Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 13:38

Equnews
Dressuur

Afbeelding
Isabell Werth met Weihegold OLD. Foto: Marjo


Dat het coronavirus iedereen treft, is al lang duidelijk. Ook de beste dressuuramazone ter wereld, Isabell Werth, zit momenteel thuis. Ze vertelde aan Dressursport Deutschland hoe zij met deze crisis omgaat.

"Ik krijg bijna de indruk dat iemand de wereld een halt wilde toeroepen om ons allemaal aan te geven dat we niet goed bezig waren. Er wordt nu veel minder gereisd, er zijn minder vluchten en minder verkeer. De natuur krijgt eindelijk de tijd om de herstellen. Misschien was dit wel nodig om ons allemaal goed te doen nadenken om tot een regeneratie aan te zetten".

Werth was één van de eerste Olympische ruiters die aangaf dat de Olympische Spelen gewoon laten doorgaan niet opportuun zou zijn: "Ik denk dat deze beslissing veel te laat genomen is. Het leek alsof alles primeerde op de menselijke gezondheid terwijl dat het belangrijkste zou moeten zijn. We zijn nu eindelijk zeker dat de Spelen dit jaar niet zullen plaatsvinden en dat is een belangrijke stap. Het was voor mij al langer duidelijk dat het onmogelijk was om, gezien de huidige situatie, de Spelen in juli te laten plaatsvinden. Zo lopen andere landen zoals de US bijvoorbeeld achter op de Corona-golf wat oneerlijke concurrentie zou zijn geweest. Zij worden gedwongen om binnen te blijven, wedstrijden worden geannuleerd. Zonder routine kunnen sporters of onze paarden niet presteren.

In 2021 staat het Europees kampioenschap op het programma... "We moeten afwachten wanneer de Olympische Spelen precies zullen plaatsvinden. Tot nu toe is alleen bekend dat ze volgend jaar zullen doorgaan maar een exacte datum is nog niet bekend".

Ook economisch ziet Werth problemen: "Economisch gezien wordt dit natuurlijk een ramp, niet alleen voor de paardensport. Natuurlijk worden er verschillende wedstrijden geannuleerd waardoor de inkomsten van wedstrijden voor veel ruiters wegvallen. Ik verwacht ook dat de evenementenwereld weer zal afvlakken ook in de paardensport".

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:44

Team Isabell :D

Lios
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-07-10

Re: Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:00

Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:02

Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(

Ik kwam laatst ook tegen op Facebook dat het de schuld van 5g is....

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:04

Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(


Eeh, dat zegt ze niet? Ik snap haar uitspraak wel. We gingen absoluut niet de goede kant op in de wereld en Corona lijkt op het moment echt even een noodrem. Al met twee weken zoveel minder uitstoot, en moet je eens zien hoe de kwaliteit van bijvoorbeeld onze lucht is verbeterd en wat wel niet meer. En inderdaad, dan krijg je de indruk dat "iets/iemand" een halt wilde toeroepen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:05

Vanuit mijn gevoel zegt het ook wel een beetje dat de natuur nu heeft gezegd, het is genoeg en als het ware op de rem heeft getrapt. Ik geloof er wel degelijk in. Maar ieders eigen mening natuurlijk.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:06

Alsof een pandemie iets nieuws is in de wereld... gebeurt al eeuwen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:08

Niet als samenzweringstheorie, maar meer 'de wal die het schip keert'.
Dat gevoel heb ik ook wel. Dat we gedwongen worden wat afstand te nemen van de ratrace.
Ik twijfel of dat bestendigt, maar hoop dat we er in ieder geval iets van overhouden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:35

Whale schreef:
Alsof een pandemie iets nieuws is in de wereld... gebeurt al eeuwen.



Is hele simpele ecologie. :j Het ecosysteem is zwaar uit balans, dan gebeuren dit soort dingen. Dus ik snap wel dat Werth het als een teken ziet; het is een symptoom.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:38

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:45

Resistance schreef:
Whale schreef:
Alsof een pandemie iets nieuws is in de wereld... gebeurt al eeuwen.



