Handhavers controleren op manegebedrijven en pensionstallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:47

Bij mij op stal zijn goede maatregelen genomen.

Ik heb zelf nog een maatregel genomen door mijn spullen op te halen en mijn paard bij de wei op te zadelen en maar naar buiten te gaan of naar de bak te rijden. Dit om weer besmettingen te voorkomen. Dan maar even tijdelijk slepen met mijn zadel het is maar voor een tijdje dus dat vind ik niet zo erg.

Aangezien mijn paard in de 24/7 weide staat en je daarmee moet proberen zo min mogelijk in de stal te komen heb ik maar gekozen voor deze manier. Vond het vanmiddag prima bevallen en mijn paard ook lekker gras eten tijdens het poetsen tja toch wel het ultieme leven.

Groepsvorming is inderdaad ook verboden maar komt eigenlijk ook nooit heel vaak voor bij mij op stal. Iemand meenemen is natuurlijk ook verboden en nog wat bedachte regels die de staleigenaren hebben besloten.

Ik pas mij wel aan. Wel goed dat ze gaan controleren hoor nog genoeg mensen waarbij groepsvorming op stal nog echt te veel plaats vind.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:54

Nazipraktijken..? Weet je wel wat je zegt...

Tijdens mijn groepsles op de manege komen we wel degelijk dicht bij elkaar. Helpen opstijgen, in de gang, in de zadelkamer. Je vergist je hoor.. zie t op mn werk ook hoe moeilijk het ineens is terwijl iedereen er heel erg mee bezig is. En dan toch... De manege is dus ook gewoon dicht uit voorzorg.
De supermarkt is voor je primaire levensbehoeften en dat is gezamenlijk sporten gewoon niet. Hardlopen in je uppie, prima. Daarnaast zijn veel sporten een risico op vallen en blessures en nog meer druk op de zorg kunnen ze momenteel echt niet gebruiken.
Neem het aub super serieus, des te eerder is deze ellende voorbij!
Anne_GTI schreef:
Foi, wat een nazipraktijken.

Zelfs in een drukke groepsles kom je niet binnen 1,5 meter van elkaar. Ik vind het ook bijzonder dat je mensen de kans om te sporten ontneemt. Rondjes rennen op een atletiekbaan, golven, alle individuele watersporten, paardrijden, allemaal sporten die je prima kan beoefenen zonder besmettingsgevaar. Ik vind het dan ook niet raar dat iedereen dan maar naar het bos gaat (waar je ook prima afstand kan houden) Als er 100 auto's staan betekend dat niet dat ze allemaal tegelijk aankomen en vertrekken...

Persoonlijk vind ik de supermarkt en het winkelcentrum een veel groter risico. En die ene keer per week dat ik er kom verbaas ik me over de grote groep rollators en scootmobielen...

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:02

AnnexUdith schreef:
Bij mij op stal zijn goede maatregelen genomen.

Ik heb zelf nog een maatregel genomen door mijn spullen op te halen en mijn paard bij de wei op te zadelen en maar naar buiten te gaan of naar de bak te rijden. Dit om weer besmettingen te voorkomen. Dan maar even tijdelijk slepen met mijn zadel het is maar voor een tijdje dus dat vind ik niet zo erg.

Aangezien mijn paard in de 24/7 weide staat en je daarmee moet proberen zo min mogelijk in de stal te komen heb ik maar gekozen voor deze manier. Vond het vanmiddag prima bevallen en mijn paard ook lekker gras eten tijdens het poetsen tja toch wel het ultieme leven.

Groepsvorming is inderdaad ook verboden maar komt eigenlijk ook nooit heel vaak voor bij mij op stal. Iemand meenemen is natuurlijk ook verboden en nog wat bedachte regels die de staleigenaren hebben besloten.

Ik pas mij wel aan. Wel goed dat ze gaan controleren hoor nog genoeg mensen waarbij groepsvorming op stal nog echt te veel plaats vind.

Dit is voor mij inderdaad ook een handige. Mijn paard staat ook 24/7 buiten, nu loop ik meestal het gebouw in, pak de spullen die ik nodig heb en neem die mee naar buiten om daar verder te gaan met poetsen en opzadelen. Maar kan inderdaad ook mijn zadel gewoon in de auto gooien, helemaal makkelijk.

