[BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:25

ikke schreef:
Connaisseur schreef:
Idealiter zou ik mijn paard zowel zomer als winter op een grasweide hebben en s nachts op stal, evt uitloopstal. Met voldoende hooi etc. Dit kan als ik hem aan huis kan zetten over enkele jaren. Tot die tijd moet je het helaas doen met de mogelijkheden die geboden worden op pensionstallen en die zijn helaas nooit voor zowel paard als ruiter ideaal.

Daarnaast kun je je afvragen waar een paard blijer is; op een storm dag zoals afgelopen zondagen de heledag op stal met voldoende hooi/stro of de hele dag tot zijn knieƫn in de blub in weer en wind. Denk dat iedereen hier anders tegen aan kijkt en het heel lastig is om het voor iedereen goed te doen. Zeker buitenstaanders zullen hier een heel ander beeld bij hebben

Hoe "iedereen" er tegenaan kijkt is eigenlijk niet relevant. Het gaat erom dat jij je paard kunt lezen wat ie ervan vindt.

Kennis van me had twee IJslanders. De ene gaf er geen ruk om en stond in bovengenoemd weer gewoon buiten. De andere had er een bloedhekel aan en stond binnen, met d'r hoofd door de stroken te kijken naar het weer.
Als het echt vies hard waaide, ging ie wel naar binnen en stonden ze samen door de stroken te kijken naar het weer.


ja, zo praat je alles recht natuurlijk "Het gaat erom dat jij je paard kunt lezen wat ie ervan vindt."
Want ladingen stallen kunnen niet eens voldoen aan de basis behoeftes van paarden zoals voldoende beweging, sociaal gedrag en variatie in voedsel, etc, etc , wel bekende regels.

Die basis behoeftes zijn niet uit de lucht komen vallen natuurlijk.

En inderdaad: er zijn best paarden die de hele dag staan te suffen (berusting/aangeleerd gedrag) op een gesloten stal..., maar dus ook paarden die ongelukkig zijn met 24/7 buiten.
Maar ergens hebben al die paarden wel hun basis behoefte's zoals opgesteld.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:40

Peetstap schreef:
ikke schreef:
Hoe "iedereen" er tegenaan kijkt is eigenlijk niet relevant. Het gaat erom dat jij je paard kunt lezen wat ie ervan vindt.

Kennis van me had twee IJslanders. De ene gaf er geen ruk om en stond in bovengenoemd weer gewoon buiten. De andere had er een bloedhekel aan en stond binnen, met d'r hoofd door de stroken te kijken naar het weer.
Als het echt vies hard waaide, ging ie wel naar binnen en stonden ze samen door de stroken te kijken naar het weer.


ja, zo praat je alles recht natuurlijk "Het gaat erom dat jij je paard kunt lezen wat ie ervan vindt."
Want ladingen stallen kunnen niet eens voldoen aan de basis behoeftes van paarden zoals voldoende beweging, sociaal gedrag en variatie in voedsel, etc, etc , wel bekende regels.

Die basis behoeftes zijn niet uit de lucht komen vallen natuurlijk.

En inderdaad: er zijn best paarden die de hele dag staan te suffen (berusting/aangeleerd gedrag) op een gesloten stal..., maar dus ook paarden die ongelukkig zijn met 24/7 buiten.
Maar ergens hebben al die paarden wel hun basis behoefte's zoals opgesteld.

Dat is ook een versie om gebrek aan kennis te verdoezelen.

Een van onze huidige paarden stond altijd op stal. Dat was ze gewend; zo werkte het.
Die vond het in het begin ook wel moeilijk om de hele dag buiten te staan maar ze ontdekte dat dat eigenlijk veel leuker was en toen ze een poos uit logeren moest, kwam ze helmaal niet meer op stal en dat vond ze bijna altijd uitstekend. Maar ze leerde daar ook dat op stal soms heel aangenaam was.

Ik kan haar op dit moment die versie helaas niet bieden maar ze kan omgaan met hoe het leven nu in elkaar zit.
Ja, ik ben me ervan bewust dat ZIJ het niet optimaal vind, maar als ik hier geef wat ze eigenlijk wil, moet ik zoveel inleveren op andere zaken dat haar gezondheid in het geding komt. DAT is wat ik voor haar kan en MOET bepalen; daar denkt een paard namelijk niet over na......

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [BLOG] Is het normaal of vinden we het normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:21

Ga verder niet meer in op je opmerkingen na: "Dat is ook een versie om gebrek aan kennis te verdoezelen." en je dwingende hoofdletter stijl.