Is hele simpele ecologie. :j Het ecosysteem is zwaar uit balans, dan gebeuren dit soort dingen. Dus ik snap wel dat Werth het als een teken ziet; het is een symptoom.

Niet echt, dit is gewoon een fenomeen dat altijd al in de natuur voorkwam.
Heeft niets met uit balans zijn te maken.
(voor alle duidelijkheid, ik ben het wel met je eens dat die disbalans er is en dat die aan de mens te wijten is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:54

Kuggur schreef:
Resistance schreef:


Is hele simpele ecologie. :j Het ecosysteem is zwaar uit balans, dan gebeuren dit soort dingen. Dus ik snap wel dat Werth het als een teken ziet; het is een symptoom.

Niet echt, dit is gewoon een fenomeen dat altijd al in de natuur voorkwam.
Heeft niets met uit balans zijn te maken.
(voor alle duidelijkheid, ik ben het wel met je eens dat die disbalans er is en dat die aan de mens te wijten is).



Heeft heel veel met balans te maken. Zie het als een kolonie muizen in een ecosysteem. Dat worden er steeds meer wanneer ze fokken = uit balans, aangezien ze wellicht te weinig voedsel voor een andere consument overlaten. Maar omdat het er zoveel zijn komt daar ook een oplossing voor; er worden uilen aangetrokken die de muizen opvreten, en er breekt ziekte (héé) uit omdat ze dicht op elkaar zitten. De kolonie wordt uitgedund en de balans hersteld zich.

Ik zou 't nog zo uit m'n biologieboek van m'n eindexamenjaar kunnen fotograferen als ik het nog had. Daar stond 't precies zo uitgelegd, zelfs met een parabolenschema met een "knikker" erin die de balans moest voorstellen. Is inderdaad gewoon een natuurlijk fenomeen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:57

Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(


Ga die vrouw eens geen woorden in de mond leggen die ze niet zegt.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:01

Boras schreef:
Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(


Ga die vrouw eens geen woorden in de mond leggen die ze niet zegt.


Nou, zeg dát, amen!! Overigens vind ik het een zegen voor onze prachtige planeet. Hopelijk leren we hier eens goed van. Al vrees ik het ergste, want de mensheid is zo ongelofelijk dom.

Wat overigens niet wil zeggen, dat ik het niet vreselijk vind voor alle slachtoffers, hoor, dat vind ik wel. Maar dat Moeder Aarde ingrijpt, begrijp ik ook.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:08

Alleen vroeger was het zo dat de natuur dan ook daadwerkelijk een reset kreeg . Alle zwakke gingen dood en de sterke of geïsoleerden bleven leven .

Nu de mensheid te ver ontwikkeld is komt die reset er niet . Dus ik vraag me af in hoeverre de natuur zich hersteld . This een adem pauze maar niks meer .

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:26

Ik heb daarin wel het idee dat er dan meer dingen en sneller op elkaar zullen volgen, als de mensheid niet zelf een balans weet te vinden.

Lios
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:33

Boras schreef:
Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(


Ga die vrouw eens geen woorden in de mond leggen die ze niet zegt.

Citaat:
Ik krijg bijna de indruk dat iemand de wereld een halt wilde toeroepen om ons allemaal aan te geven dat we niet goed bezig waren.

Ze zegt het letterlijk. Ok, ze zegt 'bijna'. Dus misschien is ze nog niet helemaal dom.
Laatst bijgewerkt door Lios op 28-03-20 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:33

Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(


Wát een onzin!! Dat zegt ze helemaal niet en is ook niet haar intentie, bah, wat een nare en lelijke reactie van jou.

Ik geloof ook echt dat dit niet zomaar gebeurt en dat dit een ‘teken’ is om de ogen te openen waar we allemaal mee bezig zijn op de wereld.....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:35

luxx schreef:
[ [url=m/155ttC.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3


We zijn gewoon met teveel en doen hele rare dingen soms.

