze s winters buiten liepen. Ja de jonge diertjes, die stonden altijd buiten dag en nacht zonder schuilhok, gewoon op een groot land. Drinken uit de sloten en gras eten en 3 jaar later weer eruit halen.
De gewone paarden gingen niet op het land, dat land was voor s zomers. En daar liepen ze dan dag en nacht op.
Uit school ging ik er elke dag heen om hem eruit te doen en te mesten. Dolblij was hij dan altijd. Aguttie arm ding eigenlijk. Ik dacht dat hij blij was om me te zien en dat was indirect ook zo natuurlijk. En dan fris zijn met rijden, in de stromende regen en hagel en wind ging ik rijden. En dan was de bak weer keihard bevroren in de winter. Paarden helemaal aan de Flip want ook dan mochten ze niet naar buiten. Was te glad en te hard buiten.
Er is toch al wel veel veranderd in 25-30 jaar.


Check effe anno 2020, op zomaar standaard pensionstal noord nederland met wachtlijst en ruim voldoende hectare's weiland.
Situatie:
meest aantal boxen 3.5 x 3,5
Drie boxen "kraamkamer" 3x 5 meter
Alleen verlichte buitenbak 25x40 meter
Kuil van eigen land, en hooi van eigen land.
Geen paddock's


Komt citaat met check op standaard pension stal:

Citaat:
Het was heel normaal dat ze s winters op stal stonden. Er waren geen stallingen waar ze s winters buiten liepen.
>check > In hier nog overal steeds zo, alles staat op stal globaal van october-april.



Citaat:
En dan was de bak weer keihard bevroren in de winter. Paarden helemaal aan de Flip want ook dan mochten ze niet naar buiten. Was te glad en te hard buiten.
>check >
Paarden blijven dagenlang binnen op stal met vorst, risico van uitglijden op beton erf is te groot, buitenbak bevroren is blessure's bij losgooien.

Citaat:
En dan fris zijn met rijden, in de stromende regen en hagel en wind ging ik rijden.
>check >
Moet de eerste nog meemaken die gaat "rijden" of grondwerken met bovenstaand weer, paard mag al heel blij zijn een half uurtje eruit mag met baasje onder afdak schuilend op een afstandje.


Citaat:
Uit school ging ik er elke dag heen om hem eruit te doen en te mesten. Dolblij was hij dan altijd. Aguttie arm ding eigenlijk.
>check > ja het lijkt zo leuk als paardje staat te roepen bij het zien van een mensje..., maar de behoefte erachter wordt zelden herkent en ingevuld maar gewoon genegeerd.

Kortom: ik zie niet wat er hierin is verbeterd actueel, en uitzonderingen nagelaten, aantal stallen in de omgeving hebben met wat mazzel wel een binnenbak wat iets meer mogelijkheden geeft.
Maar ook daar staat vrijwel alles ruim 23uur per dag opgesloten zonder sociaal contact.
Ja, ja, daar is natuurlijk wel kantine , stapmolen en infrarood aanwezig 8)7

Moet echt fiks zoeken en elke dag stinkende best doen om paardje met een of twee maatjes op een paddock te krijgen voor c.a. 6 - 8 uur per dag....

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:01

Volgens mij heeft een groot deel van de paardenwereld ook wat last van een soort polderblindheid. Het vergezicht zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar wat dichtbij is.
Zoals jezelf... En de individuele behoeften van een paard.

De afgelopen jaren zijn er zó vreselijk veel (goede) ontwikkelingen geweest in dit wereldje... Maar die ontwikkelingen zorgen ook voor een bredere basis van smoesjes bij de mensen die liever niet kijken naar wat dichtbij is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:04

Janine1990 schreef:
Volgens mij heeft een groot deel van de paardenwereld ook wat last van een soort polderblindheid. Het vergezicht zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar wat dichtbij is.
Zoals jezelf... En de individuele behoeften van een paard.

De afgelopen jaren zijn er zó vreselijk veel (goede) ontwikkelingen geweest in dit wereldje... Maar die ontwikkelingen zorgen ook voor een bredere basis van smoesjes bij de mensen die liever niet kijken naar wat dichtbij is...

wat bedoel je met de laatste zin precies?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:14

brokjes schreef:
Janine1990 schreef:
Volgens mij heeft een groot deel van de paardenwereld ook wat last van een soort polderblindheid. Het vergezicht zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar wat dichtbij is.
Zoals jezelf... En de individuele behoeften van een paard.

De afgelopen jaren zijn er zó vreselijk veel (goede) ontwikkelingen geweest in dit wereldje... Maar die ontwikkelingen zorgen ook voor een bredere basis van smoesjes bij de mensen die liever niet kijken naar wat dichtbij is...

wat bedoel je met de laatste zin precies?


Ik zie en hoor heel erg vaak dat een paard allerlei paten en peuten op bezoek krijgt, wegens klachten. Maar de oorzaak van het probleem (ruiter) niet wordt opgelost.
Daar heb ik een beetje een broertje dood aan.

Nu moet ik zelf zeggen dat ik het gisteren ook niet helemaal bij het rechte eind had.
Sinds vorig jaar af en toe les in CR, voornamelijk gericht op mijn houding en zit. Heel erg veel opgelost, maar door ziekte van die instructrice staat dat op een laag pitje. Gewone lessen gaan wel door.
De laatste tijd veel moeite linksom en ik was er 300% van overtuigd dat het aan mij lag.