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Re: Handhavers controleren op manegebedrijven en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:32

Bij ons wordt er over het algemeen er goed met de maatregelen omgegaan, maar... er zijn een aantal meisjes die de hele dag op stal hangen en aan elkaar klitten. Ze zijn zelfs al weggestuurd, maar houden zich er niet aan en ik snap niet waarom die ouders niet ingrijpen.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:46

Geldt zo'n controle ook voor een kleinschalige stal (5 stallen) bij iemand op het terrein. Bij ons is er niets veranderd in het reglement. Wij hebben geen maatregelen. Geregeld is iedereen op stal en staan veel te dicht bij elkaar. Ga nu op niet populaire tijden.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Handhavers controleren op manegebedrijven en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:54

Prima, die controles. En niks doen? Dan de boel sluiten.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 03:51

Hier was het voor het handhaven al dat de regels er waren, bizar om te lezen dat er stallen zijn die die regels nu pas gaan handhaven.

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:17

Wat ik me nu dus afvraag hoe zit het met het maximum van 3 personen op een stal?
Wij hebben een grootschalige pensionstal, waar wij al een tijdje verschillende maatregelen getroffen hebben en waar we op dit moment zeer gemakkelijk 1,5 m afstand van elkaar kunnen houden..
Gister gebeld met het RIVM, KNHS en de gemeente maar eigenlijk niemand kan hier een eenduidig antwoord op geven.
De een zegt als je kan aantonen dat iedereen 1,5 m van elkaar verwijderd is en er geen groepsvorming is is het oké, de ander zegt niet meer dan 3 personen. Ik merk dat ik dit lastig vind omdat we ergens toch bang zijn voor een boete. Is er iemand die hier een antwoord op weet?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:34

Wij hebben geen maatregelen nodig, om de simpele reden dat we zelf allemaal prima ons gezonde verstand kunnen gebruiken, we hebben een groepsapp waarin we bespreken wie wanneer komt, dus er zijn eigenlijk nooit meer dan drie mensen aanwezig, meestal minder en houden ruime afstand van elkaar.
Het ging gelijk vanzelf om de maatregelen in acht te nemen.

Ik zie hier iemand het woord nazi praktijken in z'n mond nemen....weet je wel waar je over praat, wat een intens domme opmerking.
We mogen blij zijn dat we nog naar buiten mogen en naar onze paarden toe mogen.
Nazi praktijken is iets geheel anders en dat hoop ik toch nooit mee te mogen maken, mijn ouders hebben me daar alles over verteld en dat heeft werkelijk helemaal niets met deze maatregelen te maken.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:42

Laarvv schreef:
Wat ik me nu dus afvraag hoe zit het met het maximum van 3 personen op een stal?
Wij hebben een grootschalige pensionstal, waar wij al een tijdje verschillende maatregelen getroffen hebben en waar we op dit moment zeer gemakkelijk 1,5 m afstand van elkaar kunnen houden..
Gister gebeld met het RIVM, KNHS en de gemeente maar eigenlijk niemand kan hier een eenduidig antwoord op geven.
De een zegt als je kan aantonen dat iedereen 1,5 m van elkaar verwijderd is en er geen groepsvorming is is het oké, de ander zegt niet meer dan 3 personen. Ik merk dat ik dit lastig vind omdat we ergens toch bang zijn voor een boete. Is er iemand die hier een antwoord op weet?



Zolang je alle 3 iets anders doet is het toch geen samenscholing.
Dan zou een supermarkt ingaan ook kunnen vallen onder samenscholing.

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:08

Onali schreef:
Laarvv schreef:
Wat ik me nu dus afvraag hoe zit het met het maximum van 3 personen op een stal?
Wij hebben een grootschalige pensionstal, waar wij al een tijdje verschillende maatregelen getroffen hebben en waar we op dit moment zeer gemakkelijk 1,5 m afstand van elkaar kunnen houden..
Gister gebeld met het RIVM, KNHS en de gemeente maar eigenlijk niemand kan hier een eenduidig antwoord op geven.
De een zegt als je kan aantonen dat iedereen 1,5 m van elkaar verwijderd is en er geen groepsvorming is is het oké, de ander zegt niet meer dan 3 personen. Ik merk dat ik dit lastig vind omdat we ergens toch bang zijn voor een boete. Is er iemand die hier een antwoord op weet?