Lios
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:36

Autumnn schreef:
Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(


Wát een onzin!! Dat zegt ze helemaal niet en is ook niet haar intentie, bah, wat een nare en lelijke reactie van jou.

Ik geloof ook echt dat dit niet zomaar gebeurt en dat dit een ‘teken’ is om de ogen te openen waar we allemaal mee bezig zijn op de wereld.....

Serieus? Het is een VIRUS. Dit is geen teken, dit is biologie. Eet een dier met een besmettelijk virus wat op mensen overdraagbaar is -> krijg virus. En gezien we dicht op elkaar wonen en veel reizen, gaat het virus de hele wereld over. Dit is net zo'n groot 'teken' als griep en verkoudheid. Dat het toevallig gevaarlijker is, omdat niemand immuun is en het dus makkelijk verspreid, maakt dit geen teken.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:38

Toch zou het mooi zijn dat deze “Reset” teweeg zou brengen dat we meer waardering zouden krijgen voor wat we hebben. De mensheid dreigt te verworden tot een ongelukkige consument.

De vluchtigheid van gemakkelijk iets kopen wat met een container uit China is vervoerd en het volgende maand alweer vervangen kan worden door weer een nieuwe trend want het is goedkoop drukt enorm op het klimaat en de natuur, want hoe gemakkelijk gooi je iets weg wat “toch maar een paar euro kostte”.
Squishies, spinners, kleding, plastic gekleurde emmers belanden in de vuilnis en deze verdwijnen met (vervuilende) schepen naar 3e wereldlanden of in de verbrandingsoven. Dan zijn de lama’s weer hot op kussenhoesjes, maar een seizoen later moeten het weer ananassen of cactussen zijn.
Als je zelf ergens moeite voor doet maakt dat veel gelukkiger. Ik hoop maar dat de social influencers ook eens stoppen met de verheerlijking van geadverteerde producten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:39

Lios schreef:
Serieus? Het is een VIRUS. Dit is geen teken, dit is biologie. Eet een dier met een besmettelijk virus wat op mensen overdraagbaar is -> krijg virus. En gezien we dicht op elkaar wonen en veel reizen, gaat het virus de hele wereld over. Dit is net zo'n groot 'teken' als griep en verkoudheid. Dat het toevallig gevaarlijker is, omdat niemand immuun is en het dus makkelijk verspreid, maakt dit geen teken.


Rustig aan :') Druktemakerij is zo slecht voor de weerstand :Y)
Dit is bedoeld als beeldspraak.
Net zoals '' The world needed a break anyway '' Dat heeft de wereld ook niet letterlijk gezegd...

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:42

Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(


Misschien verder lezen dan alleen een kop.voordat je een reactie onder een artikel schrijft?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:50

Lios schreef:
Serieus? Het is een VIRUS. Dit is geen teken, dit is biologie. Eet een dier met een besmettelijk virus wat op mensen overdraagbaar is -> krijg virus. En gezien we dicht op elkaar wonen en veel reizen, gaat het virus de hele wereld over. Dit is net zo'n groot 'teken' als griep en verkoudheid. Dat het toevallig gevaarlijker is, omdat niemand immuun is en het dus makkelijk verspreid, maakt dit geen teken.

Dat klopt, maar deze crisis legt wel een aantal zaken bloot:
- de consequenties van dicht op elkaar wonen en veel reizen
- de kwetsbaarheid van ons internationale handelssysteem
- de nadelen van de efficiency van Nederland
- dat de wereld toch niet zo maakbaar is als veel mensen dachten
enz.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:26

Resistance schreef:
Kuggur schreef:
Niet echt, dit is gewoon een fenomeen dat altijd al in de natuur voorkwam.
Heeft niets met uit balans zijn te maken.
(voor alle duidelijkheid, ik ben het wel met je eens dat die disbalans er is en dat die aan de mens te wijten is).