Tot gisteren de zadelmaker kwam voor een check (vorig jaar vol lof over mijn zadel dat zo perfect lag) en het zadel wat vreemd lag. De ligging verklaarde volgens de zadelmaker de klachten. Godzijdank geen rariteiten aan het zadel en lag het gewoon aan de vulling. Vulling bijgewerkt en ik stapte op, ik zat meteen beter en de klachten waren grotendeels verdwenen. Nog wel de opmerking dat ik er zelf rijtechnisch nog wel wat aan moet doen. Paard heeft linksom niet als voorkeur, ik ook niet, dus paard, zadel en ik versterkten elkaar enorm. Voor mij heel erg logisch (ja duhhh-logisch) dat ik zelf het weer in evenwicht moet rijden als het ware. Op het moment dat dat tegen mij gezegd wordt, hoort mijn stalgenoot die na mij aan de beurt is dat. Zij is wat minder ervaren en rijdt meer recreatief (als in geen westrijdambities, ik rij recreatief Z), haar zadel werd gecheckt en na het vullen vond zij dat ze nog niet lekker zat. Toen ik zei dat het haar core balans was, zei ze dat ze dat nog nooit gehoord had van een instructeur. Het ging er bij haar niet meteen in dat een zadel checken geen allesomvattende oplossing is voor je eigen houding en zit.

Eigenlijk zie je hier ook gewoon meteen de twee kanten van hele goede ontwikkelingen. Polderblind...
Ik zag de houding en zit lessen als enige oplossing en mezelf als enige oorzaak. Ik heb werkelijk geen moment overwogen dat het zadel ook een deeloorzaak kon hebben.
Mijn stalgenootje zag (misschien na mijn aha-erlebnis?) de zadelcheck juist als enige oplossing en heeft nooit overwogen dat zij zelf deeloorzaak kon zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:16

Peetstap schreef:
Kortom: ik zie niet wat er hierin is verbeterd actueel, en uitzonderingen nagelaten, aantal stallen in de omgeving hebben met wat mazzel wel een binnenbak wat iets meer mogelijkheden geeft.
Maar ook daar staat vrijwel alles ruim 23uur per dag opgesloten zonder sociaal contact.
Ja, ja, daar is natuurlijk wel kantine , stapmolen en infrarood aanwezig 8)7

Moet echt fiks zoeken en elke dag stinkende best doen om paardje met een of twee maatjes op een paddock te krijgen voor c.a. 6 - 8 uur per dag....


Verschillen in het houden van paarden of zelfs in het algemeen dieren zullen er altijd blijven, buiten verschillende maatstaven zijn er ook verschillende mogelijkheden en zolang er geen vaste regels zijn voor het houden van dieren en het omgaan ermee blijven die verschillen bestaan ben ik bang.
Dan kom je echt weer op het punt ‘verbeter de wereld, begin bij je zelf’ en hopelijk krijg je nog wat van je omgeving hierin mee...

Ik sta op een eenvoudige doe het zelf stal, met weinig faciliteiten waar we genoeg betalen maar waar we er naar omstandigheden wel het beste van proberen te maken voor onze paarden.
Dan maar geen binnenbak, maar in weer en wind laten bewegen, maar wel de hele dag buiten in de paddock...
Je moet keuzes maken en voor iedereen liggen de prioriteiten dan toch weer anders, en zo lang er geen vaste regels zijn houd je mensen die wel voor die binnenbak kiezen en dan hun paard maar de hele dag op stal...
Het blijft altijd lastig...

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:21

Katja schreef:
Je eigen normen en waarden lijken altijd te kloppen en daarin is het al moeilijk om te kijken naar de mening van andere mensen laat staan naar de situatie van een dier die zich nauwelijks kan uitdrukken.

Alle reacties beamen volgens mij deze zin :+ ....

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:29

Kendra schreef:
Katja schreef:
Je eigen normen en waarden lijken altijd te kloppen en daarin is het al moeilijk om te kijken naar de mening van andere mensen laat staan naar de situatie van een dier die zich nauwelijks kan uitdrukken.

Alle reacties beamen volgens mij deze zin :+ ....



Nou mijn dank dan voor het monddood maken met jou reactie hier.

Ik probeer toch oprecht een plek te zoeken waar de paarden happy kunnen zijn en daaraan pas ik mezelf aan.
Dat kan nog beter, maar zou niet weten hoe en waar hier in de buurt.

Gaf dus aan hoe moeilijk het is om in gebieden met beste veel ruimte , iets te vinden wat aan de minimale basis voorwaarden voldoet.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:31

Is ook moeilijk, ik zit dan in een gebied met weinig ruimte, en daar is het echt drama...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:35

Peetstap schreef:
Nou mijn dank dan voor het monddood maken met jou reactie hier.

Ik probeer toch oprecht een plek te zoeken waar de paarden happy kunnen zijn en daaraan pas ik mezelf aan.
Dat kan nog beter, maar zou niet weten hoe en waar hier in de buurt.

Gaf dus aan hoe moeilijk het is om in gebieden met beste veel ruimte , iets te vinden wat aan de minimale basis voorwaarden voldoet.


Ik weet niet waar in Noord Nederland jij zoekt...
Maar in mijn Noord Nederland is de realiteit iets anders... Ik ken maar één stal waar ze dan in de winter heel weinig buiten komen... Maar daar voeren ze ook (nouja, een jaar of 10 geleden iig) zo weinig mogelijk ruwvoer want dan schijten de paarden te veel. :roll: Geen idee of dat daar nu nog zo is...

Maar verder herken ik totaal niet wat jij zegt... En duur zijn de stallen ook niet echt... Bijzonder redelijk geprijst zowel met als zonder binnenbak.