Zolang je alle 3 iets anders doet is het toch geen samenscholing.
Dan zou een supermarkt ingaan ook kunnen vallen onder samenscholing.


Dat klopt zeker! Maar er zijn nu dus instanties die bij voorbaat al zeggen dat er niet meer dan 3 personen welkom zijn, terwijl we gemakkelijk bijv met 7 man iets anders aan het doen kunnen zijn. Vandaar dus eigenlijk mijn vraag, de regels zijn niet echt duidelijk en dus zelfs de gemeente weet hier geen antwoord op..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23449
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:13

Onali schreef:
Laarvv schreef:
Wat ik me nu dus afvraag hoe zit het met het maximum van 3 personen op een stal?
Wij hebben een grootschalige pensionstal, waar wij al een tijdje verschillende maatregelen getroffen hebben en waar we op dit moment zeer gemakkelijk 1,5 m afstand van elkaar kunnen houden..
Gister gebeld met het RIVM, KNHS en de gemeente maar eigenlijk niemand kan hier een eenduidig antwoord op geven.
De een zegt als je kan aantonen dat iedereen 1,5 m van elkaar verwijderd is en er geen groepsvorming is is het oké, de ander zegt niet meer dan 3 personen. Ik merk dat ik dit lastig vind omdat we ergens toch bang zijn voor een boete. Is er iemand die hier een antwoord op weet?



Zolang je alle 3 iets anders doet is het toch geen samenscholing.
Dan zou een supermarkt ingaan ook kunnen vallen onder samenscholing.


Maar in de supermarkt is het aantal mensen wat naar binnen mag ook beperkt. En daarbij is een supermarkt een plek waar je eerste levensbehoeften koopt en is paardrijden geen eerste levensbehoefte dus mogelijk gelden er dan ook andere regels :?
Gewoon zo kort mogelijk op stal zijn en zeker niet nog een bakkie doen of even kletsen, hoe gezellig het ook is en hoe onschuldig het ook lijkt.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:25

Niet meer dan 3 mensen bij elkaar geldt voor openbare ruimtes.

Je pensionstal of manege is eigen terrein.
Ook daar moet je voldoende afstand houden, maar je mag, mits de ruimte het toelaat met meer dan 3 tegelijk aanwezig zijn.

Als je maar niet bij elkaar gaat zitten, want dan kunnen ze boetes uitdelen en het bedrijf sluiten voor klanten.
En het virus kan dan makkelijker verspreiden.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:41

Wij hebben geen kantine, dat scheelt natuurlijk meteen al :)
Wel mensen die de kinderen meeslepen naar stal -O-
Het gebeurt ook wel dat we met meer dan 3 tegelijk aanwezig zijn, maar iedereen doet zijn eigen ding en loopt dus niet in elkaars weg. Ik bijvoorbeeld mest mijn stallen uit, ruim de drollen van de wei, voer de paarden, ... In de loods waar het hooi en stro liggen komen we elkaar wel eens tegen, maar daar loop ik in een boogje rond iedereen heen.
Rijden doe ik sowieso niet (paard heeft artrose), dat ga ik dan nu ook plots niet beginnen doen (hoewel ik wel uitkeek naar te kunnen gaan wandelen in het zonnetje). Ik doe wat moet, en vertrek dan. Ik rook wel nog steeds mijn sigaretje vlak voor ik naar huis vertrek (ik rij met de scooter, moest ik met de fiets/auto zijn zou ik daar op/in roken), maar ik en een stalgenoot zijn de enige 2 rokers dus van samenscholing tijdens het roken is geen sprake (vermits ik voor die andere rokende stalgenoot haar paard zorg en we elkaar zelden tegen komen).
Onze stal ligt heerlijk groen gelegen, helaas lopen er 2 openbare (wandel)wegen tussen de weien door en daar ziet het nu plots zwart van het volk. Daar stoor ik me wel aan: BLIJF IN UW KOT. Ze wandelen ook met veel te veel. En gaan dan de paarden staan aaien en voeren, ROT OP. Daar kan ik sowieso al niet tegen haha, die mentaliteit van "het dier staat op een wei dus mag ik het aaien/voeren." Vorige week 2 jonge kerels die op een lege wei gingen vliegeren, paarden gek natuurlijk, thaaaaanks -O-