Heeft heel veel met balans te maken. Zie het als een kolonie muizen in een ecosysteem. Dat worden er steeds meer wanneer ze fokken = uit balans, aangezien ze wellicht te weinig voedsel voor een andere consument overlaten. Maar omdat het er zoveel zijn komt daar ook een oplossing voor; er worden uilen aangetrokken die de muizen opvreten, en er breekt ziekte (héé) uit omdat ze dicht op elkaar zitten. De kolonie wordt uitgedund en de balans hersteld zich.

Ik zou 't nog zo uit m'n biologieboek van m'n eindexamenjaar kunnen fotograferen als ik het nog had. Daar stond 't precies zo uitgelegd, zelfs met een parabolenschema met een "knikker" erin die de balans moest voorstellen. Is inderdaad gewoon een natuurlijk fenomeen.


Ik zie de link tussen dat balletje en de uil, en dit virus eerlijk gezegd niet. Een virus is geen uil. En een populatie mensen is geen populatie muizen. En virulentie is ook niet echt een balletje in een parabolenschema. Dan moet je wel heel metaforisch gaan denken

Het ontstaan van dit virus heeft dan meer te maken met mogelijke 'overpopulatie' van vleermuizen, want dáár heeft een al bestaand virus de kans gekregen om zich te verspreiden en te repliceren, tot het een virus is geworden wat op mensen kan overgaan. Veel ecologische balans van de mens komt hier niet aan te pas. Wellicht een beetje van de vleermuizen.
De reden dat dit virus zo snel verspreid en gevaarlijk is (want een influenza/griep virus lijkt nu minder besmettelijk te zijn, bij hetzelfde aantal mensen) heeft ook niet perse een ecologische basis. De grootste reden: Wij zijn simpelweg nog niet immuun, dus dat virus krijgt alle kans om snel te repliceren en te verspreiden ipv dat ons lichaam het meteen de kiem in smoort.

Daar ligt ook de reden waarom om de zoveel tijd een pandemie voorkomt. Het is simpele kansberekening en immunologisch, wellicht ietsjes genetisch, maar de ecologie lijkt mij maar een zeer kleine factor te zijn. Er is een kans dat een random virus in een vleermuis of vogel of varken een aantal mutaties krijgt waardoor het een humaan virus wordt. En die kans zorgt ervoor dat dit om het zoveel jaar ook werkelijk gebeurd. En omdat mensen weinig tot geen immuniteit hebben, verspreid dat virus heel snel. Dat is hoe een pandemie ontstaat.
Dat mensen zodanig dicht op elkaar leven zou een factor kúnnen zijn, maar als je kijkt in de lijst met bekende pandemieën, dan zie je dat ook in tijden dat er geen 500 mensen per vierkante km waren.

Er zit natuurlijk wel iets van ecologie bij, dat kan ik niet ontkennen, want een dichtere populatie geeft wel grotere kans op doorgeven van dit virus, maar het is niet de reden dat pandemieën ontstaan en al helemaal niet de reden waarom pandemieën om de zoveel tijd voorkomen.
Ik weet dus niet of je dit 'simpele ecologie' kunt noemen en al helemaal niet of je het aan een ecosysteem uit balans kunt koppelen. Ik denk dat als er een belangrijke balans is, deze geldt voor het virus. (virus is niet zo dodelijk dat het meteen al zn gastheren vermoord binnen één dag, dus hij kan mensen blijven besmetten. Maar is wel zodanig virulent dat het zich goed kan verspreiden) En eerlijk, dan doet dat virus het helaas erg goed.

Maar dat deze pandemieën om de zoveel tijd voorkomen door een te groot aantal mensen op één hoop, heb ik echt mijn twijfels over. Ik denk eerder dat de gevolgen hiervan in ziektes liggen die weinig met virussen te maken hebben. (Denk bv aan longproblemen door smog)