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:14

Laarvv schreef:
Wat ik me nu dus afvraag hoe zit het met het maximum van 3 personen op een stal?
Wij hebben een grootschalige pensionstal, waar wij al een tijdje verschillende maatregelen getroffen hebben en waar we op dit moment zeer gemakkelijk 1,5 m afstand van elkaar kunnen houden..
Gister gebeld met het RIVM, KNHS en de gemeente maar eigenlijk niemand kan hier een eenduidig antwoord op geven.
De een zegt als je kan aantonen dat iedereen 1,5 m van elkaar verwijderd is en er geen groepsvorming is is het oké, de ander zegt niet meer dan 3 personen. Ik merk dat ik dit lastig vind omdat we ergens toch bang zijn voor een boete. Is er iemand die hier een antwoord op weet?


Dat is ook lastig maar in zo’n geval zou ik als staleigenaar kiezen voor de strengste optie: 1,5 m afstand en geen “groepsvorming.”
Dat er nog groepslessen wordt gegeven, kan ik ook nog wel begrijpen. Afstand houden is makkelijk. De vraag is dan wat je daarnaast allemaal doet om iedereen “safe” te houden.

Abeltje1990

Berichten: 284
Geregistreerd: 30-07-10
Woonplaats: Yerseke

Re: Handhavers controleren op manegebedrijven en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:31

Wij spreken af wie wanneer gaat. Zodat we eigenlijk in principe nooit tegelijk op stal zijn.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Handhavers controleren op manegebedrijven en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:13

Wij spreken ook af alleen de uitbater laat nog steeds mensen(met paard) van buiten op het erf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:15

Het is gewoon heel simpel. Groepsles mag niet. 1 op 1 les wel. Maar alleen op je eigen stal. Je mag niet op verplaatsing om les te krijgen, want pensionstallen mogen geen lesklanten van buiten toe laten. Dus snap niet dat er nog mensen zijn die de regels niet naleven. KNHS en FNRS hebben er heel duidelijk over gecommuniceerd.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:51

Laarvv schreef:
Wat ik me nu dus afvraag hoe zit het met het maximum van 3 personen op een stal?
Wij hebben een grootschalige pensionstal, waar wij al een tijdje verschillende maatregelen getroffen hebben en waar we op dit moment zeer gemakkelijk 1,5 m afstand van elkaar kunnen houden..
Gister gebeld met het RIVM, KNHS en de gemeente maar eigenlijk niemand kan hier een eenduidig antwoord op geven.
De een zegt als je kan aantonen dat iedereen 1,5 m van elkaar verwijderd is en er geen groepsvorming is is het oké, de ander zegt niet meer dan 3 personen. Ik merk dat ik dit lastig vind omdat we ergens toch bang zijn voor een boete. Is er iemand die hier een antwoord op weet?


De regel 'maximum van 3 mensen op 1 stal' bestaat niet. Wel het advies van het RIVM om maximaal met 3 mensen tegelijk dicht bij elkaar te zijn (zoals samen wandelen oid). Als je dus op een grote stal staat, iedereen is bezig met zijn eigen paard en er zit ruim 1.5 meter afstand tussen mensen dan is er niets aan de hand. Op de Voorpagina staat ook een artikel met de maatregelen van de KNHS, gewoon daar aan houden.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:19

JudithGigi schreef:
Ik hou m'n hart vast, bij ons op stal zitten ze nog gezellig bij elkaar...


Update: de kantine is dicht en er hangen regels op *\o/*

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Handhavers controleren op manegebedrijven en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:29

Ik sta op een grote stal, maar ik vind dat het echt goed gaat. Iedereen houdt afstand en als je ergens moet zijn waar een ander is wacht je even. We zijn goed op de regels gewezen en iedereen is heel blij en tevreden met de mogelijkheden die er zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:19

Vraag me af hoe stal Wennekers dit nu doet, dat is echt zo'n enorme fabriek met zo ontzettend veel paarden %)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Handhavers controleren op manegebedrijven en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:40

Voor iedereen die zijn pensionstalhouder nog even wil helpen met regels, zie dit bericht van de KNHS, staat ook een heel stuk over pensionstallen in (naar beneden scrollen): https://www.knhs.nl/nieuws/2020/geldend ... -23-maart/

Verder kun je denken aan: poetsen en opzadelen in de box, aantal poetsplaatsen beperken door kettingen en touwen weg te halen, niet meer dan 1 persoon per paard toelaten en eventueel een schema.

Bij ons zijn gelukkig direct na de eerste persconferentie al duidelijke maatregelen genomen en die zijn deze week nog aangescherpt.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:05

Wat naar dat het blijkbaar nodig is dat er handhavers controleren, je zou toch willen dat mensen snugger en sociaal genoeg zijn om zelf zich aan te passen...

Hier worden de regels toegepast zoals KNHS en FNRS ze aangeven, zijn ook opgehangen op stal en worden via de app regelmatig opnieuw geattendeerd. Bezoek van buitenaf dat er niet 'nodig' is is niet meer welkom en mensen worden gevraagd zo veel mogelijk alleen te komen. Ook geeft iedereen via de app elke dag aan wanneer die van plan is te komen, zodat spitsuren vermeden worden en men rekening kan houden met elkaar. Uitmesten is vervroegd waardoor de beschikbare tijd om je paard te komen doen zonder dat er te veel mensen al zijn met mesten vergroot is, dat is echt top qua initiatief vind ik!

Het is een bumpy road geweest tot nu toe, de meningen varieren ook hier van 'het is onzin' tot mensen die er liefst complete dictator-praktijken op na willen houden...op een dergelijke kleine stal botst dat nogal. Bepaald geen makkelijke positie voor stalhouders zo...hopelijk gaan/blijven mensen hun hersens gebruiken zodat stallen open kunnen blijven. Ben heel blij met de positie die we nu hebben als uitzondering :o

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:14

Arabesk schreef:
Vraag me af hoe stal Wennekers dit nu doet, dat is echt zo'n enorme fabriek met zo ontzettend veel paarden %)


Nou, dat gaat eigenlijk verrassend goed tot nu toe. Toen de eerste maatregelen van kracht werden golden die (uiteraard) ook meteen daar. Datzelfde geldt voor de later aangescherpte regels. Dus, maximaal 1 persoon per paard, geen mensen van buiten, alleen komen voor de verzorging en rijden, niet blijven hangen, anderhalve meter afstand houden etcetera. E.e.a. wordt ook duidelijk gecommuniceerd, op allerlei manieren. Helaas hou je -net als in de supermarkten enzo- altijd mensen die zich er niet aan houden al dan niet bewust, maar er blijft op gehamerd worden en de pensionklanten onderling spreken elkaar ook aan op eventuele "overtredingen". Grotendeels realiseert iedereen zich gelukkig maar al te goed wat de gevolgen kunnen zijn, dus niemand heeft nu echt moeite om elkaar wanneer nodig op de regels te wijzen.

Het klinkt misschien gek voor zo'n grote stal (die overigens allesbehalve als een fabriek voelt hoor, wij staan er al 13 jaar met heel veel plezier en willen er nooit meer weg) maar de regels zijn echt heel gemakkelijk na te leven. Max 3 personen op het terrein wordt natuurlijk vrij onmogelijk maar dat is ook geen regel. Verder is het overal zo ruim opgezet dat iedereen elkaar op ruime afstand kan passeren, en daar waar dat niet perse vanzelf gaat (in/achter de winkel, waar je extra hooi kunt halen) zijn maatregelen genomen om te zorgen dat ook dat lukt.

En er zijn inmiddels ook een aantal initiatieven van stalgenoten om andere stalgenoten die bijv in de zorg werken en het door de hele situatie eigenlijk te druk hebben om hun paard te doen zoals ze gewend zijn op allerlei manieren uit de brand te helpen. Dat heeft niets met de maatregelen op stal zelf te maken natuurlijk, maar ik ben er best een beetje trots op dat ook dat gebeurt, op onze fabriek :j